Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārds, 1.decembris 2009 0:00
Sveiki!
Gribu atteikties no Octa lietas un pieteikt Kasko. Vai apdrošinātāji pie kā esmu iesniedzis Octa lietu, drīkst man neizsniegt Saskaņotā paziņojuma oriģinālu?

Jau iepriekš, paldies!
Ēriks Griģis:

Saskaņotais pirms nodošanas apdrošinātājam ir jānokopē!
Lūdziet savam KASKO apdrošinātājam pieprasīt informāciju par CSNg OCTA apdrošinātājam, kuram iesniedzāt saskaņoto.
vārds, 30.novembris 2009 0:00
Labdien !
Instruktoru kursos jus stastijat par to, kada iemesla pec policija var apturet automasinu. Cik es atceros
1). Izdarija parkapumu
2). Masina "skaitas" ka nozagta
Jautajumi:
1). Kada iemesla pec policija var apturet automasinu?
2). Vai policists var apturet automasinu "ar formulejumu" Dokumentu parbaude?
Ēriks Griģis:

Te atradīsiet atbildes:

www.lcp.lv/cp/full.html
Edgars, 30.novembris 2009 0:00
Vai anglijas auto var apdrosinat Latvija kaut vai islaicigi (menesi)?
Ēriks Griģis:

Ar Zaļās kartes starptautisko līgumu.
Toms, 27.novembris 2009 0:00
Vai ir iespējam apskatīt kāda varētu būt OCTA un KASKO cena pirms mašīnas iegādes?
Ēriks Griģis:

1. Ielūkojies OCTA kalkulatoru saitos!

www.google.com/search?q=octa+kal...

2. Te būs KASKO cenu salīdzinājumi!

www.google.com/search?q=kasko+ka...
Aldis, 26.novembris 2009 0:00
Labdien! Notika CSNg. 2. novembrī . CSNg. Ir 100% vainīgs autovadītājs kurš ietriecās manā mašīna. Man ir OCTA apdrošināšana. Mašīnu remontēs autoservisā kurš noslēdzis līgumu ar apdrošinātājiem (remontēs caur apdrošinās kompāniju). Tagad jau 26. novembris bet automašīna stāv servisa un nekādas darbības ar viņu nenotiek. Autoservisa īpašnieks teica ka viņš neremontēs manu automašīnu kamēr tāmi neapstiprinās apdrošinātāji. Vai ir kaut kādi termiņi kuros apdrošinātājiem un autoservisa darbiniekiem ir jāiekļaujas? Vai mana mašīna var stāvēt gadu pie viņiem?
Iepriekš paldies par konsultāciju.
Ēriks Griģis:

Jūsu gadījumā apdrošinātājam ir jāiekļaujas noteiktos trīs termiņos. Lēmums par atlīdzību ir jāpieņem:
1. termiņš - trīs mēneši no rakstveida paziņojuma saņemšanas dienas par notikušo CSNg;
vai
2. termiņš - mēneša laikā no pēdēja dokumenta saņemšanas dienas atlīdzības noteikšanas procesā.
Pēc lēmuma pieņemšanas:
3. termiņš - piecu dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas apdrošinātājam ir jāizmaksā atlīdzība.

No OCTA likuma:
"...
39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
..."

"...
40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.
..."

Ticami, ka serviss darīs visu iespējams ātri, lai nezaudētu:
1) potenciālu klientu - Jūs un jūsu paziņas, un
2) apdrošinātāju uzticību.
Ārpus Latvijas, 25.novembris 2009 0:00
Gribu braukt strādāt par kravas auto vadītāju vecajā eiropā. Man piedāvā darbu Anglijā vai Norvēģijā. Vai ir kādi eksāmeni jākārto, lai tur strādātu par šoferi?
Ēriks Griģis:

1. Latvijā:
1.1. ADR kursi, eksāmens un apliecība, kuru kravas automobiļa vadītājam prasa darba devējs ārvalstīs:
1.2. Profesionālais arodprasmes apliecinājums - 95 kods.

2. Ārvalstīs, ticami, ka būs pārbaudes laiks pirms patstāvīga darba uzsākšanas. Iespējams, ceļu satiksmes tests.
Norvēģijā - pretslīdes ķēžu uzlikšanas pārbaude!
marcis, 24.novembris 2009 0:00
Es gribu pirkt auto. Vai Jūs varētu mani apgaismot, cik maksā pārrakstīšana, vai ir vēl kādas nodevas utt.? (Auto - audi 80 1994 gada 2.0)
Ēriks Griģis:

1. Te būs atrodami visi maksājumi:
www.csdd.lv/?pageID=1074851435

2. Ikgadējās nodevas kalkulators:
www.csdd.lv/default.php?pageID=1...

3. CSDD informācijas tālrunis 67025777
Imarts, 24.novembris 2009 0:00
Vai ir taada liizingdeveej iestaade kas nepiprasa kasko??
Ēriks Griģis:

Nezinu!
Imarts, 24.novembris 2009 0:00
Sveiks gribeeju jautaat par auto apdrossinaassanu...vai ir iespeejams iegaadaaties auto(2005 gada 6000 euro) maksaajot meenessa maksaajumu, taccu nemaksaajot daargo kasko, jo gatavojos braukt ar to uz aarzemeem straadaat...
Paldies
Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšana ir brīvprātīga.
Iespējams ir:
1) nemaksājot mēneša maksājumu, bet maksājot visu uzreiz;
2) ja auto pārdevējs nepieprasa KASKO apdrošināšanu.
vārds, 17.novembris 2009 0:00
Kada gadijuma piemero "regresu"?
Kapec tad ir japerk apdrosinasana?
Kur var vairak uzzinat par "regresu"?
paldies.
Ēriks Griģis:

1. "...41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas:
a) vadījis transportlīdzekli, būdams alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaidā,
b) vadījis transportlīdzekli bez tiesībām vadīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekli,
c) pēc ceļu satiksmes negadījuma, neievērojot šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, atstājis notikuma vietu vai izvairījies no noteiktā kārtībā izdarāmās pārbaudes alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaida konstatēšanai, vai šīs vielas lietojis pēc ceļu satiksmes negadījuma līdz attiecīgajai pārbaudei,
d) nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu šajā likumā noteiktajā kārtībā vai nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma;
2) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja:
a) tas apdrošināšanas līgumā noteiktajā termiņā nav samaksājis apdrošināšanas prēmiju,
b) transportlīdzekļa vadītājs, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu šajā likumā noteiktajā kārtībā vai nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma un zaudējumu piedziņa no transportlīdzekļa vadītāja nav iespējama,
c) transportlīdzekļa vadītājs, neievērojot šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, atstājis notikuma vietu un konkrētā persona, kura vadījusi transportlīdzekli ceļu satiksmes negadījuma brīdī, nav noskaidrota,
d) transportlīdzeklim nav noteiktajā kārtībā izdarīta valsts tehniskā apskate un ceļu satiksmes negadījumā nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar transportlīdzekļa tehnisko stāvokli;
3) ceļa īpašnieku (pārvaldītāju), ja apdrošinātājs tā vietā ir atlīdzinājis ceļu satiksmes negadījumā nodarītos zaudējumus;
4) personu, kura zaudējumu nodarījusi ar ļaunu nolūku;
5) tirdzniecības uzņēmumu (komersantu), ja tas nav ievērojis šā likuma 5.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto kārtību, kādā pārdošanai paredzētie transportlīdzekļi piedalās ceļu satiksmē.
(2) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja tas nav apdrošinājis īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai pret šā transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju;
2) transportlīdzekļa vadītāju, ja transportlīdzeklis iegūts ar prettiesiskām darbībām;
3) apdrošinātāju, ja tiek noskaidrots transportlīdzeklis, kas nodarījis zaudējumu, un pienākums izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību bija apdrošinātājam;
4) apdrošinātāju, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksāta šā likuma 51.panta piektajā daļā minētajā gadījumā un pienākums izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību bija apdrošinātājam;
5) Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantijas fondu (kompensācijas iestādi), ja triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas ārvalsts apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai tā pārstāvis nav nosūtījis rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam (Latvijas Republikā dzīvojošai personai, kura cēlusi prasību pret ārvalsts apdrošinātāju sakarā ar šajā valstī notikušo apdrošināšanas gadījumu);
6) Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantijas fondu (kompensācijas iestādi), ja šīs valsts apdrošinātājs nav iecēlis pārstāvi Latvijas Republikā un šajā valstī notikušā apdrošināšanas gadījumā ir cietusi Latvijas Republikā dzīvojoša persona;
7) Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantijas fondu (kompensācijas iestādi), ja zaudējumus nodarījis šajā valstī reģistrēts transportlīdzeklis, kura īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātāju nav iespējams noskaidrot divu mēnešu laikā pēc apdrošināšanas gadījuma, kurā ir cietusi Latvijas Republikā dzīvojoša persona;
8) Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantijas fondu (kompensācijas iestādi), ja šajā valstī ir noticis apdrošināšanas gadījums, kurā cietusi Latvijas Republikā dzīvojoša persona, bet transportlīdzekli nav iespējams noskaidrot;
9) Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantijas fondu (kompensācijas iestādi), ja zaudējumus Latvijas Republikā dzīvojošai personai sakarā ar attiecīgajā valstī notikušo apdrošināšanas gadījumu nodarījis ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm reģistrēts transportlīdzeklis, kura īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātāju nav iespējams noskaidrot divu mēnešu laikā pēc ceļu satiksmes negadījuma.
(3) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību arī starptautiskajos līgumos paredzētajos gadījumos.
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.09.2007. likumu)..."

2. To valstī nosaka tiesību akti.

3. Šajā forumā.
Tomass, 13.novembris 2009 0:00
Labdien! Notika CSNg. Kurā piedzēries šoferis iebrauca mašīnā ,kurā pie stūres sēdēja mana sieva. Kad policija sastādīja protokolu un aizbrauca es paliku gaidīt auto-evakuatoru, bet sieva no notikuma vietā aizgāja mājās pie bērniem. Kad auto-evakuatora šoferis nogādāja automašīnu no notikuma vietas uz autostāvvietu viņš izrakstīja čeku uz manu vārdu. Atbildiet lūdzu, octa apdrošināšana apmaksās auto evakuāciju (ja kvīts izrakstīts nevis uz šofera vārdu bet uz pasažiera vārdu) ?
Ēriks Griģis:

Jums būs jāpierāda, ka tā bija cietušā transportlīdzekļa evakuācija, kas OCTA gadījumā apdrošinātājam ir jāapmaksā.
Konstantins, 11.novembris 2009 0:00
Labdien.
Kur varu atrasts visu informaciju prieks "c" profesionalo kat.?
Ar cienu.
Ēriks Griģis:

Kursos. Sākums 30.11. Prasības - augstākā izglītība, B un C kategorija. Pieteikties zvanot no 7:00 līdz 8:50 pa t. 26322578.
Aleksejs, 10.novembris 2009 0:00
Labdien!Auto ir apdrošināts gan OCTA,gan KASKO.Noticis CSN,ne manas vainas dēļ.Apdrošināšanas lietu izskatija caur KASKO,pamatjoties uz to,ka ātrāk izskatīs lietu,bet izskata jau 2 mēnešus.Jautājums:Tika apreķināta tāme remontam dīlera servisā(automobīlis ir zem garantijas),bet pieņēmu lēmumu auto pārdot un saņemt atlīdzību no apdrošinātajiem,auto pārdevu,bet atlīdzību vēl neesmu saņēmis.Atlīdzības summa samazinājusies par 1200Ls atšķirībā no dīlera saskaņotas tāmes,kur es varu saņemt informāciju par summas pamatotu samazinājumu,kādi ir normatīvi,likums,metodika pēc kura apdrosinataja noraditajs eksperts samana summu,aprēķina izmaksas?Paldies
Ēriks Griģis:


1. Pamatots OCTA atlīdzības summas samazinājums ir atrodams pie apdrošinātāja. Strīdīgā gadījumā vēlreiz ir jāskata automobilis. Auto varējāt pārdot, kad atlīdzība saņemta.
2. Tiesību akti un normatīvi OCTA apdrošināšanā ir atrodami LTAB mājas lapā: www.ltab.lv
3. Tiesību akti, kas pamato atlīdzības mazinājumu vai palielinājumu: "Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika”, atrodams vietnē:
www.ltab.lv/lv/informacija-ekspe...
OCTA likums ir šeit: www.ltab.lv/lv/norm-akti/likumi/...
4. KASKO gadījumā Jums jālasa KASKO noteikumi, pēc kādas metodikas tiek noteikta zaudējumu atlīdzība. Ja pēc OCTA, tad atlīdzības summas mazinājumam cietušajam ar OCTA un KASKO nevajadzētu būt. Bet ir lietas, ko apdrošinātāji nepasaka! Lūdzu izlasiet PS!

P/S/
Esmu gatavs visiem autobraucējiem Latvijā izstāstīt, kā rīkoties apdrošināšanas lietās, kurās esmu guvis vismaz kādu pieredzi.
Semināra vai diskusijas temats varētu būt "Ko noklusē apdrošinātāji"
Esmu piedāvājies runāt, diskutēt, vadīt raidījumos(-us) TV un radio. Ne televizijai, ne radio šobrīd tas saviem skatītājiem un klausītājiem nav licies saistoši.


Vienīgā vieta, kur varu izteikties ir šī - iAuto!
vārds, 9.novembris 2009 0:00
Cik ilgā laikā KASKO kompānijai būtu jāsniedz atbilde pēc CSN?
Ēriks Griģis:

Katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir savi KASKO noteikumi.
Parakstot KASKO apdrošināšanas līgumu polises veidā, Jums ir jāsaņem KASKO apdrošināšanas noteikumi, kuros ir uzskaitīti riski, kādiem apdrošiniet savu automobili, kādos gadījumos apdrošināšanas atlīdzību atsaka vai samazina, kāda ir procesuālā kārtība un termiņi atlīdzības administrēšanas procesā un lēmumu pieņemšanā.

Lasiet sava apdrošinātāja KASKO noteikumus vai prasiet savam apdrošinātājam!
vārds Viktors Kalejs, 9.novembris 2009 0:00
Ka atskirt atjaunotu ziemas riepu (tautaa sauktu par "navarku"), no normalas riepas? Riepas, kuras ir iegaadaatas ir lietotas, piegadatas no Skandinavijas .
Riepas visas 4 ir vienas firmas - Nokia (Hakapellita), divaam virsma ir perfekta, arii sanu, bet divaam - gar saanu malu, rinnkii apkaart riepai - ir redzamas plaanas gumijas spuras. Kaa paarliecinaaties, ka riepa nav atjaunotaa "navarka"? Ir negativa pieredze lietojot atjaunotas riepas - vasaraa braucot ar atrumu apm. 150 km stundaa - no to virsmas tika izrauti gumijas gabali, viena uzspraga. Preteeja pieredze ir braucot ar normalaam, pat lietotaam Nokia riepaam - neradaas nekaadas problemas pat atsevisskkos cella posmos braucot ar 180 km/h.
Ēriks Griģis:

Prasiet to pārdevējam. Tas ir pārdevēja ziņā.
Pieprasiet piegātātājam rakstisku garantiju ātruma indeksa apstiprināšanai.

P/S/
Pārbaudāmai riepai es veiktu urbumu zondes ievadei gumijas materiālā, salīdzinātu izurbto gumijas materiālu paraugus, pārbaudot to struktūru ar mikroskopu.
Vēl riepai var noņemt sānu daļu ar slīpēšanu vai veikt iegriezumus un salīdzināt gumijas struktūrālās izmaiņas riepas sānos virs korda kārtas.
Ja nepieciešams, grieztu riepu šķērsām uz pusēm, lai to noteiktu!
vārds Hugo, 6.novembris 2009 0:00
Labdien.
Vai āpdrošinātājs man apmaksās visu automašīnas transportēšanu un stāvvietas izmaksas pēc OCTA?
Negadījums notika Rīgas rajonā, manu automašīnu norīkoja labot servisā Rīgā, bet pats dzīvoju Rēzeknē. Sākot remontu, atklājās, ka mašīna iet uz norakstīšanu un serviss uzstāj, ka prasīs naudu, ja automašīna ilgāk atradīsies servisā.
Ēriks Griģis:

Līdzīgā situācijā man uzticēja pārstāvēt cietušā intereses, kurā izdevās paveikt to, ko viņš vēlējās un Jūs ar savu jautājumu vēlaties uzzināt!

Atbilde.
Jā, atmaksās, ja būsiet rīkojies atbilstoši OCTA likumā noteiktām prasībām.

P/S/
1. Ka auto tiks norakstīts, vajadzēja gatavoties jau sākumā, atteikties no atliekām, vienoties ar apdrošinātāju un servisu, ka tās paliek servisam.
2. Ja serviss atliekas nepieņem, tad apdrošinātāja norīkojums labot auto servisā nozīmē arī samaksu par stāvvietu pirms remonta. To vajag rakstiski izdabūt no apdrošinātāja norīkojuma saņemšanas laikā.
3. Pēc piestādīta apmaksāta čeka par evakuācijas pakalpojumiem apdrošinātājs atlīdzina cietušajam evakuācijas izdevumus.
Lai Jums veicas!
Filips, 3.novembris 2009 0:00
Lūdzu konsultāciju.
Autovadītājs (students, bez ienākumiem) notrieca velosipēdistu , kuram bija jāārstējas slimnīcā. Ir "BTA" OCTA polise. Ir policijas protokols. Tiks novembrī ierosināts kriminālprocess.
CietuÅais piekrÄ«t rakstiskam mierizlÄ«gumam , ja viņam samaksā 1000 Ls. Vai pÄ“c mierizlÄ«guma BTA izmaksās cietuÅajam zaudÄ“jumus.
Ja notiek tiesa , vai autovadÄ«tājam var atņemtstiesÄ«bas ( uz cik gadiem/ ) un vai bÅ«s ieraksts par kriminālsodamÄ«bu .Vai pÄ“c tiesas sprieduma BTA izmaksās cietuÅajam zaudÄ“jumus.

Kā pareizi rīkoties?
Ēriks Griģis:

1. Ja ir iespējams panākt mierizlīgumu, tad nav krimināllietas un atbilstoši - sodāmības.
Apdrošinātājs izmaksās atlīdzību cietušajam, jo zaudējumu nodarītājs būs Jūsu vadītais automobilis. Par administratīvo pārkāpumu tiksiet sodīts.
2. Ja notiek tiesa, tad tiesa lems ... var un var arī neatņemt. Sodāmība gan parādīsies.

Jūsu turpmākā rīcība abos gadījumos ir atkarīga no Jūsu izvēles un finansiālajām iespējām.
Emiils, 3.novembris 2009 0:00
Sveicinaati!
Kaada ir formula auto detalju nolietojuma apreekjinaashanai?

Apdroshinaataaji ir panjeemushi jaunas magnetolas cenu un tad noreekjinaajushi nolietojumu.
Ēriks Griģis:

Nav formula, bet ir nolietojuma grafiks!
No Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodikas:
"...
Transportlīdzekļu audioiekārtas nolietojums (%) atbilstoši ekspluatācijas ilgumam (mēneši):
līdz 6 mēnešiem >>> 0%;
6 - 12 mēn. >>> 35,00 – 40,50%;
12 - 24 mēn. >>> 46,00 – 51,50%;
24 - 36 mēn. >>> 57,00 – 63,00%;
36 - 48 mēn. >>> 68,50 – 74,00%;
vairāk par 48 mēn. >>> 79,50 – 85,00% ..."
Gatis, 3.novembris 2009 0:00
Paldies, Ērik! Laikam būs jāpamācās, kas vispār ir apdrošīnāšana :).
Ēriks Griģis:

Lai izdodas!
Gatis, 2.novembris 2009 0:00
Cik saprotu, OCTA ir jāslēdz uz jaunā īpašnieka vārda pēc pārrakstīšanas (lai gan tas nav visai godīgi, jo auto jau ir apdrošināts).
Esmu piereģistrējies csdd, tur rāda, ka mašīna ir apdrošināta. Skatījos informāciju apdrošināšanas piedāvātāju web lapās - arī apdrošināšana ir spēkā.
Vai man jāapdrošina mašīna vēlreiz?
Ēriks Griģis:

Auto nav apdrošināts!
Īpašnieka atbildība uz konkrēto auto ir apdrošināta.
Ja īpašnieka nav vai mainās, tad iepriekšējā īpašnieka atbildības apdrošinājuma līgums elektroniskajā datu bāzē automātiski pārtrauc darboties!

Jums no jauna ir jādrošina nevis mašīna, bet sava atbildība uz mašīnu!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti