Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Jānis, 20.decembris 2013 10:14
ko nozīmē jēdziens sadursme un pieskāriens.
Ēriks Griģis:

Sadursme, piem., - www.octa24.lv/lv/octa-jaunumi/20...
Pieskāriens, piem., - inese1980.wordpress.com/2007/07/...
vārds GUNTARS, 18.decembris 2013 18:42
vai 850 volvo 2,0 20v dzineja vieta var likt 2.0 10v vadibas bloks der vai neder.ja neder vadibas bloks vai to var vienkarsi samainit ?
Ēriks Griģis:

Jautājums nav par apdrošināšanu!
Pārsūtiet to savam autoservisam!
Zigurds, 16.decembris 2013 8:56
Vai veicot pašpārvadājumus pa Latviju ar pasažieru autobusu digitālajā tahogrāfā obligāti jāievieto vadītāja kartiņa? Ja jā, tad kāds sods draud par braukšanu bez ievietotas vadītāja kartiņas?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, obligāti! Ja vien pašpārvadājums neatbilst kādam no izņēmumiem vai tam laiku reģistrācija nav nepieciešama.

LAPK nosaka, ka par transportlīdzekļa, kas aprīkots ar digitālo reģistrācijas kontrolierīci, vadīšanu bez vadītāja kartes vai izmantojot vairāk nekā vienu vadītāja karti, vai ar citu vadītāja karti - uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divsimt līdz četrsimt latiem, bet pārvadātājam — no piecsimt līdz tūkstoš latiem.
Ieva, 15.decembris 2013 11:46
Labdien! Sakiet ludzu vai var vadīt automasinu, kā māceklis, ja ir M kategorijas tiesibas?
Ēriks Griģis:

CSN 211. punkts nosaka, ka personai, kura mācās braukt ar motociklu, triciklu, kvadriciklu, auto­mobili vai autobusu, jābūt klāt braukšanas mācību atļaujai vai dokumentam par tiesībām vadīt mehāniskos transportlīdzekļus.
Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus, ir šis dokuments par tiesībām vadīt mehānisku transportlīdzekli. Ar kādu no augstāk minētām kategorijām Latvijā atļauts vadīt arī M kategorijas transportlīdzekļus.

Secinājums.
Ja Jums, atbilstoši Latvijas tiesību aktos noteiktajam, ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus, Jūs varat mācīties vadīt kādu no šīm kategorijām, jo Jums ir tiesības vadīt arī M kategorijas transportlīdzekli.
Ja M kategoriju ieguvāt kādā no ārvalstīm, tad, lai Latvijā ar to apmācītos vadīt citas kategorijas transportlīdzekli, Jums papildus jābūt vienai no šīm kategorijām: A, B, C1, D1, C vai D.
Ja tā nav, tad Jums ir nepieciešama Braukšanas mācību atļauja.
No MK noteikumiem Nr.103.: " ... 4. Braukšanas mācību atļauja (turpmāk – atļauja) (2.pielikums) ir no speciāliem materiāliem izgatavots kredītkartes formāta (izmēri 54 x 85 mm) dokuments ar tajā iestrādātiem pretviltošanas elementiem, kuru izsniedz personai kā apliecinājumu tiesībām mācīties vadīt A1, A2, A, B1, B vai C1 kategorijas transportlīdzekļus.
..."
Oskars, 12.decembris 2013 22:09
Labdien!
Kur var pārsūdzēt apdrošināšanas lēmumu? kāda ir kārtība? Esmu dzirdējis par organizāciju, kurā to var izdarīt.
Ēriks Griģis:

Organizāciju sauc Tiesa!
Treniņam to iespējams darīt šeit: www.ltab.lv/
Bet LTAB viedoklis OCTA apdrošinātājiem nav saistošs!
Tiesas lēmums gan!
roland, 12.decembris 2013 21:22
Kad ludzu bus nodarbibas pasniedzejiem jaunaja gada?
Ēriks Griģis:

Pirmās nodarbības paredzētas 07.01.2014. CSDD
vārds, 12.decembris 2013 1:45
Vai janvārī ir paredzēts valsts eksāmens? Ja ir, tad kad, lūdzu?
Ēriks Griģis:

Plānotais ir 31.01.2013.
Ja būs "kvorums", tad tas varētu jau notikt 17.01.2014. plkst.09:00
Jāpiesakās eksāmenam eksāmena nedēļas pirmdienā vai otrdienā!
paziņām uzticīgais, 11.decembris 2013 20:36
Labdien!
Vēlējos noskaidrot, cik ilgs ir avārijas noilgums un vai caur apdrošināšanu ir iespējams saņemt avārijās rezultātā radušos zaudējumu izmaksu segšanu, ja tā ir notikusi 2013. gada jūnija mēnesī, bet uz to brīdi nav izsaukta ne policija, ne uzrakstīts saskaņotais protokols ar vainīgo.
Ir negadījuma atstāto seku fotoattēli un arī liecinieki.
Liels paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

Mantisko OCTA zaudējumu pieteikšanai noilgums ir viens gads, personai - trīs gadi.
No OCTA likuma:
" ... 38.pants. Apdrošināšanas atlīdzības pieprasīšanas kārtība
...
(3) Personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību par tās mantai nodarīto zaudējumu, tiesības celt prasību pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju izbeidzas, ja tās nav pieteiktas gada laikā no apdrošināšanas gadījuma iestāšanās.
(4) Personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību par nodarīto veselības kaitējumu, tiesības celt prasību pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju izbeidzas, ja tās nav pieteiktas triju gadu laikā no apdrošināšanas gadījuma iestāšanās.
... "
peteris, 7.decembris 2013 15:08
varbuut vareetu ieteikt kur mekleet tos Danijas celu saliksmes noteikumus jo raknajoties internetaa nekaadigi nevaru atrast. Paldies!
Ēriks Griģis:

Jāpiezvana 67 226 210 un jāpajautā!
letland.um.dk/lv-LV.aspx

Vēl var palīdzēt Eiropas Ekonomiskās komisijas Iekšējās transporta komitejas
Konvencija par ceļu satiksmi, Vīnē, 1968.gada 8.novembrī, kas, ja Dānija to ir parakstījusi un tā ir to parakstījusi, darbojas Dānijā un kur lasām:
" ... 25.pants Automaģistrāles un tamlīdzīgi ceļi
...
2. Vadītājiem, kas izbrauc uz automaģistrāles, jādod ceļš pa to braucošajiem transportlīdzekļiem. Jāizmanto ieskrējiena josla, ja tāda ir.
..."
likumi.lv/doc.php?id=2908
peteris, 7.decembris 2013 0:06
Labvakar! Straadaaju par autovadiitaaju Igaunu firmaa braukaaju ar kravas auto pa Zviedriju un Daaniju. Taadad pie lietas- Daanijaa notika csn ar vieglo autombiili kursh izbrauca uz ieskreejiena joslas un atradaas man blakus. Peec daanijas noteikumiem man bija jaabremzee un vinsh jaapalaiz vai jaadod uz gaazes pedaala un jauznem aatrums lai vinsh vareetu izbraukt uz cela, par cik vins brauca leenaak tad es palielinaaju atrumu( bet ne virs atlautaa jo krava bija lielgabariita ar lielu svaru, darbojaas arii visas nepieciesamaas ziimes un baakugunis) vinsh taa arii leenaam atpalika, kad peekshni kur puspiekabei aizmugurejie riteni neema un ietriecaas saanaa, piekabei bojaajumu nekadu, bet vieglajam diezgan sabojats vis saans. Izsaucam policiju apmainijamies datiem un policisti teica kad visu izlems apdroshinataji. Pirmaas zinas liecina par to, ka Daani uzskata ka vainiigs esmu es! Varbuut Jums buutu kaads padoms kaa man sevi aizstaveet? Paldies!
Ēriks Griģis:

Izlasiet Dānijas ceļu satiksmes noteikumus (CSN) un aizstāviet sevi pēc noteikumu punktiem, kas atbilda Jūsu rīcībai vai neatbilda otrajam sadursmē iesaitītajam.

Līdzīgā gadījuma Vācijā vadītājs tiesā nolasīja Vācijas CSN punktu par to, kam ir priekšroka - pa ieskrējiena/bremzēšanas joslu vai pamatjoslu braucošajam un tiesa atzina viņu par cietušo.
Sandra, 6.decembris 2013 13:20
Labdien! Pēc maijā notikuša incidenta , kurā automašīnai tika , jāpiemin, nemanāmi noskrāpēta durvju krāsa , decembrī saņemta pretenzija no cietušā auto īpašnieka ar pieprasījumu ieskaitīt īpašnieka kontā 130ls , kas ir novērtējums šim zaudējumam. Nav bijusi nekāda iepriekšēja sazinšanās ne ar mani , netika saņemta arī nekāda informācija no apdrošināšanas kompānijām. Jautājums - vai cietušā auto īpašnieks ir tiesīgs pieprasīt samaksu , ja veicis auto remontu pats?Kas sniedzis šo novērtējumu , ja ejot uz dažādiem servisiem šī summa par remontu būtu atšķirīga ? Vai nav noteikts termiņš, cik ilgā laikā pieprasīt zaudējumu atlīdzināšanu ?

Ar cieņu, S. Varna
Ēriks Griģis:

Jūsu jautājumu risinājumi ir atkarīgi no Jūsu godaprāta un tā, vai cietušais jau nav pieprasījis vai saņēmis atlīdzību no Jūsu OCTA apdrošinātāja.
1. Ja vēlaties viņam kompensēt zaudējumus, tad:
1.1. pārbaudiet, vai Jūsu apdrošinātājs jau ir atlīdzinājis zaudējumus, nosūtot a/m uz remontservisu;
1.2. prasiet pēc remontservisā apmaksāta čeka;
1.3. pārbaudiet to remontservisā, vai a/m tiešām tur ir remontēts, vai čeks nav "paštaisīts";
1.4. salīdziniet ar sava servisa remontizdevumiem, un vēl - vai Jums nav iedota čeka kopija, kas jau nosūtīta apdrošinātājam, bet kurš to vēl nav apmaksājis;
1.5. pieprasiet vērtējumu, kas a/m ir sastādījis remonta tāmi.
2. Noskaidrojiet, kāpēc cietušais neprasa atlīdzināt zaudējumus Jūsu OCTA apdrošinātājam.
3. Ja Jūsu OCTA apdrošinātājs atlīdzību ir atteicis, tad arī Jums par to nav jāraizējas.
Andra, 6.decembris 2013 11:10
Labdien!
Gribu pajautāt Jūsu viedokli:
Manas a/m kreiso spogli aizķēra garāmbraucošā a/m un notikuma vietu pameta. Izsaucu Ceļa policiju, sastādīja aktu .Spoguli "ielika"atpakaļ vietā. Redzamu bojājumu tagad nav, vienīgi nedarbojas mehānisms un arī spoguli nesilda. Ir atrasta vainīgā mašīna. tai ir krietni vairāk bojāts spogulis (apgalvoja policists) . Jautājums vai ir vērts griezties pie apdrošinātājiem?
Ēriks Griģis:

Atbilde atrodama jautājumā - cik maksās apsildes un spoguļa mehānisma darbības atjaunošana!
Ja izlemsiet, ka ir nepieciešams a/m spoguli remontēt, tad dodaties pie izraisītāja OCTA apdrošinātāja un prasiet atlīdzināt CSNg nodarītos zaudējumus remontservisā.
Valerijs, 6.decembris 2013 9:11
Sakiet ludzu, kad būs nākosais eksāmens pasniedzējiem?
Ēriks Griģis:

Paredzēts 18.12.2013. plkst.9:00, bet vēl nav CSDD apstiprinājuma. Zvaniet par eksāmenu pēc 17.12.
Viktors, 5.decembris 2013 21:28
Sveiki! Tāds jautājums, es, 2013. gada 11. augusta izraisīju ceļu satiksmes negadījumu , par kuru tika sastādīts saskaņotais paziņojums.
Es neierados savā apdrošināšanas kompānijā un nepadevu nekādu ziņu un neatreaģēju uz atsūtīto īsziņu lai ierados, jo nedomāju ka tas ir būtisks jautājums un tam ir kaut kāda nozīme, jo es biju vainīgs un pats par savu naudu remontētu savu auto. Un tagad man atnāca "pretenzija par zaudējumu atlīdzinasanu regresa kārtība"
Vai ir, vai pastāv kaut kādi varianti, lai man nevajadzētu maksāt šo sodu.
Paldies.
Ēriks Griģis:

Nav variantu!
Var mēģināt izlūgties mazināt regresa prasību. Kādam ir izdevies.
Albertiņš, 4.decembris 2013 20:32
Dokumenta (vadītāja apliecības) derīguma termiņš nav iztecējis, tamdēļ dokuments ir "derīgs". Tomēr likt lietā savas "tiesības" un piedalīties ceļu satiksmē aizliegts iekams nav nomaksāts naudas sods. Sk. CSL 30. panta otrās daļas trešo punktu.
Ēriks Griģis:

Pareizi!
Ja (CSL 30. panta 4. punkts) transportlīdzekļa vadītājs pārkāpj noteikto vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu, viņa transportlīdzekļa vadītāja apliecība tiek aizturēta.
Volvo 4 Life, 4.decembris 2013 10:31
Liegumi:
- Personai ir piemērots vadīšanas tiesību liegums saskaņā ar ceļu satiksmes likuma 30.panta otrās daļas 3.punktu, ja naudas sods nav samaksāts gada laikā no soda uzlikšanas dienas.

Kāds var šo izskaidrot, vienkārši ieeju csdd e majaslapā nospiežu : Vadītāja apliecības dati, tad vadītāja apliecība un pie statusa rādās derīgs, tas nozīmē ka es varu turpināt vadīt auto? Nesaprotu, lūdzu palīdzīet un tas pirmais teikums ir pretrunā ar statusu: Dokuments derīgs, ja derīgs tad braukt varu? Sodu tik varēšu nomaksāt vēlāk jo lielas problēmas ar naudām, paldies.
Ēriks Griģis:

Liegums ir sods un tas darbojas. Nedrīkst vadīt auto!
Policijas datu bāzē liegums būs redzams.
CSDD dati ir pakārtoti policijas datiem, bet pati apliecība netiek atņemta.
vārdsJJ, 1.decembris 2013 16:53
Sods būs par APK 149.4. panta neieverošanu!
Ēriks Griģis:

Tā ir, brīdinājums vai 5 lati, bet svarīgi ir tas, kā tiek ierakstīts protokolā.
Tikai izraisot negadījumu, apdrošinātāji pēc LAPK nešķiros. Regress būs arī par piekabei neatbilstošām riepām, ja tas saistāms ar notikušo.
Riepa, 1.decembris 2013 13:02
Ja rīt paņemu nomā vai aizņemos piekabi un riepas tai ir parastās vasaras. Vai mani var sodīt par to?
Ēriks Griģis:

Sodīt var vadītāju!
Tikai pēc LAPK sods par šādu pārkāpumu Latvijā nav paredzēts!
No LAPK:
"... 149.24 pants. Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma nosacījumu pārkāpšana
...
Par braukšanu laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam ar automobili vai autobusu, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kurš nav aprīkots ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, - uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam divdesmit latu apmērā.
..."
Ritenis, 1.decembris 2013 12:31
Vai no sodienas radzotas ziemas riepas ir obligatas?
Ēriks Griģis:

1. Laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, kā arī to piekabēm jābūt aprīkotām ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.
Radžotas riepas nav obligātas!
2. Laikposmā no 1.maija līdz 1.oktobrim aizliegts braukt ar transport­līdzekļiem, kuriem ir riepas ar radzēm.
Mārcis, 29.novembris 2013 15:48
Labdien,
vēlētos uzdot dažus jautājumus par vieglās automašīnas modificēšanu.

1) Ministru kabineta noteikumos NR. 725 1. daļā 4.11 punktā minēts, ka priekšējo, sānu un pakaļējo dekoratīvo aizsargstieņu (aizsargrežģu) uzstādīšana vai demontāža nav uzskatāma par automašīnas pārbūvi. Attiecīgi saprotu, ka ar šādiem aizsargstieņiem drīkst piedalīties ceļu satiksmē kā arī iziet tehnisko apskati. Vai tā ir? Ar ko šādi "dekoratīvie" aizsargstieņi atšķiras no sporta auto drošības karkasa?

2) Vai ar automašīnu, kurai ir demontēts salona apšuvums (plastmasas rokturi, konsole, polsterējumi utml.) ir iespējams iziet tehnisko apskati?

3) Vai ir iespējams iziet tehnisko apskati ar automašīnu, kurai uzstādīts rūpnieciski ražots diferenciālis, kurš atšķiras no oriģinālā?
Ēriks Griģis:

Jūsu jautājumi domāti CSDD, tālrunis uzziņām: 67025777, e-pasts: office@csdd.gov.lv

1. jautājums attiecas uz piekabēm, puspiekabēm, kravas automobiļiem un autobusiem.
Atbildi uz 2. un 3. jautājumu atradīsiet MK 466. noteikumos.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti