Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.
Vēlreiz par to pašu, 2.aprīlis 2021 19:36
Sakiet, kā tiek pie auto atliekām? Vai var uzzināt, cik tās maksā, vai man atteikties no norakstīšanas? Paldies
Ēriks Griģis:
Automobiļu vērtību pirms negadījuma un atlieku vērtību nosaka vērtētājs!
Piemēram, tālrunis: 28 378 306
Toms, 31.marts 2021 13:01
Labdien, vēlos uzzināt vairāk par procesu, kad apdrošinātājs novērtē CSNg cietušās automašīnas bojājumu novēršanas izdevumus un paziņo par turpmāko rīcību šīs automašīnas īpašniekam. Vai pats apdrošinātājs var izvēlēties izmaksāt atlīdzību vai nodrošināt auto remontu un vai šis jautājums ir kautkur jau noregulēts?
Ēriks Griģis:
Rakstot iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu, trešā persona - cietušais transportlīdzekļa īpašnieks atzīmē savu izvēli iesniegumā gan par zaudējumu atlīdzības saņemšanas veidu, gan par to, ko iesākt ar transportlīdzekļa atliekām. Zaudējumu saņemšanas veids par bojāto transportlīdzekli ir trešās personas - cietušā transportlīdzekļa īpašnieka izvēle - remontēt transportlīdzekli vai par transportlīdzekli saņemt zaudējumu atlīdzību naudā. Procesa norise aprakstīta likumā:
OCTA likuma 25.panta (2) un (3) punktā "Mantai nodarītie zaudējumi":
likumi.lv/ta/id/87547#p25
Piebilde.
Ja atlīdzību izmaksā naudā, tad apdrošinātājs izmaksā 70% no aprēķinātās zaudējuma summas, tad vēl no tās ietur PVN 21%. Apdrošinātājs neizmaksā 44,7% no zaudējuma kopējā apjoma, bet, izpildoties OCTA likumā aprakstītajiem nosacījumiem (maksimāli 4 mēnešu + 15 dienu laikā pēc OCTA atlīdzības 55,3% izmaksas), atmaksā daļu vai pilnībā visu ieturēto 44,7% summu!
OCTA likuma 27.pantā "Zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojāeju" aprakstīts regulējums par CSNg bojātā un norakstāmā transportlīdzekļa atliekām, trešā persona - cietušā transportlīdzekļa īpašnieks izvēlas transportlīdzekļa atliekas atstāt apdrošinātājam vai paturēt tās sev:
likumi.lv/ta/id/87547#p27
Aldis, 29.marts 2021 17:21
Sveiki! Vēlos uzināt cik stundas es varu strādāt (c kategorija 95.kodu), es karti ielieku 7.00 no rīta ta piecas dienas pec kārtas izņemu ap 18.00...19.00. Es nesmu parstrādājis stundas, braukšanas stundas man iznāk pa dienu 3-4h, parejās kā darba stundas. darbs no 1dienas lidz 5dienai, 6diena un 7diena nestrādāju.
Vai šajā gadījumā nesmu neko pārkāpis?
Ēriks Griģis:
Ja rīkojaties tā, kā rakstāt, tad:
1) ikdienas maiņas laiks nebūs pārsniegts;
2) ikdienas, iknedēļas un kopējie divu nedēļu braukšanas laiki būs ievēroti;
3) kopējais maksimālais iknedēļas darba laiks (60h) nebūs pārsniegts;
4) regulāro ikdienas atpūtas laiku (11h) nebūtu vajadzības saīsināt;
5) ja nedēļas nogalē ir divas brīvdienas, tad regulārais iknedēļas atpūtas laiks (45h) iznāk ar uzviju;
6) nav zināms, vai darba laiks maiņā vidēji nedēļā (48h) četru mēnešu periodā nepārsniedz noteikto;
7) nav zināms, vai darbu pārtraukumi maiņas laikā (30min. un 45 min.) vai braukšanas laikā (15+30 min. vai 45 min.) ir ievēroti;
8) pēc Jūsu sniegtās informācijas, kopējo darba laiku maiņā pie uzrādītā darba laika noslodzes varētu atļauties no 9,5h līdz 10,5h, atbilstoši uzrādītajiem kartes izņemšanas laikiem.
Jānis, 27.marts 2021 14:02
Sakiet, kādi leņķi ar ķēdi ja stiprina jāievēro?
Ēriks Griģis:
Alfa (α), ieteicams, robežās no 20 līdz 65 grādiem, beta (β), ieteicams, robežās no 10 līdz 50 grādiem.
Andris, 19.marts 2021 10:54
Iegādājos no Zviedrijas mašīnu volvo xc70 un rokasgrāmatā nav tulkojuma, gribētu zināt vai teh. raksturojumā šī mašīna ar pilnu masu 2220kg kura izlaista 07.06.2007g var vilkt piekabi divass ar pilnu masu 2500kg un uz kuras atrodas mini ekskavators ar pilnu masu 1850kg. Jautājums vai šīs kategorijas mašīna to var darīt pēc tex. raksturojumā, lai uz ceļa nevajadzētu skaidroties ar policistiem, pārvietosies tikai pa Latviju.
Ēriks Griģis:
To var noskaidrot pie dīlera LV!
Sandris, 18.marts 2021 11:03
Labdien, vēlos iegādāties 2016 gada Renault Trafic ar 1,6 dīzeļa dzinēju, nobraukums uzrādīts 240000 km. Itkā speciālisti man neiesaka pirkt, jo būšot problēmas ar sprauslām un pie 300000 km vajagot veikt remontu motoram. Un motori itkā neesot izturīgi. Kur varu iegūt tehnisko informāciju par šiem modeļiem, interesē arī jaunāki modeļi. Vai tiešām šie modeļi ir tik neizturīgi. Jo kad aizbraucu auto dīleri nebeidz tik slavēt šos modeļus. Paldies
Ēriks Griģis:
Te citi apspriež Traficu:
boot.ritakafija.lv/forums/index..../
Kilometru resurss busikam ir pie beigām. To pārdod, jo jāsāk (būs jāsāk vai drīz būs jāsāk, atkarībā no lietošanas apstākļiem) remontēt!
Par Renault var ko atrast šeit:
iauto.lv/forums/forum/renault
Ieteiktu angļu, krievu, vācu forumos palasīties!
Dīlers ir ražotāja pārstāvis un viņš pārdod jaunus busikus!
Ja pārdošanā gadās kāds lietots, tad no tā viņa piedāvājuma būtība nemainās!
Reiz meklēju šādu busiku pie tirgotāja, kas biezā slānī piedāvāja gadu vecus ar nobraukumu no 25.000 līdz 40.000 km. Iedarbinot motoru un atverot motora eļļas iepildes lūku, tikai viens no padsmit pārbaudītajiem likās pieņemams!
Ugis, 15.marts 2021 8:45
Sveiki, kur var iegādāties Jaguar-XType 3.0 awd kartera aizsargpannu?
Ēriks Griģis:
Manam auto to izgatavoja Mazjumpravas ielā 66, Rīgā pie CSDD Maskavas ielā, t.29212095
Sintija, 13.marts 2021 11:32
Labdien! Vēlos iegādāties džipu. Vēlos pirkt Jeep Grand Cherokee 2008 vai 2011 gadu. Ko jūs ieteiktu? Kādas ir problēmas šim auto un kam ir jāpievērš uzmanību ? Paldies jau iepriekš .
Anastasija, 10.marts 2021 23:22
Sveicināti,
Vai Jums ir zināms kāds Latvijā esošs auto eksperts kurš var palīdzēt nopirkt lietoto auto?
Paldies
Aldis Joksts, 10.marts 2021 17:46
Labdien. Sakiet vai uzņēmumam piederošam kravas busiņam ar pilnu massu 2700kg kuram pieāķēta piekabe ar pilnu massu 2710 kg lai veiktu pašpārvadājumu ir jābūt tahogrāfs?
Ēriks Griģis:
EK 561/2006 regula attiecas uz pārvadājumiem ar:
a)transportlīdzekļiem, kurus izmanto kravu pārvadājumiem un kuru maksimālā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabi vai puspiekabi, pārsniedz 3,5 tonnas, tas nozīmē, ka vadītājam jāveic darba un atpūtas laiku uzskaite. Ne vienmēr to veic ar tahogrāfu!
Piemēram, MK 279. noteikumu gadījumos:
likumi.lv/ta/id/156704
Edgars Sneiders, 2.marts 2021 15:26
Labdien,
Vai Jūs varat papētīt jautājumu par akumulatoru pārstrādi un ekologiju. Valdības iet uz elektromibiliem, bet kā ar ekologiju?
Kaspars, 1.marts 2021 11:49
Labdien. Vai ir iespējams uzzināt Vācijā reģistrēta auto TA datus pēc reģistrācijas numura?
Ēriks Griģis:
Pēc VIN koda markas pārstāvis LV var.
Pēc reģistrācijas numura policija vai CSDD var.
laurenc, 27.februāris 2021 9:01
Labdien. Jā apdrošināšana izvēlas netaisīt auto jo tas pārsniedz 80% vērtību no auto.Piedavā auto atlīdzību un auto atpirkt vai atlīdzību un auto jānoņem no uzskaites un jāatdod īpašumā apdrošināšanas kompānijai. Vai tad kad tiek iepirktas atliekas, tai ir noņem apskate?Un man mašīnā jānoņem no uzskaites ?Faktiski mašīna apdrošinātājiem neatmaksājas izmaksu dēļ, nevis kā viņu nevar sataisīt.
Ēriks Griģis:
Ir apdrošinātāji, kas ar saviem līgumpartneriem organizē uzskaites jautājumus. Citi to liek darīt īpašniekam, ja tas izvēlas atliekas atdot apdrošinātājam.
1. Izvēloties sava auto apdrošinātāju un slēdzot apdrošināšanas līgumu, šie jautājumi ir jānoskaidro!
Mašīnu vienmēr var sataisīt, tikai izmaksas nosaka remonta lietderību, kas aprakstīts apdrošināšanas noteikumos!
2.Arī šis nosacījums jānoskaidro pirms līguma noslēgšanas, izvēloties apdrošinātāju!
Vēl viens no daudziem, bet ļoti svarīgs nosacījums, kas jānoskaidro pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas!
3.Kad apdrošinātājs atlīdzību atteiks vai kad samazinās to uz pusi!
Karens Markarjancs, 24.februāris 2021 19:46
Labdien, man ir jautajums, vai es varu veikt automashinas pirkumu, noformet mashinu un apdroshinashanu uz sava varda, uz doto mirkli bez autovaditaja tiesibam.
Ēriks Griģis:
Īpašniekam nav prasība uzrādīt vadītāja apliecību, pērkot vai apdrošinot automobili.
Vilnis Bērziņš, 18.februāris 2021 18:56
CSN 180.p. Aizliegts vilkt:
CSN 180.9. piekabi, kuras masa pārsniedz vilcēja izgatavotāja noteikto vilkšanai paredzētās piekabes masu!
Jautājums, kura no piekabes masām ir domāta - pilnā, faktiskā vai fizikas mācību grāmatā minētā?
Ceļu satiksmes likumā tāda termina "masa" nav - ir pilna masa un pašmasa.
CSN 2.13. faktiskā masa – transportlīdzekļa masa kopā ar transportlīdzekļa vadītāju, pasažieriem un kravu. Vilcējam ar piekabi (puspiekabi) faktiskā masa ir vilcēja un piekabes (puspiekabes) faktisko masu summa; Pat autožurnālists Atis Jansons savā 2016.gada rakstā nespēja atrisināt šo rēbusu
www.la.lv/piekabes-likumu-lamata...
No fizikas - Masa ir matērijas daudzums, ko satur ķermenis, vai matērijas īpašība, kas vienāda ar priekšmeta pretestību izmaiņām tā kustības ātrumā vai virzienā (pretestība paātrinājumam jeb inerce). Ķermeņa masu tiešā veidā var noteikt, izmantojot svarus.
Tātad, ja ražotājs noteicis maksimālo pieļaujamo Anhängelast ungebremst 550kg, ir pieļaujama jebkuras bezbremžu piekabes vilkšana, ja vien netiek pārsniegti norādītie kilogrami, protams, atbilstoši iegūtajai TL vadītāja kategorijai. Vai esmu sapratis pareizi?
Ēriks Griģis:
Jūsu spriedums ir atbalstāms.
Attiecībā uz CSN, kas attiecas uz izgatavotāja noteikto, esmu sastapis divus skaidrojumus. Viens, ja ir tikai masa, tad tā vieglā auto piekabei ir pilnā masa, otrs - būs piebilde vai nosaukums, ko minējāt, piem., Anhängelast, Stützlast un Zug-Gesamtgewicht! Šīs pieļaujamās masas vērtē arī kā pilnās masas.
www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/au...
2.pielikums Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija
noteikumiem Nr.279 (CSN) runā tikai par pieļaujamo faktisko masu! Parasti tā atbilst pilnai masai! Ir tikai atsevišķi gadījumi, kad pilnā masa ir lielāka par faktisko pieļaujamo! Šādos gadījumos jāievēro CSN noteiktais!
Un te nav nekādu rēbusu!
Ceru, ka paskaidroju!
Aivis, 17.februāris 2021 21:31
Visu laiku deg atpakaļgaitas lukturi
passat b5 2000g
Ēriks Griģis:
Servisā jāpārbauda devējs un lukturi!
Raivis, 10.februāris 2021 21:01
Sveiki. Vai ar treileri,kas paredzēts transportlidzekļu parvadašanai ir atļauts vest siena ruļļus?
Ēriks Griģis:
Siena ruļļus ar treileri vest nedrīkst!
Dzintars, 10.februāris 2021 18:22
Sveiki, Precizēšu jautājumu, ja automašīna izgatavota 2006.g. aprīlī ar ražotāja uzstādītu analogo tahogrāfu un pirmā reģistrācija ir ierakstīta maija sākumā, vai analogo tahogrāfu var verificēt un lietot LR (kas ir pilnīgā darba kārtībā), vai tas jāmaina uz digitālo? Paldies
Ēriks Griģis:
Zvans Taho inspekcijai Jums palīdzēs:
t.22502250
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.561/2006 (2006.gada 15.marts) pilnībā stājās spēkā 2007.gada 11.aprīlī, bet Regulas 27.pants nosaka, ka transportlīdzekļos, kuri pirmo reizi tiks reģistrēti un izmantoti komercpārvadājumos, kā arī pašpārvadājumos, digitālais tahogrāfs ir obligāta prasība jau no 2006.gada 1.maija.
Šīs prasības izpilde ir priekšnosacījums, lai saņemtu Valsts SIA Autotransporta direkcija izsniegtās licences kartītes, Eiropas Kopienas atļaujas kopijas vai pašpārvadājumu sertifikātus.
Regulas 27. pants
Regulu (EK) Nr. 2135/98 groza šādi:
1.Regulas 2. panta 1. punkta a) apakšpunktu aizstāj ar šādu apakšpunktu:
“1.a) No divdesmitās dienas pēc dienas, kad publicēta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz par dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu un groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Regulu (EK) Nr. 2135/98 (15), transportlīdzekļos, ko pirmoreiz nodod ekspluatācijā, jābūt uzstādītām reģistrācijas iekārtām, kas atbilst prasībām, kuras paredzētas Regulas Regulā (EEK) Nr. 3821/85 I B pielikumā."
Dzintars, 10.februāris 2021 10:25
Sveiki, No 2006. gada 1. maija no jauna izgatavotos spēkratus aprīko tikai ar digitālajiem (ciparu) tahogrāfiem. Jautājums ir no jauna izgatavotos vai pirmo reizi reģistrētos. Ir automašīnas kas izgatavotas martā, aprīlī ar analogajiem tahogrāfiem, bet reģistrētas pēc pirmā maija?
Ēriks Griģis:
No jauna izgatavotos ražotājs aprīko ar viedajiem tahogrāfiem!
Ja tahogrāfs tiek mainīts, tad tikai uz jauno viedo!
Tas attiecas arī uz pirkšanas starpposmu starp līgumu un reģistrāciju inspekcijā.
Inspekcija nav CSDD!
Uldis, 9.februāris 2021 17:39
Sveiks, Kur var redzēt kādi ir sodi par kravas svara pārsniegšanu smagajam auto?
Ēriks Griģis:
Autopārvadājumu likuma VI nodaļā "Administratīvā atbildība autopārvadājumu jomā un kompetence sodu piemērošanā", 53. pantā:
likumi.lv/doc.php?id=36720