Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Anafilaktiskais šoks, 8.janvāris 2013 7:17
Ej nu ej, tā nu tiks pārtraukti pasažieru pārvadājumi. :D NETIKS! Vienkārši vadītājam būs jāiegūst kods.
Ēriks Griģis:

Kā viņi to iegūs, ja vadītājiem nav laika mācīties!?
Neiegūtā koda dēļ nākošgad apstāsies kravu pārvadājumi!
Ap 45 tūkstošiem kravas automobiļu vadītāju nav iespējams apmācīt līdz 2014. gada septembrim!
Jānis, 7.janvāris 2013 20:49
Daži jautājumi:
1. Vai VW LT46 ar pilnu masu 4,6 tonnas (reģ apl kravas furgons) ir uzskatāms par kravas automobili uz kuru attiecas 306. cz Kravas automobiļiem braukt aizliegts?
2. Ja es 30 min vadu automašinu un 4h daru citu darbu (iekraušana/izkraušana, montāža pie klienta) darba devēja uzdevumā, vai man ir jāņem atpūtas laiks 45 min garumā, vai drīkstu turpināt ceļu?
Ēriks Griģis:

1. 306. cz. attiecas kravas automobiļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 t, ja zīmē pilna masa nav norādīta, vai lielāka par zīmē norādīto un traktortehniku. Kravas furgons arī ir kravas automobilis. Zīmes darbībai ir izņēmumi.
2. Nav jāņem! Atpūtas laiks vismaz 30 minūšu garumā būs jāņem pēc kopā nostrādātām 6 stundām - vēl 1,5 stundas varēsiet vadīt automobili.

Par darba un atpūtas laiku uzskaiti profesionālajiem transportlīdzekļu vadītājiem lasu lekcijas 95. koda iegūšanai!

Pieredzējušiem autobusu vadītājiem Latvijā 95. kods obligāti jāiegūst līdz š.g. 09. septembrim. Pēc šī datuma pasažieru pārvadājumi tiks pārtraukti maršrutos, kuros autobusu vadītājiem vadītāju apliecībās 95. koda nebūs.
Janis Peteris, 7.janvāris 2013 18:46
"Un te nu trolejbusa īpašnieks var apdrošinātājam uzrādīt pilnībā sadragātu troli, saņemt atlīdzību par visu tā vērtību un Jums šīs izdarības, ieskaitot ekspertīzes, evakuācijas, ceļa sakopšanas darbu un administratīvās izmaksas būs jāapmaksā."

Par nepatiesu pieradijumu vai liecibu uzradisanu ir kriminalatbildiba. Stipri saubos vai taa svitrina uz trolejbusa saniem bus tik darga. Saprotu jau jebura gadijuma, ka naksies maksat man.

Tikpat labi varu ari vienkarsi nomainit spoguli, bet nemot vera manis pasa ieprieks rakstito, nav nekadas velmes administrativo sodu parverst kriminalaja.

Vienkarsi intereseja tads jautajums- vai CP nems ari vera to faktu, ka es neapzinoties atstaju CSN vietu.

Liels paldies par atsaucibu!!!
Ēriks Griģis:

1. Viens gadījums ar šādu svītriņu un aizbraukšanu no negadījuma vietas bija. Kriminālatbildības gan nebija! Kāpēc kādam vēlreiz nepamēģināt!? Tāpēc esiet piesardzīgs!
2. Būs jāpierāda apgalvojums "neapzinoties"! Kādas tikai masu slepkavības pasaulē nav izdarītas neapzinoties! Arī Vācijā 1. janvāra vakarā neapzinoties vadītājs no Latvijas kļuva slavens ar to. Nejokojiet ar to, ko grūti pierādīt!

Bet lai izdodas!
Janis Peteris, 7.janvāris 2013 15:19
Labdien!
Siatuacija sada:
Sodien uzzinaju, ka man ir atsutita vestule (izsutita 2012.g. decembra beigas), ka man bija jaierodas 3. janvari ar visu automasinu uz Gaujas 15. Vestule tika atverta sodien, jo faktiska adrese man ir cita.
Pazvaniju uz noradito telefona numuru. Man paskaidroja, ka man ir jaierodas uz ekspertizi. Norunajam konkretu datumu un laiku, kad es varu ierasties. Kad jautaju, sakara ar ko man ir jaierodas, man atbildeja, ka es esot aizskaris citu automobili (trolejbusu).
Papetot savu auto, atklaju, ka labas puses spogula gals man patiesam ir noskrapets.
Man nav ne mazakas nojausmas, kas tagad notiks, jo esmu faktiski atstajis CSN vietu, pasam nemaz nezinot.
Ēriks Griģis:

Hm! Man arī nav tādas pieredzes!

Vispārējā administratīvā kārtība par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, paredz sodīt transportlīdzekļa vadītāju ar naudas sodu no piecdesmit līdz piecsimt latiem un atņemt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no trim mēnešiem līdz diviem gadiem. Ja tiesības Jums atņem uzreiz pēc automobiļa iebraukšanas Gaujas ielā par neierašanos 3. janvārī, tad ir jāsarūpē cits vadītājs, kas Jūsu auto pēc ekspertīzes aizbrauks līdz stāvvietai.
Transportlīdzekļu vadīšanas tiesības var arī neatņemt.
Ja Jūsu OCTA apdrošinātājs izmaksās atlīdzību trolejbusa īpašniekam, tad zaudējumus nodarījusī persona saņems sava apdrošinātāja regresa prasību atmaksāt atlīdzinātos zaudējumus.
Un te nu trolejbusa īpašnieks var apdrošinātājam uzrādīt pilnībā sadragātu troli, saņemt atlīdzību par visu tā vērtību un Jums šīs izdarības, ieskaitot ekspertīzes, evakuācijas, ceļa sakopšanas darbu un administratīvās izmaksas būs jāapmaksā.

Labākais šī gada novēlējums - lai šāds scenārijs Jums nepiepildās!
Ješka, 4.janvāris 2013 20:59
Sveiks!
Tad iznāk ja policija konstatē kad vainīgais ir 100% X a/m vadītājs, tad apdrošinātāji var lemt savādāk? Uz kāda pamata?
Paldies!
Ēriks Griģis:

OCTA likums nosaka, ka par zaudējumu atlīdzināšanu lemj apdrošinātāji, nevis policija. Apdrošinātājam vajadzīgs zaudējumu nodarījušais transportlīdzeklis, nevis vainīgais!
No OCTA likuma:
".. 31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana
(1) Apdrošinātāji, kas ir apdrošinājuši ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, izvērtē un nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par nodarītajiem zaudējumiem.
(2) Zaudējumu atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
..."
Ješka, 3.janvāris 2013 23:50
Kādu izmeklēšanu veic pēc c.s.n., izmeklēšanu apdrošinātāji?
Man viņi saka kad paši veiks kaut kādu izmeklēšanu, kaut gan ar to šobrīd nodarbojas policija.
Vai apdrošinātāji var kā savādāk lemt nekā policija, piem, kaut kādus procentus vainot mani?
Man bija OCTA apdrošināšana.
Paldies!
Ēriks Griģis:

Protams, ka savādāk un neatkarīgi no policijas!
kaspars, 3.janvāris 2013 19:12
Labdien uz dienvida tilta sanaca!braucu pa kreiso joslu no labas puses prieksejais auto saka parkartoties mana josla un iebrauca man priekseja sparna talak ieskreju mettala margas,margas netika bojatas,vai drikstejam rakstit saskanoto pazinjojumu?
Ēriks Griģis:

Ja margas - trešās personas īpašums, nav bojātas, nav cietušo, ar bojājumiem nav aizliegts un ir iespējams turpināt braukt, iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi un vadītāji vienojās par visiem būtiskajiem ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem, tad drīkstēja.

Atgādinājums!
1. Par zaudējumiem atbildīgajam vadītājam savam apdrošinātājam par notikušo ir jāpaziņo un saskaņotais jānodod 10 dienu laikā pēc negadījuma. Uz tā kopijas ir jāsaņem apdrošinātāja atzīme par saņemšanas laiku, saņēmēju un tā parakstu!
2. Cietušajam - tikko tas kļuvis iespējams, par negadījumu jāpaziņo izraisītāja OCTA apdrošinātājam!
Inta, 2.janvāris 2013 18:37
Pirms mēneša cietu csn. Vainīgai personai ir bta. Braucot pa taisnu ceļu, pretī braucošā sieviete apbraucot malā stāvošo smago mašīnu, iebraucot mana braukšanas joslā notika frontālā sadursme ar mani. Policija uz vietas sastādīja prot. ka vainīgā persona ir šī sieviete. Viņa minēja, ka ar vienu riteni iebrauca manā joslā, domādama, ka spēs ar mani samainīties. BTA mašīnu apskatīja un pateica, ka mašīnu neremontēs bet norakstīs. Tirgus vērtību summu minēja ka 2,200ls. Tomēr daudziem man zināmiem cilvēkiem ir gadījies, ka neskatoties eksperta vērtējumu, galējo summa atšķirās no experta teiktā pamatojoties ka cilvēks ir spējis izvairīties no avārijas un tādējādi ir līdzvainīgs? Kas īsti nosaka šo mašīnas tirgus vērtību? Nu jau vairāk kā mēnesis apkārt un nav nekādas ziņas par to, kas būs tālāk, jo no policijas vēl nav ziņa par vainīgo personu, kaut gan to negadījuma vietā noteica.
Ēriks Griģis:

Tā nebūs tirgus, bet faktiskā vērtība, ko apdrošinātāji nosaka pēc sava sastādītā vērtību kataloga.
Lai noteiktu un atlīdzinātu cietušajam, nav vajadzīga vainīgā persona, bet gan transportlīdzeklis, ar kuru tika nodarīti zaudējumi!

No OCTA likuma:
"... 31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana ...
(2) Zaudējumu atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
..."
Uldis, 2.janvāris 2013 14:59
Labdien! Vai Latvijā būs obligāti vajadzīgs 95.kods tiesībās vadot kravas automašīnu?
Ēriks Griģis:

Jā visiem C1, D1, C, D un +E vadītājiem. Kravas vadītājiem, kas tiesības vadīt kravas automobili ieguvuši pirms 10.09.2009., - no 10.09.2014. Jaunākiem vadītājiem - jau šobrīd 95. kods ir obligāts.
Sods - vadītājam no 20 līdz 50 Ls, pārvadātājam - no 100 līdz 200 Ls.
karlija, 31.decembris 2012 5:25
Labdien! Esmu cietusi avārijā. Man uzbrauca virsū mašīna, jo šķērsoju ceļu, kur nebija gājēju pārejas. Rezultātā nonācu slimnīcā. Pagājuši 7 gadi un tagad man apdrošinātāji piedzen summu, kas bija izmaksāta šoferim par mašīnas remontu. Cik tas ir likumīgi un vai man ir kādas tiesības?
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājam jāpierāda Jūsu ļaunais nolūks, ja Jūs to pieprasiet! Tad prasība ir likumīga. Ja pierādījuma nav, nevar būt arī regresa prasība!
Pierādījumu var uzrakstīt dažos mirkļos, ja tāda nav! Tāpēc ar šādu prasību apdrošinātājs ir jāpārsteidz tiesā, kur prasībai pretstatīt pierādījumu, ja pirms tam tāda nav bijis, tiesas zālē nav iespējams.
No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
... 4) personu, kura zaudējumu nodarījusi ar ļaunu nolūku;
..."
Lai Jums veicas!
Aigars, 19.decembris 2012 12:16
Labs video kanāls un tieši programma "-1"
www.youtube.com/watch?v=52qrGF8i...
Ēriks Griģis:

Labs, kam atliek tam laika!
Jānis, 18.decembris 2012 20:55
Labojums , 4 gadus atpakaļ notika CSN
Ēriks Griģis:

Jāzin atlīdzības izmaksas datums cietušajam, lai spriestu pareizi!
Jānis, 18.decembris 2012 12:13
Labdien.
Trīs gadus atpakaļ notika ceļu satiksmes negadījums kurā par vainīgu tiku atzīts es. Tagad esmu saņēmis vēstuli kurā no manis grib piedzīt zaudējumus, kas ir saistīti ar šo negadījumu un sastāda neadekvāti lielu summu kas krietni pārsniedz bojātā auto remonta izmaksas un pat vērtību kopumupā. Vai pastāv kādi noilgumi šāda veida lietām un kas man būtu jālūdz uzrādīt kā apstiprinājums šīm izmaksām?

Ar ciņu Jānis.
Ēriks Griģis:

1. Regresa prasībai, ja Jums bija OCTA polise - noilgums ir trīs gadi no atlīdzības izmaksas dienas cietušajam.
2. Ja Jums nebija OCTA līgums, tad noilgums desmit gadi.
vārds jeff, 15.decembris 2012 13:13
Braucu caur RUMBULU. Vai divas nepārtrauktās līnijas (attālums starp kurām ir vismaz 1m) ir jāuzskata par sadalošo joslu? Paldies!
Ēriks Griģis:

921. ceļa apzīmējums - dubulta nepārtraukta līnija - sadala pretējos virzienos braucošu transportlīdzekļu plūsmas uz ceļiem ar četrām vai vairāk braukšanas joslām.
Attālums starp līnijām var būt 0,1m vai 0,15m.

920. ceļa apzīmējums - nepārtraukta līnija apzīmē brauktuves posmus, kuros aizliegts iebraukt. No abām pusēm šādi apzīmētu brauktuves posmu saucam arī par sadalošo joslu, piemēram, ceļa posmā pie Rumbulas.
Elmārs, 15.decembris 2012 8:22
Kas ir tie "kodi"? Kas tos izdomā? Kur tie visi ir aplūkojami? Tie ir kaut kur publicēti?
Ēriks Griģis:

Kodus izdomā tie, kas raksta noteikumus, vada un pārbauda apliecību izdevējus.

ES publikācija ir šeit:
www.europarl.europa.eu/sides/get...

ES publicēts ir šeit:
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex...

un Latvijā "Ceļu satiksmes likumā" šeit:
www.likumi.lv/doc.php?id=45467&v...
vārds, 14.decembris 2012 9:42
Vai ir zināms, ko šai sakarā raksta citur? Paldies.
Ēriks Griģis:

Lūdzu!
Latvijā:
B - mehāniskie transportlīdzekļi, izņemot A kategorijas motociklus, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus un kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā astoņu pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus. Ir atļauts arī šīs kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramus, ja šā savienojuma pilna masa nepārsniedz 4250 kilogramus.

Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekli, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir nokārtojis transportlīdzekļa vadīšanas eksāmenu un kuram transportlīdzekļu vadītāja apliecībā par to izdarīta attiecīga atzīme, atļauts vadīt B kategorijas vilcēja savienojumu ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramus, ja šā savienojuma pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus.

BE — B kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi vai puspiekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus

Vācijā:
Die Fahrerlaubnis der Klasse B kann künftig mit der Schlüsselzahl 96 erteilt werden für Fahrzeugkombinationen bestehend aus einem Kraftfahrzeug der Klasse B und einem Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 750 kg, sofern die zulässige Gesamtmasse der Fahrzeugkombination 3 500 kg überschreitet, aber 4 250 kg nicht übersteigt. Die Schlüsselzahl 96 darf nur zugeteilt werden, wenn der Bewerber bereits die Fahrerlaubnis der Klasse B besitzt oder die Voraussetzungen für deren Erteilung erfüllt hat; in diesem Fall darf die Schlüsselzahl 96 frühestens mit der Fahrerlaubnis für die Klasse B zugeteilt werden. Für die Eintragung der Schlüsselzahl 96 in die Fahrerlaubnis der Klasse B bedarf es einer Fahrerschulung.
Janis, 13.decembris 2012 21:16
Vai kas mainisies B kategorijai nakosgad? Paldies
Ēriks Griģis:

Ar B kategoriju nedrīkstēs vilkt piekabi virs PM 750 kg, ja sastāva PM būs robežās no 3500 kg līdz 4250 kg. Lai vadītu tādu sastāvu, vadītājam būs jāapmeklē attiecīgi apmācības kursi B96 koda iegūšanai.
Paredzēts ieviest B96 kodu, kas atļautu vadīt iepriekš aprakstīto B kategorijas sastāvu.
Patreiz Latvijā vēlreiz apmeklējot autoskolu un sekmīgi nokārtojot braukšanas eksāmenu ar attiecīgu piekabi, B kategorijas vadītājs iegūs BE kategoriju. Eksāmenu nākošgad varēs kārtot jau no 18 gadu vecuma.

Ar B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām būs atļauts vadīt B1 kategorijas transportlīdzekli, ar A2 vai B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām — A1 kategorijas transportlīdzekli, bet ar jebkura mehāniskā transportlīdzekļa vai tramvaja vadīšanas tiesībām — AM kategorijas transportlīdzekli.

No Ceļu satiksmes likuma, kas būs spēkā no 01.01.2013:
"... 23.pants. Transportlīdzekļu vadītāja apliecību kategorijas un šīm kategorijām atbilstošie transportlīdzekļi
... (1) Transportlīdzekļu vadītāja apliecību kategorijām atbilst šādi transportlīdzekļi (izņemot traktortehniku):
... 6) B — mehāniskie transportlīdzekļi, izņemot A kategorijas motociklus, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus un kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā astoņu pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus.
Ir atļauts arī šīs kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramus, ja šā savienojuma pilna masa nepārsniedz 4250 kilogramus (tikai vadītājam būs nepieciešama B96 vai BE kategorijas atzīme vadītāja apliecībā - mans komentārs);
...
11) BE — B kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi vai puspiekabi, kuras (piekabes vai puspiekabes - mans komentārs) pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus;
...
(4) Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekli, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir nokārtojis transportlīdzekļa vadīšanas eksāmenu un kuram transportlīdzekļu vadītāja apliecībā par to izdarīta attiecīga atzīme, atļauts vadīt B kategorijas vilcēja savienojumu ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramus, ja šā savienojuma pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus.
..."
Jaunas tiesības, 13.decembris 2012 9:00
Vai būs jaunas vadītāja apliecības?
Ēriks Griģis:

Jā! Būs derīgas 15 gadus!
Jaunas apliecības vadītājiem Eiropas valstīs paredzēts izsniegt ar 19.01.2013.
"Vecās" paredzēts nomainīt līdz 2033. gadam.

Latvijā arī izsniegs jaunas apliecības, bet reģionālie nosacījumi man nav vēl zināmi.
Uldis, 12.decembris 2012 10:31
Paldies par atbildi. Nedēļas darba laika uzskaites lapa (Pielikums MK noteikumiem Nr. 279) ir jāaizpilda saimniecības īpašniekam, vai cilvēkam, kas vada transportlīdzekli? (Gadījumos, kad vadītājs būs cits)
Ēriks Griģis:

Transportlīdzekļa vadītājam.
No MK 893. noteikumiem:
"... 6.2. ja transportlīdzekļa vadītājs, veicot šo noteikumu 2.punktā minētos pārvadājumus, darba un atpūtas laika uzskaitei neizmanto reģistrācijas kontrolierīci atbilstoši Padomes 1985.gada 20.decembra Regulai (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā,
tad savu darba laiku kalendāra nedēļā un informāciju par pārvadājumu transportlīdzekļa vadītājs reģistrē saskaņā ar šo noteikumu pielikumu.
Pārskats par kārtējo nedēļu un pārskati par iepriekšējām 28 (divdesmit astoņām) dienām atrodas transportlīdzeklī, un transportlīdzekļa vadītājs tos uzrāda pēc kontroles institūciju amatpersonu pieprasījuma. Pēc 29 (divdesmit deviņu) dienu perioda beigām šo pārskatu darba devējs glabā divus gadus.
..."
Uldis, 10.decembris 2012 14:50
Labdien! Gribētos precizēt vienu lietu par tahogrāfiem. Ja zemnieku saimniecībai reģistrēta kravas automašīna, ko izmanto tikai vasarā saimniecības vajadzībām, vai ir jālieto tahogrāfs? Cik liels ir sods par tahogrāfu lietošanas noteikumu pārkāpumu?
Ēriks Griģis:

Zemnieku saimniecībām var pielietot EG 561/2006 13.p.1. izņēmumus. Tad jāizmanto nedēļas darbu laiku uzskaites lapa. Ja izņēmumiem braukšanas nosacījumi neatbilst, tad nepieciešams tahogrāfs.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti