Vārdadienas svin:
Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne






Privātās galerijas



Lasītāju atsauksmes



Noderīga informācija



Lasītāju pieredze



TV&Video zona



Testu zona



Autosporta zona




Latvijas trases



Policijas zona



Absurdi un nejēdzības



Izklaides zona



Satiksmes drošība



Lasītāju zona



Komerctransporta ziņas




:: Sludinājumi


Auto tirdzniecība
Auto noma

:: Citas lietas


Notikumu kalendārs
Latvijas auto klubi
Līzings un kredīti

:: 


Par iAuto
Ziņu meklētājs
Iesūti savu ziņu
Iesūti CP pārkāpumu


:: Populārākie raksti







Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes


Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs firmas «BCDE» eksperts Ēriks Griģis.
Tavs vārds*:  
E-mail:  
Tavs Jautājums*:  
Lūdzu rakstiet latviešu burtiem! Drīkst lietot tādus tagus kā <b><i><u>
Ievadi, skaitļu 3 un 9 summu*:
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!

Uzdotie jautājumi un atbildes (svaigākie pirmie)



Labdien.
Paldies par atbildi, bet vēl nav skaidrs.
Vai vertētājs ir tiesīgs ņemt par pamatu Kasko aprēķinam par a/m bojāeju informāciju no PRIVĀT portaliem www.ss.lv un www.reklama.lv? Vai šī informācija var tikt uzskatīta par automašīnas tirgus vērtības cenu?
Iepriekš pateicos.
Atbilde: Ēriks Griģis:

Ja tas ir uzrakstīts KASKO noteikumos, tad drīkst.

Labdien!
Transportlīdzekļim ir Kasko apdrošināsanas polise (apdrošināšanas summa 5900 ls ar 10 % pašrisku). Pēc 4 menešiem notika negadījums, rezultatā konstatēts kā transportlīdzekļi nevar atjaunot. Kasko līguma pielikumā ir rakstīts, kā "pilnīga zuduma gadījumā apdrošinātājs atlidzina transportlīdzekļa atkārtotas iegādes vērtību,nepārsniedzot apdrošinājuma summu,ieturot apdrošināšanas līgumā paredzēto apdrošinājuma ņemēja pašrisku. "Atkārtotas iegādes vērtība" - naudas summa,kas nepieciešama tāda paša vai salīdzināma transportlīzekļa iegādei zaudējuma nodarīšanas dienā." Kā vērtētājam jārēķina atlidzības summa? Vai vertētājs ir tiesīgs ņemt par pamatu aprēķinam informāciju no privātportaliem www.ss.lv un www.reklama.lv? Vai šī informācija var tikt uzskatīta par automašīnas tirgus vērtības cenu?
Iepriekš pateicos.
Atbilde: Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšanas noteikumos jābūt ierakstītam, kāda metode tiek izmantota "transportlīzekļa iegādes vērtības" noteikšanai.
1. Ja OCTA metodika, tad tās būs OCTA cenu katalogs, ko sastāda LTAB.
2. Ja "faktiskā vērtība", tad tās aprēķins ir jāuzrāda KASKO noteikumos. Parasti tas ir pēc OCTA cenu kataloga, ievērtējot automobiļa kopējo un ikmēneša nolietojumu, motora tilpumu, nobrauktos kilometrus, lietošanas apstākļus, īpašnieku skaitu, tehnisko stāvokli un pašrisku.

Labdien Ē.Griģa kungs!
Notika ceļu satiksmes negadījums! Vainīgais savu vainu iesniegumā policijā atzina. Vainīgais avāriju izraisija darba laikā ar darba automašīnu. Cietušais brauc ar 2 mēnēšus vecu auto, kas paņemts nomā, tā sakot operatīvaja līzingā! Cietušais ir pašnodarbināta persona, kuram auto nepieciešams darba vajadzībām, bez auto darbā rodas dīkstave. Ar visiem apdrošinātajiem, servisiem kopējais laiks auto remontam ir 2,5 mēnēši. Cietušajam tiek apmaksāts auto remonts, bet pie kā jāvēršas lai kompensētu darba dīkstavi un līzinga maksājumus?
Vai maz ir iespējams kādu kompensāciju saņemt? Un vai cietušais var prasīt kompensāciju, ja auto ir bankas īpašums?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Ir iespējams!
1. Vispirms pie izraisītāja OCTA apdrošinātāja. Rakstiski jāiesniedz pieprasījums atlīdzināt pašnodarbinātas personas vienīgos ienākumus, kas ir tikuši pārtraukti CSNg dēļ. Uz kopijas jāsaņem saņemšanas apstiprinājums.
2. Kā neatlīdzināto zaudējuma daļu var pieprasīt, iesniedzot prasību tiesā zaudējumus atlīdzināt tos nodarījušajai personai.
3. Saņemot rakstisku atteikumu no apdrošinātāja, ja atbilde ir pretrunā ar civilkodeksu, var iesniegt prasību tiesā apdrošinātājam atlīdzināt šo nesaņemto atlīdzības daļu.
Stratēģiskā rīcības izvēle ir Jūsu un advokāta ziņā.
P/S/
Jebkuram risinājumam būs nepieciešams nesaņemtās atlīdzības daļas aprēķins, aprēķina pamatojums un skaidrojums. Naudas summai un aprēķinam būtu jabūt neapstrīdamiem kā mērķim, kura dēļ dzīvojam.

a/m pēc negadījuma tiek norakstīta. Apdrošinātājs (vainīgā OCTA) ir devis savu a/m vērtības aprēķinu, kuram es nepiekrītu. par šo summu nav iespējams iegādāties līdzvērtīgas komplektācijas a/m. visas maksā pāris tūkstošu dārgāk. Apdrošināšanas eksperts apgalvo ka savā lēmumā vadījies arī pēc a/m pārdošanas reklāmas cenām (viņa piemēros minēti benzīna nevis dīzeļa dzinēji un a/m papildaprīkojumi ir mazāki par manu a/m, viņa piemēros a/m atrodas vācijā kas šo gala cenu sadārdzina - tas nav ņemts vērā).

Kas jādara (un vai ir iespējams), lai apdrošinātājs pārskata savu aprēķinu atbilstoši a/m reālajai tirgus cenai.
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. iespēja.
Jāiesniedz civilprasība tiesā zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa vadītājam par zaudējumu atlīdzināšanu, kas noteikti pamatoti un pierādāmi par kopējo zaudējumu summu, kas sastādīta atbilstoši LR MK Noteikumiem nr. 251 no 12.04.2005.
2. iespēja.
Tā kā visas specializētās valsts institūcijas Latvijā, kas izskata iesniegtās sūdzības par OCTA apdrošināšanas jautājumiem, ir likvidētas, tad Jums jāiesniedz prasība tiesā, prasot apdrošināšanas sabiedrībai nenoteiktās un nesaņemtās zaudējumu atlīdzības daļas atlīdzināšanu, atbilstoši LR MK Noteikumiem nr. 251 no 12.04.2005.


Labdien!
Sekojoša situācija: Mana automašīna ietriecās citā automašīnā, kura man priekšā veica kreiso pagriezienu. Automašīnā, kurā es ietriecos atradās nekustīgā stāvoklī. Pēc notikuma tika izsaukta policija. Policija no savas puses avārijas apstākļus neieprotokolēja, bet tikai un vienīgi izsniedza saskaņotā paziņojuma veidlapu par cng. Saskaņotajā paziņojumā es norādīju, ka esmu vainīgs avārijas izraisīšanā. Policija no savas puses neieprotokolēja avārijas izraisīšanas apstākļus. Abu automašīnu bojājumi ir nozīmīgi, tacu, automašīnas atrodas braukšanas stāvoklī. Mani interesē sekojošais: Vai šai gadījumā mana apdrošināšanas kompānija attiecībā pret mani kā avārijas izraisītāju cels regresa prasību.
Atbilde: Ēriks Griģis:

Regresa prasības tiesiskumu nosaka OCTA likuma 41. pants (www.ltab.lv/...).
Apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību. Viņš var arī to nedarīt.
Regresa prasību piestāda zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītājam, ja tas ir maksātnespējīgs, tad īpašniekam, ja vadītājs zaudējumu ir nodarījis ar nodomu, ļaunprātīgu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ.
Regresa prasībai ir jābūt pamatotai ar apdrošinātāja lēmumu, balstot to uz ekspertīzes datiem.
Visbiežāk regresa prasību apdrošinātājs piestāda gadījumos, kad vadītājs nav ievērojis sarkano luksofora signālu, nav izpildījis 207. cz. prasības, pārsniedzis ātrumu vairāk par 30 km/h ar vieglo, bet ar kravas - vairāk par 20 km/h, braucis agresīvi.

Kā var būt tādi gadījumi, kad tiek izmantots cita cilvēka personas kods pasakot policijas pārstāvim pārkāpjot CSnoteikumus? Vai pastāv iespēja uzzināt īstā pārkāpēja identitāti un automašīnas numuru? Ja nevainīgā cilvēka personas kods ir ticis izmantots.
Atbilde: Ēriks Griģis:

Lasot notiekošo Latvijā, manuprāt, tas ir kā datorspēles veikalā - kurš pirmais samaksā par preci, tā niks izgaismojas, bet personu, kas sēd pie monitora, vienkārši nav iespējams noteikt.

Kur var veikt CSN cietušās automāšinas juridisku novērtēšanu? Lai varētu uzzināt bojājumu vērtību?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Pie sava apdrošinātāja kāda no tehniskajiem ekspertiem.
2. Ekspertu asociācijā Turgeņeva 21a, t.7226424

Sveiki!

Gribeju uzzinaat kas sedz zaudejumus, ja ir noticis csn, kura ir iesaistits auto un gajejs(alkohola reibuma). Gajejs steipuljojis pa celju kad tuvojusies mashina piestajis, bet kad atsaaku braukt vinjsh paris metrus pirms mashinas uzskrien man virsu. Vai apdroshinataji apmaksa shada veida zaudejumus, jo kaitejumi ir ljoti nopietni? un kas man ir jadara lai piedzitu no kada kompensaciju?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Pēc KASKO līguma maksā.
2. OCTA gadījumā nav kas maksā, jo gājējs nav apdrošinājis savu atbildību.
3. Ja no "kāda" nozīmē gājēja, tad jāsagatavo civilprasība, kas noteiktā kārtībā jāsagatavo un jāiesniedz tiesā.

Labdien ! 2006 g. 15.10 notika CSN , un ekspertīze atzina , ka man piederošā a\m ir norakstāma(otrs auto ietriecās manam aizmugurē).Avārijā ir cietušie, ierosināta krimināllieta. Policija to izmeklē jau 10 mēnešus ; apdrošinātāji atsakās izmaksāt apdrošināšanu,kamēr netiks noskaidrots vainīgais.Es pie auto stūres neatrados.Vai šī"gumijas stiepšana"ir likumīga ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Jā, likumīga. Apdrošinātāji taču nevar izmaksāt atlīdzību, ja tiesa var nolemt savādāk.

Labdien.
Jautājums par OCTA.
Kravas a/m izraisīja sadursmi ar manu a/m.
Pagaidām pagājis nedaudz vairāk par 1 mēnesi. Mana a/m pēc dīlera tāmes iet uz norakstīšanu. Pašlaik tāme nosūtīta apdrošinātājam. Par a/m jāmaksā līzings kaut arī a/m nav iespējams lietot ne manas vainas pēc.
Vai OCTA apdrošinātāji apmaksā zaudējumus - piem. līzinga ikmēneša maksājumu par konkrēto a/m, kuru nav iespējams dēļ bojājumiem izmantot konkrētajā laika posmā.
Pēc negadījuma manai sievai bija darba nespējas lapa uz 7 dienām. Ko šajā gadījumā apmaksā OCTA?
Vai OCTA apmaksā izdevumus par psihologu bērnam, kas bija a/m negadījuma brīdī?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. OCTA atlīdzība sedz nesaņemtos vidējos dienas ienākumus, ko apdrošinātājs aprēķina pēc nomaksātiem nodokļiem, ja tas saistīts ar ārstēšanos. Sievai ir jāprasa apdrošinātājam atlīdzināt šos zaudējumi, rakstot iesniegumu.
2. Līzinga maksājuma prasība, ko nesedz OCTA, ir civilprasība zaudējumus izraisījušajam vadītājam vai transportlīdzekļa īpašniekam.
3. Ja bērnam psihologu ir noteicis ārstējošais ārsts un tas ir nepieciešams, atbilstoši uzstādītajai ārstēšanas diagnostikai, tad apmaksā. Atlīdzība ir jāpieprasa, rakstot iesniegumu.

Sveiki!
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas likums
saka :
"Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušas vairākas personas, tādējādi nodarot savstarpējus zaudējumus, apdrošināšanas atlīdzību katram cietušajam izmaksā atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpei"
Kā tiek noteikta šī pakāpe? (policijas izziņā ir vienkārši visi uzskaitīti neatkarīgi no nodarītajiem bojājumiem) vai tas tiek noteikts pēc piespriesto sodu apmēriem, jeb no policijas var dabūt kādu papilddokumentu ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Apdrošinātāji izmanto LTAB metodiskos norādījumus
"Ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto personu atbildības pakāpes noteikšana".
Metodika atrodama šeit:
www.ltab.lv/...

Kā man rīkoties,ja OCTA atlīdzība sarēķināta 200Ls. apmērā,bet remonts izmaksāja 500.ls{pat ne oficiālā servisā!).
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Iespējams esat jau visu paveicis, lai dotu apdrošinātājam pamatojumu nešaubīties par izmaksājamās summas - 200 latu atbilstību Jums nodarītajiem zaudējumiem.
2. Japierāda, ka apdrošinātājs ir krāpies, neievērojot tiesiskajos aktos noteikto, un Jums 200 latu vietā pienākas saņemt divarpusi reizes lielāku zaudējumu atlīdzību.

Pie iepriekšējā.
Apdrošinātāja nolīgtais eksperts protams ir viņa pusē.
Jautājums pēc būtības bija kā rīkotie ja ir doma tiesāties , piem kādam expertam uzticās tiesa ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Tam, kurš
1) spēj atrast pierādījumu,
2) pamatot pierādījuma iegūšanas tiesiskumu un pierādījuma faktu tā, lai to tiesā kāds saprastu,
3) prot atbildēt uz ekspertam izvirzītajiem jautājumiem,
4) nesauc sevi par ekspertu, pirms tiesa nav viņam tādu statusu devusi,
5) ir ieguvis pieredzi tiesas darbos,
6) spēj saprasties ar advokātu,
7) ir ieguvis savas prasmes apstiprinošu sertifikātu vispirms Latvijā, tad ārzemēs,
8) ir kāda saprašana par satiksmes noteikumiem, OCTA likumu un sava atzinuma sagatavošanu un noformēšanu.

Par OCTA.
Bija satiksmes negadījums, tādēļ priekšā braucošā mašīna bremzēja. Nepaspēju līdz galam sabrebzēties un drusku (tiešām drusku , varbūt buferis bija bojāts ) iebakstīju. Pēc brīža vēlviena mašīna man ietriecās aizmugurē tā ka manējā nav labojama.
Kā šinī gadījumā jānotiek vainas sadalījumam un ko darīt ja OCTA apdrošinātājs gribēs uzvelt man pārāk lielu daļu?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Apdrošinātāja norīkotajam ekspertam ir jāprot noteikt pirmā bojājuma raksturs un apjoms attiecībā pret otro bojājumu.
Ja viņš to nespēj, Jums būtu jāsaņem atlīdzība par otro bojājumu.

Lietā nav trešā protokola. Vienkārši vainīgais vadītājs tagad noliedz savu vainu, ko ar parakstu gan ir apliecinājis. Taču saskaņotajā protokolā zīmējums nav pilnīgi precīzs.
Ko darīt?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Ja viņš ir parakstījis saskaņoto protokolu, tad ar saviem parakstiem viņš un Jūs esat apliecinājuši, ka abi esat izpildījuši CSN 51. punktā noteikto kārtību, lai palīdzētu apdrošinātājiem atlīdzināt zaudējumus.
2. Ja viņš atsakās no sava paraksta, tad apdrošinātājs noteiks, ka tā ir krāpniecība.
3. Ja viņš piestādīs pierādījumus pretējam, tad apdrošinātājs nedrīkst mainīt saskaņotā paziņojumā uzrādīto un parakstīto bez otra apdrošinātāja un bez Jūsu piekrišanas.
4. Pretējie pierādījumi Jums ir jānovērtē kopā ar savu OCTA apdrošinātāju.
5. Ja apdrošinātājs vienpersonīgi ko maina, tad Jums ir nepieciešams advokāts.

P.S. Ceru, ka saskaņoto paziņojumu Jūs nokopējāt un uz kopijas ir atzīme, kad apdrošinātājs to ir saņēmis.

Labdien.
Situācija šāda: liels sastrēgums vienā braukšanas virzienā, es griežu ārā uz galveno ceļu, lai brauktu braukšanas virzienā, kurā nav sastrēguma, no ceļa, kur zīme "Dodiet ceļu", jo sastrēgumā stāvošā mašīna mani palaiž un no pretējā virziena vairāk neviena mašīna nebrauc. Kāds gudrinieks šajā brīdī izrādās izdomā apdzīt sastrēgumu un viņu pamanu tad, kad viņš ir ietriecies manas mašīnas priekšā, jo aiz sastrēgumā stāvošajām mašīnām nevarēju redzēt (es vēl esmu savā braukšanas joslā, nedaudz iegriezis mašīnu uz galvenā).
Policija atbrauc, taču Gudrinieks, policista klātbūtnē, piedāvā rakstīt saskaņoto protokolu, kurā atzīšot savu vainu. Policists piekrīt, iedot mums veidlapas un aizbrauc. Saskaņoto protokolu uzrakstam. Gudrinieks pieraksta, ka ir vainigs. Sniedzu viņa OCTA apdrošinātājam pieteikumu atlīdzinājumam.
Tagad uzzinu, ka Gudrinieks ir iesniedzis arī manam OCTA apdrošinātājam pieteikumu un paziņojis, ka tomēr neesot vainīgs. Iespējams tāpēc, ka saskaņotajā protokolā nav pilnīgi atspoguļoti lietas apstākļi, prot, nav ierakstīts, ka bija sastrēgums. Tikai par apdzīšanu un braukšanu pa pretējo joslu.

Kā man rīkoties, lai pierādītu, ka viņš bija vainīgs?
Atbilde: Ēriks Griģis:


Saskaņotajam paziņojumam ir tikai divi eksemplāri, kas tiesībās ir vienlīdzīgi. Jūsu gadījumā ir uzradies trešais eksemplārs, kas no šiem atšķiras pilnībā, ar parakstu vai labojumiem.
Jums ir jāpierāda trešā eksemplāra atšķirība no diviem vai viena iepriekšējā.
Visbiežāk to var izdarīt:
1) salīdzinot parakstus, jo uz trešā eksemplāra Jūsu parakstam vajadzētu būt viltotam;
2) nosakot atšķirīgus labojumus uz trešā eksemplāra, kas nav redzami uz pie Jums palikušā eksemplāra.

Sveicināti, Ir sekojoš stāsts, kuru gribās kautkā pēc iespējas ātrāk atrisināt protams sev par labu. Ir tā ka šī gada 8.martā (sieviešu dienā) notika ceļu satiksmes negadījums, kurā esmu kā cietusī puse. Atbrauca SOS uz negadījuma vietu un uzrakstījām saskaņoto-viss kā nākas. Puisis uz vietas atzina savu vainu utt. manam auto 2003.gada ir KASKO apdrošināšana BTA kompānijā. Vainīgā apdrošinātājs ir PAREX. Nu nedos uz savu apdrošinātāju, jo uzkatīju ka tā būs vieglāk, jo ir jau zināms viss dokumentu process utt. Apdrošinātājs piedāvā veikt servisa pakalpojumus, vai naudas izteiksmē atlīdzība...Nu tākā ir bijusi pieredze ar iepriekšējo auto ka apdrošinātāja servisa pakalpojumi ir zem katras kritikas manās acīs, jo iepriekšējais auto ir raibs kā "pavasaris" +krāsa drūp nost un nomainot spoguļus viens nesilda un visādas problēmas ir bijušas. Un kad cēlu pretenzijas, tad izrādās ka serviss jau bankrotējis un vēl visādi brīnumi. Tākā tagad man ir Audi mašīna un esmu jau remontējis Auto Rīga servisā un esmu tikai līdz šim apmierināts, nolēmu arī ka remontēšu arī tur. Jo remonts ir krietns. Ģeometrijas atjaunošana, abas sāna durvis uz maiņu, vidējās "stoikas" maiņa, +salona apšuvumi un riepas maiņa. Nu tad šajā gadījumā sākumā uzraksītju iesniegumu lai apdrošinātājs atlidzību pārskaita uz AutoRīga servisu. Protams atbildi saņēmu negatīvu jo viņiem ir kosmosa cenas utt. Sāku motivēt to kad man vajag kvalitāti un esmu kā cietusī puse, iepriekšējo auto gandrīz gadu pārdevu, un pa pus cenu, dēl BTA servisiem...Tad protams nekas neatliek kā ņemt naudas izteiksmē. Auto Rīga satāmēja izmaksas ar LIELU atlaidi, jo zināja kas par stāstu un kas paredzams. Protams painteresējos vienā no BTA partnera servisiem kādas būtu izmaksas. Sanāca par 250Ls lētāk...Tad sākās brīnumi ar BTA lēmuma pieņemšanu. Divu nedēļu vietā atbildi saņēmu tikai pēc pusotra mēneša. Un arī tikai nemitīgi zvanot viņiem. Beigās pēc ilgās gaidīšanas atbildē saņēmu ka summa ir 1.5 x mazāka nekā AUTO Rīga tāme un uz pusi mazāka nekā BTA partnerserviss. Un vēl BTA man pasaka ka es esot vainīgā puse, bet nu tas neitekmējot KASKO atlīdzību. Jutos kā ar mēsliem apliets. Ja esot man kādas pretenzijas tad es varu rakstīt sūdzību, kuru iespējams šie var izkatīt tik pat ilgi. Kādā tad šķūni man par to summu būtu jaremontē savs auto?! Jā mašīna ir 2003.gada un maksāju 700Ls par KASKO. Nezinu kā tad man tagad vispār rīkoties. Jo mašīna arī ir uzņēmuma un stāv dīgstāvā, jo remontēt pats nevaru jo var rasties slēptie defekti. Par KASKO maksāju itkā 12 mēnešus bet nu jau trešais mēnesis kā mašīna stāv. Nu sanāca diezgan pagari, bet ceru ka ir kāds risinājums. Ko un kā darīt man kā patērētājam tālāk. Paldies
Atbilde: Ēriks Griģis:

Ir divas atšķirīgas lietas - OCTA un KASKO apdrošināšana.
1. KASKO.
Nelaimē Jūs izvēlējāties "savu" KASKO apdrošinātāju, kas solījās risināt Jūsu problēmas ar automobili, iekļūstot CSNg, piepildīt Jūsu sapņus par automobili, atvieglot dzīvi Jums automobiļa sabiedrībā.
Notiekot nelaimei, "savais" apdrošinātājs Jūs piekrāpa. Krāpšana, protams, ir jāpierāda. Pierādījums būtu, ja apdrošinātājs rīkotos pretēji tam, kas ir rakstīts viņa KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Piemēram, neatbilstoši KASKO noteikumos noteiktajam piedāvāja vai neapstiprināja remontservisa izvēli, izmantoja citu zaudējuma aprēķina metodiku vai nodokļu atvilkumus zaudējumu atlīdzības noteikšanā, neatlīdzināja zaudējumus par dīkstāvēm, kas uzskaitītas KASKO noteikumos vai ilgāk par noteikumos noteikto izskatīja Jusu iesniegumu.
Ja šādu pierādījumu nav, tad krāpšanās nav un Jūs pamatoti varat uzskatīt "savu" apdrošinātāju par pareizi izvēlēto.
2. OCTA.
Jums jāiesniedz saskaņotais paziņojums un iesniegums atlīdzināt zaudējumus tai apdrošināšanas sabiedrībai, kas apdrošinājusi zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildību.
Ja apdrošinātājs atsaka atlīdzināt zaudējumus, pamatojot, ka Jūsu automobilis tos ir izraisījis, tad Jums ir tiesības iepazīties ar atlīdzības lietas materiāliem, lai uzzinātu atteikuma iemeslu.
Ja ir saskaņotā paziņojuma kopija un atlīdzības atteikuma iemesls, tad varu Jūs konsultēt par tālāko rīcību.
3. Tā kā Latvijā bez tiesas nav citas valsts institūcijas, kas saprastu un spētu izskatīt strīdīgus jautājumiem saistībā ar apdrošināšanas sabiedrībām, tad vienīgā institūcija ir tiesa, kur varat griezties ar apdrošināšanas lietās praktizējoša advokāta sastādītu pamatotu prasību atlīdzināt Jums nesaņemto atlīdzību vai no vadītāja vai kādas no apdrošināšanas sabiedrībām.

Sveiks Ērik,

Jautājums.

Gada sākumā avārijā gāja bojā mans tēvs. Vainīga avārijā (policijas slēdziens protokolā, kā arī liecinieku liecības) cita transporta līdzekļa vadītāja.
Tika uzrakstīts iesniegums OCTA atlīdzības saņemšanai par bēru izdevumu segšanu. Kad vispār ir reāli saņemt šo summu, jo ir uzsākts kriminālprocess pret vainīgo personu, turklāt vainīgā persona izvairās no policijas, lai sniegtu savu paskaidrojumu attiecībā uz notikušo. Viņa savu neierašanos skaidro ar veselības traucējumiem pēc avārijas, lai gan pati no slimnīcas izrakstījusies sen.
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Reāli saņemt šo OCTA zaudējuma summu ir mēneša laikā pēc atbilstošā dokumenta par krimināllietas izbeigšanu un vainīgā noteikšanu nodošanas apdrošinātāja rīcībā.
2. No Jums apdrošinātājam būtu jāsaņem rakstisks pieprasījums atlīdzināt zaudējumus par personas bojā eju, apbēdīšanas izdevumiem un sāpju naudu, piestādot kvītis vai čekus par faktiskajiem, ar apbēdīšanu saistītajiem izdevumiem.

Iespējams, ka jautājums nevietā. Gribēju zināt vai varat ieteikt apdrošināšanas tiesībās kādu literatūru latviešu valodā, ja tāda vispār ir pieejama. Vēl vēlējos zināt vai nevarat iedot KASKO un OCTA atlīdzības aprēķināšanas formulas?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Te būs literatūra-tiesību akti:
www.ltab.lv/...

Te - formulas zaudējumu aprēķināšanai no metodikas:
www.ltab.lv/...

Vēl par apdrošināšanu var atrast materiālus referātos:
www.atlants.lv/...

Labdien!
Mans jautājums par OCTA, saistībā ar garantijas fondu.
Situācija - 2 zagti auto, izraisīts CSN, citu iesaistīto auto nav.
Zagļi atrasti un auto arī, nodoti īpašniekiem.
Esmu ziņojusi savam apdrošinātājam par to, pieprasot atlīdzību no garantijas fonda, saskaņā ar OCTA likuma 51.pantu. Apdrošinātāji nepieņem lēmumu, jo policija nav noskaidrojusi vainīgo auto.
Situācija absurda.
1) Vai šajā situācijā vainīga nav trešā persona, kura ir nodarījusi materiālos zaudējumus abām automašīnām?
2) Ja policija nevar noteikt vainīgo auto CSN izraisīšanā, vai nesanāk, ka abas automašīnas ir vainīgas un abas ir cietušās? Jo viena zagta automašīna otrai zagtai automašīnai ir nodarījusi zaudējumus?
3) Ja šajā situācijā garantijas fonds nesedz auto īpašniekiem zaudējums, kāda vispār jēga ir OčTA?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Apdrošināšanas atlīdzība būtu jāsaņem abu transportlīdzekļu īpašniekiem, ja personu prettiesiskā darbība ir pieteikta un pierādīta.
No OCTA likuma:
"...51.pants. Garantijas fonds
(1) Apdrošinātāji izveido un Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) administrē Garantijas fondu. Garantijas fonda mērķis ir nodrošināt apdrošināšanas atlīdzības izmaksu to zaudējumu segšanai, kurus nodarījis:
...
4) transportlīdzeklis, kurš izgājis no īpašnieka, glabātāja vai lietotāja valdījuma nevis viņa vainas, bet citas personas prettiesisku darbību dēļ;..."

Tā kā OCTA likums atbilst ES noteiktajam, Jums jāiesniedz prasība, atlīdzināt OCTA nodarītos zaudējumus LTAB, tiesā.
Zaudējumus nodarījušais transportlīdzeklis ir jānosaka apdrošinātājam vai LTAB, ja atlīdzība izmaksājama no GF līdzekļiem, nevis policijai. Ja LTAB to nespēj, tad Jums ir laimējies sastapt apdrošinātāju, kurš ir pilnvarots pārstāvēt LTAB intereses, bet būs kļūdījies. Tāpēc par katru nokavēto atlīdzības saņemšanas dienu Jums pienākas papildus atlīdzība.
No OCTA likuma
"...
40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētais termiņš netiek ievērots apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vainas dēļ, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus izmaksājamai apdrošināšanas atlīdzībai maksā 12 procentus gadā no izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības summas. ..."

Nosakiet precīzi un pamatoti visas Jūsu izmaksas advokātam, ekspertu pakalpojumiem, zaudējumus, kas saistās ar transportlīdzekļa atsavināšanu, evakuāciju un remontu, pievienojiet to, iesniedzot prasību tiesā, vienlaicīgi informējot par to presi un TV.
Lai pārliecinātos par prasības pamatotību, to sagatavotu, Jums nepieciešams advokāts.
Ja advokāta nav, tad zvaniet iAuto man kaimiņos - EiroTemīda t. 7270292.
Pārējais būtu jāzina advokātam.
Ja šeit izklāstītu turpmākās Jūsu rīcības, tad būtu atbildējis uz jautājumu, kā rīkoties LTAB.
Manā praksē ir bijis viens šāds gadījums, kurā pilnībā zaudējumus atlīdzināja abiem cietušajiem, nozagtajiem transportlīdzekļiem.