Vārdadienas svin:
Egils, Egīls, Nauris






Privātās galerijas



Lasītāju atsauksmes



Noderīga informācija



Lasītāju pieredze



TV&Video zona



Testu zona



Autosporta zona




Latvijas trases



Policijas zona



Absurdi un nejēdzības



Izklaides zona



Satiksmes drošība



Lasītāju zona



Komerctransporta ziņas




:: Sludinājumi


Auto tirdzniecība
Auto noma

:: Citas lietas


Notikumu kalendārs
Latvijas auto klubi
Līzings un kredīti

:: 


Par iAuto
Ziņu meklētājs
Iesūti savu ziņu
Iesūti CP pārkāpumu


:: Populārākie raksti







Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes


Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs firmas «BCDE» eksperts Ēriks Griģis.
Tavs vārds*:  
E-mail:  
Tavs Jautājums*:  
Lūdzu rakstiet latviešu burtiem! Drīkst lietot tādus tagus kā <b><i><u>
Ievadi, skaitļu 3 un 9 summu*:
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!

Uzdotie jautājumi un atbildes (svaigākie pirmie)



Labdien!
Braucot pa galvenā ceļa kreiso joslu, man no mazsvarīgā ceļa labās puses izbrauca automašīna, kura šķērsoja jau labo joslu un turpināja virzienu kreisās joslas virzienā, redzot, ka auto nesamazina ātrumu es sāku bremzēt un, lai izvairītos no frontālās sadursmes apbraucu to un iebraucu sadalošās joslas salā. Vainīgās auto vadītājs savu vainu atzina, ka nav pamanījis no kreisās puses tuvojošos manu automašīnu. Bija izsaukta CP.
Apdrošinātāji pastāv uz 50%, izmaksu, jo notikusi bezkontaktu avārija, kā rezultātā es iebraucu šķērslī.
Vai šajā gadījumā ir izredzes iegūt 100% atlīdzību un kādas darbības būtu nepieciešamas? Cik tiesiski no apdrošinātāju eksperta puses ir teikt, ka "bija jābremzē taisnā ceļa virzienā"?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. Nav izredzes iegūt 100% OCTA atlīdzību no apdrošinātāja, (ja vien Jums automobilī nebija uzstādīta videokamera, kas ierakstīja Jūsu centienus mazināt CSNg rezultātā personām nodarīto zaudējumu smagumu).
2. Ja vadītājs atzīst sevi par vainīgu negadījuma vietā, un viņš var Jums atlīdzināt radušos zaudējumus, tad ir iespēja atgūt 100% zaudējumus:
2.1. vai nu tikai no vadītāja;
2.2. vai kombinācijā - 50% apdrošinātājs, 50% nesaņemto atlīdzības daļu atlīdzina vainīgais vadītājs!
3. Apdrošinātāja ekspertam vajadzēja paskaidrot, ka nevis viņš saka, bet CSN 113. punktā bremzēšana ir noteikta par pirmo un vienīgo izvairīšanās manevru, ja apbraucot radušos šķērsli, vadītāja automobilis uztriecas citam šķērslim, tādējādi ne tikai radot bīstamību, bet pat izraisot CSNg un nodarot zaudējumus.


polija pirkta masina,kada apdrosinasana ir nepieciesama
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. Zaļās kartes apdrošināšanas līgums Polijā tikai uz laiku līdz brīdim, kad Latvijā brauksiet uz tehnisko apskati.
2. Tehniskajā apskatē Jums būs jāuzrāda jau Latvijā noslēgtais OCTA apdrošināšanas standartlīgums.


Labdien! Situācija tāda,ka notika csn.Mana automobilja sanos ietriecas busiks.Vieniga automobilja vaditajam nebija apdrosinasanas. Atbrauca policija,aizpildijam saskanjoto pazinjojumu,vins pierakstija ka ir vainigs...Vinja automasina uz firmas. Vienojamies ka vinja firma visu apmaksas.Firma piekrit maksat...Ka to visu noformet?
Paldies!
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. iespēja.
Jūs vienojaties par servisu, kurā automobili remontēs. Firma servisam raksta garantijas vēstuli, ka apņemas piestādīto remonta rēķinu par Jūsu auto apmaksāt. Tad brauciet uz servisu, un sagatavoto remonta tāmi ar rēķinu piestādiet Firmai apmaksai. Remontu var sākt, kad rēķins ir apmaksāts.
2. iespēja.
Jūs nosauciet zaudējuma summu un vainīgais vadītājs (Firma) Jums to atlīdzina.


Labdien, cien. Ērik!
Sekojošs jautajums: vai pie CSNg saskaņotā paziņojuma sastadīšanas abām pusēm jāgriežas pie apdrošin. kompanijas ar savu paziņojuma eksemplāru (t.i. vai vainīgai pusei arī!?)?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Jā.
Abiem iesaistītajiem savs eksemplārs personīgi ir jānogādā vainīgā apdrošinātājam!
No OCTA likuma:
"... 36.pants. Paziņošana par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos

(2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums nekavējoties (tiklīdz tas iespējams) paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam šādā veidā:
{cietušais} 1) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura pretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu. Pieteikumam pievieno aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas;
{vainīgais} 2) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura nepretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tāda nav, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam aizpildītu saskaņoto paziņojumu gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi Valsts policija.
(3) Ja transportlīdzekļa vadītājs {gan cietušais, gan vainīgais} nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši šā panta otrajai daļai ir transportlīdzekļa īpašniekam {gan cietušā, gan zaudējumus nodarījušā} vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmējam. ..."



Labdien...es gribeju jums pajautat, kadel avarijas gadijuma es sanemshu tikai 50% no apdrosinasanas maksas, jo es uzskatu, ka manas vainas taja pilnigi nebija.Vai var kaut kada veida panakt 100% apdrosinasanas maksas izmaksu?Jau ieprieks pateicos....
Atbilde: Ēriks Griģis:

50% no zaudējuma cietušais saņem gadījumā, ja par otriem 50% ir atbildīgs par CSNg nodarīto zaudējumu.
Šo katras CSNg iesaistītās personas atbildības pakāpi nosaka apdrošinātāji.

Ko varat darīt?
1. Viedoklis, ka Jums ir jāsaņem 100% atlīdzība, Jums ir jāpierāda apdrošinātājam vai tiesā.
2. Izmantojot politisko situāciju valstī, aktivizēt partijas un veikt izmaiņas tiesību aktos tā, ka rezultātā tiktu izveidota valstiska komisija, kas ārpus apdrošinātāju izveidotā biroja pārbaudītu apdrošinātāju darbības attiecībās ar CSNg iesaistītajām personām.
Ja pārbaudē komisijas speciālisti konstatētu apdrošinātāja pieļautās kļūdas, tad zaudējumus kopā ar saistītajām prasībām cietušajam atlīdzinātu apdrošinātājs.

Kur Jūs mācat drošību?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

CSDD autoskolu pasniedzēju un instruktoru apmācības un kvalifikācijas atjaunošanas grupās Bauskas ielā 86, Rīgā. Kontakttālrunis +371 26322578.


Cik maksa masiinas paarrakstiisana ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

CSDD informācijas tālrunis: 67025777


Sveiki !

Ir tāda lieta, ka pagāšogad notika avārija kurā nebiju vainīgs un tajā brīdī man nebija OCTA pats to tikai ieraudziju 2 dienas vēlāk, jo ceļu policija laikam arī neredzēja, ka man beigusies OCTA. Tā uzraksiju pieteikumu vainīgā apdrošināšanas firmai un pēc 3 mēnešu cīņas viņi uz savu galvu nolēma, ka esmu 20 % vaiņīgs un 80 % attaisnots kautgan policija pilnīgi atzina, ka nesmu vainīgs viņi ieskaitija bez manas piekrišnas 80% no mašīnas vērtības uz manu kontu. Naudas nebija lielas bišku zem 1000 Ls tā arī likos mierā, jo negribēju tiesāties dēl tik mazas summas. Un šodien pēc 7 mēnešiem man no Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošināšanas biroja atnāk vēstule par to, ka man viņiem jāmaksā ~2000 Ls uz ši panta pamata:

51.pants. Garantijas fonds

(1) Apdrošinātāji izveido un Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs administrē
Garantijas fondu. Garantijas fonda mērķis ir nodrošināt apdrošināšanas
atlīdzības izmaksu to zaudējumu segšanai, kurus nodarījis:

1) transportlīdzeklis, kura īpašnieks savu civiltiesisko atbildību nav
apdrošinājis;

Vai viņiem vispār ir pamats pieprasīt no manis naudu ja policija pilnībā attaisnoja mani un atzina par cietušo, bet man negadijuma brīdī nebija OCTA un vai tam ir kāda nozīme bija man octa vai nebija ja esmu cietušais ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

1. OCTA likumā nav rakstīts, ka, ja policija pilnībā attaisno, tad OCTA likums beidz darboties.
2. Pēc apdrošinātāju lēmuma, regresa prasība būtu jāceļ par to atbildības daļu, ko esat atbildīgs - 20%.
3. Bet LTAB var pieņemt savu lēmumu, kas Jums būs jāpārsūdz, pamatojoties uz apdrošinātāja lēmuma.
4. Pamatojums ir apdrošinātāju pasūtītā ekspertīze, kuras kopija Jums būtu jāiegūst.
5. Dabūt šo kopiju reizēm ir grūtāk, nekā mainīt likumdošanu!
6. Man jāredz lietas materiāli, lai ko vairāk Jums ieteiktu.



Kada muitas maksa jaunas masinas ievesanai no Igaunijas. Pec kadiem kriterijiem nosaka maksu?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Savstarpējos darījumos starp ES valstīm nav muitas maksājumu.

Sveiks, Ērik!

Ja apdrošinātājs iesniedz regresa prasību pret apdrošināto, tad prasība jāsniedz civiltiesā? Ja tā, tad vai apdrošinātājiem nav pamats mazliet satraukties? Cik dzirdēts, tur rindas pagājušā gada beigās bijušas 3 gadus uz priekšu. Tad jau regresa prasībai būs iestājies noilgums...
Atbilde: Ēriks Griģis:

Atbilstoši OCTA likumam, prasību sūta personai.
Ja norādītā termiņā nav maksājuma, tad prasība nonāk tiesā, pēc tam pie tiesu izpildītājiem.
Tiesu praksi veido katrs apdrošinātājs pats.
Ja regresa prasība ir virs 100 Ls, tad apdrošinātājs ir tiesīgs ienest regresa nemaksātāju parādnieku reģistrā.
Ja apdrošinātājs trīs gadu laikā ir piestādījis regresa prasību apdrošinātai personai, tad regresa prasībai vairs nav noilguma.

Un ja piemēram vadītājs A ir izraisījis avāriju, kurā cietusi vadītāja B automāšina. Vadītājs B saremontēja savu auto pie sava KASKO apdrošinātāja datumā X, savukārt KASKO apdrošinātājs piedzina naudu no vadītāja A OCTA apdrošinātāja datumā Y. Kurš datums tiek ņemts par atskaites punktu regresa prasības noilgumam?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Datums, kad OCTA apdrošinātājs pārskaitīja naudu KASKO apdrošinātājam vai remonta servisam.



Piedod, bet es tomēr nesapratu cik ilgi apdrošinātājs var vilcināt to apdrošināšanas prēmijas izmaksu? No dienas kad viņš izmaksā pēc 3 gadiem iestājas regresa prasībai noilgums, bet reāli pēc ceļu satiksmes negadījuma cik ilgā laikā tad beigu beigās viņam tā izmaksa ir jāveic? Nevar būt tā, ka viņš piemēram novilcina izmaksu 3 gadus un tad kopā sanāk, ka regresa prasības noilgums būs pēc, teiksim, 6 gadiem?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Ja runājam, "kā sanāk", tad var sanākt 6 vai vairāk gadi. Vajadzētu iepazīties at Jūsu lietu, lai par to runātu.




Sveiks,Ērik!
vai neesi kļūdījies par octa regresa noilgumu?
www.likumi.lv/... 32 pants
www.ltab.lv/... 40 pants

Vai tomēr regresa prasības noilgums nav 3 gadi? Vienīgi jautājums - cik ilgi apdrošinātājs var izmaksāt to apdrošināšans atlīdzību ?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Paldies, esmu kļūdījies attiecībā uz apdrošināto. Pārējos gadījumos ir desmit gadi.
No likuma "Par apdrošināšanas līgumu":

"...40.pants. Regresa prasība
(8) Apdrošinātājs ir tiesīgs izmantot savas tiesības uz regresa prasību pret apdrošināto triju gadu laikā no apdrošināšanas atlīdzības izmaksas dienas.
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.03.2007. likumu, kas stājas spēkā 18.04.2007.)..."

OCTA gadījumā pret apdrošināto īpašnieku, tā tiesīgo transportlīdzekļa lietotāju trīs gadi darbojas.
Darbojas desmit gadi:
1) pret ceļa īpašnieku, pārvaldītāju;
2) pret īpašnieku, kas nav apdrošinājis OCTA atbildību;
3) starpinstitūciju, starpvalstu zaudējumu regulējumos.

Apdrošināšanas atlīdzības izmaksa saistīta ar vienu mēnesi pēdējā, lietā nepieciešamā dokumenta saņemšanu. Ja esi iepazinies ar sūdzībām šajā jautājumā, tad zini, ka mēneša pēdējās dienās apdrošinātājs pieprasa papildus ekspertīzi vai paskaidrojumus. Saņemot atbildi, var aizvadīt nākošo mēnesi.




Sveiks Ērik,

Kāds ir noilgums regresa prasībai, ja vadītājs nav iesniedzis saskaņoto paziņojumu pēc avārijas izraisīšanas (OCTA)?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Sveiks Valter!
Regress attiecas uz "vainīgo" īpašnieku. Pēc civillikuma - 10 gadi no nodarījuma dienas.





Labdien !
kads ir sods instruktoram, ja vins apmaca ar neregistretu ka "B4", automasinu. paldies
Atbilde:
Ēriks Griģis:

No LAPK:
"... 149.25 pants. Transportlīdzekļu reģistrācijas un numura zīmju lietošanas noteikumu pārkāpšana

Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav reģistrēts noteiktajā kārtībā, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam divdesmit latu apmērā.

Par norīkojuma došanu lietot transportlīdzekļus, kuri nav reģistrēti noteiktajā kārtībā, —
uzliek naudas sodu personai, kas atbildīga par transportlīdzekļu ekspluatāciju, no piecdesmit līdz simt latiem. ..."




cik maksa automašīnas atmuitošana ukraina, kuru ieved pārdošanai no Latvijas.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Pārsūtiet, lūdzu, savu jautājumu Ukrainas vēstniecībai.


Un ja man ir saglabājusies tikai mana eksemplāra kopija? Vai ar to pietiek, jeb apdrošinātājs var obligāti pieprasīt orīģinālu?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Atļaušos minēt - Jūs esat pazaudējis savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru!
Nav paziņojuma, nav atlīdzības! Par kopiju OCTA likumā nekas nav teikts.

Jums ir viena rīcības iespēja - par CSNg rakstīt paziņojumu apdrošinātājam un pievienot tam kopiju, un uzrakstīt iesniegumu zaudējumu atlīdzības saņemšanai.

Jums ir divas cerības:
1) ka vainīgais apdrošinātājam atnesīs savu eksemplāru;
2) ka Jūs nejauši tirgū vai uz ielas otreiz saskriesieties ar zināmā negadījuma bēdu brāli!



Labdien!
Sakiet, lūdzu, cik ilgā laikā apdrošinātājiem pēc likuma ir jāizskata izmaksas lieta, Octa?

Jau iepriekš, paldies!
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. Trīs mēnešu laikā, skaitot no paziņošanas dienas apdrošinātājam.
2. Mēneša laikā pēc pēdējā atlīdzības lietā nepieciešamā dokumenta saņemšanas.

No OCTA likuma:
"... 39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
(2) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums. ..."



Sveiki,

Vai pieteik, ka apdrošinātājam pēc negadījuma izraisīšanas iesniedz tikai saskaņotā paziņojuma otras eksemplāra kopiju (oriģināls palika otrai pusei, man palika tikai kopija, kuru vēlreiz nokopēju)? Vai arī obligāti jāiesniedz identiskā kopija/otra puse?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Abām saskaņotā paziņojuma veidlapām - augšējai un apakšējai, ir vienāda nozīme. Tā, kura ir pie Jums, ir jāiesniedz CSNg izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildības apdrošinātājam.



labdien
Kados normativajos aktos varu apskatities, ko janiem lidz izejot "tehnisko" vieglajiem un kravas automobiliem, noteikumos rakstits ka vieglajiem jabut(aptiecina+ ugunsdzesamais ABC,+tristuris), bet kravas tas pats + "башмаки"
lai piekabe un vilcejs neripotu atpakal.
...un kas atiecas uz riepam, jabut vienam izmeram, protektoram?
paldies.
Atbilde: Ēriks Griģis:

MK Noteikumi nr. 466 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem" no 29.04.2004. un CSN 242.p.

www.csdd.lv/...