Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Edgars, 20.janvāris 2020 16:31
Labdien.Sakiet lūdzu kã sauc lampiņu kas deg BMW X5 panelī,trīsstūris vidū izsaukuma zīme un apakšã 4"4?
Ēriks Griģis:

Konkrētā auto (pēc VIN koda) rokasgrāmatā būs aprakstīts!
Auto vispārējā instrukcijā rakstīts, ja indikatora lampiņa mirgo, tad DSC kontrolē piedziņas spēkus un bremzēšanas spēkus. XDrive un DSC apvienotā iedarbība uzlabo vilces un dinamiskās braukšanas īpašības. Četru riteņu piedziņas sistēma xDrive mainīgi sadala piedziņas spēkus uz priekšējo un aizmugurējo asi atkarībā no braukšanas situācijas un valdošajiem ceļa apstākļiem.
Avots:
www.bedienungsanleitu.ng/bmw/x5-...
Diana, 19.janvāris 2020 21:54
Labvakar, Vakar auto pats no sevis aizdegas, nebija kustinata 5h, degt sacis zem kapota ta vismaz izskatijas. Ugunsdzeseji teica ka varetu but issavienojums vainigs. vai tas ir iespejams, ja auto atradas noslapets aptuveni 5h un kada veida ?
Ēriks Griģis:

Tehniski ir iespējama arī tāda nelaime!
Īssavienojums rada karstumu! Pēc vadu uzkaršanas uguns īssavienojuma vietā rodas desmit vai divdesmit minūšu laikā. Vispirms karstums sāk bojāt vadus, tad parādās gaismas avots dzirksteles vai punktiņa veidā, tad uzliesmo tā tuvumā kāds degošs materiāls vai šķidrums...
Par ļaunprātīgu aizdedzināšanu vai īssavienojuma iemeslu var un vajag pārliecināties pēc tam, kad iespējams izpētīt sadegušo vadu atliekas!
Ivans, 18.janvāris 2020 8:38
Vai par Inntal A12 caur Austriju uz Itāliju ir kas zināms? Saka, ka ar euro6 nevar tur braukt, paldies.
Ēriks Griģis:

Braukšanas liegumi A12 (Inntalautobahn) un A13 (Brennerautobahn) visiem Euro emisijas klases kravas auto!
Šogad no 4. janvāra līdz 14. martam no plkst.07:00 līdz plkst.15:00 Austrijā ir noteikti braukšanas aizliegumi abos virzienos visiem kravas auto un to sastāviem virs 7,5 PMt Inntalautobahn (A12) un Brennerautobahn (A13) šādās dienās 4., 11., 18., 25. janvārī, 1., 8., 15., 22. un 29. februārī, kā arī 7. un 14. martā.
Izņēmums ir kravas auto vai vilcēji ar Euro 6c un ar Euro 6d, kas reģistrēti pēc 31.08.2018. un atbilst (ir IG-L) vietējam IG-L emisijas kodam.
Valdis, 16.janvāris 2020 13:09
Vai ir kas zināms par nakts darbu šoferiem Vācijā?
Braucu ar Vācijā reģistrētu MAN, paldies
Ēriks Griģis:

Vācijā autovadītājiem nakts darbs skaitās laikā no 23:00 līdz 06:00, ja vadītājs tajā nostrādā vairāk par divām stundām! Tad iepriekšējās divas stundas ieskaita nakts darbā!
Piemaksa par nakts darbu ir noteikta 25% (30% par darbu līdz rītam, kā piemērā) apmērā vai papildus brīvdienu veidā!
Pielikumā grafisks piemērs ar skaidrojumiem autovadītāja nakts darbam Vācijā:
www.talsuautoskola.lv/tehniskiej...
Grafiks šeit, tikai jāsavelk kopā izlaistā vieta adresē!
irp-cdn.multiscreensite.com/ 74c5c732/files/uploaded/Šofera_Nakts_darba_piemērs_Vācijā.pdf
Ainārs, 14.janvāris 2020 10:39
Audi A4 B5 tika mainīta kārba (manuālis) pēc kārbas maiņas vairs nestrādā spidometrs un negriežas arī kilometri. kas varētu būt par vainu?
Ēriks Griģis:

Spidometrs neatpazīst kārbu vai arī nav savstarpējs kontakts!
Jānis, 13.janvāris 2020 23:36
Intar un Ērik, arī Normund Krapsi, diemžēl tiesas vērtē, vai auto ir novietots 326. zīmes zonā vai nē, un zonu diemžēl veido arī pretējā pusē (ar muguru) esošā zīme. Citēju: Konkrētajā gadījumā 326.ceļa zīme bija novietota tieši tajā pusē, kurā sūdzības
iesniedzējs novietoja automašīnu stāvēšanai, līdz ar to sūdzības iesniedzējs minēto ceļa zīmi varēja redzēt no aizmugures. Tiesa secina, ka sūdzības iesniedzējam vajadzēja iedomāties, ka apaļa ceļa zīme var būt arī aizlieguma 326.ceļa zīme.

Pilns spriedums ejuz.lv/6ana

Pafilosofējot tālāk, līdzīga situācija ir gadījumos, ja no dažādām pusēm ir dažādi ātruma ierobežojumi. Formāli braucot uz Jelgavu tu nemanot esi nokļuvis 70 zonā, jo zona sākas pretējā pusē un attiecas uz visu brauktuvi.
Ēriks Griģis:

Tiesas lēmums bija jāpārsūdz. Bez tam sūdzību iesniedzējs nav bijis procesam sagatavojies!
Formāli vai faktiski braucot ir jāvadās pēc CSN!
Viesturs, 9.janvāris 2020 1:07
Manā aprūpē nonācis FORD FOCUS C-MAX 2006g 1.6 TDCI.
Problēma ar elektrisko stāvbremzi. Katreiz izņemot aizdedzes atslēgu automātiski nostrādā "rocene".
Vai ir iespējams šo funkciju deaktivizēt , jo ziemas mums mitras un salīgas ,ka nepiesalst.
Ēriks Griģis:

Nav man nācies ar Ford auto darboties!
Ford pārstāvis gan Jums par auto visu pastāstīs!
Guntis, 8.janvāris 2020 21:01
Problēma tāda ka neatpazīst atslēgu, nevar piedarbināt volvo v40 2002.gada. 1.9 D. Rāda imobilaizera kļūdu. Ko darīt?
Ēriks Griģis:

Kādu dators skaidro iespējamo kļūdas iemeslu?
Manam 2004. gada auto vispirms vajadzēja uzlādēt aizdedzes atslēgu! Pēc tam pie vainas izrādījās akumulatora klemme, kas kustējās! Nākošajā reizē imobilaizera vads pie akumulatora nebija stingri pieskrūvēts!
Jāsamaina pults baterija, ja imobilaizers ir vadāms ar atsevišķu pulti!
Darja, 8.janvāris 2020 15:36
Kas mūms jādara. 31 dec 2019 mūms iebrauca mašina kura ir nonemta no registra. Un aizbrauca projam neapstajoties. Mes fiksējam numuru, izsaucam policiju. Pec kada laika zvanijam policijā, inspektors pateica ka vini tikai uzliks tam vaditajam sodu, bet mums neko neviena neizmaksas. Mums pašiem ir jamekle advokatu, un jamekle to cilveku un jasaruna ka vinjš samaksas par bojajumu. Vai ta ir? Vai nu ir iespeja to taisit kaut ka citādi?
Ēriks Griģis:

Cik zinu, tad Latvijā ir tikai viens policists, kurš ir zinošs savā darbā!
Pēc auto numurzīmes Jums jānoskaidro auto OCTA apdrošinātājs. Tas un turpmākais inspektoram bija Jums jāpasaka!!!
Tad jādodas pie atbildīgā apdrošinātāja, jāpaziņo par negadījumu, jāraksta iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu un jāizvēlas, kurā servisā remontēsiet vai saņemsiet naudā tikai 49% no kopējā zaudējuma.
Ja OCTA auto īpašniekam nebija, tad uz LTAB Rīgā, Lomonosova ielā 9, (gatavojās mainīt biroja adresi) t.67114300
Atbildīgā apdrošinātāja par radīto zaudējumu CSNg rezultātā atrašana šeit:
services.ltab.lv/lv/RespInsurer
intars, 7.janvāris 2020 15:17
Paldies par atbildi!
Kā ar šo situāciju, pēdējā bilde, 326. ceļa zīme!
www.jelgavasvestnesis.lv/pilseta...
Ēriks Griģis:

Pēdējā bildē gan uz melno, gan policijas auto 326.cz. "Apstāties aizliegts" nav spēkā!
Lēmuma pārsūdzēšanas gadījumā, jāprasa atkārtots skaidrojums par jau iepriekš skaidroto Krapsim un skaidrojums par 326.cz. darbību attiecībā uz no pretējās puses braucošajiem CSDD kvalifikācijas daļai!
intars, 7.janvāris 2020 14:11
Labdien!
Ja 326.ceļa zīmes uzstādīta brauktuves labajā pusē.Vai šī ceļa zīme ir jāņem vērā pretējās puses autovadītājiem, kuri šo ceļazīmi neredz un vēlas novietot transportlīdzekli stāvēsanai,ceļa kreisajā pusē zīmes darbības zonā.
Ēriks Griģis:

Tas nav iespējams!
Pretējās puses autobraucēji apgrieztās zīmes nevar redzēt, līdz ar to administratīvais akts, uz ko norāda šī zīme, no pretējās puses braucošajiem nav spēkā!
To arī Krapsis, attiecībā uz Ģertrūdes ielas posmu sākot no Kr.Valdemāra ielas, publiskajā telpā paziņoja pirms vairākiem gadiem!
Aivis, 18.decembris 2019 21:38
Labdien.
Ir tāda situācija, ka ir notikusi avārija autostāvvieta.
Bet vainīgais no notikuma vietas aizbraucis.
Policijai ir zināms iespējamais vaininieks, bet nevāra to pierādīt īsti.
Pašam man ir tikai octa.
Ko cilvēkam darīt ja ir pagājis jau daudz laiks un iespējams tuvojas noilgums.
Es varu cerēt uz kādu kompansaciju?
Un ko man šajā situācijā rīkoties?
Jauku dienu
Ēriks Griģis:

Cerība izplēn pēdējā!
1. Novērošanas kameru ieraksti jāpārbauda.
2. Jāprasa iespējamā zināmā vaininieka OCTA apdrošinātājam atlīdzināt zaudējumus.
3. Jāiesniedz tiesā prasība zināmajam vaininiekam atlīdzināt nodarītos zaudējumus.
4. Jāpārbauda iespējamā vaininieka auto bojājumu saderība ar cietušā auto bojājumiem.
Māris Serjogins, 17.decembris 2019 23:34
Stāvošai automašīnai stāvlaukumā uztriecās cita automašina. Vadītājs nebija alkohola reibumā, bet veselības stāvoklis neatbilda drošai vadīšanai. Vai ir tiesības pieprasīt veikt veselības pārbaudi pēc negadījuma vainīgajai personai turpmāk piedalīties satikmē un neapdraudēt citus satiksmes dalībniekus?
Ēriks Griģis:

Jā! Par to ir jāinformē policijas ekipāža, kas ieradās negadījuma vietā. Ja par notikušo tika sastādīts APK, tad jāieraksta protokolā!
Andris, 16.decembris 2019 18:03
Kāda kategorija auto tiesībām vajag jā auto ir līdz 3.5 T un piekabe arī lidz3.5 T tas ir kopā ja brauc
Ēriks Griģis:

BE vai C1E, vai arī CE
Ziedonis, 11.decembris 2019 13:20
Liels paldies par atbildi.Kur es varētu vērsties lai veiktu auto novērtējumu.
Ēriks Griģis:

Mēģiniet te:
www.autoeksperti.lv/pakalpojumi....
Ziedonis, 11.decembris 2019 11:52
Labdien, pēc CSN, kur esmu cietusī puse auto policija anulēja apskati praktiski 3 mēnešus esmu bez auto.Saprotu ka pēc CSNg auto tiks ievietots LTAB datu bazē saistībā ar apdrošināšanas gadījumu.Tatad auto pārdošanas gadījumā potenciālais pircējs var redzēt šo info par negadījumu.Faktiski sanāk ka man auto ir sabojāta vēsture un līdz ar to pārdošanas cena.
Jautājums vai ir iespējams novērtēt auto vērtības starpību pirms un pēc negadījuma.
Paldies!
Ēriks Griģis:

Ir iespējams novērtēt!
Auto vērtības kritumu pēc remonta CSNg cietušajam īpašniekam ir jāatlīdzina izraisītāja OCTA apdrošinātājam.
Ilja, 9.decembris 2019 11:10
Sveiki
CSDD paštaisito transportlīdzekļu reģistracijas kartība ir aprakstīta tiaki O1-O2 kategorijas piekābes.
Tatad ir iespējams piereģistrēt citu tipu paštaisīto TL, piemēram motociklu.
Likumā it kā rakstīts ka var, bet juridiskā valoda dažreiz grūti saprotama.
Jautājums:
Vai ir iespējams piereģistrēt paštaisīto TL, kas nav piekābe Latvijā, un kādi dokumenti jābūt?
Ēriks Griģis:

Var, bet jārēķinās ar Latvijas nacionālajām īpatnībām!
Pārbūves jautājumi pa tālruni 67025735 vai
www.csdd.lv/transportlidzeklu-pa...
Andrejs, 3.decembris 2019 15:00
Sveiki.
Ja pie manis atbrauca OCTA experts lai sastādītu tāmi, tad tas nozīmē, ka es neesmu vainigs pie negadījuma?
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājam vai viņa ekspertam nav saistība ar CSNg vainīgā noteikšanu.
Ir gadījumi, kad policija nosaka vainīgo negadījuma izraisīšanā, bet apdrošinātājs viņa automobilim sastāda remonta izdevumu tāmi un izmaksā atlīdzību.
Lekciju cikls "Ko noklusē apdrošinātājs" ir domāts klausītāju grupai! Individuālā apmācība paredzēta tikai CSNg iesaistītajai personai kopā ar tās advokātu!
Par OCTA atlīdzības procesu un eksperta darbu tajā uzzināsiet, izlasot OCTA likumu:
likumi.lv/doc.php?id=87547
vai pārējos OCTA normatīvos aktus:
www.ltab.lv/octa-sistema/normati...
Jeļena, 3.decembris 2019 13:19
LAbdien, Noticis CSN, kur esmu cietusī. Auto ir uz garantijas, servisā izrēķināja, ka remonts sanāk lielāks par mašīnas vērtību. Apdrošinātājs, rēķinot izmaksājamo summu, ņem datus par analoģiskās mašīnas vērtību Lietuvā (jo Latvijā tādas komplektācijas/dzinēja veida mašīnas šobrīd nepārdos). Sakiet, lūdzu, uz kāda normatīva akta pamata tas tā notiek? Paldies!
Ēriks Griģis:

Atbilde uz Jūsu jautājumu:
No MK noteikumiem Nr. 251 " Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi"
65. punkta - Eksperts transportlīdzekļa remontu atzīst par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma. Minētajā gadījumā eksperts zaudējumu aprēķinā sniedz atzinumu par remonta ekonomisko nepamatotību. Ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas vismaz par 10 % pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma, turpmākais zaudējumu aprēķins nav nepieciešams. Atzinumā norāda:
65.1. transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
65.2. transportlīdzekļa atlieku tirgus vērtību.
Mans viedoklis:
Ja aprēķinā izmantoti remonta izcenojumi un remontu stundas likmes Latvijā, tad Lietuvas analogā objekta datu izmantošana jāsaista ar Lietuvā notikušu negadījumu, Lietuvā pieņemtajiem un spēkā esošajiem zaudējumu aprēķina metodiskajiem noteikumiem, pievienoto nodokli dažādām remonta pozīcijām, atšķirīgās remontu stundu vērtības un ar tām saistāmajām remonta papildus izmaksām zaudējumu aprēķina un atlīdzināšanas procesā.
Retoriski:
Kāpēc apdrošinātājs neņēma vērā Vācijas remonta izcenojumus un analogo automobiļu vērtības tur!?
OCTA likums:
Likums (OCTA likums 31.p.(3)punkts) nosaka, ka zaudējumu atlīdzina attiecīgās valsts apdrošinātājs, ja negadījuma noticis un izraisītājs atradās ES dalībvalstī vai Šveicē!
Un galvenais, kāpēc tā nedrīkst notikt:
No Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
„Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika”
ar pēdējiem grozījumiem no 16.12.2016.
23. Transportlīdzekļa vērtības pirms ceļu satiksmes negadījuma noteikšanai iespējams izmantot šādas metodes:
23.1. Tirgus pētījumu metodi:
23.1.1. eksperts veic tirgus vērtību apkopojumu par vērtējamā transportlīdzekļa Latvijā pieejamajiem piedāvājumiem tirgū un nosaka konkrētā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma.
www.ltab.lv/octa-sistema/normati...
Andrejs, 30.novembris 2019 11:05
Sveiki. Es iekļuvu CSNg. Īsumā stāsts- divas joslas vienā virzienā. Es braucu pa labo un otrs mašīna pa kreiso mazliet talak uz priekšu no manis. Pēkšņi otras mašīnas celu no kreisās puses aizšķerso cita masina kas nav pārliecinajusies par drošību un lai izvairītos no sadursmes bremzējot un mazliet aizķerot "izlīdušo" mašīnu iebrauc manā joslā kā rezultātā es šai mašinai iebraucu aizmugurē. Policijas teiktais saka ka vainīga ir "izlīdēja" bet vai apdrošinātāji var pateikt ko citu? Mašīna man vienīgajam vairs nav braucama.
Ēriks Griģis:

Protams, ka var! Savu naudu jau neviens negrib izdot, ja var ietaupīt!
Jums jāgatavojas (jāmācās kursos "Ko noklusē apdrošinātājs" www.talsuautoskola.lv/tehniskiej...
vai vienoties par grupas izveidi ar iAuto redaktoru) darbam ar apdrošinātāju atlīdzības lietas regulēšanā. Tas ir vairāku dienu darbs! Savukārt, ja apdrošinātājs redzēs, ka esat sagatavojies, atlīdzība atnāks vieglāk!
Ieteikums!
Atsaukties uz policijas sastādīto protokolu! To nofotogrāfējot vai nokopējot negadījumā uz vietas, objektīvi varēsiet pamatot savus izteikumus paskaidrojumā apdrošinātājam.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti