Ēriks Griģis:
Pēc manu audzēkņu pieredzes, kas tur strādājuši, neko labu nepateikšu!
Ja attālumu starppilsētu maršrutā vienam vadītājam ir paredzēts veikt nepārsniedzot 3 stundas un 50 minūtes bez pieturvietām, tad vēl, ierēķinot ceļu remontus, sastrēgumus un šauros apbraucamos ceļus, maršrutu ir iespējams izbraukt laikā ar pārtraukumu maršruta galapunktā.
Šobrīd Vācijā plānotā 4 stundu un ilgākā maršrutā remontu un sastrēgumu kavēšanās dēļ, braucot un vērtējot "stūrīti", var iznākt ceļā pavadīt vairāk par 4,5 stundām, pēc kurām nepieciešams 45 minūšu pārtraukums. Pētot šos maršrutus ilgākā laika posmā, redzu, ka sākot no 2016.gada visi 4 stundu un ilgākie maršruti Vācijā vienam vadītājam ir sastādīti nepareizi.
FlixBus nepiedāvā šoferiem darbu, jo viņi ir tikai "aģenti", kas izmanto apakšuzņēmējus ar autobusiem un šoferiem, kuru autobusi vairums ir nokrāsoti zaļā krāsā.
Otrās kategorijas bruto alga (Mitarbeiter Lohngruppe 2) šoferiem ir no 13,99 līdz 15,20 eiro par darba laiku, kas nav maiņas laiks. Mēnesī ir paredzētas 167 darba stundas, vidēji nedēļā 48,5 stundas, kurās pārtraukumi (15, 30 un 45 min., saucamas par "Pausen") maiņas laikā netiek ieskaitīti.
Šoferis ir personīgi atbildīgs par regulu 561/2009 un 165/2014 prasību attiecībā uz vadītāja darba un atpūtas laiku ievērošanu. Tas ir jāsaprot burtiski - ar pasažieriem pauzē apstājies ceļmalā un pavadi savas 30 vai 45 minūtes kopā ar neapmierinātajiem pasažieriem. Braucot vienam pašam vadītājam no Vācijas tuvākajos austrumzemju maršrutos un šķērsojot robežas , BAGs un policija darba laikus nepārbauda, tikai robežsargi pierobežā izķer nelegālos un ar suņiem meklē narkotikas. Ja ko atrod, tad kontroles rada nobīdes maršrutu laikos maksimāli līdz pat 1,5 stundām, par ko apakšuzņēmējam ir "rozā brilles"! Šoferim pašam jātiek ar laika nobīdēm galā, lai nepārkāptu regulas prasības.
Braucot ekipāžā diviem šoferiem, regulu noteikto laika normu ievērošana ir vieglāk izpildāma.
Visnepatīkamākie reisi ir viena šofera reiss no Vācijas uz Šveici vai Franciju, kur var gadīties, ka izlases kontroles dēļ autobusu aiztur, pasažierus sadala grupiņās pa 5-7, mantas pārbauda ar suņiem, bet šoferim pārbauda darba laiku pārkāpumus, kas apzīmēti ar "stūrīti", tas ir, vadīšanas laikus par visām iepriekšējām 28 dienām, neskatoties, ka vadītājs ir strādājis citā FlixBus maršrutā vai apakšuzņēmumā. Pirmais sods par katru šādu pārkāpumu Šveicē ir 125 šveices franki, kas šoferim jāsamaksā uz vietas. Līgumā ierakstīts, ka par šādu pārkāpumu atbild šoferis un ja uzņēmums saņem sodu, tad pēc darba līguma, šo sodu vēlāk piedzen no vainīgā šofera.
Piemēram, ja Vācijā šoferi par darba laika pārkāpumiem soda ar 500 eiro, tad uzņēmumam piestādīto sodu, kas var būt ap 1500 eiro, pēc noslēgtā darba līguma noteikumiem, šoferim arī būs jāatmaksā. Ja šoferis iedomāsies darbu atstāt, tad pēc šiem pašiem noslēgtā līguma nosacījumiem viņam darba devējam būtu jāsamaksā bruto mēneša alga 2500 eiro apmērā.
Saprotu, ka darba līgumā šādas lietas ne visi šoferi vācu valodā prot izlasīt un saprast!
Ja no Bulgārijas vai Turcijas ekipāžā uz Vāciju brauc trīs šoferi...tad trešajam ir jāslēpjas autobusā!
Apakšuzņēmējs ar trešo šoferi plānoja nomainīt ekipāžu tai iebraucot Vācijā, bet tā kā alga tika maksāta vietējā valūtā, attiecīgi levās (BGN) vai lirās (TRY), Vācijā trešo vadītāju ne vienmēr izdodas piesaistīt.
Iespējams, ka kontroles šo "Busā trīs ekipāžas locekļu" praksi ir piespiedušas mainīt!
Ja pārrobežu maršrutā, kas no centrālās autobusu stacijas (ZOB) ilgst 5 stundas un 20 minūtes brauc viens šoferis, tad pēc stundas kādā no degvielas uzpildes stacijām šoferi nomaina atbraukušais cits šoferis. Pirmais šoferis ar atbraukušā šofera vieglo automobīli atgriežas uzņēmumā. Tāpat un tai pašā vietā pēc 4:20' ir jānomaina šoferis, kas atgriežas no maršruta. Ja kaut kāda iemesla dēļ maiņas nav, tad vadītājam braukšanas laiks līdz ZOBam ir jāpagarina par vienu stundu, kas 28 dienas kontrolei ir redzams un sodāms pārkāpums, ja tāda kontrole Vācijā notiktu.
Apakšuzņēmēju nespēja nodrošināt FlixBusu tehnisko servisu, piemēram, neaizslēdzamie un nenostiprināmie kravas telpu sānu paneļi, tualetes durvis, aizmāršība šoferu darba organizācijā, milzīgais autobusu un šoferu skaits, disponentu vācu valodas neprasme, jo apakšuzņēmēju vadītāji retu reizi ir vāciešu izcelsmes, bet FliksBus nav Eiropas uzņēmums, pašu pasūtījumu izpildes prioritātes, attālinātās e-apmācības interneta platformā, kas nav saprotamas pašiem vāciski runājošiem šoferiem, jo mācību materiāls ir tulkots ar datoru, liecina par nepilnībām lielu autotransporta uzņēmumu ikdienā, kur šoferis nebūt nav kā galvenā persona pasažieru drošības un ceļu satiksmes kopējās drošības piramīdas augšgalā!
19.09.2023. Flixbusa avārija agri no rīta Austrijā, Kärntenes provincē uz B 317:
www.kleinezeitung.at/kaernten/63...