Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Dairis, 4.septembris 2017 17:37
C kategorijas kursos radās jautājums, kāpēc neregulējamos krustojumos drīkst apdzīt auto, bet regulējamos nedrīkst?
Ēriks Griģis:

CSN 109. aizliedz apdzīt regulējamos un arī neregulējamos krustojumos! Neregulējamos krustojamos ir noteikts izņēmums, kad drīkst apdzīt, braucot pa galveno ceļu attiecībā pret šķērsojamo ceļu!
Regulējamos krustojumos izņēmumu nav! Ja satiksmi regulē regulētājs, tad apdzenošajam viņš var kļūt par "pirmo šķērsli"!
Ja satiksmi regulē luksofors, tad:
1) pirmais konflikta risks ir attiecībā uz krustojumā iebraukušo transportlīdzekli, kas pie aizliedzošā signāla drīkst pabeigt iesākto manevru. Ja pie atļaujošā signāla cits transportlīdzeklis veic apdzīšanas manevru, tad pastāv frontālas sadursmes iespējamība ar krustojumā manevru pabeidzošo;
2) otrais konflikta risks ir attiecībā uz gājēju, kas beidz brauktuves šķērsošanu. Gājējs aiz kustību uzsākošā automobiļa tad neredz apdzenošo un otrādi, - apdzenošais aiz apdzenamā neredz gājēju!
Osvalds, 4.septembris 2017 13:08
Latvijā atļāva veikt autoapmācību dzīvojamās zonās. Kļuva interesanti: un kā ir Vācijā, Austrijā, citās vāciski runājošās valstīs? Paldies!
Ēriks Griģis:

Mācību braukšana nav aizliegta! Maksimālais ātrums ar ceļa zīmi var būt noteikts arī līdz 30 km/h, apdzīt gan aizliegts...
(Zeichen 325.1 Beginn eines verkehrsberuhigten Bereichs
Zeichen 325.2 Ende eines verkehrsberuhigten Bereichs).

Bet gājējiem tur ir aizliegts šķērsot brauktuvi, pretēji izņēmumam mūsu grozītā CSN 18.1.p., jo ir ierīkotas virszemes vai parastās gājēju pārejas!
Dairis Zariņš, 3.septembris 2017 13:42
Opel astra 2002. gada nomainīju universālai atslēgai bateriju, tagad nestrādā slēgšanas un atslēgšanas opcija. Kas jādara, lai šīs opcijas atkal strādātu?
Ēriks Griģis:

Palasiet ieteikumu te:
www.piksens.com/auto-meistars/ja...
Jānis Kāpēc KASKO nemaksā par auto apgāšanos???, 1.septembris 2017 15:28
Labdien. Savu balkvedēju apstādināju uz nomales, kura izmirkusi tā, ka auto apgāzās grāvi un salieca fiskaru, stoikas, kabīne arī sabuktēta. Ir KASKO, bet apdrošinātājs negrib runāt par atlīdzības izskatīšanu. Vai KASKO samaksāju par velti?
Ēriks Griģis:

Slēdzot KASKO līgumu, ir jānoskaidro vai papildus ir jāapdrošina riski, kas var automobilim rasties apstājoties/stāvot, strādājot ar iekrāvēju uz ceļa vai bezceļa apstākļos mežā.
KASKO noteikumos brīvprātīgā transportlīdzekļa atlīdzība ir noteikta gadījumos, kad zaudējums rodas ceļu satiksmē, automobilim atrodoties kustībā, atbilstoši darbībām vai tādā kārtībā esošam, kā to paredzējis vai noteicis izgatavotājs.

KASKO apdrošināto risku piemērs!
Apdošināti ir riski, kas rodas transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē (LR saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu), ja ir notikusi:
1) sadursme ar transportlīdzekli;
2) sadursme ar šķērsli, tajā skaitā iebraukšana bedrē;
3) kustībā esoša transportlīdzekļa apgāšanās, krišana (no tilta u. tml.);
4) nogrimšana un/vai ielūšana ledū, ja tā ir tiešā cēloņsakarībā ar CSNg...

Secinājums!
Var iznākt, ka Jūs KASKO samaksājāt par velti (šajā gadījumā)! Zaudējumi, kas radušies stāvošam transportlīdzeklim apgāžoties, stāvošam strādājot ar fiskaru, hidromanipulatoru, izgāžot vai ieberot kravu, pēc KASKO noteikumiem parasti netiek atlīdzināti!
Jautājums, 30.augusts 2017 17:23
Situācija: vainīgs velosipēdists (nepilngadīga persona) izraisījis celu satiksmes negadījumu, izraisot zaudējumus automašīnai. Cietušajai auto ir KASKO. Ar kādām sekām, izmaksām ir jārēkinās vainīgajai personai. Vai regresa prasība ir 100%, vai pastāv kādi izņēmumi?
Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšanas noteikumos ir jāmeklē tur noteiktās regresa prasības iespējamība. Ne visos KASKO noteikumos tie ir noteikti vai ir noteikti vienādi!
Visbiežāk, ja vainojamā persona KASKO zaudējumus nodarījusi ar ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ, tad regress no apdrošinātāja ir iespējams!
Ja vainīgajam ļauns nolūks vai rupja neuzmanība nav nosakāma vai pierādāma, tad regresa prasībai nav pamata!

Piemērs regresa prasībai no KASKO apdrošināšanas noteikumiem (kas katrai apdrošināšanas sabiedrībai var būt atšķirīgs).
Apdrošinātājs, izmaksājot atlīdzību, pārņem Apdrošinātā prasījuma tiesības pret personu, kura ir atbildīga par nodarītajiem zaudējumiem izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības apmērā.
Apdrošinātājs nevar vērsties ar regresa prasību pret apdrošinātā bērniem, vecākiem vai laulāto, kā arī transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju, izņemot remonta, servisa vai citu pakalpojumu sniedzējus vai to darbiniekus.
Apdrošinātājs var vērsties ar regresa prasību pret jebkuru personu, ja zaudējumi nodarīti ar šādas personas ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ.
Ieteikums!
Velosipēda vadītājam pašam ir jāatlīdzina sabojātā auto remonts. Regresa prasība ietver sevī administratīvos izdevumus, ekspertīzes un citas papildus izmaksas, kas vienmēr ir vairāk par bojājuma remontu.
Pēteris, 29.augusts 2017 11:03
Labdien! ņemot vērā OCTAs cenas izmaiņas, vai nav plānots ieviest OCTA ar pašrisku, kas ļautu būtiski samazināt prēmiju cenu? Ja lielākā daļa negadījumu notiek zem 200 eur, tad šāds pašrisks ļautu izmainmīt polises cenu. Jeb apdrošinātāji nebūtu ieinteresēti šadā produktā?
Ēriks Griģis:

Pašrisks slēptā veidā ir jau ierēķināts, atlīdzībās skaidrā neizmaksājot līdz pat 51%
Pašrisks būs pretrunā ar OCTA likumu!
Aija, 28.augusts 2017 21:18
Fordam pec remonta radio pieprasa kodu.Ka to iegut?Vai vienigais risinajums ir griezties Ford centra?
Ēriks Griģis:

Ja radio lietošanas vai auto instrukcijā nav koda kartiņa vai uzlīmīte ar kodu, vai, izvelkot radio no paneļa, tā virspusē uzlīmītē vai cimdu nodalījumā uzlīmītē nav, tad centrā!
Pamācība, kas var palīdzēt:
www.youtube.com/watch?v=sXXDMH-C...
www.youtube.com/watch?v=bwPWpBgq...
Skaidrojumi koda atrašanai:
fordprof.ru/lv/focus-2/kod-magni...
Anita, 24.augusts 2017 21:42
Labdien!
Man ir tāds jautājums-Kādam bākugunim jādeg netrafaretam automasinam?Un vai ja mani aptur vai viniem ir jastadas prieksa?
Ēriks Griģis:

Transportlīdzekļa apturēšana CSN paredzēta arī ar netrafarētu automobili un nekas nav teikts, ka apturot jābūt aprīkotam vai jādeg bākugunīm!
CSN 25. Transportlīdzekļa vadītājam ir šādi pienākumi:
...CSN 25.7. apturēt transportlīdzekli, ja policijas darbinieks, robežsargs vai muitas amatpersona dod norādījumu:
CSN 25.7.1. ar skaļruņa palīdzību vai uz konkrēto transportlīdzekļa vadītāju vērstas rokas vai zižļa svārstveida kustību no policijas, Valsts robežsardzes vai Valsts ieņēmumu dienesta automobiļa vai motocikla, kam ir standartā LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums un aprīkojums" noteiktais operatīvā transportlīdzekļa krāsojums vai tā nav...
Ivars, 23.augusts 2017 17:29
Kā īsti ir pēc Vācijas CSN? Kam īsti ir priekšroka uz autobāņa - tam, kurš brauc pa ieskrējiena joslu un grib iekļauties braukšanas joslā, vai tam, kurš brauc pa braukšanas joslu taisni un nav iespēja ielaist to, labajā pusē, kurš grib iekļauties?
Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

1. Priekšroka (arī Vācijā) ir tam, kas brauc pa pamata (pirmo) joslu!
(Manuprāt, priekšroka nebija tikai Luxemburgā!)
2. Vācijā cenšas palīdzēt izbraukt no ieskrējiena joslas, pārkārtojoties otrajā joslā.
3. Savukārt, bremzējot pamatjoslā, lai palaistu ieskrējienjoslā braucošo, un notiekot sadursmei ar aizmugurē arī pa pamatjoslu braucošo, vainīgs būs bremzētājs!
4. Pārkārtojoties no pirmās otrajā joslā ar mazāku ātrumu tā, ka pa otro joslu ātrāk braucošajam ir jābremzē, pārkāpumu būs izdarījis izbraucošais.
Tas pats, bet vēl stingrāk, jāievēro no otrās joslas pārkārtojoties uz trešo!
5. Kravas auto uz vairākjoslu ceļa otrajā joslā nedrīkst braukt ilgāk par 45 sekundēm!
6. Apdzīt nedrīkst, ja redzamība ierobežota vai mazāka par 50m!
Vācijā apdzīšana ir braukšana garām pa priekšu braucošajam (arī pa otro joslu)!
Guntis par instruktoru apmācību, 18.augusts 2017 10:24
Vai tad šis gads būs pēdējais termiņš visiem iepriekš apmācītajiem pasniedzējiem un instruktoriem, kas nav kārtojuši ieskaites vai eksāmenu? plds!
Ēriks Griģis:

Jā!
Visi, kas mācījušies pasniedzēju un instruktoru grupās, bet nav nokārtojuši ieskaites vai eksāmenus apliecības saņemšanai, šis gads ir pēdējais, lai ģimenes apstākļu, slimības, darba vai aizceļošanas dēļ atlikto paveiktu pilnībā!
Mārtiņš, 17.augusts 2017 10:25
Sakiet ludzu, vai autobusa vadītājam ir cits iknedēļas atpūtas periodiskums par kravas auto vadītāju? Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, ja iespējams izpildīt papildus prasības!

Regulas (EK) Nr. 561/2006 grozījums:
6.a “Atkāpjoties no 6. punkta, transportlīdzekļa vadītājs, kurš veic vienu neregulāru starptautisko pasažieru pārvadājumu, kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1073/2009 (2009. gada 21. oktobris) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum (14), pēc iepriekšējā regulārā nedēļas atpūtas perioda izmantošanas ir tiesīgs atlikt nedēļas atpūtas laiku līdz 12 secīgiem 24 stundu periodiem ar nosacījumu, ka:
a) pārvadājums ilgst vismaz 24 stundas dalībvalstī vai trešā valstī, kas nav tā pati valsts, kurā pārvadājums sācies;
un
b) pēc minētās atkāpes izmantošanas transportlīdzekļa vadītājs:
i) izmanto divus regulāros nedēļas atpūtas periodus; vai
ii) arī izmanto vienu regulāro nedēļas atpūtas periodu un vienu saīsināto nedēļas atpūtas periodu, kas ilgst vismaz 24 stundas. Tomēr saīsināto atpūtas periodu kompensē ar līdzvērtīgu nepārtrauktu atpūtas periodu, ko izmanto līdz atkāpes piemērošanas periodam sekojošās trešās nedēļas beigām;
un
c) sākot no 2014. gada 1. janvāra, transportlīdzeklis ir aprīkots ar reģistrācijas kontrolierīcēm atbilstīgi Regulas (EEK) Nr. 3821/85 IB pielikuma prasībām;
un
d) sākot no 2014. gada 1. janvāra, gadījumos, ja brauciens notiek no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, transportlīdzekli pārmaiņus vada vairāki transportlīdzekļa vadītāji vai arī 7. pantā minētais braukšanas laiks ir jāsamazina līdz trīs stundām.

Avots.
Regula EK Nr.1073/2009
Eksāmens instruktoriem, 17.augusts 2017 10:08
Cik ilgi var gatavoties nākošam, ja eksāmens nav nokārtots? Paldies
Ēriks Griģis:

Nākošais eksāmens pasniedzēju un instruktoru pretendentiem CSDD plānots septembrī!

Pēdējā iespēja visiem, kas līdz šim mācījušies un nav nokārtojuši eksāmenus, nokārtot tos līdz 2017. gada Ziemassvētkiem!

Lai kārtotu valsts eksāmenus nākošajā - 2018. gadā, mācības būs jāsāk no jauna (atbilstoši prasībai par izglītību)!
Iepriekšējo gadu pasniedzēju un instruktoru mācības CSDD grupās un ieskaites tad netiks ņemtas vērā!
95. koda kursi, 12.augusts 2017 21:02
Pēcpusdienā 9 braukšanas paņēmienos sakrāju 6 atpūtas stundas.
Sakiet, lūdzu, vai tās var ieskaitīt kā dalītās ikdienas atpūtas pirmo daļu?
Ēriks Griģis:

Nē, nevar!
Diana, 7.augusts 2017 18:03
Labdien! No ka man butu japiedzen atlidziba, ja vainiga transportlidzeklim nav apdrosinasanas un auto registrets arzemes.
Ēriks Griģis:

No LTAB
www.ltab.lv/
Artis Mucenieks, 2.augusts 2017 14:13
Labdien, es veletos uzinat, vai man ir iespeja apdrosinat kravas automasinu latvija ar Irijas registraciju, kura tiek lietota kravas parvadajumiem pa eiropu.
Ēriks Griģis:

OCTA - nevar.
KASKO - nē, bet prasiet brokeriem! Varbūt LV ir kāds apdrošinātājs, kas ko tādu neatteiks.
egils, 30.jūlijs 2017 21:17
labdien,varbut mans jautajums nav isti par temu,bet tomer varbut varetu uzzinat atbildi?man 17.09.2017g beidzas lieguma termins autovaditaja tiesibam kuras tika anuletas par brauksanu dzeruma,sakiet ludzu vai es varetu kadu menesi vai pusotru menesi ieprieks nokartot teorijas eksamenu lai varetu sanemt pagaidu apliecibu lai varetu atjaunot brauksanas iemanas un nedaudz pierast ieklauties sisdienas satiksmes ritma protams braucot ar instruktoru blakam,jo neesmu sedejis pie stures jau cetrus gadus,varbut veel ir kada noderiga informacija manam gadijumam.Ar cienju paldies egils ezerins
Ēriks Griģis:

Nekas ātrāk nesanāks. Kad termiņš beigsies, tad sāciet gatavoties eksāmeniem.
Andrejs, 28.jūlijs 2017 23:03
1.kādiem dokumentiem jābūt transportlīdzeklī veicot kravas komercpārvadājumus tikai Latvijā? Licences kartīte, Eiropas kopienas apliecināta kopija vai abi divi šie dokumenti.
2. šis pats jautājums par komercpārvadājumiem Eiropā.
Ēriks Griģis:

1. LV viens no šiem - licences kartīte vai Eiropas Kopienas atļaujas kopija.
2. Ārpus LV - tikai Eiropas Kopienas atļaujas kopija.
Aldis, 28.jūlijs 2017 11:56
Kur lūdzu tas ir rakstīts, pld!
Ēriks Griģis:

No Autopārvadājuma likuma:
6.1' pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5 tonnas, atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
Un vēl:
30.1' pants. Prasības attiecībā uz pasažieru pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Pasažieru pārvadājumus ar autobusiem atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.

No APK:
149.4' pants. Vispārīgo ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, nav iegūtas profesionālo vadītāju tiesības vai transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam, — uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrdesmit līdz divsimt astoņdesmit euro.

No MK 551 "Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi", kas spēkā no 01.07.2014.
1. pielikums MK 551 noteikumiem 5.p. Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, nav iegūtas profesionālo vadītāju tiesības vai ja transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam - 3 pārkāpumu uzskaites punkti.

No OCTA likuma:
41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas:
b) vadījis transportlīdzekli bez tiesībām vadīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekli,...
Arvis., 26.jūlijs 2017 19:05
Labdien. Man vadītāja apliecībā ir beidzies 95 koda termiņa datums.Vai ir obligāti jāmaina vadītāja apliecība lai tajā būtu atzīme par 95 kodu?
Braukāju tikai pa LV. Vai varbūt varu nemainīt apliecību,jo kodu var pārbaudīt tāpat kā veselības uzziņu un pārējās lietas.
Ēriks Griģis:

Obligāti jāmaina vadītāja apliecība.
Toms, 21.jūlijs 2017 13:11
Labdien. Gribēju uzzināt kāda ir iespēja csn cietušās puses autoīpašniekam piedzīt no vainīgā puses, izdevumus kas radīsies tajjā laika posmā kamēr auto tiks remontēts.(piem.servisa maiņas auto apmaksai)
Iepriekš pateicos.
Ēriks Griģis:

1. Piestādot rēķinu vainīgajam.
2. Palīgos aicinot advokātu.
3. Iesniedzot prasību tiesā.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti