Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Artis, 9.septembris 2017 14:33
Paldies! Šodien Polijā par braukšanas laika pārsniegšanu sods šoferim ir 6000 PLN un lielāka summa firmai.
Kā man rīkoties šādā situācijā?
Ēriks Griģis:

Ņemiet visus soda protokolus un vadītāja kartes DDD elektroniskos datus līdzi uz apmācībām. Lekciju laikā izvērtēsim Jūsu vadītāja datus un salīdzināsim iegūtos rezultātus ar Polijas policijas noteikto!
Pēc tam pieņemsiet lēmumu pats, kā rīkoties tālāk!
Ak, jā!
Visus savus šoferus piesakiet kursos un 13.09. vediet līdzi uz 95. koda apmācībām CSDD!
Vieglāk, taču, ir vienreiz samaksāt soda naudas apmēru par mācībām, nekā riskēt un, iespējams, maksāt sodus par katru šoferi atsevišķi!
Secinājums!
Pastāv risks, ka pārējiem jūsu uzņēmuma šoferiem, iespējams, arī ir līdzīgi pārkāpumi, kas varētu tikt novērtēti ar ievērojama apmēra soda naudām!
Artis, 9.septembris 2017 13:28
Paldies! Sakiet, kā ar Polijas sodiem!?
Ēriks Griģis:

Polija pirms kāda laiciņa!
1) pārsniegts ikdienas braukšanas laiks līdz 1h - 24€ (100 PLN);
2) par katru iesākto nākošo stundu - 48€ (200 PLN);
3) pārsniegts braukšanas laiks līdz pārtraukumam no 15 līdz 30 min - 36€ (150 PLN);
4) par katrām nākošām iesāktām 30 min - 48€ (200 PLN).
Par vairākiem braukšanas laiku pārkāpumiem sods summejās un var sasniegt 350 - 400€.
Artis, 9.septembris 2017 12:25
Labdien! Pirmo reizi ir sanācis izmantot "čipu", laikam kaut ko arī nepareizi esmu pats saspaidījis,iznāk,ka man ir pārbraukts laiks.
Sakiet,cik liels sods ir Eiropā par šādu pārkāpumu ?
Ēriks Griģis:

Vācija:
1) par pārbrauktu laiku līdz 1h - 30 € vadītājam;
2) par pārbrauktu laiku līdz 2h par katru nākošo pusstundu - 30 € vadītājam, 90 € pārvadātājam;
3) par pārbrauktu laiku virs 2h par katru nākošo pusstundu - 60 € vadītājam, 180 € pārvadātājam.
Līdzīgi arī citās ES valstīs.
Dominē Spānija, Itālija, Francija, Luksemburga, kur sods var sasniegt līdz pat 2000 € par vienu pārbrauktu stundu.
Kā Jums un citiem autovadītājiem līdzīgā situācijā rīkoties, stāstīšu 95. koda lekcijās Bauskas ielas CSDD, autoskolas BCDE telpās, sākot jau no 13.09. plkst.12:00. Piedalīšanās kursos tikai ar iepriekšēju pieteikšanos!
Inese, 8.septembris 2017 9:48
zime Nr.326
apstāšanās – transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas nepārsniedz piecas minūtes, ja tā ir nepieciešama pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā, kravas iekraušanai transportlīdzeklī vai izkraušanai no tā.
Ja pasažieris ir bērns kurš jāpavada līdz dāziņam, vai šāda gadījuma es varu stāvēt piecas minūtes zem šis zīmes?
Ēriks Griģis:

Nedrīkst, jo 326. ceļa zīme aizliedz transportlīdzekļiem apstāties un stāvēt!
Līga, 7.septembris 2017 22:49
Vai liels motorollers drīkst apsteigt sastrēgumā stāvošas automašīnas, ja ir nepārtrauktā baltā līnija?
Ēriks Griģis:

Nav aizliegts (vai apsteigt un apbraukt Jums ir viens un tas pats!?), ievērojot un izpildot CSL 19.panta 3.p. un CSN 83.,95.,97.,99.,100. un 113.p. noteikto, tikai 920. ceļa apzīmejumu šķērsot nedrīkst, izņemot CSN 295.p. noteiktos gadījumos.
eriks, 7.septembris 2017 8:16
Labdien,gadu neesmu braucis ar smago ,bet pirms gada čipu lietojot sanāca pārbraukt mazliet,ja tagad atsāku braukt vai nolasot karti var sodīt ,un vai tas uzrādās.
Ēriks Griģis:

Nē, sodīt nevar!
Uzrādās!
Var tikai sodīt par iepriekšējām 28 un tekošo dienu, ja šajā periodā ir pārkāpumi vai nav pierādāms, ko darījāt.
Jorens, 7.septembris 2017 7:45
Esmu dzirdējis, ka ar 01.01.2018 būšot spēkā jaunas prasības attiecībā uz riepām, t.i. ziemas riepām maksimālais vecums 5 gadi, vasaras riepām - 8 gadi, kā arī aizliegti tā saucamie "ķenguru sitamie" vai "dugas". Cik daudz tas atbilst patiesībai? Paldies!
Ēriks Griģis:

Arī es esmu daudz ko dzirdējis. Piemēram, ar 01.01.2018. pārtrauks izgatavot M+S riepas kravas automobiļiem.
Iesniegtos grozījumu projektus MK noteikumiem var lasīt šeit:
tap.mk.gov.lv/mk/tap/
Turpat varat arī meklēt vai pasūtīt iesniegtos jaunos!
Ivars, 5.septembris 2017 17:58
Labdien. Mes te tada grupina France no LV stradajam, kuras pilsetas ir vides aizsardzibas zonas? Paldies
Ēriks Griģis:

Vignetti vajag, iebraucot Parīzē, Lionā, Grenoblē jau no 2016. gada.
Jau šogad septembrī vajadzēs arī Lillē un Strāsburgā.
Vignetti vajag vieglajiem auto, kas pirmo reizi reģistrēti pēc 31.12.1996., bet kravas auto ar PM līdz 3,5t - no 30.09.1997. Pārējiem kravas auto un autobusiem - kas reģistrēti pēc 01.10.2001.
Tiem, kas reģistrēti pirms šiem datumiem, nosauktās pilsētās iebraukt ir aizliegts!
Te Crit'Air-Vignette var pasūtīt arī no citām valstīm:
www.certificat-air.gouv.fr/de/
www.youtube.com/watch?v=PeVCxXHf...
www.certificat-air.gouv.fr/deman...
Dairis, 4.septembris 2017 17:37
C kategorijas kursos radās jautājums, kāpēc neregulējamos krustojumos drīkst apdzīt auto, bet regulējamos nedrīkst?
Ēriks Griģis:

CSN 109. aizliedz apdzīt regulējamos un arī neregulējamos krustojumos! Neregulējamos krustojamos ir noteikts izņēmums, kad drīkst apdzīt, braucot pa galveno ceļu attiecībā pret šķērsojamo ceļu!
Regulējamos krustojumos izņēmumu nav! Ja satiksmi regulē regulētājs, tad apdzenošajam viņš var kļūt par "pirmo šķērsli"!
Ja satiksmi regulē luksofors, tad:
1) pirmais konflikta risks ir attiecībā uz krustojumā iebraukušo transportlīdzekli, kas pie aizliedzošā signāla drīkst pabeigt iesākto manevru. Ja pie atļaujošā signāla cits transportlīdzeklis veic apdzīšanas manevru, tad pastāv frontālas sadursmes iespējamība ar krustojumā manevru pabeidzošo;
2) otrais konflikta risks ir attiecībā uz gājēju, kas beidz brauktuves šķērsošanu. Gājējs aiz kustību uzsākošā automobiļa tad neredz apdzenošo un otrādi, - apdzenošais aiz apdzenamā neredz gājēju!
Osvalds, 4.septembris 2017 13:08
Latvijā atļāva veikt autoapmācību dzīvojamās zonās. Kļuva interesanti: un kā ir Vācijā, Austrijā, citās vāciski runājošās valstīs? Paldies!
Ēriks Griģis:

Mācību braukšana nav aizliegta! Maksimālais ātrums ar ceļa zīmi var būt noteikts arī līdz 30 km/h, apdzīt gan aizliegts...
(Zeichen 325.1 Beginn eines verkehrsberuhigten Bereichs
Zeichen 325.2 Ende eines verkehrsberuhigten Bereichs).

Bet gājējiem tur ir aizliegts šķērsot brauktuvi, pretēji izņēmumam mūsu grozītā CSN 18.1.p., jo ir ierīkotas virszemes vai parastās gājēju pārejas!
Dairis Zariņš, 3.septembris 2017 13:42
Opel astra 2002. gada nomainīju universālai atslēgai bateriju, tagad nestrādā slēgšanas un atslēgšanas opcija. Kas jādara, lai šīs opcijas atkal strādātu?
Ēriks Griģis:

Palasiet ieteikumu te:
www.piksens.com/auto-meistars/ja...
Jānis Kāpēc KASKO nemaksā par auto apgāšanos???, 1.septembris 2017 15:28
Labdien. Savu balkvedēju apstādināju uz nomales, kura izmirkusi tā, ka auto apgāzās grāvi un salieca fiskaru, stoikas, kabīne arī sabuktēta. Ir KASKO, bet apdrošinātājs negrib runāt par atlīdzības izskatīšanu. Vai KASKO samaksāju par velti?
Ēriks Griģis:

Slēdzot KASKO līgumu, ir jānoskaidro vai papildus ir jāapdrošina riski, kas var automobilim rasties apstājoties/stāvot, strādājot ar iekrāvēju uz ceļa vai bezceļa apstākļos mežā.
KASKO noteikumos brīvprātīgā transportlīdzekļa atlīdzība ir noteikta gadījumos, kad zaudējums rodas ceļu satiksmē, automobilim atrodoties kustībā, atbilstoši darbībām vai tādā kārtībā esošam, kā to paredzējis vai noteicis izgatavotājs.

KASKO apdrošināto risku piemērs!
Apdošināti ir riski, kas rodas transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē (LR saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu), ja ir notikusi:
1) sadursme ar transportlīdzekli;
2) sadursme ar šķērsli, tajā skaitā iebraukšana bedrē;
3) kustībā esoša transportlīdzekļa apgāšanās, krišana (no tilta u. tml.);
4) nogrimšana un/vai ielūšana ledū, ja tā ir tiešā cēloņsakarībā ar CSNg...

Secinājums!
Var iznākt, ka Jūs KASKO samaksājāt par velti (šajā gadījumā)! Zaudējumi, kas radušies stāvošam transportlīdzeklim apgāžoties, stāvošam strādājot ar fiskaru, hidromanipulatoru, izgāžot vai ieberot kravu, pēc KASKO noteikumiem parasti netiek atlīdzināti!
Jautājums, 30.augusts 2017 17:23
Situācija: vainīgs velosipēdists (nepilngadīga persona) izraisījis celu satiksmes negadījumu, izraisot zaudējumus automašīnai. Cietušajai auto ir KASKO. Ar kādām sekām, izmaksām ir jārēkinās vainīgajai personai. Vai regresa prasība ir 100%, vai pastāv kādi izņēmumi?
Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšanas noteikumos ir jāmeklē tur noteiktās regresa prasības iespējamība. Ne visos KASKO noteikumos tie ir noteikti vai ir noteikti vienādi!
Visbiežāk, ja vainojamā persona KASKO zaudējumus nodarījusi ar ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ, tad regress no apdrošinātāja ir iespējams!
Ja vainīgajam ļauns nolūks vai rupja neuzmanība nav nosakāma vai pierādāma, tad regresa prasībai nav pamata!

Piemērs regresa prasībai no KASKO apdrošināšanas noteikumiem (kas katrai apdrošināšanas sabiedrībai var būt atšķirīgs).
Apdrošinātājs, izmaksājot atlīdzību, pārņem Apdrošinātā prasījuma tiesības pret personu, kura ir atbildīga par nodarītajiem zaudējumiem izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības apmērā.
Apdrošinātājs nevar vērsties ar regresa prasību pret apdrošinātā bērniem, vecākiem vai laulāto, kā arī transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju, izņemot remonta, servisa vai citu pakalpojumu sniedzējus vai to darbiniekus.
Apdrošinātājs var vērsties ar regresa prasību pret jebkuru personu, ja zaudējumi nodarīti ar šādas personas ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ.
Ieteikums!
Velosipēda vadītājam pašam ir jāatlīdzina sabojātā auto remonts. Regresa prasība ietver sevī administratīvos izdevumus, ekspertīzes un citas papildus izmaksas, kas vienmēr ir vairāk par bojājuma remontu.
Pēteris, 29.augusts 2017 11:03
Labdien! ņemot vērā OCTAs cenas izmaiņas, vai nav plānots ieviest OCTA ar pašrisku, kas ļautu būtiski samazināt prēmiju cenu? Ja lielākā daļa negadījumu notiek zem 200 eur, tad šāds pašrisks ļautu izmainmīt polises cenu. Jeb apdrošinātāji nebūtu ieinteresēti šadā produktā?
Ēriks Griģis:

Pašrisks slēptā veidā ir jau ierēķināts, atlīdzībās skaidrā neizmaksājot līdz pat 51%
Pašrisks būs pretrunā ar OCTA likumu!
Aija, 28.augusts 2017 21:18
Fordam pec remonta radio pieprasa kodu.Ka to iegut?Vai vienigais risinajums ir griezties Ford centra?
Ēriks Griģis:

Ja radio lietošanas vai auto instrukcijā nav koda kartiņa vai uzlīmīte ar kodu, vai, izvelkot radio no paneļa, tā virspusē uzlīmītē vai cimdu nodalījumā uzlīmītē nav, tad centrā!
Pamācība, kas var palīdzēt:
www.youtube.com/watch?v=sXXDMH-C...
www.youtube.com/watch?v=bwPWpBgq...
Skaidrojumi koda atrašanai:
fordprof.ru/lv/focus-2/kod-magni...
Anita, 24.augusts 2017 21:42
Labdien!
Man ir tāds jautājums-Kādam bākugunim jādeg netrafaretam automasinam?Un vai ja mani aptur vai viniem ir jastadas prieksa?
Ēriks Griģis:

Transportlīdzekļa apturēšana CSN paredzēta arī ar netrafarētu automobili un nekas nav teikts, ka apturot jābūt aprīkotam vai jādeg bākugunīm!
CSN 25. Transportlīdzekļa vadītājam ir šādi pienākumi:
...CSN 25.7. apturēt transportlīdzekli, ja policijas darbinieks, robežsargs vai muitas amatpersona dod norādījumu:
CSN 25.7.1. ar skaļruņa palīdzību vai uz konkrēto transportlīdzekļa vadītāju vērstas rokas vai zižļa svārstveida kustību no policijas, Valsts robežsardzes vai Valsts ieņēmumu dienesta automobiļa vai motocikla, kam ir standartā LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums un aprīkojums" noteiktais operatīvā transportlīdzekļa krāsojums vai tā nav...
Ivars, 23.augusts 2017 17:29
Kā īsti ir pēc Vācijas CSN? Kam īsti ir priekšroka uz autobāņa - tam, kurš brauc pa ieskrējiena joslu un grib iekļauties braukšanas joslā, vai tam, kurš brauc pa braukšanas joslu taisni un nav iespēja ielaist to, labajā pusē, kurš grib iekļauties?
Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

1. Priekšroka (arī Vācijā) ir tam, kas brauc pa pamata (pirmo) joslu!
(Manuprāt, priekšroka nebija tikai Luxemburgā!)
2. Vācijā cenšas palīdzēt izbraukt no ieskrējiena joslas, pārkārtojoties otrajā joslā.
3. Savukārt, bremzējot pamatjoslā, lai palaistu ieskrējienjoslā braucošo, un notiekot sadursmei ar aizmugurē arī pa pamatjoslu braucošo, vainīgs būs bremzētājs!
4. Pārkārtojoties no pirmās otrajā joslā ar mazāku ātrumu tā, ka pa otro joslu ātrāk braucošajam ir jābremzē, pārkāpumu būs izdarījis izbraucošais.
Tas pats, bet vēl stingrāk, jāievēro no otrās joslas pārkārtojoties uz trešo!
5. Kravas auto uz vairākjoslu ceļa otrajā joslā nedrīkst braukt ilgāk par 45 sekundēm!
6. Apdzīt nedrīkst, ja redzamība ierobežota vai mazāka par 50m!
Vācijā apdzīšana ir braukšana garām pa priekšu braucošajam (arī pa otro joslu)!
Guntis par instruktoru apmācību, 18.augusts 2017 10:24
Vai tad šis gads būs pēdējais termiņš visiem iepriekš apmācītajiem pasniedzējiem un instruktoriem, kas nav kārtojuši ieskaites vai eksāmenu? plds!
Ēriks Griģis:

Jā!
Visi, kas mācījušies pasniedzēju un instruktoru grupās, bet nav nokārtojuši ieskaites vai eksāmenus apliecības saņemšanai, šis gads ir pēdējais, lai ģimenes apstākļu, slimības, darba vai aizceļošanas dēļ atlikto paveiktu pilnībā!
Mārtiņš, 17.augusts 2017 10:25
Sakiet ludzu, vai autobusa vadītājam ir cits iknedēļas atpūtas periodiskums par kravas auto vadītāju? Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, ja iespējams izpildīt papildus prasības!

Regulas (EK) Nr. 561/2006 grozījums:
6.a “Atkāpjoties no 6. punkta, transportlīdzekļa vadītājs, kurš veic vienu neregulāru starptautisko pasažieru pārvadājumu, kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1073/2009 (2009. gada 21. oktobris) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum (14), pēc iepriekšējā regulārā nedēļas atpūtas perioda izmantošanas ir tiesīgs atlikt nedēļas atpūtas laiku līdz 12 secīgiem 24 stundu periodiem ar nosacījumu, ka:
a) pārvadājums ilgst vismaz 24 stundas dalībvalstī vai trešā valstī, kas nav tā pati valsts, kurā pārvadājums sācies;
un
b) pēc minētās atkāpes izmantošanas transportlīdzekļa vadītājs:
i) izmanto divus regulāros nedēļas atpūtas periodus; vai
ii) arī izmanto vienu regulāro nedēļas atpūtas periodu un vienu saīsināto nedēļas atpūtas periodu, kas ilgst vismaz 24 stundas. Tomēr saīsināto atpūtas periodu kompensē ar līdzvērtīgu nepārtrauktu atpūtas periodu, ko izmanto līdz atkāpes piemērošanas periodam sekojošās trešās nedēļas beigām;
un
c) sākot no 2014. gada 1. janvāra, transportlīdzeklis ir aprīkots ar reģistrācijas kontrolierīcēm atbilstīgi Regulas (EEK) Nr. 3821/85 IB pielikuma prasībām;
un
d) sākot no 2014. gada 1. janvāra, gadījumos, ja brauciens notiek no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, transportlīdzekli pārmaiņus vada vairāki transportlīdzekļa vadītāji vai arī 7. pantā minētais braukšanas laiks ir jāsamazina līdz trīs stundām.

Avots.
Regula EK Nr.1073/2009
Eksāmens instruktoriem, 17.augusts 2017 10:08
Cik ilgi var gatavoties nākošam, ja eksāmens nav nokārtots? Paldies
Ēriks Griģis:

Nākošais eksāmens pasniedzēju un instruktoru pretendentiem CSDD plānots septembrī!

Pēdējā iespēja visiem, kas līdz šim mācījušies un nav nokārtojuši eksāmenus, nokārtot tos līdz 2017. gada Ziemassvētkiem!

Lai kārtotu valsts eksāmenus nākošajā - 2018. gadā, mācības būs jāsāk no jauna (atbilstoši prasībai par izglītību)!
Iepriekšējo gadu pasniedzēju un instruktoru mācības CSDD grupās un ieskaites tad netiks ņemtas vērā!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti