Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Edgars, 9.jūnijs 2017 16:00
Vai Luksemburgā var stāvēt 45h atpūtas pauzi?
Ēriks Griģis:

ES dalībvalstīs regulāro iknedēļas atpūtas laiku pavadīt automobilī ierīkotā guļvietā nav atļauts.
Piebilde!
Luksemburgā vadītājs nedrīkst automobilī pavadīt ne ikdienas, ne iknedēļas atpūtas laikus!
Uzmanību!
Luksemburgas elektroniskajā Darba Inspekcijas Padomes platformā (Inspection du Travail et des Mines, ITM) ir jāievada kravas/autobusu autovadītāji, kas iebrauks un uzturēsies Lielhercogistē. Jānorāda uzturēšanās vieta, izkraušanas/iekraušanas vietas, vidējā algas likme, kas Luksemburgā no 01.2017 ir 11,55 eiro stundā un atkarībā no pieredzes un šofera kvalifikācijas var būt arī augstāka.
Luksemburgā ir jābūt pārvadātāja pārstāvim!
Sodi par katru darba ņēmēju ir noteikti no 1000 līdz 5000 eiro, atkārtotā gadījumā sodu apmērs tiek dubultots.
Citu sodu apmēri kravas pārvadātājiem Luksemburgas Lielhercogistē tiek precizēti.
Pēteris, 9.jūnijs 2017 13:03
Paldies! Piemēram, IFā apdrošināts dārgs BMW ietriecas aizmugurē ERGO apdrošinātam VAZ. Sastāda saskaņoto. IFs uzskata, ka VAZ nedarbojušies bremžu lukturi (pierādīt jau vairs nevar) un VAZ bremzējis ekstrēmi un bez iemesla, ERGO uzskata, ka distance nav ievērota. Kā tiks noteikts vainīgais? Otrs, ja kāds no negadījumā iesaistītajiem būtu firmas B.. OCTAs kients, kura ir slavena ar regresa prasībām- kā vadītājs varētu noskaidrot, vai pret viņu netiks vērsta prasība?
Ēriks Griģis:

Pirmais.
1. SP var sastādīt tikai tad, ja abi iesaistītie vadītāji spēj vienoties par visiem būtiskajiem CSNg apstākļiem.
2. Apdrošinātājiem jānosaka iesaistīto vadītāju atbildība par negadījumā radītajiem zaudējumiem. Ja trūkst datu vai pretrunīgas informācijas dēļ, var pieņemt risinājumu, ka atbildība dalās 50%:50%.
3. Ekstrēmo VAZ bremzēšanu var noteikt un tāpat arī bremžu signālgaismu degšanu vai nedegšanu ir jāprot noskaidrot. Tātad, iespējama 100% atbildība.
4. Noskaidrot BMW distances ievērošanu ir vienkāršāk par vienkāršu. Ticami, ka atbildība būtu 50% apmērā, bet atbildības sadalījums VAZ un BMW attiecīgi būtu 70%:30%.
Nākošās korekcijas tad varētu ieviest apdrošinātājs, atbilstoši informācijai par notikušo.
Otrais.
Regress ir peļņas avots apdrošināšanas veidā, kas it kā nes tikai zaudējumus. Tādēļ šo iespēju pārbaudīs jebkurš apdrošinātājs.
Regresa gadījumi ir uzskaitīti OCTA likumā un KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Vadītājam jābūt par to pārliecinātam. Tas iespējams mācoties! Saskaņotā paziņojumā ir ailīte, kuru atzīmējot, vadītājs parakstās, ka viņš labprātīgi vēlas atgriezt apdrošinātājam izmaksāto atlīdzību cietušajam, atlīdzināt ekspertīzes un administratīvos izdevumus.
Pēteris, 8.jūnijs 2017 18:09
Sveicināti! Varbūt tēma jau skarta, bet neizdevās atrast. Jautājums, ja noticis CSN un uzrakstīts saskaņotais paziņojums, vai autovadītāju vainu nosaka apdrošinātāji, nevis policija? Vai var būt situācija, kad viens autovadītājs ir klaji pārkāpis likumu, bet vēlāk otru autovadītāju apdrošinātājs atzīst par vainīgu? Vai persona ir tiesīga apdrošinātāju lēmumu pārsūdzēt? Paldies!
Ēriks Griģis:

Apdrošināšanā vainīgo un vainu nenosaka! Vainīgo nosaka policija vai tiesa APK noteiktā kārtībā.
Ja ir sastādīts saskaņotais, tad administratīvā pārkāpuma un arī vainīgā nav!
Apdrošinātāji nosaka atbildīgo personu par CSNg radītajiem zaudējumiem, transportlīdzekli, ar kuru ir izraisīts zaudējums, un trešo personu, kurai ir radīts zaudējums un kura ir tiesīga saņemt zaudējuma atlīdzību! Saskaņotais paziņojums tikai paātrina šo procesu.
Kā apdrošinātājs noteiks, tā arī būs! Apdrošinātāja lēmumu pirms atlīdzības saņemšanas var pārsūdzēt tiesā.
Vācija 45h, 4.jūnijs 2017 21:46
internetā klejo fotoattēli, kur lietuvietis guļ pie automobiļa teltī pie kuras zemē iedzīts miets ar uzrakstu HOTEL, un divi rumāņi guļ vienkārši zemē uz kaut kādām drēbēm. Acīmredzot sargā kravu un degvielu. Uz 10. bāņa esot nozagta rezerves riepa. Uz dvoikas kaut kāds melnais sadūris riepu, jo šoferis atteicies nopirkt nažu komplektu. Autovedēju šoferi guļ pārvadājamajās automašīnās. Ziemā gulēsim tūristu karavānā. Pareizi jau tas viss ir, jo parkingi ir piemēsloti un tur tiešām nav ilgstoši jāuzturas, bet kravenieks nav vieglais, ko pilsētā pie hosteļa piebrauksi. Interesanti kāds bija valdības mērķis pieņemot šādus noteikumus? Ne jau šoferu veselības rūpju dēļ. Ceru, ka panstwo vēl viss pa vecam paliks.
Ēriks Griģis:

Regula jau ir spēkā 11 gadus, tikai sodi nebija konkretizēti. Mērķis - atbrīvot ES liberalizēto pārvadātāju tirgu un teritoriju vecajās eiropas valstīs no citu valstu dempingotājiem un mēslotājiem.
Info!
Maija pēdējā dienā ES komisija skatīja ceļu satiksmes iniciatīves priekšlikumus, kuros paredz aizliegt 45h pavadīt auto ierīkotā guļvietā visās ES dalībvalstīs. Regulas 561/2006 8.p. pēc grozījumiem noteiktu, ka četrās viena otrai sekojošās nedēļās vadītājam ir jāņem vismaz šādas iknedēļas atpūtas: 4 regulārās iknedēļas atpūtas (45h) vai 2 regulārās un + 2 saīsinātās iknedēļas atpūtas...
Ja autovadītājs sešu dienu laikā pirms 45h atpūtas nespēs atgriezties mītnes zemē, tad darba devējam būs jānodrošina tam atbilstoša nakšņošanas vieta.
Sīkāk uzzināsiet, ja jautāsiet LV pārstāvim ES komisijā no ATD, kā viņš Latvijas autopārvadātāju vārdā atbalstīja, ieteica savus vai noraidīja šos priekšlikumus!
Vēl tika apspriesti jautājumi par kabotāžas pārvadājumiem piecu nevis septiņu dienu laikā, kravu nosūtīšanu un minimālās algas izmaksu autovadītājam,
"paskastīšu pārvadātājfirmu" ierobežošanu ārvalstīs, vienotu ceļu maksas noteikšanas un samaksas sistēmas ieviešanu ES, tai skaitā arī vieglajiem automobiļiem, CO2 aprēķinu kārtības ieviešanu kravas automobiļiem.
Šos priekšlikumus tuvāko mēnešu laikā izskatīs ES parlaments, dalībvalstis un padome, tad, visticamāk, grozījumi tiks pieņemti.
Kaspars Oficieris, 4.jūnijs 2017 13:39
Par (45h). Pavadīšanu kabīnē Vacijā.
Kā pareizi rīkoties ?
Kas notiek ar kravu, mašinu vadītāja prombūtnē ?
Vai atrodoties autohofā kur ir dušas un tuoletes restorāns to var uzskatit par atpūtas vietu vai nē.Vai šoferim jameklē hotelis pa maziem ciemiem ?
Ēriks Griģis:

Likums ir pieņemts ar noteiktu mērķi - negulēt 45h automobilī!
Pārējais ir pārvadājuma vadītāja ziņā, kā organizēt maršrutus, rezervēt istabiņu hostelī vai viesnīcā, apsargāt kravu un automobili!
Autohofa tualete vai duša nav domāta šoferiem nakšņošanai!
šoferis Vācijā, 2.jūnijs 2017 19:40
šorīt ieliku karti, manuāli ievadīju gultiņu, bet neievadīju sākuma valsti. Vai par to pienākas sods?
Ēriks Griģis:

Vācijā tas nav darba un atpūtas laiku pārkāpums.
Tas ir noteikumu pārkāpums (Regelverstoß) darbā ar digitālo tahogrāfu.
Sods ir paredzēts līdz 75 eiro par vienu dienu,
bet var iztikt un visbiežāk arī iztiek ar brīdinājumu, jo pārkāpums tieši neapdraud Vācijas valstisko, personu un apkārtējās vides drošību ceļu satiksmē.
Savukārt, aiz Vācijas robežām policija ar lielāko prieku sagaidīs šādus pārkāpējus kā savas valsts budžeta papildinātājus!
šoferis Vācijā, 2.jūnijs 2017 14:42
Muitā Šveice-Vācija mani brīdināja par iknedēļas atpūtu. Vai ir par ko? paldies
Ēriks Griģis:

Vācijā ir noteikti sodi par regulārās iknedēļas atpūtas laika (45h) pavadīšanu auto vai gulēšanai nepiemērotā vietā, kas jau vienu nedēļu ir spēkā esošs.

Vadītājam - 500 eiro, pārvadātājam - 1500 eiro un auto tiks aizturēts līdz vadītājs pavadīs 45h tam norādītā vietā. Kontrolēs BAGs, policija un muita.
306.cz., 1.jūnijs 2017 21:00
1.interesanta diskusija! Man piemēram ir Statoil degvielas karte, atrodos Jelgavā, kur ne pie viena no 3 statoiliem nav iespējams piebraukt bez zīmes. Izbraucot es varu parādīt čeku, bet iebraucot šajā zonā man nav nekā ko parādīt! Policija pa šiem gadiem nekad nav painteresējusies, gan jau svarīgākas lietas kārtojamas. Tāpat remontservisa apmeklējums. Nekādas pavadzīmes te nebūs!
2.par Stradiņu gadījumu. Tur pēc pilsētas plāna jābūt zaļai zonai. Un, vai tik nebūs tā, ka CSN sastādījuši cilvēki, kas īsti neorientējas dzīvē, un sajaukuši ceļa pusi ar brauktuves pusi. Patreizējā situācijā sanāk, ka pie 326.zīmes mēs nedrīkstam stāvēt uz brauktuves kaut ar 1 riteni, bet pilnībā uz nomales drīkst, kas būtībā ir absurdi. Pilnīgi iespējams, arī es kļūdos.
Ēriks Griģis:

1. Atbildi rakstīju no pieredzes, ko policisti ir prasījuši uzrādīt.
2. Piekrītu tam, ka zīme ir novietota
2.1. ar aprēķinu, par ko būs iespēja pārliecināties, izlasot AP protokolā uzrādīto pārkāpuma punktu;
2.2. nepārzinot CSN.
Rita, 1.jūnijs 2017 13:47
Par 306. c.z.būtu skaidrs, bet, kur tieši likumā, noteikumos ir minēts, ka ir jāpierāda ar pavaddokumentiem tas viss?
Tad tas pats attieksies uz 302. Un 303.c.zīmi? Ja es ar vieglo auto vēlos draugiem palīdzēt pārvākšanās procesā, tad, kas man tur būs par dokumentiem klāt, ja tiek pārvadāta krava(jo arï galdu, slapi, saldzīves tehniku varam definēt pr kravu)
?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Ja palīdzēsiet pārvākšanas procesā, policija to atzīmēs protokolā kontroles laikā un Jūs man jautāsiet, kāds dokuments apstiprina izņēmuma gadījumu, tad atbildi jau esat saņēmusi.
Derēs arī zīmes uzstādītāja apliecinājums Jūsu izņēmuma darbībām un pat kontroles institūcijas atļauja!
Dainim Konrādam, 1.jūnijs 2017 13:10
Ja, piemēram, pec 45-ka sāk darbu pirmdien plkst. 05:00 un nestrādā nakts periodā (01:00-05:00), un strādā tikai VIENU STUNDU MAIŅĀ, sanāk pat DIVPADSMIT maiņas, nepārkāpjot Regulu (9-niekus arī ņemam). Tas, protams, tīri matemātiski, kuram gan no mums ir 60 minūšu darba laiks?.. ))
Ēriks Griģis:

Tā ir! Vienā dienā iespējamas pat trīs maiņas!
Bet jautājuma uzdevējam jātiek skaidrībā ar jēdzieniem!
Dainis Konrāds, 1.jūnijs 2017 9:55
Dzintars, 13.maijs 2017 1:27
Sveicināti!Pēc EK regulas autovadītājs 6-ās kalendārajās dienās jeb nedēļā var nostrādāt līdz 56 darba stundām. Vai šajā laika posmā darba cikli ir 6-i ,vai šjā laikā darbu var sākt ,piem .8 reizes ievērojot starp šim ikdienas atpūtu 9 vai 11 st ?
paldies!
Ēriks Griģis:

Darba cikli var būt arī 8, ja nedēļā nenobrauc vairāk par 56, bet divās - ne vairāk par 90 stundām, kopā nenostrādā vairāk par 60 stundām nedēļā un reizi 24 stundās ir viena ikdienas atbilstošā atpūta!

Vai tiešām nedēļā var būt vairāk par 6 darba cikliem? Ja var, iedodiet atsauci uz to.
Ēriks Griģis:

Apmeklējiet lekcijas, kurās kopā ar autovadītājiem lasām regulas, līdz viņi un es pats arī tās sāku saprast!
Jūsu uzstādītajā jautājumā ir jāmeklē atbilde, kas ir darba cikli!
Saputrojot tos, rodas aplams priekšstats par regulā noteikto!
1. Jūsu jautājumā ir "darba cikli 6-i"
un
2. Jūsu jautājumā ir "vai darbu var sākt 8 reizes, ievērojot..."
1. un 2. ir divas dažādas lietas, ko tajā pašā regulas punktā, kuru lasījāt jautājot, atradīsiet, ja izlasīsiet to uzmanīgāk!
3. Tad "6-ās kalendārajās dienās jeb nedēļā" ir divi pilnīgi atšķirīgi jēdzieni!
Atbildēju Jums pēc regulas tā, kā to sapratu pēc uzstādītā jautājuma.
Rita, 31.maijs 2017 21:45
Labdien, Ērik!
Vai tiešām blakus Stradińa slimnīcas laukumā drīkst stāvēt?
skaties.lv/zinas/latvija/sabiedr...

Saite no raidījuma.

Vēl viens neskaidrs jautājums, kas nosaka to, ka pie aizlieguma zīmes-kravas automobiļiem braukt aizliegts, tomēr, ka nogādā kravu ir jābūt līdz kravas pavaddokumentiem?? Ceļu sat.noteikumos šādu teikumu neatradu? Tikai šo piebildi -
zīmes darbība neattiecas uz transportlīdzekļiem, kuri nogādā vai brauc saņemt kravu. Bet par pavaddokumentiem ne mińas, vai policija var pamatoti sodīt?
Paldies!
Ēriks Griģis:

1. Dators nerāda raidījumu.
Ja ir uzstādīta 326. vai 327. cz., tad zīmes darbība attiecas uz to brauktuves pusi, kurā tā uzstādīta.
Ja blakus brauktuvei ir laukums, tad zīme uz to neattiecas!
Iespējams, ka laukums ir apzaļumots un uz tā nedrīkst uzbraukt. Jāskatās sastādītajā AP protokolā, kāds pārkāpuma punkts tur ierakstīts.
2. Kravas pārvadājums aiz 306. cz. ir jāpierāda pārvadātāja pārstāvim - šoferim! Pierādījums ir kravas pavaddokumenti, darba līgums ar norīkojumu un maršruta aprakstu (shēmu).
Aivars, 30.maijs 2017 16:17
Ko Jūs lekcijā teicāt par elektronisko maksu Francijā,paldies.
Ēriks Griģis:

Paredzēts pieteikt elektroniski katru autovadītāju pārvadātāja pārstāvim Francijā par samaksu 40 eiro apmērā, sākot ar 01.2018.

Papildus!
Šodien jau ceturto dienu notiek ADR "cisternieku" streiks Parīzes Ile de France un vairākos rietumu reģionos. Degvielas uzpildes stacijās ir beigušās degvielas rezerves!

Info!
Beļģijā par 45h kabīnē piespriests sods 1800 eiriki!
Vadītājam par šo pārkāpumu paredzēts no 55 līdz 2400 eiriki.
Vilis, 29.maijs 2017 21:37
Sveiks. Zandarmi paņēma Francijā pie Tuluzas uz 45h, pabrīdināja tānedarīt un lika samaksāt300 eirikus. pirms dažām dienām gads nav vel pagājis, tai pasā vietā atkal zandarmi klāt un atpazīst, ka pirms gada sodija, tagat otreiz atrod, ka 45h pauzē nebiju viesnīcā. uzliek sodu 4000 eirikus. Vai ir vērts pārsudzet, ja chips nebija tahografā? Paldies.
Ēriks Griģis:

Ja karte nebija tahogrāfā, tas nepierāda, ka nakšņots piemērotā vietā ārpus automobiļa.
Ja nav kvīts no viesnīcas par tām divām naktīm vai privāti kāds neatzīstas, ka pie viņa nakšņoja (kas draud ar vietējo nodokļu pārbaudi par naktsmītnes izīrēšanu), tad nav nozīmes pārsūdzēt.
Valentina Cvetkova, 27.maijs 2017 12:06
Labdien ! Pirms auto pirkšanas gribu parbaudit auto vesturi, bet nevaru atrast ka un kur var samaksat par šo izziņu.
Ēriks Griģis:

CSDD e-pakalpojumus var izmantot tikai reģistrēti lietotāji!
Jānis, 25.maijs 2017 7:52
Sveiki,vai tagad arī Vācijā nedrīkst taisīt 45h atpūtu mašīnā un kā ir ar Poliju?Paldies!!
Ēriks Griģis:

Vakar Vācijas valdība izsludināja darba laika likumam grozījumus un šodien tie stājas spēkā. Sākot ar 25.05. Vācijā regulāro iknedēļas atpūtas laiku 45h automobilī nedrīkst pavadīt!
Sods par pārkāpumu vadītājam 500 eiro, pārvadātājam - 1500 eiro.
Avoti:
www.dslv.org/dslv/web.nsf/id/li_...
un
www.bgbl.de/xaver/bgbl/text.xav?...*%5B%40node_id%3D'262877'%5D&skin=pdf&tlevel=-2&nohist=1

Regula neuzskata, ka autovadītājs drīkst regulāro iknedēļas atpūtas laiku pavadīt automobilī iekārtotā guļvietā. Sodu par pārkāpumu nosaka katra valsts atsevišķī. Arī LV un PL ...
sintija, 23.maijs 2017 22:00
Labvakar! Mans vīrs ir tālbraucējs. Viņam Beļģijā jāstājas uz 24h atpūtu. Vai viņš drīkst palikt mašīnā? Par 42h atpūtu atradu ka mašīnā uzturēties nedrīkst bet par 24h nav ifo. Paldies!
Ēriks Griģis:

Saīsināto iknedēļas (mazāk par 45h līdz 24h) 24h drīkst. Regulāro iknedēļas 45h nedrīkst.
Anita, 18.maijs 2017 23:04
Labvakar! Ja mums ir divvirzienu ceļš, pretēja braukšanas josla ir apzīmēta ar 507. ceļa zīmi (Ceļš ar joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem). Jautājums ir šāds- vai var izbraukt šajā joslā, lai apdzītu divriteņa vadītāju? Jo apsteigšana ir bīstama (ļoti mazs sānu intervāls iznāk, pat braucot ar nelielu ātrumu) un citu apdzīšanas aizliegumu šajā ceļa posma nav.
Ēriks Griģis:

Vēlreiz šai sakarā pārlūkoju satiksmes noteikumus, neko, kas atļautu apdzīt velosipēda vadītāju, neatradu.
CSN 92.p. aizliedz veikt Jūsu aprakstīto manevru!
Iveta Ažīte, 18.maijs 2017 10:31
Bija avārija kuras rezultātā tika bojāta automašīnas aizmugurējā daļa. Caur apdrošinātājiem auto tika remontēts viņu noteiktā auto servisā. Pēc mēneša auto tika atdots, bet remonts ir nekvalitatīvs, kā arī mainītās detaļas nav labi piestiprinātas, apšuvumi kas tika noņemti atpakaļ nav piekniedēti, nerunājot jau par to, ka lukturis kas sasists nav nomainīts. Kad auto deva atpakaļ par auto saņemšanu nekādi dokumenti netika parakstīti, respektīvi auto skaitās ka ir pie viņiem. Tāpat vienojāmies, ka man ērtā laikā (iepriekš sazvanoties) auto tiks paņemts remontā un visi defekti tiks novērsti, bet tagad zvanot remonts tiek visu laiku atlikts. Kādas ir manas tiesības likt servisam labot viņu kļūdas un kā to labāk izdarīt?
Ēriks Griģis:

Informējiet par to apdrošinātāju! Ir apdrošināšanas gadījumi, kad ar pretenzijām par nekvalitatīvu remontu var griezties pie servisa divu gadu laikā.
Noskaidrojiet, kāda ir kārtība pie Jūsu apdrošinātāja ar pēcremonta pretenzijām.
Ja dokumenti nav parakstīti, auto ir saņemts un sevisā nav saņemtas rakstiska pretenzija par Jūsu konstatētajiem pēcremonta bojājumiem, tad tas ir jāveic, lai var iesniegt prasību tiesā, ja apdrošinātājs nepalīdz.
Autoceļu nodeva, 16.maijs 2017 19:10
Vai braucot ar kravas sastāvu, kura pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem, ir jāmaksā autoceļu nodeva, ja auto pilna masa ir līdz 3T.
Ēriks Griģis:

Autoceļu lietošanas nodevas likumā ir rakstīts, ka nodevu maksā par valsts galveno un reģionālo autoceļu posmu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem, un kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem.
CSDD mājas lapā www.lvvignette.eu/#middle:cmd=mo...
tiek paskaidrots, ka kravas transportlīdzeklis, kura pilnā masa nepārsniedz 3500 kg likuma izpratnē neveido transportlīdzekļu sastāvu. Līdz ar to, piekabes vai cita transportlīdzekļa vilkšana neietekmē nodevas likmi.

No CSDD komentāra:
1) ja kravas auto pilna masa ir līdz 3000 kg un, velkot piekabi, sastāva kopējā masa pārsniedz 3500 PM kg, nodeva nav jāmaksā, kas neatbilst likumā noteiktajam;
2) ja kravas auto ar pilnu masu virs 3000 kg līdz 3500 kg velk piekabi, kur sastāva kopējā masa pārsniedz 3500 kg, tad nodeva jāmaksā tikai par kravas automobili, jo piekabes vai cita transportlīdzekļa vilkšana neietekmē nodevas likmi, kas ir pretrunā likumā noteiktajam.

Avoti:
likumi.lv/doc.php?id=185656
www.lvvignette.eu/#middle:cmd=mo...

Lasītākie raksti

Jaunie raksti