Vārdadienas svin:
Modris, Matīss, Mariss






Privātās galerijas



Lasītāju atsauksmes



Noderīga informācija



Lasītāju pieredze



TV&Video zona



Testu zona



Autosporta zona




Latvijas trases



Policijas zona



Absurdi un nejēdzības



Izklaides zona



Satiksmes drošība



Lasītāju zona



Komerctransporta ziņas




:: Sludinājumi


Auto tirdzniecība
Auto noma

:: Citas lietas


Notikumu kalendārs
Latvijas auto klubi
Līzings un kredīti

:: 


Par iAuto
Ziņu meklētājs
Iesūti savu ziņu
Iesūti CP pārkāpumu


:: Populārākie raksti







Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes


Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs firmas «BCDE» eksperts Ēriks Griģis.
Tavs vārds*:  
E-mail:  
Tavs Jautājums*:  
Lūdzu rakstiet latviešu burtiem! Drīkst lietot tādus tagus kā <b><i><u>
Ievadi, skaitļu 3 un 9 summu*:
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!

Uzdotie jautājumi un atbildes (svaigākie pirmie)



OCTA likumam kārtējās izmaiņas.
Kā ir ar OCTA līgumiem, kas slēgti pirms izmaiņu spēkā stāšanās. Uz tiem attiecas vecā vai jaunā likuma redakcija?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

No 26.10.2011.stājās spēkā OCTA likums ar 22.09. pieņemtajiem grozījumiem.
Uz pirms grozījumiem noslēgtajiem OCTA līgumiem grozījumi stājas spēkā sākot ar 26.10.2011. Attiecībā uz mopēdiem OCTA līgumi ir jāslēdz no 26.10.2011.
Vainīgajam savam apdrošinātājam SP jānodod 10 dienu laikā pēc notikušā CSNg sākot ar 26.10.2011. Sākot ar šo datumu apdrošinātājam ir trīs jaunas iespējas piestādīt regresa prasību, kaut OCTA līgumi ir noslēgti pirms grozījumu pieņemšanas.
Iegādājoties lietotu automobili, jaunajam īpašniekam-vadītājam, sākot ar augstākminēto datumu, ir jānoslēdz jauns OCTA līgums jau pirms transportlīdzekļa reģistrācijas CSDD.


vēlos uz nivas bāzes uzmetināt bagiju
Atbilde: Ēriks Griģis:

Apsveicama vēlēšanās!

Labdien,esmu jaunais C kategorijas šoferis vēlētos uzzināt kur es varu uzzināt kā ekonomiski vajag pārslēgties ar kravas auto no zemajiem uz augstajiem pārnesumiem ar izsmeļošu pamācību, jo tur kur mācījos braukšanu, man liekas ka ne ekonomiski mācīja tā aiziet vairāk degvielas, tāpēc vēlos uzzināt ka ir viss pareizāk.Jau iepriekš paldies par atbildi.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. Autoskolā, kurā Jūs mācījāties.
2. Jebkurā mācību iestādē, kura gatavo C kategorijas transportlīdzekļu vadītājus.
3. Apmeklējot periodiskās apmācības kursus profesionālajiem vadītājiem.
4. Pie pārvadātāja - potenciālā Jūsu darba devēja.
5. Piedaloties ekonomiskās braukšanas apmācībās kravas automobiļu tirdzniecības centros, kuriem ir apmācības klases un sagatavota atbilstoša apmācību programma.

Piezīme.
Jebkura veida mācības ir par atbilstošu samaksu.


Ko nozīmē CSN termins '''bezkonflikta regulēšana''? Paldies !
Atbilde: Ēriks Griģis:

CSN termini ir uzrādīti 1. nodaļā. Jūsu nosauktais nav CSN termins, jo tāda tur nav!
Mans komentārs.
Izolēta kustība noteiktos virzienos! Droša satiksmes organizācija kādam satiksmes dalībnieku veidam vai grupai, kas vienlaicīgi neparedz apdraudējumu no citiem tās pašas sistēmas dalībniekiem.


Kā piefiksēt un saņemt atlīdzību pas mantas bojājumu pēc CSNg. Mantas bojājumi konstatēti otrajā dienā pēc negadījuma un nav fiksēti policijas protokolā. Apdrošinātājs sūta uz policiju. Policija pie apdrošinātāja.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. OCTA neatlīdzina zaudējumus, kas radušies pēc CSNg!
2. KASKO - jautājums ir jārisina tikai ar apdrošinātāju, balstoties uz KASKO noteikumos norādīto cietušā rīcību gadījumos, ja mantai bojājumi parādās vai tos pamana tikai pēc apdrošīnāšanas gadījuma iestāšanās.


Kādā normatīvajā aktā noteikta Bonus-Malus kārtība?
Turpinot iepriekšējo jautājumu:
Tad jau sanāk, ka Bonus -Malus klase tiek samazināta pat gadījumā, ja atlīdzība netiek pieprasīta (bet negadījums pieteikts apdrošinātājam).
Savukārt no LTAB mājas lapas:
"■ BM aprēķinā izmanto:
...
b) iestājušos apdrošināšanas gadījumu skaitu, par kuriem apdrošināšanas sabiedrība vai Birojs ir pieņēmis kaut vienu lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pilnā vai daļējā apmērā, sedzot ceļu satiksmes negadījumā radušos zaudējumus, un kuri attiecas uz apdrošināšanas līgumiem, kas slēgti uz Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem un kuros norādītais BM subjekts ir viennozīmīgi identificējams pēc personas koda vai iestādes reģistrācijas numura, kā arī Latvijā reģistrētiem neapdrošinātiem transportlīdzekļiem."

Ja vadītāji savstarpēji vienojas (nepieprasa atlīdzību no apdrošinātāja), apdrošinātāji nepieņem lēmumu par atlīdzību izmaksu pat ja negadījums pieteikts. Līdz ar to nav iemesla samazināt Bonus-Malus.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Piekrītu Jūsu rakstītajam jau otreiz, bet ar piebildi, ja negadījums ir pieteikts, tad apdrošinātājs pats izvērtēs turpmāko subjekta risku atkārtoti iekļūt satiksmes negadījumā!
Salīdzinājumam komentārs.
Jums kaimiņš nozog žoga stabus, maktī tos izrokot un aizvedot Jums nepaziņojot. Pēc tam viņš atved tos un izkrauj Jūsu sētā, sakot, piedodiet, es vienojos bez stabiem! Vai Jūs turpmāk viņam palielināsiet vai samazināsiet uzticības kredītu? attiecībā uz žoga stabiem!

BM sistēma ir tikai viena no apdrošināšanas informācijas sistēmas sastāvdaļām, kura vērtē subjekta datus par iepriekšējiem 11 gadiem! Pastāv arī vēl citas sistēmas! BM klases nav vienīgais kritērijs, bet gan tikai viens no daudziem risku ietekmējošajiem faktoriem, kurus izvērtējot kopumā, katrs apdrošinātājs nosaka galīgo apdrošināšanas prēmijas apmēru. OCTA likumā par prēmijas apmēra noteikšanu BM klases tieši nav pieminētas.
No OCTA likuma:
"... 12.pants. Apdrošināšanas prēmijas apmērs
(1) Apdrošināšanas prēmijas apmēru nosaka apdrošinātājs, ievērojot transportlīdzekļa veidu, izmantošanas mērķi un citus risku ietekmējošus faktorus.
(2) Apdrošināšanas prēmijas apmēram, kas noteikts apdrošināšanas līguma slēgšanas brīdī, jābūt tādam, lai nodrošinātu apdrošināšanas līgumā noteikto saistību izpildi, kā arī segtu izdevumus, kas nepieciešami apdrošināšanas veikšanai.
13.pants. Apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšana
(1) Noslēdzot apdrošināšanas līgumu, apdrošināšanas prēmijas apmērs transportlīdzekļa īpašniekam tiek noteikts, izvērtējot iepriekšējo apdrošināšanas līgumu darbības laikā izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību skaitu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā konstatēto gadījumu skaitu, kad transportlīdzeklis vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus, un noziedzīgus nodarījumus pret satiksmes drošību, kā arī izvērtējot citus risku ietekmējošus faktorus.
(2) Slēdzot apdrošināšanas līgumu, apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanai līzinga ņēmējs tiek pielīdzināts transportlīdzekļa īpašniekam.
..."


Nedaudz paplašinot Traveler uzdoto jautājumu.
Vai apdrošināšanas vēsturē parādās visas VP reģistrētās avārijas ? Vai tikai tās, par kurām pieprasīta atlīdzība?

No likuma:
"2) apdrošināšanas gadījums – ceļu satiksmes negadījums, kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa;"

Tātad, vai Bonus Malus klase tiek samazināta, ja vadītāji par atlīdzību vienojas savstarpēji, nepieprasot atlīdzību no apdrošinātājiem.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. Parādās visas CP reģistrētās avārijas, visi apdrošināšanas gadījumi, visi soda punkti un par ko, visi CP fiksētie pārkāpumi ceļu satiksmē, visi bijušie automobiļu īpašnieki, visu bijušo īpašnieku pārkāpumi ceļu satiksmē, visi uz bijušajiem īpašniekiem reģistrētie automobiļi, visas kredītsaistības un to pārkāpumi, visi t-zvani CSNg dienā, laikā no ... uz, zvanu saņēmēji, uz zvanu saņēmējiem reģistrētie automobiļi un visi ar tiem reģistrētie CSNg gan policijā, gan apdrošinātāju datu bāzē.
2. Tad netiek samazināta, ja vien kāds no iesaistītajiem vai liecinieks nav paziņojis par CSNg apdrošinātājam!


Labdien. Ja es izbraucot no autostāvvietas iebuktēju citu auto, bet es neesmu īpašnieks mašīnai ar kuru es to izdarīju? kā tas viss notiek? Kas sedz remontu sabuktētajai mašīnai, octa vai csn izraisītājs?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

1. Jums jārīkojas atbilstoši CSN 50.,51. vai 52. punktos noteiktajam.
2. Jums jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam rakstiski vai iesniedzot saskaņoto paziņojumu, ja tāds tika sastādīts, par notikušo CSNg.
3. Uz saskaņotā paziņojuma sagatavotās kopijas palūdziet apdrošinātāja pārstāvi atzīmēt SP saņemšanas datumu, saņēmēja vārdu, uzvārdu ar personas kodu un parakstu kopā ar AAS zīmogu.
4. Ja esat paveicis augstāk aprakstīto, tad zaudējumus CSNg stāvvietā cietušajam pēc tā pieprasījuma atlīdzinās Jūsu vadītā automobiļa OCTA apdrošinātājs.


Sakiet, lūdzu, kad sāksies periodiskās apmācības šoferiem?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Rīt, 19.11.


Was ist zu veranlassen, wenn ein Partikelminderungssystem ins Fahrzeug eingebaut wurde?
Atbilde: Ēriks Griģis:

No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

LKW-Maut lietošanas apmācības programma un reģistrācija ir atrodama šeit:
www.toll-collect.de/...

a) Bei Toll Collect registrierte Fahrzeuge
Um die günstigeren Mauttarife nach Einbau des Partikelminderungssystems in Anspruch nehmen zu können, ist eine Ummeldung bei Toll Collect erforderlich. Ab 1. Januar 2009 steht allen registrierten Kunden das angepasste Formular "Änderung Fahrzeugdaten" auf der Toll Collect-Internetseite zur Verfügung.
Dieses Formular ist ausgefüllt und unterschrieben an den Customer Service (Anschrift: Toll Collect GmbH, Customer Service, Postfach 11 03 29, 10833 Berlin) zu senden. Für registrierte Fahrzeuge ohne On-Board Unit erhalten Transportunternehmen nach der Ummeldung eine neue Fahrzeugkarte.

b) Nicht registierte Fahrzeuge
Bei Zahlung der Maut nur an Mautstellen-Terminals geben die Fahrer bei der Frage nach der Maut-Schadstoffklasse die günstigere an, wenn der Lkw zur Klasse S2 oder S3 gehört und über eine der geforderten Partikelminderungsklassen verfügt:
Für Fahrzeuge der Schadstoffklasse S2 in Kombination mit PMK 1, 2, 3 oder 4 ist die Maut-Schadstoffklasse 3 anzugeben.
Für Fahrzeuge der Schadstoffklasse S3 in Kombination mit PMK 2, 3 oder 4 ist die Maut-Schadstoffklasse 4 anzugeben.


Welche Fahrzeuge sind von der Lkw-Mautpflicht befreit?
Atbilde: Ēriks Griģis:

No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

Von der Lkw-Mautpflicht befreit sind gemäß Paragraph 1 Absatz 2 Bundesfernstraßenmautgesetz (BFStrMG)
• Kraftomnibusse,
• Fahrzeuge der Streitkräfte, der Polizeibehörden, des Zivil- und Katastrophenschutzes, der Feuerwehr und anderer Notdienste, sowie Fahrzeuge des Bundes,
• Fahrzeuge, die ausschließlich für den Straßenunterhaltungs- und Straßenbetriebsdienst einschließlich Straßenreinigung und Winterdienst genutzt werden,
• Fahrzeuge, die ausschließlich für Zwecke des Schausteller- und Zirkusgewerbes eingesetzt werden,
• Fahrzeuge, die von gemeinnützigen oder mildtätigen Organisationen für den Transport von humanitären Hilfsgütern, die zur Linderung einer Notlage dienen, eingesetzt werden.


Für welche Fahrzeuge muss Lkw-Maut gezahlt werden?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Lai veicas mācībās!
No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

Die Mautpflicht besteht grundsätzlich für Kraftfahrzeuge oder Fahrzeugkombinationen, die ausschließlich für den Güterkraftverkehr bestimmt sind (1. Alternative) oder eingesetzt werden (2. Alternative) und deren zulässiges Gesamtgewicht - einschließlich Anhänger - mindestens 12 Tonnen beträgt.
Für die Begründung der Gebührenpflicht genügt die Erfüllung einer der beiden Alternativen.
Die Mautpflicht nach der 1. Alternative ergibt sich unabhängig davon, ob
• tatsächlich Güter befördert werden,
• die Güterbeförderung gewerblich oder zu eigenen Zwecken (Werkverkehr) erfolgt
• oder das betreffende Kfz von der Kraftfahrzeugsteuer befreit ist.
Soweit Kraftfahrzeuge oder Fahrzeugkombinationen zur entgeltlichen oder geschäftsmäßigen Güterbeförderung eingesetzt werden (Güterkraftverkehr oder Werkverkehr), besteht Mautpflicht nach der 2. Alternative.
Die Gebührenpflicht besteht grundsätzlich auf dem in der Mauttabelle veröffentlichten mautpflichtigen Streckennetz.


Labdien! Vai automašīnas iznomātājam (sastādīts nomas līgums, autovadītāja apliecības kopija) ir jāatbild par iznomātāja veiktajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē? Ar to es domāju - jāsamaksā administrarīvies sodi. Vai soda naudas piedzīšana no auto nomātājiem ir arī vēl kādā Eiropas valstī, vai tikai Latvijā?
Atbilde:
Ēriks Griģis:

No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

Ir jāizšķir divi jēdzieni, kas līdzīgi darbojas ES valstīs, ja kāda valsts nav noteikusi citādi. Sodi ir jāmaksā arī šoferim, piem., Latvijā soda tikai šoferi, ja tas pārvadājamai kravai nav izvēlējies kravai atbilstošu transportlīdzekli vai nav pietiekoši droši kravu nostiprinājis (sods ir 40 Ls).
Tātad izšķiram:
1) īpašnieks un tiesīgais lietotājs;
2) iznomātājs vai līzinga devējs un turētājs.
Ja esiet ticis ar tiem skaidrībā, tad atbilde uz Jūsu jautājumu jau turpat rokā!

I komentārs.
Ja īpašnieks nodod automobili lietošanā šoferim ar mutisku vai rakstisku pilnvarojumu, darba vai nomas līgumu, bet reģistrācijas apliecībā šoferis netiek ierakstīts kā automobiļa turētājs, tad šoferis ir tiesīgais lietotājs. Par visu, ko paveic tiesīgais lietotājs-šoferis, ir atbildīgs automobiļa īpašnieks!
II komentārs.
Ja automobiļa īpašnieks ir iznomājis nomniekam savu automobili, parasti īpašnieks ir banka vai līzinga kompānija, tad nomnieks kļūst par turētāju, kuru kā otro reģistrē CSDD un ieraksta automobiļa reģistrācijas apliecībā (tehniskajā pasē). Par visu, ko paveic turētājs, ir atbildīgs pats turētājs. Viņš nedrīkst automobili pārdot un veikt darbības, kuras aizliedz nomas līgums!


Vai tad apdrošināšanas vēsturē parādās ziņas par bijušām avārijām? Man gan šķiet, ka ir jāvēršas IeM Informācijas centrā pēc izziņas par (ne)sodāmību, t.sk. par administratīviem pārkāpumiem, kas izdarīti.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

Parādās dati par visām VP un pēc SP reģistrētajām avārijām.


Ka es varu uzzinat savu padrosinasanas vesturi par visiem esosajiem gadiem? Jo auto tika drosinats dazadas kompanijas. citreiz uz 6 menesiem citreiz uz gadu. ir kautkada iespeja to visu sakopot? Jo tas man vajadzigs lai pieraditu Arvalstu aprdrosinasas kompanijai ka man nav bijusi celu satiksmes negadijumi.
Atbilde:
Ēriks Griģis:

To var pieprasīt LTAB mājas lapā tikai tiešsaistē:
www.ltab.lv/...

Izziņa maksā:
1) pieprasot to no adreses Latvijā - 2,48 Ls;
2) pieprasot to no adreses ārpus Latvijas - 2,98 Ls.


Vai citās Eiropas valstīs ziemas sezonā ziemas riepas prasa arī kravas automobiļiem un autobusiem?
Atbilde: Ēriks Griģis:

No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

Ne visās, bet prasa laika posmam no 01.10. vai 01.12. līdz martam vai aprīlim. Prasības atsevišķās valstīs ir atšķirīgas, ko nosaka ceļa zīmes vai ziemai atbilstoši apstākļi ceļu satiksmē, piem., Vācijā. Prasības attiecas gan uz kravas, gan autobusiem, visbiežāk uz to velkošās ass riteņiem!

Sīkāk par prasībām, braucot ziemas apstākļos, lasu profesionālo vadītāju periodiskajās apmācībās [95] koda iegūšanai.


Vai pašvaldības policija Rīgā var apturēt transporta līdzeli un sastādīt protokolu par brauksanu uz ailiedzošu luksofora signālu? Vai šādos gadijumos nav jāsauc CP? Vai šādu PP protokolu var apstrīdēt?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Jā, var!
Policija ir viena. Kādās nodaļās un pakļautībā atsevišķas ekipāžas strādā, to nosaka iekšējās kārtības vai pašvaldības noteikumi. Tas pats attiecas arī uz iecirkņa pilnvaroto.
Par kārtību, kādā katrs policists drīkst sastādīt protokolu un par kādiem pārkāpumiem, tas ir noteikts likumā par policiju un precizēts dienesta instrukcijās.
Un pārkāpums ir pārkāpums.

www.vp.gov.lv/...


Kādas ir prasības automobiļu riepām ziemā Čehijā?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Braucot Čehijas republikā laikā no 01.11. līdz 30.04. automobiļu, līdz 3,5 pilnas masas tonnām, četri riteņi jābūt aprīkoti ar ziemas riepām, kurām protektora augstums nav mazāks par 4 mm, ceļu posmos, par kuriem informē attiecīgas ceļu zīmes. Automobiļu, virs 3,5 p.m.t., velkošās ass riteņi jāaprīko ar ziemas riepām, kuru profila augstums nav mazāks par 6 mm.


Was ist zu tun, falls das Fahrzeuggerät ausfällt?
Atbilde: Ēriks Griģis:

No profesionālo vadītāju [95] koda periodisko apmācību materiāliem

Sollte das Fahrzeuggerät während der Fahrt ausfallen, ist der Nutzer verpflichtet, sich manuell einzubuchen. Das ist an Raststätten, Autohöfen und Grenzübergängen oder an den in der Nähe jeder Autobahnanschlussstelle vorhandenen Mautstellen-Terminals oder - etwa über die Spedition - im Internet möglich.


Pēc aptuveni cik ilga laika drīkst braukt, ja ir izdzerta viena 0,5l pudele alus?
Atbilde: Ēriks Griģis:

Prasība ir noteikta epārprotami un skaidri - nelietot alkoholiskus dzērienus, ja pēc tam ir jāvada transportlīdzeklis.
To nav iespējams pateikt interneta konsultācijā!
Aptuvenas atbildes meklējiet promiļu testos, piemēram, kā šajā testā:
www.alkohola-tests.lv/...