Renault 110 gadi - Rekordu un krīzes laiks (1918-1945) 4

 
11.septembris 2009 11:51

(2.daļa) Pirmā Pasaules kara pēckara periods Renault iezīmējas ar produkcijas dažādošanu. Renault ražojumi bija atrodami gan gaisā, gan ūdenī, gan uz zemes, un tie pārspēja vienu rekordu pēc otra. Tomēr arī Renault ietekmēja 30-to gadu krīze.

Ražošanas dažādošana

Pateicoties militārajām operācijām, pēckara laikā par lielākajiem pasažieru automašīnu ražotājiem kļuva ASV. Laikā, kad ASV uzsāka jau masveida automašīnu ražošanu (galvenokārt Ford), Francijā automašīna vēl joprojām tika uzskatīta par luksusu. Automašīnu industrijas attīstību joprojām kavēja ievērojamie nodokļi pie mašīna iegādes.

Neskatoties uz ekonomisko krīzi, Luiss Renaults nolēma dažādot ražošanu un ieviest jaunas darba organizācijas formas. Tika nolemts ražot plašu klāstu automašīnu (ieskaitot autobusus, traktorus, vieglos komercauto) un samazināt kompānijas atkarību no trešajām pusēm – piegādātājiem. Renault vīzija bija robustas un neatkarīgas organizācijas izveide. Tā rezultātā Renault ražoja ne tikai pasažieru automašīnas, kravas automašīnas un traktorus, bet arī kuģu dzinējus, elektriskos dzinējus un lidmašīnu dzinējus. Renault iegādājās lietuves, metāla apstrādes uzņēmumus, mežus un pat kokzāģētavas, tādējādi maksimāli cenšoties samazināt atkarību no trešajām pusēm.

Pēckara laikā Renault uzsāka rūpnīcas izveidi Bilankurtā (Billancourt). Tās izveide pilnībā tika pabeigta 1937.gadā, lai gan ražošana bija aizsākusies tur jau pirms astoņiem gadiem.

Renault zīmols savu popularitāti nostiprināja arī starptautiskā līmenī, un tas tiks pārstāvēts jau 49 valstīs. Divdesmitajos un trīsdesmitajos gados pasažieru automašīnas ieguva jauno 10CV versiju un slaveno 40 CV. Kā luksus klases automašīnas jānorāda Vivasix, Monastella un Vivasport roadster.
 

Renault rekordi

Renault visuresošās struktūras ļāva sasniegt pēckara laikā arvien jaunus rekordus.
Tā, piemēram, Breguet-Renault 1923.gadā uzstādīja augstuma rekordu, uzlidojot 5381 metra augstumā ar pustonnu kravu, savukārt pēc diviem gadiem tas uzstādīja attāluma rekordu – 3166,3 km bez apstāšanās 24,5 stundu laikā.

Arī Renault automašīnas uzstādīja arvien jaunus rekordus. 1922.gadā 10CV pievarēja distanci no Parīzes līdz Varšavai bez apstāšanās 43 stundās, un tas bija par 5 stundām ātrāk kā Nord Express. Trīs gadu laikā 6 CV nobrauca 100 km, patērējot tikai 3,6 litrus degvielas. 1925.gadā pasaules rekordu uzstādīja 40CV, 24 stundu laikā veicot 3385 km ar vidējo ātrumu 141 km/h. Šīs pats auto uzvarēja arī Monte Karlo rallijā.
 

Francijas sacensības

Pēckara laika raksturo arī divu Francijas autoražotāju savstarpējā konkurence – Renault un Citroen. Renault un Citroen sacentās pat garās distances sacensībās uz Āfriku.
 

Renault krīzes laikā

Volstrītas krīze 1929.gadā radīja nopietnu ietekmi uz starptautisko ekonomiku, tāpēc arī autoražotājiem nācās izstrādāt jaunas darbības stratēģijas. Luiss Renaults uzsāka darbības, kas paaugstinātu ražošanas efektivitāti, vienlaikus samazinot izmaksas. Šis periods iezīmes ar produkcijas dažādošanu, it sevišķi sabiedriskā transporta segmentā. Kompānijā tika izveidota arī aviācijas nodaļa. Luiss Renaults nopirka Caudron, iegādājās Air France akcijas un palīdzēja uzsākt Air Bleu darbību, kas ir saistīta ar pasta piegādi Francijā.

Tomēr nelielais pasūtījumu skaits un ierobežotā eksporta tirgu kapacitāte piespieda Renault samazināt darba nedēļu līdz 30 stundām. Darbības krīzes ietekmes samazināšanai būtiski ietekmēja darba attiecības. 1936.gadā, vēlēšanās uzvarot Sabiedrības Frontei, arodbiedrību protesti turpināja pieaugt. Lielākais strādnieku streiks reģistrēts Renault rūpnīcā Bilankortā. Lai gan tajā gadā tika saražots rekordliels automašīnu skaits – vairāk kā 60000, tas ir pirmais gads, kad Renault norādīja milzīgus zaudējumus. 1944.gadā Bilankortas rūpnīcu ieņēma okupantu armija, un pēc kāda laika tā tika slēgta.


Renault pārstāvniecība Baltijā

 

 
Visi komentāri
 
270996. viesis 11.septembris 2009 12:04
0 0 Atbildēt

kur te ziņa?

Redaktors 11.septembris 2009 12:07
0 0 Atbildēt

Tā ir vēsture. Raksta 2.daļa.

271005. viesis 11.septembris 2009 15:17
0 0 Atbildēt

"Trīs gadu laikā 6 CV nobrauca 100 km, patērējot tikai 3,6 litrus degvielas."

Šis gan ir varens rekords! :)

271018. viesis 12.septembris 2009 20:26
0 0 Atbildēt

1944.gadā Bilankortas rūpnīcu ieņēma okupantu armija, un pēc kāda laika tā tika slēgta.

-------------------------------------

kurš "ģenijs"šo tā pārtulkoja? pēc būtības tulkojums nozīme, kā rakstu sarakstīja višists?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti