Renault 110 gadi - Jauna vīzija, jauni modeļi (1945-1973) 1

 
20.oktobris 2009 11:22

(3.daļa) Pēckara laiks Renault vēsturē iezīmējas ar intensīvu uzņēmuma rekonstrukciju. Pēckara trīs nākamās dekādes Renault kļuva par zīmolu, kura ražotās automašīnas bija pieejamas ikvienam.

Pjērs Lefošē – jauno laiku prezidents

Pēc Otrā pasaules kara, 1945.gada janvāra vidū Renault tika nacionalizēts. Francijas autoritātes par pirmo uzņēmuma prezidentu iecēla Pjēru Lefošē (Pierre Lefaucheux) – inženieri, kurš bija absolvējis prestižo Ecole Centrale skolu. Lefošē jaunajā amatā ātri guva panākumus – lai gan valsts autoritātes bija nolēmušas Billancourt rūpnīcā turpmāk ražot tikai smagās automašīnas, Lefošē panāca, ka šajā rūpnīcā tomēr turpinājās arī pasažieru automašīnu ražošana.

4CV – maza „lielā” automašīna

Par spīti grūtībām, kas bija radušās Billancourt rūpnīcā saistībā ar ražošanas atjaunošanu, jaunās automašīnas 4 CV dizains tomēr tika sagatavots. Darbs pie šī modeļa izstrādes uzsākās jau kara laikā, tomēr tas tika atlikts līdz kara beigām. 4CV (760 kubikmetri) dizainu izstrādāja Ferdinands Pikards (Ferdinand Picard), un pirmo reizi plašākai publikai tas tika prezentēts Parīzes motoršovā 1946.gadā. Šī auto masveidīga ražošana tika uzsākta gadu vēlāk, un tā turpinājās līdz 1961.gadam. Tieši šis automašīnas eksports bija uzņēmuma galvenais ienākumu avots no ārvalstīm. . Tieši, ņemot vērā 4 CV popularitāti, motosports atguva savu popularitāti. 1948.gada Mont Ventoux rallijā 4CV automašīnas ieguva pirmās piecas pozīcijas, tieši tādi paši panākumi sekoja Monte Karlo rallijā. Trīs gadus vēlāk speciāli aprīkots 4 CV modelis kā pirmais savā kategorijā pieveica arī 24 stundu Le Mans ralliju. 1951.gadā Pjērs Lefošē Renault izveidoja Sacensību departamentu, kas vēlāk tika pārveidots par Renault Sport.

Uzņēmuma attīstība

Papildus populārajam 4CV modelim, Renault ražoja arī piegādes automašīnas, traktorus un smagās automašīnas. Lai turpinātu izaugsmi, Renault atvēra arī servisus, kas bija specializējušies dzinēju labošanā u.c. Tika atvērtas arī jaunas rūpnīcas. Renault rūpnīcās izmantoja arī mehanizēto darbaspēku – robotus. Renault attīstību turpināja arī ārpus Francijas robežām – rūpnīcas tika atklātas arī Anglijā un Spānijā, savukārt 4 CV modelis bija pieejams Īrijā, Austrālijā, Indijā, Meksikā u.c.

<seesam>1954.gada beigās tika saražots rekordliels 4 CV modeļu skaits – 500 000. Šajā laikā uzņēmums nodarbināja vairāk kā 59 000 cilvēku. No aptuveni 200 000 saražotajām vienībām (aptuveni 160 000 bija pasažieru automašīnas), vairāk kā 25% tika eksportēti. Ārvalstu tīklu veidoja vairāk kā tūkstoš pārdošanas punktu.

1955.gadā uzņēmuma prezidents Pjērs Lefošē nomira autoavārijā. Viņa vietu ieņēma uzņēmuma viceprezidents Pjērs Dreifuss (Pierre Dreyfus), kurš akcentēja divus darbības virzienus: korporatīvo plānošanu un eksporta tirgus palielināšanu līdz 50% no saražoto automašīnu skaita. Viņš ticēja, ka uzņēmums uzplauks, ja tam izdotos iekļūt Amerikas tirgū.

50.gadu vidū 4CV modeļa panākumus atkārtoja modelis Dauphine, kas tirgū pirmo reizi parādījās 1956.gadĀ. Šis modelis iekaroja gan Francijas tirgu, gan ārvalstu, ieskaitot Amerikas. Renault pat izveidoja savu transporta kompāniju – CAT.

Krīze un streiki

Ekonomikas recesija būtiski ietekmēja visu autoindustriju. Pārdošanas apjomi ievērojami kritās, noliktavu krājumi tika izpārdoti un eksports uz ASV tika pārtraukts. Krīze izraisīja nopietnas sekas gan no finansiālā, gan industriālā aspekta. Pēc aptuveni 3000 darbinieku atlaišanas Francijā un Beļģijā sākās streiki. Streiki pierimās tikai tad, kad tika rasti jauni risinājumi – atlaišanas pabalsts un papildus brīvdienas darbiniekiem.

{page}

Jaunie Renault modeļi

1961.gadā Renault prezentēja inovatīvu 5-durvju modeli ar priekšējo riteņu piedziņu – Renault 4. Gadu vēlāk uzņēmums plašākai sabiedrībai pirmo reizi parādīja jauno Renault 8 modeli – pirmā automašīna pasaulē, kas tika aprīkota ar disku bremzēm visiem četriem riteņiem. Šis populārais modelis nostiprināja Renault reputāciju kā mazu un funkcionālu automašīnu ražotājam. Renault 8 tika aprīkots ar dzinēju, ko bija radījis izcilais mehāniķis Amadejs Gordini (AMEDEE Gordini), un tas pat izpelnījās balvas rallijos. Renault 8 ziedu laiki beidzās 1970.gadā.

Partnerības vienošanās

1960.-to gadu sākums bija aktīvs partnerības veidošanas laiks gan nacionālajā, gan starptautiskajā tirgū. Pjērs Dreifuss ticēja jaunajai Eiropai, kur Renault, darbojoties Beļģijā un Spānijā, bija lielas iespējas attīstīties.
Pēc sarunām ar Volkswagen un Alfa Romeo, Renault 1966.gadā noslēdza tehniskās sadarbības līgumu ar Peugeot. Šis līgums drīz pieņēma trīspusēju formā, jo 1971.gadā tam pievienojās Volvo.

Tiek piedāvāti arī prestiži modeļi

Neskatoties uz to, ka Renault stratēģija bija ražot kompaktas automašīnas, 1960.-tajos gados Renault nolēma paplašināt piedāvājamo modeļu klāstu ar prestižākiem auto. Pirmais šāds modelis bija Renault 16, kas pārdošanās parādījās 1965.gadā. Sešu  gadu laikā tika pārdotas vairāk kā miljons šī modeļa vienības. Renault savu piedāvājumu paplašināja arī ar kupeju modeļiem – Renault 15 un 17 un pat ekskluzīvajiem 20 un 30.

Renault 5 – panākumu patents

Lai gan Renault uzsāka prestižāku automašīnu ražošanu, tas nekad neatkāpās no kompaktajiem modeļiem, un tās piedāvājums šajā segmentā nepārtraukti tika atjaunots. Viens no nozīmīgākajiem punktiem bija 1972.gads, kas tika atklāts Renault 5 modelis – moderns un ekonomisks ar inovatīviem plastmasas bamperiem. Sevišķi lielu popularitāti šis modelis izpelnījās jauniešu un sieviešu vidū. Pēc 1973.gada naftas krīzes, kas ietekmēja autoindustrijas attīstību, tieši mazais un ekonomiskais Renault 5 modelis nodrošināja 60% no uzņēmuma ienākumiem.

Renault pārstāvniecība Baltijā
 

 
Visi komentāri
 
272029. viesis 21.oktobris 2009 17:55
0 0 Atbildēt

Kāpēc šie raksti netiek publicēti iekš www.renaultclub.lv ?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 7

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti