Jaunas auto sacensības? Atkal liela nauda? Nē, šoreiz nē! Pēc sarunas ar kādreizējo Golfa kausa dalībnieku, tagad BMW kausa idejas autoru Andi Meilandu nācām pie secinājuma, šis sports būs pieejams daudziem...
Ideja veidot jauna veida auto sacensības radusies, vērojot profesionāļus – tur uzvarētājs tomēr lielā mērā ir atkarīgs arī no naudas summas, kas ieguldīta automobilī. Tāpēc radās ideja izveidot nedaudz cita veida sacensības – tādu kā "lēto autosportu", kurā varēs piedalīties tikai vienas markas auto – BMW E30, ar 2 litru 6R12V dzinēju. Protams, jāatzīmē, ka tikai ar "klasisko" (aizmugurējo) riteņu piedziņu.
Tika izstrādāti tādi
noteikumi, lai dalībnieki nevarētu auto stipri izmainīt – lai lielāko panākumu daļu noteiktu tieši sportistu brauktprasme. Auto ir tikai minimāli jāpārbūvē – jāuzstāda drošības karkass (~400Ls), sporta sēdeklis(~180Ls), FIA atzītas drošības jostas (~100), kā arī LAF akceptēta ugunsdzēšamā sistēma. Ja parasti pārbūvējot mašīnu par sporta auto, nepieciešami ļoti lieli līdzekļi, tad pēc mūsu aprēķiniem, varētu "iekļauties" ap 1000-1500 latu robežās. Pats dārgākais no visa būtu LAF apstiprināts sporta karkass un FIA apstiprināts sēdeklis un drošības jostas.
Interesantākais ir tas, ka šoreiz nav jāveic tāda pārbūve, kas ar šo auto liegtu braukt pa ielu...
Starp sīkajiem darbiņiem būtu tādi, kā dzinēja un aizmugurējā vāka slēdži (nomontējot oriģinālos), jāuzstāda ārējais masas slēdzis. Noteikti jāaizmetina lūka, ja tāda bijusi. Principā vieglāk ir pateikt, ko nedrīkst darīt.
Oriģināliem jābūt: mērinstrumentu panelim, gaismām, logu tīrītājam, sadales vārpstai, izplūdes kolektoram ("zirnekli nedrīkst"), piekares sistēmai, nedrīkst būt sporta amortizatori. Var mainīt gaisa filtru, drīkst izslēgt stūres un bremžu pastiprinātājus, bet tos nedrīkst demontēt. Reduktors nedrīkst būt ar "bloķi". Arī pārnesumu kārba nedrīkst būt no "M" modifikācijas. Īpaša uzmanība tiks pievērsta spoileriem, lai tie neizvirzītos no auto gabarītiem. Arī mašīnas dzinēja "kompjūteram" nāksies būt oriģinālam.
Šādi tehniskie ierobežojumi ir radīti speciāli, lai neļautu "izplūst naudā". Šīs sacensības būs pieskaitāmas pie zema budžeta pasākumiem. Nevienam nav noslēpums, ka, piemēram, labi sporta amortizatori maksā lielu naudu. Speciāli pārslīpēta sadales vārpsta – vēl dārgāka... Tāpēc tas ir aizliegts.
Riepas arī visiem būs pilnīgi vienādas – tās varēs iegādāties ar ļoti lielām atlaidēm. Īpašs noteikums – auto un vadītāja kopējā massa nedrīkst būt mazāka par 1150 kg. Tas izdomāts tāpēc, lai kausa dalībnieki nemēģinātu ekonomēt "uz drošību" – lai nevajadzīgi neatvieglinātu savu auto.
Šāda veida sacīkstes "pa īstam" varētu sākties jau nākošgad, bet tie, kas auto būs uzbūvējuši jau šogad, varēs sākt ar tiem trenēties. Domājams, ka šogad būs uzbūvētas kādas 6-7 mašīnas. Lai kļūtu par "BMW kausa sportistu", ir jāsaņem medicīniskā atļauja, jāapdrošinās, kā arī jāsaņem LAF licence. Ja dalībnieku skaits būs vismaz 10, LAF varēs akceptēt atsevišķus startus, ieskaites un iespēju cīnīties par Latvijas čempiona titulu "BMW klasē".
Interesi par "BMW kausu" jau ir izteikuši sportisti arī citur Baltijā. Ļoti iespējams, ka tiks rīkots ne tikai Latvijas BMW kauss, bet arī Baltijas čempionāts. Ar šādi sagatavotiem auto būs iespējams arī piedalīties citās sacensībās – piemēram, "1000 km".
Beidzot katram no mums ir radusies iespēja piedalīties īstās sacensībās – bez stindzinoši lieliem izdevumiem. Tuvāka informācija par auto pārbūvi, sacensībām un citiem jautājumiem: Andis 6532859. Ja jūs vēlaties un jums ir līdzekļi, par ko pārbūvēt savu BMW, bet gribat to uzticēt citiem, arī varat zvanīt Andim un viņš ieteiks labākos un izdevīgākos variantus, kur to izdarīt.
iAuto, izmantojot materālu no www.bmwpower.lv
Tālāk varat iepazīties ar pilniem tehniskiem noteikumiem (kuri varētu nedaudz tikt nedaudz "pieslīpēti").
TEHNISKIE NOTEIKUMI
1. TERMIŅI.
Noteikumi ir spēkā no 2003. gada l. janvāra līdz 2008. gada 31. decembrim.
2. DAŽU TERMINU DEFINĪCIJAS.
BMW E30 - BMW E30 sērijveida automašīnas, atļauta tikai pakaļējo riteņu piedziņa.
NAV IEROBEŽOTS - attiecīgā daļa vai detaļa drīkst tikt jebkādi pārveidota vai nomainīta pret
citu, pilnīga brīvība arī attiecībā pret attiecīgās vai attiecīgo detaļu materiālu, formu un skaitu.
Iespējama arī šīs detaļas demontāža, ja tas nav pretrunā ar drošības nodrošināšanas noteikumiem.
Uz visām daļām vai darbībām, uz kurām netiek attiecināts termins "nav ierobežots", spēkā ir
termins "sērijveida", vai arī "nav atļauts".
SĒRIJVEIDA - daļa vai detaļa tādā veidā, kādā tā iebūvēta BMW rūpnīcā - izgatavotājā, bez
jebkādas mehāniskās, ķīmiskās, termiskās vai cita veida apstrādes.
3. DROŠĪBAS PASĀKUMI.
3.1.Drošības jostas - atbilstoši FIA appendix J art.253.p6.
3.2.Pilotam jāspēj ne vairāk, kā 5 sekunžu laikā atsprādzēt jostas un pamest automobili.
3.3.Pilota sēdeklis - atbilstoši FIA appendix J art.253.pl6.
3.4.Drošības karkass - automobilim jābūt aprīkotam ar drošības karkasu, atbilstoši FIA
appendix J art.253.p8.. Karkasa daļas, kas atrodas 50 cm rādiusā ap braucēja galvu, jāapvelk ar
mīkstu materiālu.
3.5.Ugunsdzēšanas aprīkojums - atbilstoši FIA appendix J art.253.p7.un tā atrašanās vai iedarbināšanas vietu jāatzīmē ar burtu "E" sarkanā krāsā uz balta apļa ar minimālo diametru 80 mm. Ugunsdzēšanas balonam ar pulvera pildījumu jābūt apgādātam ar pildījuma masas spiediena mērītāju.
3.6. Salona apsildes sistēma - nav obligāta.
3.7. Dzinēja kartera ventilācija - atļauts to atvienot no ieplūdes sistēmas, bet šādā gadījumā tai jābūt ievadītai atsevišķā, eļļas izturīga materiāla tvertnē ar minimālo tilpumu - vismaz 2 litri.
4. KAROSĒRIJA.
4.1. Karosērijai aizliegts atvieglināt noņemot metālu - urbjot, griežot un. tml., izņemot vietas,
kas saistītas ar drošības karkasa un citu sistēmu uzstādīšanu, paneli starp motora telpu un
ventilācijas sistēmu, aizmugurējā sēdekļa balstu - BMW E30.
Ja izmantota karosērija ar jumta lūku, lūkas atvere jāaizmetina, izmantojot tērauda skārdu, ne
plānāku pārjumta materiālu. max att. starp metinājuma p-tiem 30 mm
Atļauts pastiprināt karosēriju, izņemot zonu starp automobiļa priekšgalu un priekšējo
amortizatoru statņu atbalstiem.
4.2. Priekšējie spārni - sērijveida. Maksimālais platuma gabarīts: -1645 + 5 mm.
4.3. Durvis (karosērijas sastāvdaļa - sērijveida) - aizliegts izmantot cita materiāla durvis. Sānu durvju rokturiem un slēdzenēm jābūt kārtībā un droši jāfiksē durvis aizvērtā stāvoklī. Pakaļējā vāka slēdzenei brauciena laikā jābūt noņemtai vai jābūt citādi nepieļautai tās noslēgšanai, pakaļējais vāks jāapgādā ar vismaz 2 papildus (viegli pieejamiem un no ārpuses atveramiem) stiprinājumiem, kuri nepieļauj to atvēršanos brauciena laikā. Braucēja pusē durvīm jābūt vienlaidus metāla vai dūralumīnija uzlikai (minimālais biezums l mm). Tai jānosedz durvis no iekšpuses zemstikla daļā pa visu perimetru. Kniedējumam (minimālais diametrs 4 mm) jābūt pa perimetru un visām pieguļošām plaknēm. Maksimālais attālums starp kniedēm vienā rindā ir 80 mm.
4.4. Motora pārsegs - sērijveida, pārsegam jābūt apgādātam ar vismaz 2 papildus stiprinājumiem, kuri nepieļauj tā atvēršanos brauciena laikā. Motora pārsega sērijveida atslēgai braucienā laikā jābūt demontētai vai jābūt citādi nepieļautai tās noslēgšanai. Uz motora pārsega nedrīkst atrasties nekāda veida aerodinamiskas uzlikās.
4.5. Atļauts noņemt - karosērijai jebkādus trokšņa izolācijas un pretkorozijas materiālus,
tapsējumus, paklājus, ārējos moldingus un. tml.
Nav atļauts noņemt - oriģinālo priekšējo paneli salonā kopā ar tā stiprinājumiem.
Nav atļauts noņemt - aizsargbuferus kopā ar to stiprinājuma detaļām.
Atļauts uzstādīt - aerodinamiskās palīgierīces( spoilerus), uz kuriem raugoties no priekšas horizontāli, tāpat vertikāli no aukšas, jāiekļaujas bāzes modeļa virsbūves kontūrās.
4.6. Jebkādām aerodinamiskajām palīgierīcēm jābūt droši nostiprinātām, tās nedrīkst būt bīstamas braucējam vai skatītājiem, tās nedrīkst būt regulējamas brauciena laikā. Par stiprinājumu drošibu lemj LAF un IAF tehniskā komisija.
4.7. Stiklojums - priekšējam stiklam obligāti jābūt vairākslāņu (Triplex tipa). Citiem virsbūves stikliem jāatbilst sērijveida izpildījumam. Tie var būt sērijveidā tonēti, bet aizliegta stiklu papildus aptumšošana. Vismaz braucēja pusē jābūt darboties spējīgam stikla tīrītājam. Stiklojumu atļauts ielīmēt.
4.8. Aizmugures skata spoguli - katrā automobiļa pusē jābūt vienam atpakaļskata spogulim ar minimālo virsmas laukumu 55 kvadrātcentimetri katram. Salona atpakaļskata spogulis - obligāts. Spoguļu virsma nedrīkst būt jebkādā veidā bojāta.
4.9. Ārējās apgaismes ierīces - obligātas sērijveida priekšējo un pakaļējo lukturu normālas funkcijas gabarītuguņu un bremžu signālu režīmā.
Gaismas ķermeņiem jābūt bez bojājumiem, tie nedrīkst būt aptumšoti. Priekšējos gaismas ķermeņus, vismaz 60 % virsmas jāpārklāj ar līmplēvi. Pakaļējie lukturi pilnīgi jāpārklāj ar gaismu caurlaidīgu līmplēvi. Spuldžu min. jauda: 10 w - gabarītiem, 21 w - bremzēm. Bremžu -gabarītu signāliem jābūt atdalītiem. Aizmugurējo loga augšdaļā simetriski jābūt uzstādītam papildus bremžu signālam ar min. jaudu - 21 w.
4.10. Virziena raditaji-sērijveida.
4.11. Kronšteini automašīnas vilkšanai - atbilstoši FIA appendix J art.253.plO.5.
5. AUTOMOBIĻA SVARS.
Minimālais automobiļa svars kopā ar braucēju un ekipējumu 1150kg.
6. DZINĒJS.
6.1. Atļauts izmantot atmosfēriskos sērijveida (ar diviem vārstiem uz cilindru) BMW dzinējus,
izņemot BMW Motorsport.
Darba tilpums -R6 M20 līdz 2015 kubikcentimetri ar sērijveida elektronisko degvielas
iesmidzināšanu.
Kompresi]as pakāpe: 10,5: l
6.2. Barošanas sistēma - atļauts izmantot tikai elektronisko iesmidzināšanas sistēmu, kuru paredz sērijveida R6 M20 dzinēju komplektācija.
Atļauta iesmidzināšanas sistēmu jebkāda regulēšana, vadības spiediena regulators nav ierobežots. Gaisa padeve bez ierobežojumiem līdz droseļvārstu korpusam. Atļauts izmantot brīvā tirdzniecībā pieejamu benzīnu, kas atbilst DIN EN 228 (DIN 51 607)
6.3. Gaisa filtrs un tā korpuss - nav ierobežots.
6.4. Droseļvārsta korpus - sērijveida.
6.5. Droselvārsta pievads (ieskaitot vārsta asi) - nav ierobežots, bet tam jābūt apgādātam ar pietiekami spēcīgu atsperi piespiedu aizvēršanai pievada bojājuma gadījumā.
6.6. Degvielas tvertne - sērijveida.
6.7. Degvielas sūkņi - nav ierobežoti, nedrīkst atrasties salonā.
6.8. Degvielas cauruļvadi -ja tie atrodas salonā, tiem jābūt droši nostiprinātiem pie virsbūves. Ja tie ir no plastiska materiāla, tiem jābūt aizsargātiem ar metāla ekrānu.
6.9. Ieplūdes kolektors - sērijveida, atļauta mehāniska apstrāde saglabājot ārējos parametrus.
6.10. Izplūdes kolektors - sērijveida, atļauta mehāniska apstrāde saglabājot ārējos parametrus.
6.11. Izpūtējs - nav ierobežoti, izputējām jābeidzas virsbūves gabarītos.
Izpūtēja gala atverei jāatrodas ne dziļāk, kā 100 mm no automobiļa sānu vai aizmugures
gabarīta. Trokšņa līmenis tiek mērīts pēc sekojošas metodes: FIA kodeksa artikuls 252 p. 3.6.
6.12. Cilindru bloks - sērijveida - atļauta tikai apstrāde remontizmēra virzuļu uzstādīšanai un saskares plakņu izlīdzināšanai.
6.13. Cilindru bloka galva - sērijveida, atļauta ieplūdes - izplūdes kanālu apstrāde, vārstu vadīklas nav ierobežotas. Vārstu ligzdu materiāls - sērijveida.
6.14. Cilindru bloka galvas blīvējums - sērijveida.
6.15. Kloķvārpsta - sērijveida, atļauta tikai kakliņu slīpēšana remontizmēru ietvaros. Atļauta svarošana, ja tās izpildījums nerada aizdomas par atvieglināšanu.
6.16. Klani - sērijveida, atļauta to apstrāde tikai svara izlīdzināšanai, ja izpildījums nerada aizdomas par atvieglināšanu.
6.17. Virzuļi, to gredzeni, pirksti - sērijveida.
6.18. Sadales vārpsta un tās pievada zobrats - sērijveida. Domstarpību gadījumā tiek izdarīti mērījumi, lai tos salīdzinātu ar minētās detaļas parametriem atbilstību rūpnīcas datiem. Grādu mērripas minimālais O 200 mm.
6.19. Vārsti un to pievada detaļas - Dzinēja ieplūdes vārsta galvas ārējais diametrs - maksimāli 40+0,1 mm; izplūdes - 34+0,1 mm; vārstu kāta minimālais diametrs vadīklas darba zonā -7+0,1 mm; vārstu atsperes - nav ierobežots.
6.20. Eļļošanas sistēmas sūknis - sērijveida. Dzinēja kartera vākā atļauts iemetināt starpsienas.
6.21. Atļauts uzstādīt - eļļas radiatoru.
6.22. Aizdedzes sistēma - sērijveida.
6.23. Dzesēšanas sistēma - nav ierobežota, papildus radiatorus izvietot salonā nav atļauts. Sūknim jābūt sērijveida, tā piedziņa nav ierobežota.
6.24. Dzinēja stiprinājuma veids - nav ierobežots.
7. SAJŪGS UN ĀTRMKĀRBA, SPĒKA PĀRVADA DETAĻAS.
7.1. Spararats - sērijveida, atļauta apstrāde.
7.2. Sajūga līdzņēmējdisks - sērijveida.
7.3. Sajūga spiedējdisks - sērijveida.
7.4. Pārnesumkārba - sērijveida, jebkuras BMW modifikācijas, mehāniskā.
Pārnesumu skaits - maksimāli pieci, atļautas kombinācijas no dažādu BMW modifikāciju
ātrumkārbu detaļām. Diferenciāļa bloķēšana nav atļauta. Korpusā jābūt sagatavotai vietai
plombas uzstādīšanai.
Sporta tehniskajā pasē jāsniedz pilnīga deklarācija par pārnesumu attiecībām.
7.5. Riteņu pievadi (pusasis) - sērijveida, no jebkuras BMW modifikācijas izņemot BMW Motorsport.
7.6. Kardāna pārveds - sērijveida.
7.7. Ātrumkārbas pārslēgšanas mehānisms - sērijveida.
8. RITEŅU PffiKARES UN AMORTIZATORI
8.1. Aizliegts izmainīt riteņu piekaru un amortizatoru stiprinājumu vietas.
8.2. Amortizatori - nav ierobežoti
8.3. NAV ATĻAUTS regulējamo amortizatoru statņi.
8.4. Atsperes - nav ierobežotas, saglabājot to tipu.
8.5. Stabilizators (-i)-nav ierobežoti.
8.6. Piekares šarnīri - sērijveida.
8.7. Piekares bukses - nav ierobežots, saglabājot to oriģinālos izmērus, tipu un skaitu.
8.8. Amortizatoru augšējais atbalsta gultni - sērijveida.
8.9. Priekšējā piekare un pakaļējais tilts - sērijveida, to jebkāda veida apstrāde nav atļauta, izņemot materiāla pievienošanu.
9. BREMŽU SISTĒMA
9.1 .Sērijveida konstrukcijas, jebkura tās detaļu apstrāde - aizliegta.
9.2.Atļauts atslēgt - ABS un demontēt tās daļas, kuras tieši neietekmē bremzēšanas efektivitāti un neapdraud braukšanas drošību. Tāpat atļauts atslēgt bremžu pastiprinātāju, bet ne demontēt to.
9.3.Punkts 9.l. attiecas arī uz bremžu pedāli un tā kronšteinu.
9.4. Atļauts nomainīt - bremžu sistēmas šļūtenes pret modernāka tipa, tai skaitā sacīkšu mērķiem paredzētām.
9.5.Rokas bremze nav obligāta, bet ieteicama, tās konstrukcija - nav ierobežota.
9.6.Bremžu regulators - nav ierobežots.
9.7. Atļauta bremžu disku apstrāde (tikai izlīdzināšanai )
9.8. Atļauts uzstādīt - sporta tipa bremžu diskus, kuru izmēri atbilst oriģinālajiem sērijveida bremžu disku izmēriem.
9.9. Atļauts uzstādīt - sērijveida aizmugurējās disku bremzes.
10. STŪRES SISTĒMA
10.1. Visas stūres sistēmas detaļas - sērijveida.
10.2. Stūres rats - atļauts uzstādīt citu, tai skaitā sporta tipa.
10.3. Stūres bloķēšanas iekārta - sacīkšu laikā tai jābūt noņemtai.
10.4. Stūres pastiprinātājs - atļauts atslēgt to vai demontēt.
10.5. Stūres vārpsta - atļauts ievietot starplikas starp tās kronšteinu un virsbūvi, lai nolaistu
zemāk stūres ratu.
10.6. Zobstienis - sērijveida.
11. RITEŅI UN RIEPAS
11.1. Atļauts izmantot riepas, kuru izmēru, marku un modeli nosaka sacensību nolikums. Aizliegts jebkurā veidā mainīt protektora zīmējumu.
11.2. Riteņu diski - maksimāli 7" plati. Atļauts izmantot starplikas starp riteņu disku un rumbu.
11.3. Atļauta riteņu stiprinājumu pārveide no skrūvēm uz tapskrūvēm / uzgriežņiem, nesamazinot diametru.
11.4. Uz automašīnas uzstādīta riteņa augšējai daļai jābūt nosegtai ar automašīnas virsbūvi, mērot vertikāli no augšas caur riteņa centru .
11.5.Neviena automobiļa detaļa nedrīkst pieskarties zemei maksimāli samazinot spiedienu jebkurā no automobiļa riepām, izņemot attiecīgā riteņa disku.
12. ELEKTROSISTĒMA
12.1. Elektroiekārtas izpildījums - brīvs, ievērojot sekojošo:
12.2. Ģenerators var tikt noņemts, bet jebkurā sacensību momentā automobiļa iedarbināšanai var tikt izmantota tikai uz tā uzstādītā akumulatora enerģija. Ģeneratora vietā atļauts uzstādīt brīvas konstrukcijas spriegotājskriemeli.
12.3. Akumulatoru bateriju atļauts demontēt no oriģinālās vietas. Šajā gadījumā tās nostiprinājumam jāatbilst FIA appendix "J" art. 255 p.10 un p.l 1..
12.4. Visiem kabeļiem un vadiem jābūt labi izolētiem un droši nostiprinātiem.
12.5. Automobilim jābūt apgādātam ar slēdzi, atbilstoši FIA appendix J art.253.pl3. Slēdzim
jābūt pieejamam no braucēja vietas, tam normāli sēžot sēdeklī, kā arī no automobiļa ārpuses pie
jumta kreisā vai labā priekšējā statņa.
Automobiļa ārpusē slēdža vieta jāapzīmē ar zilu trijstūri, kura malas minimālais garums ir 80
mm.
12.6. Galvenajām elektropatērētāju ķēdēm (apgaismojums, salona ventilators, radiatora ventilators, degvielas sūknis, logu tīrītājs) jābūt apgādātām ar drošinātājiem, izņemot starteri.
13. AUTOMOBIĻU KOPSKATS
13.1. Automobilim jābūt bez izteiktiem vizuāliem un konstruktīviem defektiem (rūsa, stipri deformētas virsbūves daļas, stipri saplaisājuši stikli tiešās redzamības zonā un. tml.), kuri var jebkādā veidā ietekmēt sacensību drošību vai radīt negatīvu iespaidu par tām.
13.2. Automobiļa krāsojumam ierobežojumu nav, izņemot sacensību Nolikumā minētās prasības.
13.3. Katram automobilim jābūt apgādātam ar starta numuriem un sacīkšu Nolikumā reglamentētajiem uzrakstiem (reklāmu), ko nodrošina Organizators.
13.4. Automobiļa radiatora režģim jābūt sērijveida komplektā.
13.5. Durvju, motora pārsega, spārnu utt. saskares vietas ar karosēriju aizlīmēt nav atļauts.
14. Tehniskajos noteikumos var tikt ieviesti papildinājumi vai precizējumi neskaidrām situācijām, kurus rakstiski apstiprina LAF un LAF Šosejas komisijas divas nedēļas pirms spēkā stāšanās.
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.
Shitas pasakums varetu but interesants, a to tie golfi jau biki apnikushi:D