Automašīnu aizsardzības sistēmu eksperts “Autonams”, veicot datu analīzi par 2016. gada automašīnu zādzībām Latvijā, norāda, ka vairāk nekā 60% jauno automašīnu zādzību gadījumos, tā ir bijusi aprīkota ar keyless - go sistēmu.
Visbiežāk tās ir bijušas vidējās klases automašīnas, kuru izlaiduma gads ir 2012. vai jaunāks.
Saskaņā ar Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Informācijas centra datiem pērn kopējais automašīnu zādzību skaits salīdzinājumā ar 2015. gadu ir samazinājies par teju 17%. Proti – 2016.gadā reģistrēti 730 automašīnu zādzību gadījumi, bet 2015. gadā - 877. Taču eksperti norāda, ka 2016. gadā garnadžu izvēlē ir novērojamas specifiskas tendences.
Edvīns Panders, “Autonams” valdes loceklis: “ Vērtējot 2016. gada automašīnu zādzību statistiku, priecē dati par vispārēju zādzību skaita kritumu. Šajā gadījumā preventīvie pasākumi par obligātu imobilaizeru iekārtu uzstādīšanu luksus mašīnām jau īstermiņā ir nesuši ievērojamu rezultātu – ir būtiski samazinājies to zādzību skaits.
Diemžēl pieprasījums šajā “tirgū” nezūd. Automašīnu zagļi ir pārorientējušies uz jaunu segmentu – jaunās paaudzes vidējās klases automašīnām, izmantojot elektronisko sistēmu vājības un auto īpašnieku pārliecību “ar mani jau tas nenotiks“. ”
Lielākā riska grupa – vidējās klases automašīnas
Pēdējo divu gadu laikā ir samazinājies luksus klases automašīnu zādzību skaits, un par zagtākajām ir kļuvušas vidējās cenu klases automašīnas, kuru vērtība ir līdz 30 000 EUR. 2016. gadā zagtākais automašīnas modelis bija Toyota RAV4 vecumā līdz pieciem gadiem. Savukārt kā pārsteigums TOP3 zagtāko automašīnu vidū parādās Hyundai markas automašīnas, kas ir 2015. un pat 2016. izlaiduma gada.
Šāda tendence skaidrojama ar apdrošināšanas kompāniju prasību par obligātu papildu pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanu luksus klases automašīnām, taču vidējās klases automašīnām šāda prasība nav. Lai arī automašīnas rūpnīcas drošības sistēmas tiek uzskatītas par gana efektīvām, garnadži ir pilnveidojuši savas metodes, kā no attāluma uztvert, piemēram, keyless-go sistēmas signālu. Tālāk tas tiek pārraidīts uz viltus sistēmu, kas automašīnai sūtīta atpazīstamu signālu, un tās aizdzīšana notiek bez fiziskas iejaukšanās. Šādos gadījumos bez papildu aizsardzības sistēmas (imobilaizera) automašīna ir nepasargāta, ļaujot to netraucēti aizdzīt.
Pret automašīnas aizdzīšanu efektīvākais risinājums – imobilaizers; detaļu zādzību – marķēšana
“Autonams” eksperti norāda, ka ikdienā bieži vien sastopas ar maldīgu sabiedrības izpratni par efektīvākajiem automašīnas drošības un aizsardzības risinājumiem. Ir jāatceras, ka automašīnai uzstādot tikai signalizācijas sistēmu, tā nepasargās nedz pret automašīnas aizdzīšanu, ne detaļu zādzību. Labākajā gadījumā tā pievērsīs apkārtējo cilvēku uzmanību ar skaņas signālu.
Par efektīvāko pretaizdzīšanas risinājumu var minēt imobilaizera uzstādīšanu, kas bez atbilstoša signāla vai ierīces klātbūtnes neļaus automašīnu iedarbināt. Gadījumos, ja automašīna tiek aizvesta ar treilera palīdzību, tad dažas no šādām ierīcēm nodrošina arī GPS funkcijas, ļaujot noteikt automašīnas atrašanās vietu.
Savukārt pret dažādu detaļu zādzību rekomendējama ir atsevišķu detaļu marķēšana, kas apgrūtina to turpmāko realizāciju. Atsevišķām detaļām, kā, piemēram, lukturi efektīvākie būs mehāniskie bloķēšanas risinājumi.
Uzskatu ka Keyless-Go NAV galvenais zagšanas iemesls, kā to visi cenšas reklamēt. Tas ir tikai vēl viens veids zaglim kā tikt pie kārtotā. Zaglim, teorētiski, ir vienalga vai tur tā sistēma ir vai nav. Ja gribēs, aizdzīs arī bez viņas, ko pierāda statistikas pārējie 40%
Tas ka nozagtās automašīnas ar to bija aprīkots ir loģiski. Praktiski visiem vidējās klases auto (D segments / Audi A4, VW Passat, BMW 3 serija) jau 2012 gada bija pieejamas Keyless sistēmas.
Atvainojos, bet jebkurš normāli domājošs cilvēks, iegādājoties jaunu auto pa 30 - 40 000 EUR, pieliks šo papildaprīkojuma opciju, kura maksā līdz 300 Eur. Šīs opcijas patīkamo pusi un noderīgumu neredz tikai tie cilvēki, kuri to nav pamēģinājuši izmantot ikdienā.
Vēl viens loģisks secinājums. Zagļi cenšās zagt labi aprīkotus auto, jo tos būs vieglāk realizēt gan pārdodot, gan izjaucot. Kāpēc lai zaglis uzņemtos risku par auto ar bāzes komplektāciju, kuru neviens otreizējā tirgū nevēlas pat redzēt?
Šeit arī rodas vēl viena likumsakarība...
Tiek zagti aptuveni 5 gadus veci auto. Papētot pašmāju auto tirgotāju piedāvājumus, operatīvais līzings tiek piedāvāts uz 5 gadiem ar nobraukuma ierobežojumu 100 000km. Domāju, ka tikai tāpēc, ka šādus auto meklē lietoto auto tirgū. Jaunāki auto - par dārgu, vecāki - neviens vairs negrib.
Attiecīgi - tātād šīm nozagtajām mašīnām ir aptuveni 100 000km nobraukums un tā ir ļoti pieprasīta prece lietoto auto tirgū. Mēs visi vēlam iegādāties labu auto par saprātīgu cenu. Tātad - 5 gadi + 100000km + tikai 40-60% no jaunas cenas = labs auto par labu cenu. Tieši tas kas nepieciešam zaglim...
Uzskatu, ka KeyLess sistēmas vainošana ir tikai triks kā cilvēkus piespiest likt papildus pretaizdzīšnas sistēmas neatkarīgi no tā vai vajag vai nē.
Šeit vajadzētu darboties citiem principiem un citai tirgus izpētei (smalkākai) - attiecīgi, kādi auto ir riska kategorijā, kādi varētu nokļūt utt, nevis tam, ka šiem auto ir patīkama papildaprīkojuma opcija. Tik pat labi varam uztaisīt statistiku par to, ka, piemēram, 75% nozagto auto bija vieglmetāla diski ar ziemas riepām.