Fotoradaru ieguldījums - satiksmes drošība vai peļņa budžetam?! 22

 

Foto: iAuto.lv

LAMB | 7.marts 2018 14:36

Satiksmes drošībā Latvijā tiek ieguldīti gan nodokļu maksātāju, gan valsts uzņēmumu, gan privāto organizāciju, gan arī autovadītāju personiskie līdzekļi, jo 2% no kopējiem OCTA maksājumiem nonāk īpašā satiksmes drošības fondā, lai īstenotu dažādas programmas.

Finansējumu saņem policija, medicīnas darbinieki, ceļu būvnieki, izglītības sistēma un citas jomas, kas tieši vai pastarpināti rūpējas par drošību uz Latvijas ceļiem.

Varētu teikt, ka katrs Latvijas autoīpašnieks, pērkot OCTA un maksājot ar transportlīdzekļa ekspluatāciju saistītos nodokļus, iegulda savu finansējuma daļu satiksmes drošībā, tādēļ Latvijas Automoto biedrība (LAMB) aicina uzsākt diskusiju, vai no valsts institūciju puses fotoradaru programma tiek īstenota, domājot tikai par satiksmes drošības stiprināšanu vai arī par budžeta ieņēmumu daļas papildināšanu, un kas ir galvenais fotoradaru sistēmas mērķis.

2017. gads kļuvis par drošāko uz Latvijas ceļiem. Sasniegts līdz šim zemākais bojāgājušo skaits - 136 cilvēki, kas ir par 15% mazāk nekā 2016. gadā, un pēc ES metodikas tie ir 69 cilvēki uz vienu miljonu iedzīvotāju. Tomēr salīdzinājumā ES vidēji uz miljonu iedzīvotāju 2016. gadā bojā gāja 51 cilvēks, kas liecina, ka mūsu valstī vēl ir daudz darāmā, lai sasniegtu vismaz ES vidējos rādītājus. Un tas ir iespējams, jo salīdzinājumā Igaunijā 2016. gadā uz vienu miljonu bija 54 bojā gājušie. Vismazāk 2016. gadā uz ES ceļiem bojā gāja Zviedrijā – 27 cilvēki, bet Eiropā kopumā zviedri ir trešajā vietā, jo 26 bojā gājušie bija Norvēģijā un Šveicē, kurā samazinājums salīdzinājumā ar 2015. gadu bija par 15%.

Fotoradaru tīkla izveide visā Latvijā, izvietojot tos patiesi bīstamās vietās, ir loģiska, un atšķirībā no iepriekšējā mēģinājuma šoreiz fotoradaru izvietošana tiek īstenota atbilstoši izvirzītajiem mērķiem un nepieciešamajā kvalitātē. Uz Latvijas ceļiem šobrīd darbojas 12 pārvietojamie un 60 stacionārie fotoradari, 40 netrafarētās policijas mašīnas, trafarētās policijas automašīnas, un šogad vēl tiks uzstādīti 40 stacionārie fotoradari, tātad kopumā tie būs 100. Ceļu policisti strādā ar pārnēsājamiem ātruma mērītājiem, un tiek plānots ieviest ātruma kontroli, aprēķinot vidējo braukšanas ātrumu konkrētā ceļa posmā. Tātad ir solīds tehniskais aprīkojums, lai nodrošinātu ātruma kontroli, kas būtiski ietekmē satiksmes drošības situāciju, jo tieši neatbilstoši izvēlēts ātrums ir viens no izplatītākajiem satiksmes negadījumu cēloņiem.

Ņemot vērā to, ka šobrīd daudzās ar satiksmes drošību saistītās valsts budžeta pozīcijās pietrūkst līdzekļi, mūsuprāt ir nepieciešams visu iekasēto soda naudu atgriezt atpakaļ uz ceļiem, tātad ieplānot tieši tajās izdevumu pozīcijās, kuru mērķis ir satiksmes drošības uzlabošana. Šogad valsts budžeta ieņēmumos no soda naudām par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem ir ieplānoti 25 miljoni eiro, 2019. gadā jau gandrīz 29 miljoni, bet salīdzinājumā 2016. gadā reāli tika iekasēti 12,7 miljoni, tātad pāris gadu laikā pieaugums plānots divas reizes.

Tomēr kā gan budžeta plānotāji zina, cik daudz naudas tiks iekasēts, un ko aicinās darīt, ja autovadītāji ievēros noteikumus. Var rasties robs valsts budžetā, un vai tik nebūs jābrauc uz Briseli aizņemties! Tas, protams, ir pārspīlējums, tomēr konkrētu, strauji augošu ciparu ieplānošana budžetā un nerēķināšanās ar cerību mazināt pārkāpumu skaitu izraisa bažas, vai fotoradaru ieviešanas programma atkal nekļūs par naudas pelnīšanas instrumentu, un satiksmes drošības stiprināšana kļūs otršķirīga. Piemēram, gada otrajā pusē tiks apkopoti budžeta ieņēmumi, secināts, ka ieņemtā nauda no fotoradariem ir mazāka par plānoto, un atbildīgās institūcijas var tikt aicinātas uzlabot rādītājus, kā rezultātā pārvietojamos fotoradarus atkal sāktu slēpt aiz dažādiem objektiem drošībai ne pārāk bīstamās vietās.

LAMB kā Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) dalīborganizācijai ir iespēja izvērtēt labāko pieredzi valstīs, kas ir satiksmes drošības līderi Eiropā. Zviedrijā, kur ir vairāk nekā 1700 stacionāro radaru, vienlaikus strādā tikai 5 procenti no tiem, jo īpašs algoritms ar datorprogrammas palīdzību nosaka, kuri radari darbojas kurā brīdi, bet autovadītāji to nezina. Tātad nav svarīgi, lai noteikti iekasētu naudu, bet gan lai brīdinātu autovadītāju un atgādinātu par atbilstoša ātruma ievērošanas nozīmi. Šo pieredzi Latvijā varētu pārņemt, kad būsim sasnieguši vismaz ES vidējo līmeni satiksmes drošības jomā.

1994. gadā Zviedrijas valdība un vadošie uzņēmēji apvienojās kopējos centienos, lai uzsāktu satiksmes drošības programmu Vison Zero. Toreiz zviedri paziņoja – panāksim, ka mūsu valstī avārijās neiet bojā neviens cilvēks. Iespējams, ka daudzi to uzskatīja par skandināvu populismu, tomēr šī brīža statistikas dinamika liecina, ka zviedru mērķis ir sasniedzams.

Fotoradaru galvenais uzdevums ir atgādināt par ātruma ierobežojumiem, nevis sodīt, jo svarīgāk ir panākt, lai autovadītāji brauc ar atbilstošu ātrumu, nevis iekasēt pēc iespējas vairāk naudu. Informācija plašsaziņas līdzekļos liecina, ka 2017. gadā tikai par fotoradaru fiksētu pārsniegtu ātrumu ir izrakstīti sodi par 11,8 miljoniem eiro. Situācija satiksmes drošības jomā signalizē, ka Latvijā vēl daudz darāmā, tādēļ soda naudās iekasētie līdzekļi būtu jāiegulda tieši satiksmes drošības programmās. Fotoradaru mērķis būs sasniegts nevis tad, kad budžetā nonāks ieplānotie sodi, bet tad, kad soda naudās tiks iekasēta apaļa nulle, jo nebūs pārkāpumu.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 7.marts 2018 14:49
8 2 Atbildēt

Ieviesīs bezpilota automobiļus un problēma pazudīs.

Kanibaals 7.marts 2018 15:46
0 0 Atbildēt

Bedres arī atkritīs.

essses 7.marts 2018 21:48
1 1 Atbildēt

tu esi ritiigs autodebilikis, tiesam bez pilota

Palaidniex 7.marts 2018 14:52
6 2 Atbildēt

Vidējā ātruma radari ir spējīgi disciplinēt vadītājus arī rūdītius pārkāpējus vairāku km garumā atšķirībā no parastā fotoradara, kas spiespiež uz īsu brīdi , kādā konkrētā vietā sabremzēties.

ezis71 7.marts 2018 14:54
4 6 Atbildēt

Un kad pie mums būs tādi paši ceļi kā Zviedrijā?

Kanibaals 7.marts 2018 15:47
11 1 Atbildēt

Kādi? Uz klints pamatnes?

ezis71 7.marts 2018 16:46
5 7 Atbildēt

Tādi kur ziemas mēnešos atļautais ātrums 120 km/h!

2x izlasīju 7.marts 2018 15:49
2 0 Atbildēt

Doma nemaz nav slikta saistībā ar FR un budžetu,nu bet izklāsts!Riktīga blēšana!

wes 7.marts 2018 20:35
7 4 Atbildēt

''Vidējā ātruma radari ir spējīgi disciplinēt vadītājus arī rūdītius pārkāpējus'''...Nav gan spējīgi! Vismaz 100% noteikti nē! Neesmu rūdīts pārkāpējs, bet absurdus ierobežojumus ignorēju, tāpat arī nebubinu aiz fūres, ja pārredzams posms, bet apdzīt neļauj nepārtr.svītra. To darīt atļauj(vai aizliedz) radardetektors, ja tas ir konstatējis ekipāžu kilometru priekšā. Pret vid.ātr.radariem ir izgudrots V/N rāmis, kurš piespiežot pogu aizveras un atveras. Tādu plānoju iegādāt, tikko ši policejiskā stulbeņu pārvaldītā valstele uzstādīs tādus radarus...

WONDERWHY 8.marts 2018 9:10
1 2 Atbildēt

Aizliegs jebkādus numuru turētājus. Varēsi plāksni pie bagāžnieka kniedēt kā tas ir ļoti bieži novērojams skats Šveicē.

Conqueror 8.marts 2018 5:18
0 3 Atbildēt

Da ko smiltis dzenā. Ieliek katrā auto obligāto melno kasti. Tā ieslēdzas automātiski un sāk raidīt datus uz bankas serveri, cik daudz pārkāpts ātrums un no bankas konta pārskaita naudu uz valsts kasi. Vienkārši un efektīvi. Gribi braukt 200 km stundā? Vari! Tikai automātiski maksā. Nafig visi tie menti un radari! Visi tie liekēži kuri barojas apkalpojot un tirgojot radarus! Tie ir izšķērdēti miljoni.

Vernons 8.marts 2018 9:03
4 1 Atbildēt

www.iauto.lv/pie-stures/av...w=all#comments

Šo foto radaru var demontēt! Jo viens jau miris.

esers 8.marts 2018 12:57
0 0 Atbildēt

To ko?! Par sponsoru melnajai kastei esi uzmeties?

Bārda. 8.marts 2018 13:48
4 4 Atbildēt

Esmu trāpījies uz fotoradariem i Polijā,i Vācijā.Visūr viņi zibsnī,tas arī disciplinē pārējos.Pie mums klusiņām,lai tik citus neaizbaidītu,iekasē.

Palaidniex 8.marts 2018 15:01
2 2 Atbildēt

Tu varbūt vēl gribēji, lai vakarā ar sekojošu prožektora staru izceļ to, kuru nofotografēja? Nu tā kā hokejā izgaismo vārtus, kad ripa nonāk tajos?

Baarda 8.marts 2018 21:15
1 4 Atbildēt

Nē.Ja tie radari ir drošībai,viņiem jāzibsnī.Ja tikai naudas pelnīšanai,tad ne.Bet tad nevajag liekulīgi muldēt.

650 8.marts 2018 21:33
2 0 Atbildēt

Pie mums viss ir Moderni.Tie modernie nezibsnī.Arī Polijā visicamāk tie, kuri zibsnī,to dara reklāmas nolūkā un nez vai tieši par tiem zibsnījošajiem ir uzreiz jāmaksā.

Baarda 10.marts 2018 18:39
0 0 Atbildēt

Ja tas ir drošībai,ar to arī pietiek.

Palaidniex 9.marts 2018 14:49
0 0 Atbildēt

Drošībai, vai tam, lai tu varētu vienkāršāk izskaitļot FR tolerances slieksni?

Labāk lai nezibsnī un katrs domā - nofočēja vai nē. Būš lielāks mīziens braukt garām ātrāk nekā ļauts. Ja kādam pa priekšu nozibsnīs, kāds sekojošs pārkāpējs var saraut vārstus motorā un strauji spiežot bremzes sasist vernona auto purnu...

Labāk lai NEZIBSNĪ! Visiem mierīģāk.

Un nekas tik ļoti nedisziplinē, kā piestādīs rēķins.

Kanibaals 9.marts 2018 10:12
11 1 Atbildēt

Tas tik vēl trūka, ja zibznītu. Nozibsnītu un pārējie mestu pa bremzēm un vilktos uz 30km/h tālāk. Bet ja nezibznī vari pats nozibsnināt ar lukturiem un skatīties priekšā braucošo reakciju.

Baarda. 9.marts 2018 18:25
0 0 Atbildēt

Nu nezinu...Pats esmu zibsnīts(maksas foto)Bet aimugurējie dikti rāmi palika.????Grāvu Vācu ekonomiku?..

Palaidniex 9.marts 2018 19:01
0 0 Atbildēt

Veču instagrams nomierina efektīvāk un ilgtermuņā. Zibsnis tik liek atcerēties konkrētas vietas.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 34

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Mazda CX-80: septiņas sēdvietas, hibrīdi un dīzeļi (+ FOTO)

Mazda nesen prezentēja savu pilnīgi jauno flagmani CX-80. Tā virsbūve veidota, domājot par ērtu manevrēšanu ikdienas braukšanas un parkošanās situācijās, taču ar trim sēdvietu rindām tā nodrošina papildu daudzpusību lielākām ģimenēm. Lasīt vairāk

 

Kāpēc jaunais Toyota Land Cruiser ir principiāli cits auto? (+VIDEO) 12

Uz plašās planētas ražošanā vairs nav atlicis daudz tādu automašīnu kā Toyota Land Cruiser. Tāpēc pirmā iepazīšanās ar jaunās jeb J250 paaudzes modeli Skotijā ir īpaši svarīga. Lasīt vairāk

 

Rīgas dome ārkārtas sēdē lems par 10 miljonu eiro novirzīšanu ielu seguma atjaunošanai 5

Šodien izsludināta Rīgas domes ārkārtas sēde, kurā deputāti lems par vairāk nekā 10 miljonu eiro novirzīšanu ielu seguma remontiem, liecina ārkārtas sēdes darba kārtība. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti