Riepu maiņas sezona: kāpēc igauņi un latvieši ir liberālāki par lietuviešiem? 14

 

Foto: iAuto.lv

Goodyear | 3.aprīlis 2018 10:17

1. aprīlis Lietuvā ir diena, kad vieglās automašīnas satiksmē var piedalīties ar vasaras riepām. Neskatoties uz to, satiksmes speciālisti iesaka nesteigties: atkalu un pat sniegu pēdējos gados esam sagaidījuši arī aprīļa vidū. Tāpēc labāk pāris nedēļas pabraukāt ar ziemas riepām, nekā sagaidīt sniegu, kad automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām.

Lietuvā ziemas riepu lietošana reglamentēta nedaudz stingrāk nekā kaimiņvalstīs – šeit vasaras riepas drīkst izmantot no 1. aprīļa. Pārējās Baltijas valstīs – Latvijā un Igaunijā – automašīna ar vasaras riepām satiksmē drīkst piedalīties jau no 1. marta. Polijā ziemas riepu lietošana vispār nav obligāta.

Vadās ne tikai pēc likuma, bet arī laikapstākļiem
“Nav tā, ka visi latvieši jau 1. martā stāv rindās pie riepu maiņas servisiem, un pēc tam nespēj savaldīt automašīnu ikreiz, kad uzsnieg sniegs. Visu martu lielākā daļa no mums vēl brauc ar ziemas riepām”, – apgalvo latvietis Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear” vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs.

Arī Igaunijā vislielākais pieprasījums pēc riepu maiņas parasti ir marta beigās–aprīļa sākumā, lai arī obligātā ziemas riepu sezona beidzas pēdējā februāra dienā. Lietuvā autovadītājiem ir mazāk brīvības – šeit obligātā ziemas riepu sezona ilgst nevis trīs mēnešus, kā pārējās Baltijas valstīs, bet piecus mēnešus: no 10. novembra līdz 31. martam.

“Atšķirība starp šīm robežām ir tikai likumā. Autovadītājiem nevajadzētu vadīties pēc tajā paredzētā datuma un braukt ar vasaras riepām, līdzko tas kļūst likumīgi. Ja šodien ārā spīd saule, bet kalendārs saka, ka ir marta vidus, tas nenozīmē, ka aprīļa sākumā būs tādi paši laikapstākļi”, – skaidro M. Grīnbergs.

Riepu speciālists atgādina, ka gaisa temperatūra, pēc kuras autovadītājiem vajadzētu vadīties, ir 7 grādi. Ja tā ir zemāka, labāk lietot ziemas riepas, ja augstāka – vasaras. Taču labāk (vai ne tik slikti) dažas papildu dienas vai nedēļu palietot ziemas riepas un braukt ar tām, kad ārā ir +10 °C, nevis pārsteigties, uzstādīt vasaras riepas un ar tām nokļūt uz atkalas.

Tāpēc autovadītājiem, kuri lieto neradžotas ziemas riepas, ieteicams nesteigties un braukt ar tām vismaz līdz aprīļa vidum vai citam datumam, kad kļūst skaidrs, ka pēkšņas aukstuma iestāšanās varbūtība ir tuva nullei.

Autovadītājiem, kuri lieto radžotas riepas, brīvības ir mazāk, bet arī prasības attiecībā uz šādām riepām katrā valstī ir atšķirīgas: Latvijā ar tām drīkst braukt līdz pat aprīļa beigām, Lietuvā – līdz 10. aprīlim, bet Igaunijā – līdz 1. aprīlim. Lietuvā un Igaunijā ir bijuši gadījumi, kad laikapstākļu dēļ radžoto riepu sezona tikusi pagarināta. Polijā un pārējās Rietumeiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar radzēm.

Pieredzējušais autosportists iesaka būt uzmanīgiem
Sporta kompleksa “333” vadītājs Haralds Šlēgelmilhs saka, ka ar automašīnu, kas aprīkota ar neradžotām riepām, viņš parasti brauc apmēram līdz 10. aprīlim, taču konkrētu datumu nav noteicis – katru gadu pieņem lēmumu atkarībā no tā brīža laikapstākļiem.

“Aprīļa sākumā daba vēl reizēm blēņojas, tāpēc es ieteiktu nesteigties. Ne reizi vien jau ir bijis tā, ka pēc siltas nedēļas esam sagaidījuši sniegu. Tad kāpēc riskēt? Labāk pagaidīt divas vai trīs nedēļas”, – apgalvo pieredzējušais autosportists, atgādinādams par pēdējos gados bieži sastopamu parādību – sniegu Lieldienās.

Ja noticis tā, ka automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām, bet ceļš aiz loga ir klāts ar sniegu vai āra termometrs rāda apmēram 0 °C, H. Šlēgelmilhs iesaka autovadītājiem neriskēt un neizmantot savu transportlīdzekli. Taksometrs, sabiedriskais transports, īslaicīga automašīnas noma – alternatīvu netrūkst. “Te jau tikai daži kilometri, aizbraukšu lēnāk un nekas nenotiks”, – šāds viedoklis ir nepareizs, jo, neskatoties uz to, cik automašīna ir moderna, ar vasaras riepām uz atkalas tā ir tikpat kā nevaldāma. “Pavasari un vasaru garām nepalaidīsim, tādēļ aicinu pirmajā vietā likt drošību un sagaidīt stabilus plus grādus,” tā sporta kompleksa “333” vadītājs.

Braucot siltā laikā ar ziemas riepām, H. Šlēgelmilhs iesaka nepārvērtēt savas iespējas. Ziemas riepas siltā laikā pārkarst, saķere ar tām ir sliktāka, nekā ar vasaras riepām. Ja rodas nepieciešamība ekstremāli bremzēt vai veikt pēkšņu manevru, automašīna ar ziemas riepām uz uzsiluša asfalta var uzvesties pilnīgi ne tā, kā vēlētos autovadītājs. Turklāt pārkarsušas ziemas riepas nolietojas ātrāk.

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:04
16 0 Atbildēt

Bet, kādam stulbenim jābūt, mainot ziemas riepas uz vasaras riepām tad, kad ārā vēl ziema?... Pilnīgi vienalga, ko saka likums. Ieslēdzam smadzenes arīdzan

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:05
10 1 Atbildēt

Vēl gana laba alternatīva pēdējos gados paliek - vissezonu riepas. Tad vispār nav nekas jāmaina, brauc gana droši (mēreni arīdzan) visu gadu.

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:28
8 6 Atbildēt

Žēl man aizvainot (gan jau paC sapratīsi), bet - tāda diena (rīts) vēl bija pat vakar!! Braucot uz Pierīgas radu mājām, ar visām ziemenēm bija ne tik tīkams brauciens par sniega putru. Kādas vēl vasaras riepas, ibio

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 19

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti