Nodilušas riepas, laikus neapkopta bremžu sistēma un dažādi “tautas tūninga” elementi ik gadu ir viens no traģisko negadījumu galvenajiem iemesliem ceļu satiksmē.
Katru gadu Valsts tiesu ekspertīžu birojs (VTEB) vidēji veic 725 autotehniskās ekspertīzes par strīdīgām un neskaidrām avārijām, tostarp analizējot transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros cietuši vai gājuši bojā autovadītāji, pasažieri un citi satiksmes dalībnieki.
Pēc ekspertīžu aplēsēm, apmēram 10% gadījumu avāriju viens no iemesliem bijis transportlīdzekļu sliktais tehniskais stāvoklis. Savukārt saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem dienā vidēji 13 automobiļiem tiek aizliegta turpmākā dalība satiksmē, no tiem lielākajai daļai jeb 62% konstatētas problēmas ar bremžu sistēmu.
VTEB eksperts Oskars Irbītis stāsta, ka pārsvarā valsts tiesu ekspertīzēs konstatētie defekti ir tādi, par kuriem autovadītāji ir zinājuši un nav laikus salabojuši vai mēģinājuši novērst tos amatieriski. Praksē eksperts saskāries arī ar gadījumiem, kam par iemeslu bijis ļoti liels automašīnas detaļu nolietojums.
“Autovadītāju vienaldzīgā attieksme pret sava auto tehnisko stāvokli pēdējos gados diemžēl nav mainījusies. Uzskatu, ka viss atkarīgs no auto uzturēšanas kultūras un īpašnieka rūpēm par spēkratu – arī vecs auto var būt ideālā tehniskā kārtībā,” uzsver O. Irbītis un aicina aizdomāties: “Tavs transportlīdzeklis ir tava organisma turpinājums satiksmē – rūpējies par tā veselību! Negadījumu iespējamība un smagums ir atkarīgs no tava auto tehniskā stāvokļa.”
Lai aicinātu autovadītājus aizdomāties, kampaņas “Mēs par drošu auto!” ietvaros 8. augustā tirdzniecības parkā (t/p) “Alfa” atklāta izstāde “Baisā realitāte uz ceļa”, kas vienaldzīgu neatstās nevienu. Saplēstas riepas un pilnībā nodiluši protektori, izrūsējuši caurumi auto virsbūvē un detaļās, ar koka tapām aizdarinātas bākas – baisā realitāte, kas ik dienu paveras tehniskajā apskatē, kā arī uz ceļiem veiktajās automobiļu kontrolēs. Izstāde būs aplūkojama arī Daugavpils, Liepājas, Rīgas un Jelgavas CSDD klientu apkalpošanas centros.
Tirdzniecības centru autostāvvietās ikdienā var novērot, ka ceļu satiksmē piedalās automašīnas ar tehniskiem bojājumiem, jo stāvvietās regulāri parādās arvien jaunas eļļas, degvielas un citu šķidrumu pēdas.
T/p “Alfa” vadītāja Irīna Toropova stāsta, ka eļļas pleķi autostāvvietā ir regulāra parādība, un to lielums svārstās no dažiem centimetriem līdz pat peļķēm vienas auto stāvvietas platumā. “Ikdienā mūsu uzkopšanas dienests veic regulāru stāvvietu seguma tīrīšanu. Ja to nedarītu, uz seguma veidotos ievērojama eļļas biezuma kārta, kas tiktu iznēsāta pa visu autostāvvietu, radot bīstamību autovadītājiem negaidītu manevru gadījumā, kā arī gājējiem un videi,” norāda Irīna Toropova, atklājot, ka ir bijuši arī gadījumi, kad ar tirdzniecības parka informācijas centra starpniecību meklēti pilošo spēkratu īpašnieki, lai tos brīdinātu.
CSDD aicina neriskēt, būt atbildīgam un prātīgam autovadītājam – pārbaudi sava auto tehnisko stāvokli ikdienā. Atceries – pat elementāru drošības pasākumu neievērošana var novest pie traģiskām sekām. Par vienkāršām drošības pārbaudēm var parūpēties ikviens pats:
· pārliecinies, ka auto lukturi ir noregulēti un tie nežilbina pretimbraucējus,
· rūpējies, lai automašīnas lukturi ir notīrīti un darbotos,
· pirms došanās ceļā palūkojies, vai zem tava auto nav eļļas, degvielas vai cita šķidruma pleķa,
· rūpīgi apskati riepas, vai tās ir atbilstošas braukšanai – nav saplaisājušas, deformētas vai nodilušas,
· negaidot nokrišņus, pārbaudi, vai vējstikla slotiņas nodrošina redzamību,
· pārbaudi spiedienu riepās, ievērojot norādes uz auto uzlīmes vai automašīnas lietotāja rokasgrāmatā,
· atceries – ja kaut kas grab vai klab, dodies pie sava meistara!
Noteikti izmanto iespēju – CSDD jau septīto gadu auto īpašniekiem piedāvā bez maksas veikt auto diagnostiku, lai pārliecinātos par sava spēkrata drošību. Šī gada augustā un septembrī CSDD ikgadēji rīkotā “Tehniskās apskates nakts” norisināsies Daugavpilī (11.08.), Liepājā (18.08.), Rīgā (26.08.), savukārt noslēgsies Jelgavas (22.09.) jaunuzceltajā tehniskās apskates stacijā. “Tehniskās apskates nakts” aktualitātēm aicinām sekot CSDD sociālajos tīklos un mājaslapā.
Ceļu satiksmes drošības kampaņu “Mēs par drošu auto!” organizē CSDD, to atbalsta apdrošināšanas sabiedrība ERGO un t/p “Alfa”.
Nav skaidrs.Mums taču ir ikgadējais TA mehānisms.Kādā gan veidā uz ielas var nokļūt šie hlami ar tik nozīmīgiem ielaistiem bojājumiem un acīmredzamām konstrukcijas neatbilstībām? Vai caurums virsbūvē spēj izrūsēt jau pēc dažām dienām, tikko no TA izripojis ar atzīmi "ok" ? Riepas un lukturi saplaisāja burtiski pēc nedēļas ? Koka tapa bākā izauga sakarā ar Dabas Atmodu šajā jaukajā pavasarī ? Īpašnieks nezināja, ka viņa bākā ir koka tapa.Kaimiņš to tur iesita.Beidzamajā TA bāka bij gluži jauna.Kāds ir TA inspektora "viedoklis", kurš šai bākai ar savu parakstu atļāva kkur tur "pPiedalīties" ?
Man arī nav skaidrs kā lūžņi tiek pie jaunas uzlīmes,kaut kāds Bermudu trijstūris.
Laikam tomēr ne visi ir 100% godprātīgi TA inspektori
nav jau teikts, ka tas ir uzreiz pēc TA.
Ja rudenī izej apskati, tad pēc ziemas pēc nesaudzīgas braukšanas daudziem auto var atklāties visādi brīnumi. Nemaz nerunāsim par riepām, kas, ja ir tuvu atļautajai atzīmei, var būt jau pilnīgi plikas pēc mēneša, ja daudz brauc vai spolē.
Šādus gadījumus var izķert tikai ar regulārām pārbaudēm uz ceļiem un sodīšanu.
Piemēram, diezgan bieži ir gadījies redzēt, ka smago saplēstās riepas mētājas ceļmalās un visādas driskas uz ceļa.