ST atzīst trokšņu regulējumu mototrašu tuvumā par neatbilstošu Satversmei 18

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.decembris 2017 14:28

Satversmes tiesa (ST) ir atzinusi, ka trokšņu regulējums mototrašu tuvumā nav atbilstošs Satversmei, informēja ST pārstāve Ketija Strazda.

Savā spriedumā ST norādīja, ka Ministru kabinets (MK) ārpus telpām izvietotajām mototrasēm ir noteicis augstākus pieļaujamos vides trokšņa robežlielumus nekā citiem, mazāk kaitīgiem vides trokšņa avotiem. Tomēr MK nav apsvēris un pamatojis pēc būtības to, kāpēc šāds mototrašu īpašnieku vai valdītāju pienākums - nodrošināt atbilstošus trokšņa slāpētājus un norobežot paaugstināta trokšņa teritorijas ar troksni slāpējošiem objektiem, ir sasaistīts jau ar paaugstinātiem vides trokšņa robežlielumiem.

Apstrīdētajām normām pieļautais troksnis ir ne tikai pietuvināts cilvēka veselībai kaitīgas sekas radošam troksnim, bet atsevišķos gadījumos pat lielāks par to un pārsniedz arī Pasaules Veselības organizācijas noteiktos trokšņa robežlielumus. Lai gan autosportam, motosportam un tā darbībai raksturīgi specifiski noteikumi, atbilstoši apstrīdētajām normām trašu tuvumā dzīvojoša persona visas nedēļas garumā var tikt pakļauta tāda līmeņa troksnim, kas nelabvēlīgi ietekmē tās veselību. Savukārt sacensībās, kuras notiek brīvdienās, trokšņa līmenis vispār nav ierobežots, skaidrots ST spriedumā.

Spriedumā uzsvērts, ka piesardzības princips demokrātiskā tiesiskā valstī pieprasa, ka nav jāsagaida reāls un faktisks cilvēka veselībai nodarīts kaitējums, bet pietiek ar pamatotām aizdomām par šāda kaitējuma iespējamību, lai valstij būtu savlaicīgi jāveic efektīvi un samērīgi pasākumi, lai nepieļautu kaitējuma iestāšanos. Tādējādi MK, izdodot apstrīdētās normas, nav rīkojies atbilstoši piesardzības principam, nodrošinot un aizsargājot cilvēka cieņu kā demokrātiskas tiesiskas valsts augstāko vērtību.

ST atzina, ka MK nav pienācīgā kārtībā veicis pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu un aizsargātu personas tiesības uz veselību un tiesības dzīvot labvēlīgā vidē.

ST atzina MK 2014.gada 7.janvāra noteikumu Nr.16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" 2.pielikuma 2.punktu, kā arī šo noteikumu 2.4.apakšpunktu, ciktāl tas attiecas uz publiskiem pasākumiem autosportā un motosportā, kas norisinās apdzīvotā vietā (pilsētā vai ciemā) izvietotā atklātā autosporta un motosporta bāzē un kuriem Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā noteiktajā kārtībā ir izsniegta atļauja publisku pasākumu rīkošanai, par neatbilstošiem Satversmes 111. un 115.pantam.

Jau ziņots, ka apstrīdētā MK noteikumu norma paredz vides trokšņa robežlielumus ārpus telpām izvietotajām mototrasēm, kas atrodas individuālo dzīvojamo māju un daudzstāvu dzīvojamās apbūves teritorijā. Pieļaujamo trokšņu amplitūda dažādās situācijās ir no 65 decibeliem līdz 75 decibeliem. Tāpat apstrīdētā norma paredz, ka apdzīvotā vietā izvietotās atklātās autosporta un motosporta bāzes radīto troksni novērtē, izmantojot tikai vides trokšņa robežlielumus, taču neveicot trokšņa rādītāju novērtēšanu telpās.

Lieta ierosināta pēc Administratīvās rajona tiesas pieteikuma. Administratīvajā rajona tiesā vērsusies persona, kas dzīvo Kandavas kartodroma trases tuvumā. Trases darbība 2014.gadā tika apturēta, jo tā neatbilda tolaik spēkā esošajām MK noteikumu normām par pieļaujamo trokšņu līmeni. Taču 2015.gadā MK noteikumi tika grozīti, tostarp iekļaujot tajos apstrīdēto normu un paredzot augstākus pieļaujamos trokšņa robežlielumus. Pēc noteikumu grozīšanas trases darbība atjaunota.

Persona, vēršoties Administratīvajā rajona tiesā, lūdza arī atcelt Kandavas novada domes lēmumu par trases darbības atjaunošanu.

Administratīvā rajona tiesa uzskata, ka MK nav pienācīgi veicis trokšņa ierobežošanas pasākumus. Satversmē ir nostiprināts valsts pozitīvais pienākums nodrošināt tādu vides stāvokli, kurā tiktu garantētas personas tiesības uz veselību. Ja pieļaujamā trokšņa robežlielums sasniedz līmeni, kas attiecīgajā vidē rada draudus personas veselībai, tiekot aizskartas Satversmē noteiktās pamattiesības. MK pretēji Pasaules Veselības organizācijas vadlīnijām esot noteicis tādus trokšņa robežlielumus, kas rada augstus riskus personu veselībai.

 
Visi komentāri
 
ezis 20.decembris 2017 14:41
6 0 Atbildēt

Varbūt nojaukt labāk to sūda Mežciemu un iestādīt bietes kā tas bija pirms šitā rajončika! Trase bija pirms tām betona būdām!!!

Ādolfs 20.decembris 2017 14:50
0 0 Atbildēt

Jāmaina Satversme!!!

Vilciens 20.decembris 2017 14:54
23 1 Atbildēt

Runa ir nevis par Biķernieku trasi, bet gan par Kandavas katrigu trasi. Bet taisnība jau ir, nav ko jauniešiem aizrauties ar sportu, jāatbalsta vietējie veikali, jo kurš gan tad pirks alkoholu, ja visi sportos?

iAuto 20.decembris 2017 14:57
6 0 Atbildēt

Nākamā uz jautājuma uzreiz būs Biķernieku trase!

msh 20.decembris 2017 15:58
14 1 Atbildēt

Visa šī sūda stumdītāja, cik lasīts, ir viena pensionēta juriste, kas vēlas iekāst piķi - kas tiek darīts, deklarējoties pie kandavas kartodroma [ja nemaldos, kaut kādā šķūnītī vai tik nebija tā deklarācija] un tālāk visur pēc kārtas iesniedzot sūdzības.

dzanks 20.decembris 2017 15:18
2 0 Atbildēt

Tā Persona droši vien ir tā pati, kas pie trases pat nedzīvo.

msh 20.decembris 2017 16:01
6 0 Atbildēt

Man patika kaut kad pasen viena britu autoentuziastu izveidota petīcija, kas gan laikam neaizgāja, par to ka īpašuma nopirkšana autosporta trases tuvumā saturētu arī obligātu papīra parakstīšanu par atteikšanos no sūdzībām par trokšņa līmeni - jo šiem tur šitā dabas parādība ir diezgan izplatīta - kāds ievācas trases tuvumā, mistiskā kārtā nezinot ka tur ir trase, un pēc tam sāk krāmēt visur sūdzības, kā šitajā gadījumā.

Tiks 20.decembris 2017 16:04
1 0 Atbildēt

Biķernieku trases teritorija ir ļoti gards kumoss, lai par to pacīnītos. Pirms dažiem gadiem viens uzbrukums jau tika atsists. Tagad nākamais. Gan jau stratēģija vienkārši - sakārtot likumu tā, lai atbilstību nodrošināt būtu dārgāk, nekā trasi uzbūvēt citur. Dome nomaina plānojumu un "voilā" - apbūve var sākties.

JJ 20.decembris 2017 16:26
4 1 Atbildēt

Varbūt sāksim ar dzelzceļa likvidāciju...diez vai tas ierakstās normās!

Atbalsot šādus priekšlikumus Jūs atbalstāt "ielu bracējus", kuri rada daudz lielāku apdraudējumu sabiedrībai nekā daži decibeli....lūdzu domājiet ar galvu!

Palaidniex 20.decembris 2017 18:01
4 0 Atbildēt

Bingo! Un Rīgā vajadzētu aizliegt arī jebkuru ielu, jo troksnis no tam vairākkārt pārsniedz trases troksni, kura atrodas krietnu gabalu tālak no loga kā iela.

Interesanti, tā vecene ari gribetu panākt Monako F1 posma aizliegšanu, jo tak tas ir baisi skaļi un tieši zem logiem...

msh 20.decembris 2017 19:55
0 0 Atbildēt

Nē, kāpēc - tikai sulīgu kompensāciju, tāpat kā šajā gadījumā.

Mnde 21.decembris 2017 6:29
1 0 Atbildēt

Kā te vienā citā portālā kāds rakstīja - šis lēmums ir ideāls, lai no Rīgas aizvāktu autobusu, tramvaju, dzelzceļu un jebkuru ostas infrastruktūru...

kolumbs 20.decembris 2017 20:46
0 0 Atbildēt

Lieta ir sākta saistībā ar Kandavas trasi:

www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/up..._Spriedums.pdf

Nu jā 20.decembris 2017 20:49
1 1 Atbildēt

Biķernieku trase ar nav ,,svētā,, .. Pretī slimnīcā logus atvērt nevar, brīžiem troksnis ne pa jokam. Bet tur jau ar bezcers ar kādu strīdēties. Tāpat kā ar to - jauno tikko atklāto Biokurināmās koģenerācijas staciju, kas atrodas Vestienas ielā 2, pie A. Deglava ielas tilta. Šņāc un pīkst un neļauj pa nakti gulēt. Bet te jau atkal nav vērts ar kādu pastrīdēties. A, varbūt ir?

Tiks 20.decembris 2017 21:26
17 0 Atbildēt

Ko nu .irs. Starp trasi un slimnīcu ir daudzsatāvu apbūve. Un tieši tur es dzīvoju. Nav tā, ka nedzird neko, bet netraucē arī atvērts logs. Kad 6 no rīta vasarā gar atvērto logu nobrauc atkritumu savācēji un pēc tam grabina miskastes, tas ir skaļāk.

Mnde 21.decembris 2017 6:31
3 1 Atbildēt

Sētnieks ar pļauteni vai trimeri ir padsmit reizes skaļāks par jebkuru trases troksni

Palaidniex 21.decembris 2017 9:10
2 0 Atbildēt

Tad jau dzelzceļu ar vajag aizliegt, jo pat Mežciemā klusākā vakarā var dzirdēt preču vilcienu, kas gar Juglu un Teiku kladzina. Bail iedomāties kāds troliņš ir tuvējo māju iedzīvotājiem...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 4

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti