Vai esam gatavi pieņemt auto bez stūres? 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Evita Bille | 19.jūnijs 2017 16:17

Tehnoloģijas attīstās un pienāks brīdis, kad būs iespējams iesēsties savā automobilī, ievadīt galamērķa adresi, atlaisties sēdeklī un atslābināties, līdz nokļūšanai vajadzīgajā vietā.

Tāda varētu būt mobilitāte ar bezpilota transporta līdzekļiem. Goodyear palīdz autovadītājiem iedomāties, kāda varētu būt nākotnes ceļu satiksme.

Goodyear kā viens no pasaulē lielākajiem riepu ražotājiem vēlējās noskaidrot, ko autovadītāji domā par autonomās vadības transporta līdzekļiem. Lai to noskaidrotu, Goodyear sadarbībā ar Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skolu (LSE) realizēja aptauju 11 Eiropas valstīs un fokusa grupu intervijas četrās Eiropas valstīs.

Tikai mazliet vairāk nekā ceturtā daļa aptaujas respondentu sacīja, ka viņi labprāt izmantotu autonomās vadības transporta līdzekli, savukārt mazāk nekā trešdaļa, - ka justos omulīgi, piedaloties satiksmē kopā ar šādu transporta līdzekli. 43% aptaujāto piekrita, ka bezpilota automobiļi varētu būt drošāki, jo patlaban vairums negadījumu notiek cilvēku pieļauto kļūdu dēļ. Tajā pašā laikā joprojām pastāv bažas par šo tehnoloģiju, un 73% respondentu baidās, ka “auto varētu rasties kādi neparedzēti darbības traucējumi”.

Fokusa grupu interviju dalībnieki izteica cerību, autonomās vadības transporta līdzekļi “darbosies labi” un spēs pārvietoties atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem. Aptaujātie saskata iespēju ar bezpilota automobiļiem iznīdēt citu autovadītāju “nekorekto rīcību” uz ceļa. 37% respondentu uzskata, ka tehnoloģijas varētu labāk kā cilvēki vadīt auto, jo tām nav emociju. Tajā pašā laikā 60% ir bažīgi par to, ka mašīnām nav veselā saprāta, kas vajadzīgs mijiedarbībai ar autovadītājiem - cilvēkiem. Divām trešdaļām respondentu bija pozitīva attieksme pret “viedajām riepām” ar sensoriem, kas spēj novērtēt ceļa segumu un laika apstākļus, lai palīdzētu autonomās vadības transporta līdzekļiem pārvietoties.

Intervijās cilvēki entuziastiski apsprieda iespēju uz ceļa kļūt par laiskiem pasažieriem, kuriem, pārvietojoties no viena punkta līdz otram, ir laiks atpūsties vai strādāt. Taču izteikts respondentu vairākums (82%) norādīja, ka viņi tomēr vēlētos saglabāt kontroli un dotu priekšroku iespējai pašiem sekot norisēm uz ceļa.

“Ļoti svarīgi ir saprast, kā autovadītāji patlaban uztver ceļu satiksmi un kā tajā iederētos autonomās vadības transporta līdzekļi. Tieši tāpēc Goodyear pēta dažas galvenās jomas, kas veido mobilitātes nākotni. Mēs ceram, ka šī pētījuma atziņas palīdzēs visām iesaistītajām pusēm kopīgi strādāt līdz veiksmīgai bezpilota automobiļu ieviešanai,” saka Goodyear Inovāciju centra Luksemburgā ģenerāldirektors Karloss Čipoliti [Carlos Cipollitti].

Par pētījumu
Pētījums ir daļa no Goodyear platformas ThinkGoodMobility. Tas tika realizēts, iesaistot 48 cilvēkus fokusa grupu intervijās četrās Eiropas valstīs, un tiešsaistē aptaujājot 12 000 respondentu no 11 Eiropas valstīm. Tas attīsta 2015. gadā veiktu pētījumu sadarbībā ar LSE, kura ietvaros tika pētīta autovadītāju uzvedība uz ceļa.

 
Visi komentāri
 
kasinsh79 19.jūnijs 2017 17:06
9 0 Atbildēt

Neesmu gatavs to pieņemt nekādā gadījumā. Patiesībā, ir tehnoloģijas, kas pat riebjas. Cilvēks tiek zombēts kā nekam nevarīgs, kam visu noliek priekšā gatavu. Tas ir pilnīgs zvizģeC.

Nupat kā nozares profesionālim bija man iespēja piedalīties viena no tirgus līdera rīkotajām konferencēm par "Future shopping". Tad ziniet - nākotne būs vieddtālrunis un tikai :(

Besī ārā tas viss, vienīgā cerība - esam visai atpalikuši un pie mums tas viss atnāks stipri vēlāk.

krix 19.jūnijs 2017 18:13
0 1 Atbildēt

auto ir daudz jaunāks transporta līdzeklis par kuģi, bet vecāks par lidaparātu.

lidaparāti esot pilnībā automatizējušies, pilotam pat drīzāk ir jāizlūdzas atļauja no autopilota, ka drīkstēs stūrēt manuālā režīmā

savukārt autopilot funkcija uz kuģiem ir salīdzinoši jauna, tika pieņemta ar skepsi, pretenzijām un piesaucot strauju avāriju pieaugumu

realitātē šodien ir virkne peldlīdzekļu, kuri tiek vadīti izmantojot tikai autopilot, un arvien vairāk tiek runāts par pilnīgu autostūrēšanas ieviešanu.

cilvēces slinkums ir visa progresa pamatā, lai cik ļoti mums patiktu kaut ko kontrolēt

negribas pieņemt, bet ar mazlitrāžas motoriem cita nākotne nepastāv

Kanibaals 19.jūnijs 2017 21:46
1 1 Atbildēt

Šeit katrs pats var pārliecināties vai ir gatavs autopilotam. Kuru nobraukt un kuru nē, tāds ir jautājums - moralmachine.mit.edu/

P.S. Pēc testa mana morāle ļāva sabraukt mājdzīvniekus un vecus cilvēkus(bet tas sagadīšanās, jo šie pārsvarā pie sarkanā mauca)

Erix 20.jūnijs 2017 1:07
1 2 Atbildēt

Kas tas par sviestu? Tests pildāms tikai morāliem kropļiem, kas visu laiku nogalina bariem cilvēku. Jo alternatīvā izvēle ir mirt pašam. Un kā izrādās - tomēr izdzīvot, lai turpinātu izvēlēties,ko nogalināt. Ja šādu gudrību mācām AI, tad Kamerons drīz būs jāsauc par dokumentālā kino autoru. Un dzīve robotu pasaulē nebūt nebūs jauka paradīze.

Bradypus 20.jūnijs 2017 10:40
0 0 Atbildēt

Tiešām kaut kas nav kārtībā ar tām izvēles iespējām. Lai līdz tādām nonāktu, ir jāveic virkne slepkavniecisku sagatavošanās darbību. Autopilots, kas var nonākt situācijā, kurā nevar nobremzēt pie sarkanā uz gājēju pārejas, ir nepieņemama ideja pašā saknē. Ja runājam par autopilotu ēru, tad ir jāsaprot, ka luksoforam un autopilotiem ir jāspēj sazināties - pirmkārt luksoforam paziņojot par gaidāmo apstāšanos un otrkārt - ieslēdzot gājējiem zaļo tikai tad, kad visi autopiloti ir atbildējuši, ka signāls par apstāšanos ir saņemts un apstāšānās ir iespējama.

gg 21.jūnijs 2017 15:25
1 0 Atbildēt

ir gan viss kārtībā ar modelēšanas iespējām.

Situācija, kur luksofors saņem atbildi no transportlīdzekļa, visticamāk nebūs īsti iespējams, jo citādi pilsētā pabraukt nevarēs - vai nu visu laiku zaļais no visām pusēm, vai otrādi - visu laiku sarkanais. Savukārt, ja programma uzkaras vienā brīdī, tad kompim ir jābūt rezerves ariantam, ko viņš tālāk dara... Šobrīd visām gudrajām sistēmām tikai izmet kļūdu un pasaka, lai cilvēks tālāk domā. Savukārt tajā linkā Tev ir dota iespēja izvēlēties scenāriju, ko mašīnai labāk darīt kļūdas gadījumā, jo cilvēks jau vairs neko izdarīt nevar (viņš tik var noskatīties).

Pavisam vienkāršs piemērs, ko es izbaudu visai regulāri - kruīzkontrole, aks ir pirmais no autopilota iemiesojumiem - kā ziemā ieslēdzas pretizslīde, piemēram, mainot joslas, kur pa vidu ir sniega pļura, tā kruīzs atslēdzas un man pašam ir jāpieslēdzas un jākontrolē ātrums. Ko autopilots šādā gadījumā darītu?

Ta vispār, lai visi šie autopiloti strādātu ir jābūt perfektai infrastruktūrai (līnijas, luksofori, kas sūta signālus auto, vai auto jāprot tas viss lasīt), ceļa zīmes, ideālas navigāciju kartes, seguma stāvoklis utt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 6

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 
 

Viens no iemesliem - pieprasījuma kritums: "Tesla" Vācijas rūpnīcā likvidēs 400 darbavietas 5

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" tā vienīgajā Eiropas ražotnē Vācijā likvidēs 400 darbavietas, teikts otrdien publiskotajā kompānijas paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Mediķu secinājums bargs: Elektroskrejriteņi ir neveiksmīgi (+ VIDEO) 27

Elektroskrejriteņu mazie ritenīši, augstais smaguma centrs un pietiekoši lielais ātrums veicina to, ka pat dūres lieluma, pāris centimetrus dziļa bedrīte var izraisīt smagu kritienu. Tā intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti