Akcīzes nodokli grib pilnībā novirzīt transporta infrastruktūrai 3

10.jūlijs 2008 9:55

Ar 2014. gadu akcīzes nodoklis par naftas produktiem būtu pilnībā jānovirza transporta infrastruktūrai, vismaz 95% no šīs naudas paredzot autoceļu, bet līdz 5% — dzelzceļa attīstīšanai.

Atbilstoši šai nostādnei Satiksmes ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumā „Par autoceļiem”, kurus paredzēts iesniegt Saeimā kopīgā paketē ar likumu „Par valsts budžetu 2009. gadam”. Ceturtdien, 10. jūlijā minētie grozījumi tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē.

Normatīvais akts paredz palielināt autoceļu pārvaldīšanas, uzturēšanas un rekonstrukcijas finansējumu, kas kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.

Savukārt līdz 2014. gadam Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un daļas no ieņēmumiem par naftas produktu akcīzes nodokli. 2009. gadā šī daļa nedrīkstētu būt mazāka par 75% no valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, 2010. gadā — vismaz 80%, 2011. gadā - 85%, 2012. gadā - 90%, bet 2013. gadā – vismaz 95%.

Dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai no 2014. gada paredzēts lietot valsts autoceļu fonda programmai piešķirtos līdzekļus, kas nepārsniedz 5% no plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem. 2009. gadā šim mērķim piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks par 3.75% no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no naftas produktu akcīzes nodokļa, 2010. gadā – ne mazāks par 4.0%, 2011. gadā – vismaz 425 %, 2012. gadā – 4.5% un 2013. gadā – ne mazāk kā 4.75%.

Vēl Satiksmes ministrijai ir jāizstrādā Ministru kabineta (MK) noteikumi, kuros nepieciešams noteikt dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai nepieciešamo līdzekļu piešķiršanas kārtību. MK noteikumi ir jāizstrādā trīs mēnešu laikā pēc minēto grozījumu likumā „Par autoceļiem” pieņemšanas Saeimā.

Gadu no gada samazinās braukšanas kvalitāte valsts autoceļu tīklā atlikto rekonstrukcijas darbu dēļ, kam galvenais iemesls ir nepietiekošais finansējums. Īpaši kritiskā stāvoklī ir valsts 1. un 2. šķiras autoceļu tīkls, kas būtiski ietekmē administratīvi teritoriālās reformas gaitu. Veicot minētos grozījumus likumā „Par autoceļiem”, rastos iespēja no 2009. gada ievērojami palielināt finansējumu valsts 2. šķiras autoceļu sakārtošanai, šim mērķim novirzot 35 miljonus latu pašreizējo 12 miljonu latu vietā.

Izstrādāto likumprojekta grozījumu rezultātā būtiski palielināsies autoceļu uzturēšanai paredzētais finansējums un samazināsies laika un finansiālie zaudējumi saistībā ar nepietiekami uzturētu autoceļu tīkla lietošanu. Palielināsies autoceļu būvdarbu pasūtījumu daudzums, intensīvāk tiks izmantotas būvuzņēmēju jaudas.

Pasaules Bankas transporta sektora speciālisti ir aprēķinājuši, ka katrs autoceļu uzturēšanā neieguldītais dolārs transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus palielina par 2 – 3 dolāriem, kas rada kā tiešus, tā arī netiešus zaudējumus valsts ekonomikai.

Likuma „Par autoceļiem” grozījumi stāsies spēkā ar 2009. gada 1. janvāri. Tie vēl jāizskata valdībā un jāpieņem Saeimā.

Likuma grozījumu izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību savienību.
 
Visi komentāri
 
259383. viesis 10.jūlijs 2008 19:05
0 0 Atbildēt

Beidzot *******iem piekāpis, ka akcīzes nodoklis paredzēts ceļu uzturēšanai nevis resno ******* uzēsanai.

259467. viesis 11.jūlijs 2008 22:14
0 0 Atbildēt

Ap to laiku jau vairs nebūs naftas :) :)

259492. viesis 13.jūlijs 2008 22:30
0 0 Atbildēt

Ja izdosies , tad vismaz viena nozare tiks pie lilāka piķa pateicoties lielākām degvielas cenām..

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto.lv iepazīstas ar jauno Audi Q8 (+ foto)

Kopš augusta sākuma Audi Baltijas tirgū piedāvā jauno krosoveru flagmani Audi Q8 sākot no 70 500 EUR. iAuto.lv devās īsā testa braucienā, lai gūtu pirmos iespaidus par šo modeli. Lasīt vairāk

 

Seši mīti un patiesība par dīzeļdzinējiem 22

Auto nozarē viena no nerimstoši aktuālām diskusijām jau vairākus gadus ir par dīzeļdzinējiem un dīzeļdegvielu. Lai arī laika gaitā dīzelis ir piedzīvojis progresīvu attīstību un pilnveidi, tā tik un tā ir viena no mūsdienu tehnoloģijām, kas saistās ar dažādiem mītiem, kuri balstīti pieņēmumos, kas nav bijuši viennozīmīga patiesība jau no pirmsākumiem. Lasīt vairāk

 

TA nakts pasākumā Liepājā pārbaudīti 200 auto; defekti atklāti 73% transportlīdzekļu 4

Liepājā ar lielu autovadītāju interesi aizvadīta Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) organizētā "Tehniskās apskates nakts", kurā kopā tika pārbaudīti 200 transportlīdzekļi. Lasīt vairāk

 

Dragreisa Mustang ir pārāks par Dodge Demon (+ FOTO) 4

ASV autobūves kompānija Ford uzbūvējusi īpaši jaudīgu Mustang modeli, kas dragreisa distancē ir pārāks par 850 Zs jaudīgo Dodge Challenger SRT Demon. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti