Jānis Boks piedzīvo smagu avāriju Slovākijā 5

 
4.augusts 2008 16:10

„Autocross Team Latvia” sportists D-3A klases braucējs Jānis Boks piedzīvojis smagu avāriju Eiropas autokrosa čempionāta septītajā posmā Lučeņecas trasē Slovākijā.

Avārijā, par kuru vaina jāuzņemas sacensību organizatoriem, Latvijas sportists ticis cauri ar pamatīgu kājas sasitumu, taču tehnika ir ievērojami sadragāta un zem jautājuma zīmes ir Jāņa starts nākamajos divos posmos Ungārijā un Čehijā.

Avārija notika lielu putekļu dēļ un nebija vienīgais ar trases segumu saistītais incidents nedēļas nogales sacīkstē. Mediķu palīdzība trasē bija nepieciešama vairākas reizes. „Trasē valdīja milzīgi putekļi, kas braukšanu padarīja neiespējamu,” sacīja Jānis Boks. Braucu trešajā kvalifikācijā, atrados ceturtajā vietā. Šādos putekļos līderis redz visu priekšā notiekošo, otrās vietas īpašnieks redz nedaudz, trešās vietas īpašnieks var nojaust, kas notiek aiz nākamā pagrieziena, bet visi pārējie piedalās gluži kā loterijā, jo priekšā nav redzams nekas. Apli iepriekš bija avarējis viens no konkurentiem un palicis trases vidū, tieši trajektorijā. Pietuvojos notikuma vietai ar ātrumu gandrīz 100 km/h, kad ieraudzīju stāvošo mašīnu. Bremzēju, lai arī bija skaidrs, ka šajā situācijā tas vairs neko nemaina. Trāpīju stāvošajā bagijā un apstājos arī es. Zināju, ka aiz manis tādos pašos putekļos brauc vēl sešas mašīnas. Pieredze lika nekāpt ārā un pat neatsprādzēties tik bīstamā situācijā. Intuīcija bija pareiza, jo mirkļus vēlāk manā mašīnā ar tikpat lielu ātrumu ietriecās vēl viens konkurents, kam sekoja nākamais.”

Pēc šīs avārijas Jāņa Boka tehnikai nepieciešami ievērojami remontdarbi: „Varu būt pateicīgs holandieša Džonija Hakvorta Fast & Speed darbnīcai, kura sagatavojusi drošības prasībām perfekti atbilstošu bagija rāmi, kā rezultātā pats necietu. Lai izvairītos no iespējamiem kāju lūzumiem, ko varēja radīt konkurentu triecieni mašīnas purngala daļā, pievilku kājas sev klāt. Tas nostrādāja un pamatīgais sasitums zem ceļgala salīdzinoši ir nieks. Iesaku visiem autosporta braucējiem izmantot tikai augstākā drošības līmeņa tehniku – sekundēs pēc ietriekšanās stāvošajā mašīnā es sapratu, cik lielisks ir bijis komandas lēmums iegādāties visdrošāko tehniku. Taču bagija rāmis ir saliekts, galvenais drošības stienis ir padevies sitienam, lai arī aizsargājis mani godam. Arī daudzi citi bagija elementi ir iznīcināti. Šaubos, vai divu nedēļu laikā līdz nākamajiem posmiem man izdosies atjaunot tehniku. Fast & Speed darbnīcai pasūtījumu jau esam iesnieguši, taču bagija rāmja ražošana un vēlāk mašīnas samontēšana ir ilgs process.”

Jānis Boks arī atzīmēja, ka izteicis pretenzijas sacensību rīkotājiem un komisāriem par bīstamo trasi: „Trases seguma īpatnība pieļauj divas galējības. Kad to nolej, trase pārvēršas slidotavā, jo slapjā virskārta ir ļoti slidena. Līdz ar to rīkotāji izvēlējās trasi laistīt reti. Savukārt izžūstot segums paliek neticami putekļains un brauciens kļūst bīstams. Dienas laikā vairākkārt bija dzirdama ātrās medicīniskās palīdzības sirēna, kas nozīmēja, ka ik pa brīdim kādam bija nepieciešama palīdzība. To visu atzīmēju rīkotājiem un komisāriem, kuriem nebija pretargumentu manai sūdzībai. Uzskatu, ka, ja trasē trajektorijā bija apstājusies mašīna, braucienu vajadzēja apturēt, jo avārija bija neizbēgama. Ja bagijā neietriektos es, to izdarītu jebkurš cits no sekotājiem!”

Slovākijas trases bīstamību atzīmēja arī šogad Lučeņecā nestartējušais, bet pērn putekļu problēmas piedzīvojušais Latvijas bagiju braucējs Guntis Kļaviņš. „Trase ir briesmīga, esmu pārsteigts, ka pēc pagājušā gada problēmām šogad sacīkste atkal tika iekļauta Eiropas čempionāta kalendārā. Žēl Jāņa, jo viņš kļuva par upuri absurdai organizācijai!”

Jānis Boks atzīmēja, ka Lučeņecas likstas līdz šim nebija piedzīvojis: „Šajā trasē esmu startējis vienā sacīkstē – savā pirmajā startā ārpus Baltijas pirms trim gadiem. Toreiz pirms sacīkstes bija pamatīgi lijis, tāpēc līdz tik briesmīgiem putekļiem sacīkstes dienā situācija tā arī nenonāca. Šoreiz Lučeņeca mani pārsteidza, tāpat kā daudzus citus trasē reti startējušos braucējus. Savu sūdzību par situāciju pievienoju sūdzībai par iepriekšējā posmā Vācijā man nepamatoti piešķirto diskvalifikāciju, kas ar FIA Off Road komisijas locekļa no Latvijas puses Edgara Maišeļa palīdzību nākamnedēļ nonāks FIA rīcībā. Uzskatu, ka pēdējās divās sacīkstēs pieļautas nopietnas organizatoru un komisāru kļūdas, kuras nedrīkst palikt nepamanītas, jo apdraud kā sportiskuma principus, tā sportistu drošību. Manuprāt, tie ir galvenie veiksmīgas sporta veida nākotni nodrošinošie punkti.”

Formāli Jānis Boks Lučeņecas posmā klasificēts 15. vietā. Nākamais Eiropas autokrosa čempionāta posms notiks Ungārijā 23. un 24. augustā. Paredzams, ka šajā sacīkstē uz starta atgriezīsies Vācijas un Slovākijas posmus izlaidušie „Autocross Team Latvia” D-1 klases piloti Jānis Bogdanovičs un Aldis Zēbergs, iespējama arī citu Latvijas sportistu dalība, kas tiks apstiprināta tuvāko dienu laikā.

Eiropas autokrosa čempionāta atlikušo sacensību kalendārs
8. posms – Ungārija, Njirada, 23./24. augusts
9. posms – Čehija, Pržerova, 30./31. augusts
10. posms – Itālija, Madžora, 20./21. septembris
11. posms – Francija, Sentiņī de Vēra, 27./28. septembris

Viesturs Saukāns
LAF Preses dienesta vadītājs
 
Visi komentāri
 
260501. viesis 4.augusts 2008 17:00
0 0 Atbildēt

2 jautājumi - vai tās trases vispār mēdz būt neputekļainas? Un vai sūdzību FIA nav iespējams nogādāt arī ar pasta starpniecību vai uz vietas sacensību dienā, tur neiestājas noilgums? Lai ātra izveseļošanās!

260506. viesis 5.augusts 2008 9:14
0 0 Atbildēt

Labāk lai ir slidotava, tad katrs var parādīt ko/kā māk nevis šitā...

260513. viesis 5.augusts 2008 13:31
0 0 Atbildēt

Nu jau gan pēdējā laikā to avāriju latviešu autosportistiem ir par daudz. Tas norāda par profesionaļu trūkumu nozarē.

260519. viesis 5.augusts 2008 16:33
0 0 Atbildēt

IV tu to rakstu vispār izlasīji? Tad jau latviešī nav vienīgie :D

260535. viesis 6.augusts 2008 8:40
0 0 Atbildēt

Autosportisti avaree jebkuraa valstii, kur taadi ir. Taads sports ...Bet dotajaa gadiijumaa tas ir tiirs organizatora un sacensiibu sporta komisaaru "prokols". Nav jau trasi jaasalej taa, ka uudens shkjiist, vienkaarshi jaapiesit puteklji, kuri ir praktiski visu trashu probleema un patieshaam biistami...Bauskaa to bij labi iemaniijushies dariit.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti