“Adam Auto” servisa meistari iesaka laikus sākt domāt par auto sagatavošanu ziemai. Tas nenozīmē tikai riepu nomaiņu.
“Adam Auto” servisa meistars Raivis Dzosens aicina auto īpašniekus pārbaudīt akumulatoru, sveces un kvēlsveces, kā arī padomāt par degvielas un salona gaisa filtru nomaiņu, jo tas ļaus izvairīties no degvielas sistēmas aizsalšanas vai problēmām ar salona apsildi.
Akumulatora pārbaude pasargās no vilšanās
Akumulators var būt viens no galvenajiem vaininiekiem, kā dēļ aukstā laikā var rasties problēmas ar auto iedarbināšanu. Auto īpašnieks saviem spēkiem var novērtēt mašīnas akumulatoru vizuāli. Slikti ir tad, ja pie spailēm redzamas oksidācijas, elektroelementu korozijas pazīmes. Tas nozīmē, ka strāvas padevē ir noplūde, kas saīsina akumulatora lietošanas laiku un tā lietderīgumu. Tāpat akumulatoram nedrīkst būt nekādu skābes noplūdes pazīmju – arī tās ir viegli pamanāmas. “Ja auto īpašnieks redz, ka akumulators, kam normālos apstākļos jābūt tīram un bez oksidācijas pēdām, tomēr īsti labi neizskatās – būs drošāk, ja to nomainīs,” ieteic Raivis Dzosens. Akumulatora kalpošanas ilgums ir atkarīgs no mašīnas ekspluatācijas apstākļiem. Ja auto tiek izmantots garos braucienos, tas kalpos ilgāk nekā tad, ja ik pa kilometram nākas piestāt malā, tad atkal startēt mašīnu, pabraukt gabaliņu un atkal apstāties utt. “Visīsāko laiku kalpo tie akumulatori, kas atrodas, piemēram, preču menedžeru automašīnās – viņiem no tiesas sanāk pārāk bieži mašīnu startēt un slāpēt. Tad akumulatoram ir ļoti liela slodze un ģenerators nespēj to pietiekami labi uzlādēt,” skaidro Raivis Dzosens.
Pievilt var arī sveces un kvēlsveces
Gatavojot ziemai mašīnu ar benzīna dzinēju, ir ieteicams pārbaudīt aizdedzes sveces. Arī tās var kļūt par iemeslu, kādēļ pie zemākas temperatūras auto grūti iestartēt vai arī tas vispār neizdodas. “To, ka ar svecēm kaut kas nav īsti kārtībā, autovadītājs var nojaust, piemēram, sekojot līdzi degvielas patēriņam, – ja kāda svece nedarbojas, degvielas patēriņš ievērojami palielinās. Tāpat sveces var būt vainīgas tad, ja mašīnu ir grūtāk iedarbināt un braukšanas laikā auto “rīstās”,” norāda meistars. Arī mašīnām ar dīzeļdzinēju pirms ziemas ir ieteicams pārbaudīt kvēlsveces, tiesa, to var izdarīt tikai servisā, jo nav arī nekādu simptomu, kuri varētu “uzrunāt” auto vadītāju.
Vaskošana
Lai mašīnu maksimāli pasargātu no laika un ceļu apstākļu radītajām sākotnēji sīkajām skrambām, kas laika gaitā var pārtapt neglītos rūsas plankumos, ir jāatceras par vaskošanu. “Efektīvs veids, kā mašīnas virsbūvi var saglabāt nebojātu līdz pat pavasarim, ir tās nopulēšana, pēc tam mašīnai uzklājot vaska kārtu. Pastāv risks, ka no citu automašīnu mestajiem akmentiņiem mašīnai var rasties skrambas un krāsas bojājumi. Reizēm plaisas ir tik sīkas, ka sākotnēji tās nemaz nav pamanāmas, taču lielākais ļaunums ir korozijas risks. Tiklīdz krāsa ir ieplaisājusi, sāls, ar ko ziemā bagātīgi tiek kaisīti ceļi, var nokļūt pie metāla un sākt korozijas procesu. Tāpēc vaska kārtiņa atmaksājas – tā piešķir mašīnas krāsojumam papildu izturību. Tiesa, ir jārēķinās, ka pulēšana nozīmē krāsas virskārtas noņemšanu un pārāk bieži ar to aizrauties nevajadzētu,” skaidro Raivis Dzosens, aicinot vienlaikus ar mazgāšanu veikt arī vaskošanu.
Pirms sala jāparūpējas par gumijām
Bieži ir gadījumi, kad pēc mazgāšanas auto īpašnieks nevar iekļūt savā mašīnā. Durvju slēdzene ir aizsalusi, tāpat ir sasalušas blīvgumijas starp durvīm un virsbūvi. Tas ir visai aktuāli arī Latvijas ziemai tik raksturīgajos mainīgajos laika apstākļos, kad dienā līst lietus, bet naktī gaisa temperatūra strauji krītas. No šīm likstām pasargās slēdzeņu un gumiju apstrāde ar speciālām smērvielām. Šo darbu var paveikt gan servisa meistari, gan arī auto īpašnieki, izmantojot degvielas uzpildes stacijās nopērkamos speciālos līdzekļus. Svarīgi vien atcerēties, ka gumijas un slēdzenes ir jāapstrādā vēl pirms sala – vēlāk tas būs sarežģītāk un ne tik efektīvi.
Logu slotiņas – viens no drošības stūrakmeņiem
Viedokļi par to, cik bieži slotiņas jāmaina, ir dažādi. Es tās mainu četras reizes gadā, jo uzskatu, ka laba redzamība un pilnīgi tīrs priekšējais stikls ir viens no pamataspektiem, domājot par drošību, un uz to taupīt gan nevajag. Taču ir šoferi, kas tās maina tikai vienreiz gadā. Nav speciālu ziemas un vasaras slotiņu – visām gumijas materiāls ir vienāds. Taču slotiņas darba mūžu var pagarināt, ziemā to laiku pa laikam notīrot vai nu ar spirtu, vai ziemas apstākļiem paredzēto logu mazgājamo šķidrumu, kura sastāvā arī ir spirts. Tāpat laiku pa laikam ar šo šķidrumu un tīru salveti var apstrādāt visu mašīnas priekšējo stiklu – tas mazinās aizsalšanu un uzlabos caurredzamību.
Tīrot lukturus, ir jābūt uzmanīgiem
Uz mašīnas lukturiem mēdz sablīvēties sniegs un veidoties ledus, taču jāatceras – to nedrīkst kasīt nost ar asu priekšmetu. Šādi var ļoti viegli sabojāt mašīnas lukturus, jo tie ir veidoti tā, lai gaismas staru kūlis būtu koncentrēts, tādējādi nodrošinot labu ceļa apgaismošanu. Tiklīdz lukturus sāk skrāpēt, veidojas mikrošvīkas, kā rezultātā staru kūlis kļūst izkliedētāks, blāvāks. Tumšajā periodā labākas redzamības nodrošināšanai autoīpašnieks var nomainīt esošās spuldzes pret jaudīgākām, taču, ja lukturis būs bojāts, arī no tām jēgas būs maz.
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.
mūsdienās runāt par skābes noplūdi un slotiņu periodisku tīrīšanu ar spirtu ir smieklīgi...un salona apsildei ar salona gaisa filtru ir maz sakara...