Atsaucoties uz iAuto portālā pēdējās nedēļas laikā radušos diskusiju lasītāju starpā par auto apdrošināšanas niansēm, piedāvājam AAS "Balta" KASKO produkta vadītāja Valda Krola komentāru, kurā ir sniegtas atbildes un paskaidrojumi par galvenajām lasītāju komentāros aizskartajām tēmām un jautājumiem. AAS "Balta" cer, ka tas palīdzēs lasītājiem vēl labāk izprast auto apdrošināšanas nianses.
Tā nu tas ir, ka jautājumā par KASKO apdrošināšanas nepieciešamību un apdrošinātāju piedāvāto servisu sabiedrībā domas vienmēr dalās. Vieni uzskata, ka KASKO apdrošināšana ir pilnīgi nevajadzīga - galvenais ir pašam braukt prātīgi un rūpēties par savu automašīnu. Tikmēr citi atzīst apdrošināšanas nepieciešamību un arī regulāri izmanto tās sniegtās priekšrocības, un katram ir savs favorīts apdrošināšanas sabiedrību vidū. Nav brīnums, ka šādi pretēji viedokļi pēdējās dienās ir atspoguļoti arī „iAuto” portālā.KASKO serviss OCTA gadījumā
Tomēr, vērojot lasītāju rakstus un to komentārus, rodas iespaids, ka daudzi līdz galam neizprot atsevišķas būtiskas nianses attiecībā uz transporta līdzekļu apdrošināšanu. Kādam lasītājam tiek izteikti pārmetumi par to, ka viņš, būdams cietušais satiksmes negadījumā, ir izmantojis KASKO apdrošināšanu tā vietā, lai gaidītu, kamēr vainīgā autovadītāja apdrošinātājs izmaksās OCTA atlīdzību. Vēlos norādīt, ka nav nekā slikta situācijā, kad avārijā cietušā puse izmanto savu KASKO apdrošināšanu arī gadījumā, ja vainīgais ir zināms.Pēc negadījuma, sazinoties ar savu KASKO apdrošinātāju, jūs uzticat viņam sava auto remontu un OCTA atlīdzības piedzīšanu no vainīgās puses. Pašlaik Latvijā KASKO atlīdzību izmaksas termiņi ir nesalīdzināmi ātrāki kā OCTA. Latvijas likumdošanā ir noteikts, ka lēmums par OCTA atlīdzību izmaksu ir jāpieņem viena mēneša laikā, turpretī lēmumam par KASKO atlīdzību parasti noteiktais termiņš ir 7-10 dienas. Izmantojot OCTA apdrošināšanu, jūs kā cietušais esat atkarīgs no vainīgā izmantotās apdrošināšanas sabiedrības atlīdzību izmaksas politikas, un pat ar salīdzinoši nelieliem bojājumiem auto remonts var ievilkties.
Izmantojot KASKO polisi situācijā, kad esat negadījumā cietušais, nav arī teikts, ka jums nāksies maksāt pašrisku. Piemēram, „Balta” atbalsta praksi, ka šādos gadījumos netiek rēķināts pašrisks auto bojājumiem un bojāejai, kā arī netiek ietekmēta nākamā gada polises cena. Pieredze rāda, ka nereti klienti ietaupa ne tikai laiku, bet arī saņem labāku servisu, jo remonts tiek veikts pēc KASKO nosacījumiem. Arī tad, ja summa, ko apdrošinātājs piedzen no vaininieka apdrošinātājiem, izrādās mazāka nekā remonta izmaksas, tad šo starpību sedz apdrošinātājs. Tādējādi jūs, neko nezaudējot, iegūstat KASKO servisu OCTA gadījumā.
Taupām, bet vai pareizi?
Pašlaik diskusijas par KASKO nepieciešamību saasinās, jo ekonomiskā Latvijas situācija visiem liek aizdomāties par to, kā ietaupīt līdzekļus un samazināt tēriņus. Viena no pirmajām lietām, ko apsveram, domājot par izdevumu samazināšanu, ir mūsu automašīna un ar to saistītās izmaksas. Tomēr jāņem vērā, ka krīzes apstākļos ne mazāk būtiski ir pareizi sabalansēt savu budžetu - ne tikai no kaut kā atteikties, bet arī ieguldīt, lai pasargātu sevi no negaidītiem lielākiem izdevumiem nākotnē.Lai arī cik prātīgi mēs brauktu, vienalga esam atkarīgi arī no tā, kā rīkojas citi satiksmes dalībnieki, turklāt arī paši neesam pasargāti no kļūdām. Daudziem ir nācies piedzīvot arī nepatīkamus brīžus, kad bez vadītāja stāvošai automašīnai kāds cits braucējs, kuru pēc tam nav iespējams noskaidrot, ir noskrāpējis sānu, vai mūsu vainas dēļ izraisīts negadījums, kurā cietusi arī paša automašīna, kāds garnadzis izsitis auto stiklu vai arī stikls ieplīsis no akmens trieciena. Ir arī situācijas, kad pēc avārijas vainīgā automašīna pamet negadījuma vietu, tā nav noskaidrojama, un cietušajam nav no kā piedzīt zaudējumus. Ja nav KASKO polises, seko nākamās nepatikšanas, kad no jau tā ierobežotā ģimenes budžeta jāatlicina nauda remontam, bet nepieciešamības gadījumā līdzekļi jāaizņemas no kredītiestādēm, radiem, draugiem vai paziņām.
Neapdrošinot savu transporta līdzekli, mēs uzņemamies ievērojamu finanšu risku. Piemēram, šogad lielākā „Baltas” izmaksātā KASKO atlīdzība privātpersonai ir 118 000 eiro. Negadījums cietušajam droši vien izraisītu īstu finanšu katastrofu, ja zaudējumi būtu jāsedz no savas kabatas. Interesanti, ka valstīs, kur ekonomiskā situācija ir salīdzinoši labāka un turīgu cilvēku nav mazums, KASKO polises ir 95 procentiem automašīnu.
Gan „Baltas”, gan kopējie Latvijas apdrošināšanas tirgus rādītāji apliecina, ka KASKO atlīdzību izmaksu apjoms arvien pieaug. Ja 2007.gadā „Balta” KASKO atlīdzībās izmaksāja 10,48 miljonus latu, tad šā gada 10 mēnešos izmaksāti jau gandrīz 9,92 miljoni latu. Tas parāda, ka cilvēki arvien aktīvāk izmanto KASKO polises priekšrocības, tādējādi atslogojot savu ģimenes budžetu. Protams, gadījumi, kad mašīnu vairs nevar salabot un zaudējumi ir vairākos desmitos tūkstošu latu, nav ikdienišķi. Ļoti daudziem auto tiek nodarīti salīdzinoši nelieli bojājumi, taču, pastāvot mūsdienu cenu līmenim, to remonta izmaksas vidēji sasniedz 1000 latus.
Tāpat ir būtiski, cik ātri jūs varat novērst savai automašīnai nodarītos bojājumus. Ja tie jāsedz no savas kabatas, tad ne vienmēr jums būs operatīvi pieejama nepieciešamā naudas summa, un remonts var ievilkties. Piemēram, izsista vējstikla gadījumā būs visai nepatīkami, ja nāksies gaidīt vairākas dienas līdz tā nomaiņai. Pašlaik jau vairāki apdrošinātāji seko „Baltas” piemēram un arī sāk piedāvāt iespēju pieteikt apdrošināšanas atlīdzības, neapmeklējot apdrošinātāja filiāli – piemēram, pa telefonu, internetā vai autoservisā, kas ievērojami samazina dokumentu saskaņošanai nepieciešamo laiku un ļauj ātrāk novērst automašīnai nodarītos bojājumus.
Tūlītējs ietaupījums ne vienmēr attaisno sevi ilgtermiņā. Ņemot vērā to, ka vidējā KASKO polises cena ir 400 lati, pat viens neliels negadījums atsver polises iegādi - tās izmaksas ir nelielas, salīdzinot ar ietaupījumu, kuru iegūsiet, notiekot negadījumam.
Domāju, ka šie ir pietiekami būtiski argumenti, kas liks ikvienam aizdomāties par to, vai tomēr nav maldīgs pieņēmums, ka ir prātīgi taupīt, neiegādājoties KASKO apdrošināšanu.
Ikvienam ir jāapzinās, ka ir vairāki veidi, kā taupīt, un apdrošināšana ir viens no instrumentiem, lai ietaupītu ilgtermiņā un, notiekot negadījumam, nepiedzīvotu finanšu katastrofu.
Valdis Krols,
AAS „Balta” KASKO produkta vadītājs
itkaa daljai teksta piekriitu, bet kam tad videeji polises cena ir 400LVL??
Man ir videeji daargs, videeji liels, un videeji prestizsh dzips, bet Balta pie 800LVL kasko sareekjinaaja..