Cik maksā auto degviela Lietuvā un Polijā? Lai noskaidrotu, cik bagāti esam, laikraksta „AutoInfo” korespondenti devās ceļā...
Sestdiena, 19. decembris. Iepildām pilnu bāku ar gāzi, kura Latvijā maksā Ls 0,385 par litru, un dodamies ceļā. Galamērķis ir poļu mazpilsēta Suvalki, kura atrodas pie Lietuvas robežas.Iebraucot Lietuvā, pirmais, ko pamanījām, bija milzīgā cenu atšķirība tieši autogāzei. Leiši autogāzi tirgo, sākot no 1,39 (Ls 0,284) līdz 1,50 litiem par litru. Mazāka atšķirība ir benzīnam un dīzeļdegvielai. Vispopulārākais — 95. markas — benzīns maksā Ltl 2,58 (Ls 0,526), bet degviela ar oktānskaitli 98 — Ltl 2,89 (Ls 0,59). Arī dīzeļdegvielu leiši tirgo lētāk — Ltl 2,88 (Ls 0,588).
Esam nobraukuši 370 kilometrus un iebraucam Suvalkos. Polijā ir dažādas pievienotās vērtības likmes. Pārtikai un medikamentiem ir 3 vai 7 procenti, bet tabakai, alkoholam vai degvielai — 22% PVN. Mūs interesē degviela, stūrējam uz benzīntanka pusi, lai noskaidrotu poļu degvielas cenas.
Par litru 95. markas benzīna, poļu pani grib Pzl. 3,57(Ls 0,61), bet par 98. markas benzīnu — Pzl. 3,85 (Ls 0,658). Savukārt dīzeļdegviela maksā Pzl. 3,75 (Ls 0,642). Zīmīgi, bet autogāze Polijā maksā lētāk nekā Latvijā, un par litru gāzes nākas šķirties no Pzl. 1,85 (Ls 0,316). Esam dzirdējuši, ka Polijā tirgotā autogāze ir labāka par to, ko tirgo Latvijā. Laikam jau tā ir taisnība. Mūsu automobilis atceļā patērēja par 20% mazāk. Kādas izcelsmes autogāzi tirgo Latvijā, ja, braucot ar Polijā nopirktu degvielu, krasi uzlabojas automobiļa jauda un samazinās patēriņš? Mums nav saprotams, kāpēc Latvijā autogāze maksā par 30% vairāk nekā Lietuvā.
No jaunā gada Latvijas valdība mūs „aplaimo” ar nodokļu kāpumu. Jaunā PVN likme un akcīzes nodoklis degvielas cenu pacels aptuveni par septiņiem santīmiem. Skaidrs, ka Latvijas pierobežu iedzīvotāji pirks degvielu kaimiņu republikās, bet akcīzes nauda, kuru iegūs Lietuva un Igaunija, nonāks šo valstu ceļu fondā. Diemžēl mums ir vissliktākie ceļi Baltijā, bet mēs par tiem maksājam dubultā.
Ik gadu veicot tehnisko apskati, katrs automobiļa vai motocikla īpašnieks maksā ceļu nodokli, kura lielums ir atkarīgs no transporta līdzekļa pilnas masas, un šī nauda tiek novirzīta ceļu uzturēšanai. Arī pie degvielas pievienotais akcīzes nodoklis „aiziet” ceļiem, bet kāpēc Latvijā ir tik slikti ceļi un tik dārga degviela? Zīmīgi, bet Lietuvā un Igaunijā, veicot tehnisko apskati, nav jāmaksā ceļu nodoklis. Ceļi tiek uzturēti no akcīzes nodokļa, kurš iegūts no pārdotās degvielas. Tas arī ir loģiski, ka tas, kurš vairāk brauc, arī vairāk par ceļu maksā.
Kaspars Bergmanis
www.autonews.lv
varbūt ejams š'ds ceļš: www.delfi.lv/news/national...hp?id=22725913