Kādēļ sarežģīt palīdzības sniegšanu cietušajiem? 7

 
10.marts 2010 8:25

Ne tikai tiem, kas kādreiz ir nokļuvuši satiksmes negadījumā, bet arī pārējiem satiksmes dalībniekiem ir labi saprotams, ka tūlīt pēc negadījuma autovadītājs ne tikai ir stresa situācijā, bet arī iespējams cietis, tādēļ spēja ātri un vienkārši informēt ceļu policiju un mediķus ir īpaši svarīga.

<250>Minētā iemesla dēļ ne visai pārliecina valdības komitejā pieņemtais lēmums papildus vienotajam palīdzības telefona numuram 112 ieviest vēl divus papildu numurus policijas un neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai.

Pirmārt, jāatgādina, ka vienotā neatliekamās palīdzības dienesta 112 ieviešanā jau pašlaik iztērēts ne tikai ievērojams budžeta līdzekļu apjoms, bet arī finansējums no obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas. Ja pašlaik ne tikai autovadītāji, bet arī citi Latvijas iedzīvotāji pierod pie vienotā palīdzības telefona nummura 112, tad ieviešot papildus telefona numurus cietušajam iespējams būtu jāmeklē kāda pierakstu grāmatiņa, lai vajadzīgo kontakttālruni atrastu. Der atcerēties traģisko avāriju aizvadītā gada septembrī uz Tallinas šosejas, kad autovadītājs pēc negadījuma vēl bija dzīvs. Neatliekamā medicīniskā palīdzība ieradās pēc 43 minūtēm, un tad varēja tikai fiksēt nāves faktu. Tieši atbildīgo dienestu savstarpējās koordinācijas problēmu dēļ toreiz bojā gāja cilvēks, bet varēja tikt izglābts.

Akcentējot palīdzības izsaukuma operativitātes nozīmi noteikti jāpiemin e-Zvana programma, kuras ieviešanu aktīvi virza Eiropas Komisija, aicinot dalībvalstīs rūpēties par savu pilsoņu drošību, un aktīvāk īstenot šo satiksmes dalībnieku būtībā glābšanas programmu. Briselē uzskata, ka ar e-Zvana palīdzību varētu samazināt neatliekamās medicīniskās palīdzības reaģēšanas laiku par 50% un gada laikā ES kopējā telpā izglābt 2500 cietušo dzīvības. Apsveicami, ka arī Satiksmes ministrija atbalsta e-Zvana ieviešanas nozīmi un ir ķērusies pie šīs programmas īstenošanas.

Latvijas Automoto biedrībai ir 15 gadu pieredze nodrošinot palīdzību autovadītājiem negadījuma vietā. Tieši LAMB ieviesa vienoto palīdzības telefona nummuru 188, kas vēlāk pārtapa par 1888, visās trijās Baltijas valstīs. Iegūtā pieredze liecina, ka vairāku numuru ieviešana var tikai apgrūtināt un palēlināt palīdzības saņemšanu. Protams, ka vieglāk ir palielināt tālruņa numuru skaitu, atbildību par zvanu precizitāti  uzliekot pašam zvanītājam un varbūt pat cietušajam. Tomēr daudz svarīgāk ir nojaukt barjeras starp dažādajiem palīdzības dienestiem gan pēc būtības, gan teritoriāli.

Iedomāsimies tiltu, uz kura braukšanas kustību traucē neskaitāmas barjeras. Pašlaik rodas iespaids, ka atbildīgām amatpersonām ir vēlme nevis nojaukt barjeras, lai braukšana būtu netraucēta un patīkama, bet celt blakus papildus divus nelielus tiltiņus. Diez vai tas būtu saimnieciski saprātīgi un dotu vēlamo rezultātu stiprinot satiksmes drošību.

Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
275388. viesis 10.marts 2010 10:21
0 0 Atbildēt

Problēma nav telefonā,bet galvā.Sākumā tomēr janovērtē cietušā stāvoklis utt,un tad jau ir pofig kam zvani.Primārais man liekas ir nodrošināt šakumperiodā cietušajam labvēlīgus apstākļus,tāpat ātrie no gaisa nenoktitīs.Viss pārējais,stress utt nekur pirmajā momentā nepaliks,vai viens vai trīs numuri,labāk būtu pārbaudīt ik pa laikam vadītāju zināšanas pirmās palīdzības sniegšanā.

275390. viesis 10.marts 2010 10:47
0 0 Atbildēt

Kādreiz bija visiem zināmi 3 numuri - 01, 02, 03 un nevienam nebija problēmu. Tagad zvirbulim ir problēmas atcerēties 3 numurus, tikai par 1 ciparu garākus?

275391. viesis 10.marts 2010 11:00
0 0 Atbildēt

atkal ar savu totaalo kontroli... pofig viniem taas muusu dziiviibas

275394. viesis 10.marts 2010 11:52
0 0 Atbildēt

Komentetājiem - atkal jau tautai ka tik pamuldēt !!! Lietas būtība jau slēpjas apstāklī, ka IR jāveido viens dienests kas saņem zvanus un talāk tiek ar visu galā, pretēja gadījumā -

1) maksāts tiek par 3 zvanu centru izveidi

2) maksāts tiek par darbinieku dežūru nodrošināšanu cauru diennakti 3 dažādās vietās

3) cilvēkam kurs ir avarējis vai ir palīdzējis tagad jāņem un jāzvana 3 dažādiem kantoriem atkarībā pēc vajadzības

4) pilnīgi noteikti būs zināmas problēmas nodrošināt kadrus kas būtu kvalificēti tieši saņem zvanus un normāli atbildētu zvanītājam ( Tam būtu jābūt tādam ka "savdabīgam IT palīdzības dienestam" )

5) tas nav nopietni 3 dienestu sākumā apvienot un tad atkal atgriezties pie skuj viņu zin kādas sistēmas

275401. viesis 10.marts 2010 15:21
0 0 Atbildēt

Neviens līdz šim bez palīdzības nav palicis. Jau gadu desmitgades tradicionali notiek tā, ka ātrie uz CSN atbrauc fiksāk, nekā pie kaut kāda infarktnieka. Jau padomjlaikos, pat lauku rajonos, kur dežūrēja 1 ĀP mašina, vairāku izsaukumu gadījumos prioritāte tika dota izbraukumam uz CSN vietām. Šodien aktuaālākais jautājums jau būtu nodrošināt to visu izdarīt ātrākā laikā. Vairumā gadījumu šodien CSN vietās pirmie ierodas ātrie,,tad pažarnieki un kā pēdējie - CP. Ja nu kas nopietnāks vai "dzeltens", tad pašās beigās vēl atbrauc policijas vadība, kāds prokurors, TV pārstāvji.

275418. viesis 10.marts 2010 21:49
0 0 Atbildēt

Par ko īsti cepiens? Ja jau tik svarīgi ir tieši ātrie, tad iemācies to vienu numuru un viss. Pieņemu, ka cietušie, kas redz bieži esot kkādā stāvoklī un neko nerubī, tāpat nemācēs precīzi paskaidrot kas, kur, kam un kāpēc, tad kāda starpība kuram operatoram smadzenes pist? Žēl ka kādam būs darbs, lai arī kāda privāta būve pa piesasitītajiem līdzekļiem gan jau taps.

275438. viesis 12.marts 2010 8:12
0 0 Atbildēt

Avārijas man daudz nav bijušas un jau no bērna kājas bija zināmi 3 numuri - 01, 02, 03. Ja godīgi tad stresa situācijā pat līdz 112 aizdomāties bija problemātiski, jo tas nav ieaudzināts un netiek lietots.

Nafig vajag kaut kādus kreisos numurus, tāpat neatcerēsies!

Un par e-zvanu, arī nafig vajag. Vot ieskriešu kaimiņa sētā, biki sabuktēšu priekšu, padošu atpakaļ un maukšu tālāk (ir gadījies), a ko ātrie skries uz notikuma vietu? Nenopietni.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti