Euro 6 standarti — nopietns izaicinājums 3

 
12.marts 2010 8:33

Kravas auto dzinēju projektētājiem nu ir laiks atrotīt piedurknes - jāgatavojas jaunajiem Euro 6 emisijas standartiem jaunām kravas auto, kas stāsies spēkā 2013.gada 31.decembrī.

Daļiņu emisiju līmeņi jāsamazina divkārt, savukārt slāpekļa oksīda emisiju līmeņi — par 77%.


Matss Fransēns, „Volvo Trucks” Dzinēju stratēģijas un plānošanas menedžeris, komentē Euro standartus

Matss Fransēns (Mats Franzén), „Volvo Trucks” Dzinēju stratēģijas un plānošanas menedžeris, ir apmierināts ar „Volvo” dzinēju projektētāju spēju pielāgoties jauno standartu stingrajām robežvērtībām.

„Mēs uz augstajām prasībām raugāmies pozitīvi un mums — tāpat kā citiem — tas ir izaicinājums un iespēja apliecināt savas prasmes, kas nepārprotami ir mūsu priekšrocība, salīdzinot ar konkurentiem. Atbilstību standartiem mēs panāksim vēl ilgi pirms jauno noteikumu stāšanās spēkā,” stāsta viņš.

Kā dzinēji jāuzlabo, lai tie atbilstu jaunajām robežvērtībām? Iespēju ir daudz: uzlabota programmatūra, berzes optimizēšana, efektīvāka selektīvā katalītiskā reducēšana un darbības temperatūru pielāgošana. Ļoti ticams, ka panākt atbilstību Euro 6 varēs, kombinēti ieviešot SKR, izplūdes gāzu recirkulāciju un daļiņu filtru.

Neatkarīgi speciālisti pauduši kritisku nostāju. Viņi apgalvo, ka, ņemot vērā mūsdienu dzinēju tehnoloģijas, Euro 6 standartu ieviešanas dēļ pieaugs degvielas patēriņš.

„Nav šaubu, ka lielākais Euro 6 izaicinājums būs slāpekļa oksīda emisiju līmeņu samazināšana, nepieļaujot degvielas patēriņa pieaugumu un ar to saistīto CO2 emisiju līmeņu paaugstināšanos. Mūsu dzinēju projektētāji pēdējo gadu desmitu laikā guvuši ievērojamus panākumus, un mēs turpināsim izstrādāt dzinējus efektīvam degvielas patēriņam neatkarīgi no noteikumiem un standartiem,” saka Fransēns.

Pēdējo dekāžu laikā degvielas patēriņš ir pamatīgi samazinājies. Piemēram, „Volvo” populārās kravas automašīnas FH dīzeļdegvielas patēriņš pēdējo 30 gadu laikā sarucis gandrīz par 40%. Un ar 2005. gadā klajā laisto D13 dzinēju „Volvo” kļuva par vienu no vadošajiem nozares uzņēmumiem degvielas ekonomijas ziņā.

„Jā, mēs neapšaubāmi esam vadošie degvielas ekonomijas jomā. Turklāt turpināsim samazināt degvielas patēriņu par aptuveni 1% gadā. Tas ir būtisks ietaupījums — gan ekonomiskā, gan vides saudzēšanas aspektā,” komentē Fransēns.

Taču visnozīmīgāk samazinātas emisijas gaisā. Pirms 30 gadiem vienas kravas automašīnas daļiņu emisiju līmenis bija tāds pats kā 50 kravas automašīnām pašlaik. Kad tiks ieviests Euro 6, daļiņu emisiju līmenis būs vēl 50% mazāks.

„Mūsu kravas automašīnas ir ne vien videi draudzīgākas un ekonomiskākas, bet arī jaudīgākas. Pirms 20 gadiem mūsu spēcīgākā dzinēja jauda bija 470 zirgspēki. Pašlaik klientiem varam piedāvāt „Volvo FH 16” — pasaulē jaudīgāko kravas automašīnu ar 700 zirgspēku dzinēju,” stāsta Fransēns.

Tātad — dzinēju projektētāji var izstrādāt emisiju standartiem atbilstošus dzinējus. Tomēr uzlabojumiem ir sava cena. Pašlaik dzinēju ražošana izmaksā aptuveni divreiz vairāk nekā deviņdesmito gadu sākumā.

„Protams, ir ļoti dārgi izstrādāt dzinējus, kas ir pārāki visos aspektos — vides draudzīguma, degvielas patēriņa, kalpošanas ilguma un vadāmības ziņā. Taču „Volvo” ir pasaulē lielākais dīzeļdegvielas dzinēju ražotājs un ražošana notiek lielos apjomos, tāpēc mēs arī šeit ieņemam vadošo pozīciju,” skaidro Fransēns.

Vai Euro 6 standarti ir pietiekami augsti vai arī nepieciešami pat augstāki standarti?

Euro 6 ietvaros daļiņu, slāpekļa oksīda un oglekļa dioksīda emisijas tiks samazinātas līdz videi nekaitīgākiem līmeņiem. Taču mums ar to nepietiek. Pašlaik esam pievērsušies degvielas patēriņa turpmākai samazināšanai, tādējādi ierobežojot klimata izmaiņas izraisošā CO2 emisiju līmeņus,” saka Fransēns.

Fakti — ES emisiju standarti Euro 1–6, g/kWh

NOx    DM
Euro 1, 1993            8,0    0,36
Euro 2, 1996            7,0    0,15
Euro 3, 2001            5,0    0,10
Euro 4, 2006            3,5    0,02
Euro 5, 2009            2,0    0,02
Euro 6, 2013            0,46    0,01

Definīcijas

NOx — slāpekļa oksīds
DM — daļiņu masa jeb visu viena vienas kilovatstundas laikā saražoto daļiņu kopējā masa
Uzmanību! Emisiju robežvērtības vēl nav noteiktas, tāpēc vērtības norādītas, pamatojoties uz jauno normatīvo aktu sagatavošanas darbiem.

 

 
Visi komentāri
 
275476. viesis 14.marts 2010 21:56
0 0 Atbildēt

Par dardzību nestrīdos, naudu kāst viņi port.

Iztuurība salīdzinot ar vecākiem motoriem ir nekāda, plāni kā papīrs...

275481. viesis 15.marts 2010 10:43
0 0 Atbildēt

Jau ar tekoshiem standartiem vieglajiem auto degvielas ekonomija nekada- it kaa atgaze tiiraka, bet degvielu tam par godu jateree vairaak... Pasham naacas uz savas adas to izjust- jauns auto ar 1.6 16v 4 cilindru motoru un 15 gadus vecs, tadas pashas konstrukcijas motors ar daliito sprici un vienu katalizatoru. Abi auto tehniski idealaa kartibaa, riepas labas, pareizi piepumpetas, auto lidziigaa svaraa. Lai kaa necentos ripinaaties un braukt ekonomiski, jaunais auto eeda ap 2-2.5 l uz 100km vairaak, ko secinaaju peec vairaku tuukstoshu km nobraukuma dalot km ar ielieto bakaa...

275485. viesis 15.marts 2010 13:32
0 0 Atbildēt

Drīz jau nevis būs c02 izmeši, bet auto sāks vēl ražot skābekli :D

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti