Kravas auto dzinēju projektētājiem nu ir laiks atrotīt piedurknes - jāgatavojas jaunajiem Euro 6 emisijas standartiem jaunām kravas auto, kas stāsies spēkā 2013.gada 31.decembrī.
Daļiņu emisiju līmeņi jāsamazina divkārt, savukārt slāpekļa oksīda emisiju līmeņi — par 77%.
Matss Fransēns, „Volvo Trucks” Dzinēju stratēģijas un plānošanas menedžeris, komentē Euro standartus |
Matss Fransēns (Mats Franzén), „Volvo Trucks” Dzinēju stratēģijas un plānošanas menedžeris, ir apmierināts ar „Volvo” dzinēju projektētāju spēju pielāgoties jauno standartu stingrajām robežvērtībām.
„Mēs uz augstajām prasībām raugāmies pozitīvi un mums — tāpat kā citiem — tas ir izaicinājums un iespēja apliecināt savas prasmes, kas nepārprotami ir mūsu priekšrocība, salīdzinot ar konkurentiem. Atbilstību standartiem mēs panāksim vēl ilgi pirms jauno noteikumu stāšanās spēkā,” stāsta viņš.
Kā dzinēji jāuzlabo, lai tie atbilstu jaunajām robežvērtībām? Iespēju ir daudz: uzlabota programmatūra, berzes optimizēšana, efektīvāka selektīvā katalītiskā reducēšana un darbības temperatūru pielāgošana. Ļoti ticams, ka panākt atbilstību Euro 6 varēs, kombinēti ieviešot SKR, izplūdes gāzu recirkulāciju un daļiņu filtru.
Neatkarīgi speciālisti pauduši kritisku nostāju. Viņi apgalvo, ka, ņemot vērā mūsdienu dzinēju tehnoloģijas, Euro 6 standartu ieviešanas dēļ pieaugs degvielas patēriņš.
„Nav šaubu, ka lielākais Euro 6 izaicinājums būs slāpekļa oksīda emisiju līmeņu samazināšana, nepieļaujot degvielas patēriņa pieaugumu un ar to saistīto CO2 emisiju līmeņu paaugstināšanos. Mūsu dzinēju projektētāji pēdējo gadu desmitu laikā guvuši ievērojamus panākumus, un mēs turpināsim izstrādāt dzinējus efektīvam degvielas patēriņam neatkarīgi no noteikumiem un standartiem,” saka Fransēns.
Pēdējo dekāžu laikā degvielas patēriņš ir pamatīgi samazinājies. Piemēram, „Volvo” populārās kravas automašīnas FH dīzeļdegvielas patēriņš pēdējo 30 gadu laikā sarucis gandrīz par 40%. Un ar 2005. gadā klajā laisto D13 dzinēju „Volvo” kļuva par vienu no vadošajiem nozares uzņēmumiem degvielas ekonomijas ziņā.
„Jā, mēs neapšaubāmi esam vadošie degvielas ekonomijas jomā. Turklāt turpināsim samazināt degvielas patēriņu par aptuveni 1% gadā. Tas ir būtisks ietaupījums — gan ekonomiskā, gan vides saudzēšanas aspektā,” komentē Fransēns.
Taču visnozīmīgāk samazinātas emisijas gaisā. Pirms 30 gadiem vienas kravas automašīnas daļiņu emisiju līmenis bija tāds pats kā 50 kravas automašīnām pašlaik. Kad tiks ieviests Euro 6, daļiņu emisiju līmenis būs vēl 50% mazāks.
„Mūsu kravas automašīnas ir ne vien videi draudzīgākas un ekonomiskākas, bet arī jaudīgākas. Pirms 20 gadiem mūsu spēcīgākā dzinēja jauda bija 470 zirgspēki. Pašlaik klientiem varam piedāvāt „Volvo FH 16” — pasaulē jaudīgāko kravas automašīnu ar 700 zirgspēku dzinēju,” stāsta Fransēns.
Tātad — dzinēju projektētāji var izstrādāt emisiju standartiem atbilstošus dzinējus. Tomēr uzlabojumiem ir sava cena. Pašlaik dzinēju ražošana izmaksā aptuveni divreiz vairāk nekā deviņdesmito gadu sākumā.
„Protams, ir ļoti dārgi izstrādāt dzinējus, kas ir pārāki visos aspektos — vides draudzīguma, degvielas patēriņa, kalpošanas ilguma un vadāmības ziņā. Taču „Volvo” ir pasaulē lielākais dīzeļdegvielas dzinēju ražotājs un ražošana notiek lielos apjomos, tāpēc mēs arī šeit ieņemam vadošo pozīciju,” skaidro Fransēns.
Vai Euro 6 standarti ir pietiekami augsti vai arī nepieciešami pat augstāki standarti?
Euro 6 ietvaros daļiņu, slāpekļa oksīda un oglekļa dioksīda emisijas tiks samazinātas līdz videi nekaitīgākiem līmeņiem. Taču mums ar to nepietiek. Pašlaik esam pievērsušies degvielas patēriņa turpmākai samazināšanai, tādējādi ierobežojot klimata izmaiņas izraisošā CO2 emisiju līmeņus,” saka Fransēns.
Fakti — ES emisiju standarti Euro 1–6, g/kWh
NOx DM
Euro 1, 1993 8,0 0,36
Euro 2, 1996 7,0 0,15
Euro 3, 2001 5,0 0,10
Euro 4, 2006 3,5 0,02
Euro 5, 2009 2,0 0,02
Euro 6, 2013 0,46 0,01
Definīcijas
NOx — slāpekļa oksīds
DM — daļiņu masa jeb visu viena vienas kilovatstundas laikā saražoto daļiņu kopējā masa
Uzmanību! Emisiju robežvērtības vēl nav noteiktas, tāpēc vērtības norādītas, pamatojoties uz jauno normatīvo aktu sagatavošanas darbiem.
Par dardzību nestrīdos, naudu kāst viņi port.
Iztuurība salīdzinot ar vecākiem motoriem ir nekāda, plāni kā papīrs...