Zinātnieki ir izstrādājuši jaunu katalizatoru dīzeļdzinēju izplūdes gāzu attīrīšanai no toksiskajiem slāpekļa oksīdiem, kas ļaus samazināt automobiļa cenu un padarīt dzinējus ekonomiskākus, ziņo RIA Novosti.
Dīzeļdzinēji, atšķirībā no iekšdedzes benzīna dzinējiem, darbojas pie paaugstinātas temperatūras un spiediena, kā arī ar augstu skābekļa saturu degmaisījumā. Tā rezultātā, sadegot dīzeļdegvielai, rodas slāpekļa oksīdi. Parastajos benzīna dzinējos šis slāpeklis paliek inertas molekulas N2 formā.
Slāpekļa oksīdi NO un NO2 ir cilvēkam kaitīgi, tādēļ mūsdienu dīzeļdzinēji ir aprīkoti ar speciālu sistēmu, kas attīra izplūdes gāzes no šiem oksīdiem. Šim attīrīšanas procesam ir nepieciešams platīna katalizators.
Zinātnieku grupa no General Motors Pētnieciskās laboratorijas uzskata, ka dārgo platīnu katalizatorā var aizstāt ar trim oksīdiem - lantānu, kobaltu un mangānu, kā arī ar smago metālu stronciju. Šādi katalizatori var veikt pirmsoksidēšanās funkcijas tikpat labi, kā platīns. Pie tam, nelielās devās pievienots palādijs, kas ir lētāks un izplatītāks par platīnu, padara šādu katalizatoru par noturīgu pret augstām temperatūrām, kā arī pret saindēšanos ar sēra savienojumiem.
Jaunais izgudrojums var samazināt automobiļu izmaksas, kā arī perspektīvā tas var tikt pielietots arī benzīna dzinējos. Patreiz jaunā tehnoloģija tiek testēta reālos automobiļos. Taču pagaidām ir grūti spriest, kad tā parādīsies tirgū.
Ja izpūtējos būtu platīns, tad visi dīzeļauto izpūtēji būtu nozagti... ar faktu, ka nozagu es.... :D