Siltais pavasaris, sarežģītie braukšanas apstākļi pilsētā, finansiālais ieguvums un, protams, rūpes par veselību ir ievērojami palielinājuši riteņbraucēju skaitu uz galvaspilsētas ielām.
Autovadītājiem un riteņbraucējiem būtu jāatceras - visi satiksmes dalībnieki ir vienlīdzīgi un viņu attiecības regulē satiksmes noteikumi, nevis transporta līdzekļu masa. Autovadītājiem apstājoties, veicot pagriezienu vai citu kustību, būtu jāpārliecinās vai visi satiksmes dalībnieki, tajā skaitā velosipēdisti ir informēti par manevru. Tāpat jāņem vērā arī ceļu bieži vien neapmierinošais stāvoklis, kas rada papildus riskus. Savukārt, riteņbraucēji bieži vien rada bīstamu situāciju veicot tikai viņiem vien izprotamus manevrus, un neievērojot satiksmes noteikumus.
Latvijas Automoto biedrība (LAMB) vienmēr ir uzskatījusi savstarpējo toleranci uz ceļa, kā obligātu priekšnoteikumu stiprinot satiksmes drošību. Starptautiskā automobīļu federācija (FIA), kuras biedrs ir arī LAMB, jau divpadsmito gadu rīko „Jauno satiksmes dalībnieku forumu”, kas notiek arī Latvijā. Foruma laikā tieši ar riteņbraukšanas prasmju palīdzību jauniešiem tiek mācīti satiksmes noteikumi un kultūra uz ceļa. Tāpat FIA regulāri rīko Starptautisko velotūrisma ralliju, kas šovasar notiks Polijā. Jāuzsver, ka riteņbraukšanas kā ceļu satiksmes elementa nozīmes pieaugums cieši saskan ar Eiropas Komisijas iniciēto un LAMB atbalstīto degvielas ekonomijas programmu 50BY50, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam par 50% samazināt degvielas patēriņu un CO2 izmešu apjomu.
<250>Iemesli biežajām domstarpībām ir acīmredzami – autobraucēji apdraud riteņbraucējus un otrādi. Abiem satiksmes dalībniekiem ideālā situācijā nebūtu jāpārvietojas pa vienu un to pašu brauktuvi. Risinājums gan ceļu policijā, gan Rīgas pašvaldībā ir labi zināms. Tie ir veloceliņi, kuri plašā tīklā ir izplatīti visās lielākajās Eiropas pilsētās. Piemēram, Berlīnē vai Vīnē veloceliņš bieži ir ietves daļa, kas norobežota ar nepātraukto līniju un marķēta ar velosipēda trafaretu.
Kamēr veloceliņu vēl būs nedaudz, kā arī tos būvēs lēni un dārgi autovadītājiem un velobraucējiem ir jāsadzīvo uz ceļa un jāsaprot, ka visi esam satiksmes dalībnieki, un lai arī tieši velobraucējs ir mazaizsargāts, ceļu satiksmes negadījumā piedzīvot nepatikšanas varam visi, neatkarīgi no tā vai pārvietojamies izmantojot muskuļu spēku vai zirgspēkus.
Varam aicināt visus satiksmes dalībniekus būt tolerantiem un pieklājīgiem, un tas noteikti ir jādara, tomēr vienmēr jau atradīsies kāds mūziku „aizklausījies” un paralēlajā pasaulē dzīvojošs riteņbraucējs un darbā brāzienu no priekšniecības saņēmis autovadītājs. Cerēsim, ka viņi nesatiksies uz ceļa. Lai to panāktu, jādomā par lētu un operatīvu veloceliņu ieviešanas veidu.
Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis.
Vai CP vispār pievērš uzmanību velosipēdistiem, kuri brauc pa brauktuvi?
Noderīgas būtu kaut vai tās pašas dokumentu pārbaudes, kas atsijātu velosipēdistus, kuriem nav tiesību piedalīties ceļu satiksmē(nav ne velo, ne auto vadītāja apliecības).
Tālāk jau var domāt par to velosipēdistu izķeršanu, kuri brauc pa nepareizām joslām, pie sarkanās gaismas utt.