Atbildes uz iAuto lasītāju jautājumiem par OCTA 9

29.jūnijs 2010 10:51

Piedāvājam iepazīties ar iAuto lasītāju uzdotajiem jautājumiem par OCTA un LTAB valdes priekšsēdētāja Jura Stengrevica atbildēm.

Labdien!

Jautājums ir par braukšanu un ārzemēm un OCTA polises formātu.
Kā zināms, tagad Latvijā nav nepieciešams uzrādīt OCTA polisi, kā arī polises var nopirkt internetā, nenoslēdzot rakstveida līgumu. Latvijā nav problēmu - policists OCTA polises spēkā esamības periodu redz datubāzē, bet kā ir braucot uz ārzemēm?

Ārzemju policists redzēs kādā starptautiskā datu bāzē manu OCTA"?
Varbūt ja brauc uz ārzemēm, jāprasa polises noformēšana rakstveidā, lai ir ko uzrādīt nepieciešamības gadījumā?

Pašas apdrošināšanas sabiedrības, kurās esmu apdrošinājies, uz šo jautājumu ir atbildējušas pretrunīgi:
1)vienā apdrošināšanas sabiedrības apgalvoju, ka problēmu neesot, jo informācija esot pieejama datubāzē, kurā informāciju dabūj arī ārvalstu policisti;
2) vienā apgalvoja, ka braucot uz ārzemēm vajagot polisi noformēt rakstveidā, lai nerastos problēmas.

Kā tad īsti ir?
Māris

Atbild Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs:

Saskaņā ar OCTA likumu, dodoties uz ārvalstīm, autovadītājam ir jābūt līdzi derīgai OCTA polisei. Tas ir tādēļ, lai nerastos lieki pārpratumi un apdrošināšanas esamības pārbaude neaizkavētu vadītāju, jo starp valstīm, kurās ir derīgs standartlīgums, nav vienotas datu bāzes par apdrošināšanas līgumiem. Apdrošināšanas esamība var tikt pārbaudīta izmantojot Latvijas datubāzi, ievadot tajā automašīnas reģistrācijas numuru.

Ja plānojat doties uz ārvalstīm un OCTA polise ir iegādāta internetā, tad jāsazinās ar savu apdrošinātāju un jāuzzina, kā var saņemt polisi izdrukāta dokumenta veidā un ar apdrošinātāja parakstu. Atrodoties ārzemēs, var rasties dažādas neparedzētas situācijas, kurās OCTA polises izdrukātā versija var aiztaupīt nepatīkamus brīžus ceļojuma laikā.

Jāatgādina, ka OCTA standartlīgums (parastā OCTA polise) ir derīgs visās Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un Šveicē, Andorā un Horvātijā. Dodoties uz šīm valstīm, nav jāiegādājas cita veida obligātā civiltiesiskā apdrošināšana.

Labdien!

Gribēju uzzināt, vai tad ja automašīna, no firmas, kurā es strādāju tiek pārrakstīta uz mana vārda, vai man būs jāiegādājas vēlreiz pašam OCTA polise, lai gan esošā vēl ir derīga 6 mēnešus? Kā labāk rīkoties?

Jānis

Atbild Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs:

Nopērkot OCTA polisi, tiek apdrošināta transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskā atbildība – viņa un tā transportlīdzekļa varbūtība izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Līdz ar to, ja transportlīdzekļa īpašnieks vai transportlīdzeklis mainās, tad iepriekš izsniegtā OCTA polise vairs nav derīga un jāiegādājas jauna. Svarīgi ir nejaukt faktisko īpašnieku ar juridisko, jo tās ir divas dažādas lietas.

Savukārt, transportlīdzekļa iepriekšējais īpašnieks šajā gadījumā var pārtraukt iegādāto OCTA polisi pirms termiņa beigām, iesniedzot savam apdrošinātājam rakstveida pieteikumu ar pamatojumu par to, ka transportlīdzeklis ir pārreģistrēts (mainījies īpašnieks).


Kāpēc tiek izmaksātas tik smieklīgi mazas summas par personai nodarītajiem zaudējumiem? Ir dīvaini lasīt, ka limits ir noteikts 250 tūkstoši, bet reāli cilvēks par traumu, kuras ārstēšanai jāpavada vairākas nedēļas slimnīcā, saņem vien dažus simtus. Kas nosaka šīs summas?

Atbild Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs:

Zaudējumu atlīdzības tiek aprēķinātas, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījumā nodarītos faktiskos zaudējumus personai – par ārstēšanos, negūtajiem ienākumiem ārstēšanās laikā, palīglīdzekļiem, medikamentiem, u.tt.. Turklāt OCTA kompensē arī valsts un pašvaldību izdevumus par cietušo ārstēšanu un izmaksātajiem pabalstiem un pensijām.

Kopējā izmaksājamā atlīdzību summa veidojas no apdrošinātājam iesniegtajiem dokumentiem, kas apliecina izmaksas. Invaliditātes gadījumā šie maksājumi ir pat mūža garumā vai līdz likumdošanā noteiktā apdrošināšanas limita sasniegšanai.

Jāatzīmē, ka OCTA apdrošināšanā zaudējumi tiek atlīdzināti pēc kompensācijas principa. Tas nozīmē to, ka cietušajam tiek kompensēti viņa faktiskie izdevumi par ārstēšanās laikā iztērētajiem līdzekļiem un tiek kompensēta nesaņemto ienākumu daļa ārstēšanās periodā vai invaliditātes gadījumā kompensēta starpība, kas rodas cietušajam pēc negadījuma zaudējot ienākumus. Faktiski likums paredz cilvēkam materiālā ziņā nodrošināt to stāvokli, kāds bija pirms negadījuma. Praksē atlīdzībās tiek maksāti gan daži simti, gan arī daudzi tūkstoši. Tāpat tiek atlīdzināti arī daži lati, ja traumas bijušas vieglas.

No pērnā gada decembra apdrošinātāja atbildības limits par zaudējumiem personai ir 2,5 miljoni eiro. Tā ir maksimālā summa, ko apdrošinātājs vai neapdrošināta transportlīdzekļa gadījumā LTAB izmaksās visiem vienā satiksmes negadījumā cietušajiem par personai nodarītajiem zaudējumiem.

Jūs minat, ka pavadot vairākas nedēļas slimnīcā, saņemtā kompensācija ir sastādījusi dažus simtus latu. Tas nozīmē, ka šī summa ir arī faktiskie izdevumi, kuri pašam cietušajam radušies ārstēšanās procesā. Kā arī, ja cietušais saņēmis par šo laiku slimības naudu un slimības pabalstu, tad apdrošinātājs cietušajam ir izmaksājis atlīdzību, kas aprēķināta kā starpība starp viņa pirms negadījuma saņemto darba samaksu un izmaksāto slimības naudu, ko samaksājis darba devējs un slimības pabalstu, ko samaksājusi VSAA. Jāņem vērā, ka kopējā zaudējumu atlīdzībā, ko izmaksā apdrošinātājs, jāierēķina arī visas tās summas, ko cietušā ārstēšanai, rehabilitācijai (valsts daļa par operāciju, gultas vietu slimnīcā, u.tt.) un slimības pabalstiem apmaksājusi valsts no valsts budžeta līdzekļiem.

Ja kāds avārijā cietušais ceļ pret mani civilprasību par viņam nodarītajiem morālajiem zaudējumiem par vairākiem tūkstošiem un tiesa to apmierina, tad taču šo summu vajadzētu samaksāt OCTA apdrošinātājam? Vai tomēr tas ir kaut kas tāds, ko OCTA nesedz?

Atbild Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs:

Atbildot uz jautājumu par civilprasību, jāatzīst, ka cietušajam ir visas tiesības vērsties tiesā ar prasību pret satiksmes negadījuma izraisītāju. Ja šajā gadījumā tiesas spriedums būs pozitīvs prasības cēlājam, OCTA neapmaksās šāda veida izdevumus. Tā sedz tikai tos zaudējumus, kas ir paredzēti OCTA likumā.

Saskaņā ar likumu ir paredzēts atlīdzināt arī morālos zaudējumus, kas ir definēti kā nemateriālie zaudējumi. Ar nemateriālajiem zaudējumiem OCTA likuma izpratnē tiek saprasti zaudējumi, kas saistīti ar cietušās personas fizisku traumu; cietušās personas sakropļojumu, invaliditāti; apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāvi; apgādnieka, apgādājamā vai laulātā 1.grupas invaliditāti. Apdrošināšanas atlīdzības apmērs un aprēķināšanas kārtība par šiem zaudējumiem noteikta Ministru kabineta noteikumos.

Savukārt civilprasību var sniegt par tiem zaudējumiem, ko OCTA nekompensē vai arī tiek prasīts negadījuma izraisītājam kompensēt lielāku summu, nekā noteikts MK noteikumos, un ko samaksājis apdrošinātājs.

 


SVEIKI
Jautajums ir tads .
Kapec vieglo automasinu piekabem nav bonus malus klase ?Ja nav bonus -malus klase nav arii katru gadu apdrosinasanas atlaide .Principaa sanaak ka del siis sistemas es tieku apkrapts par atlaidi no apdrosinataju puses del sis bonus malus klases. Summa protams jau nav liela ,bet ja ir tris taadas piekabes ,tad jau tomeer ir kaads latins.
Manas pardomas ,ja nav piekabei bonus malus klase, tad varbuut nevajadzetu vispaar tai apdrosinaasanu ,kaa mopediem .Pietiktu ar velkosaa auto octu ,kas komplesi ari segtu piekabes izdaritos zaudejumus .
Cerams, ka buus arii kompitenta atbilde nevis tikai klusums ,kaa uz nevelamu jautaajumu .
Paldies .

Nevaru atrast inf par BM klasēm uz piekabēm arī LTAB mājas lapā nav nekas par to teikts bet par octa tomēr ir.

Atbild Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs:

Ja piekabe ir sakabē ar transportlīdzekli un pārvietojas pa brauktuvi, arī piekabe automātiski kļūst par ceļu satiksmes dalībnieku, gluži kā automašīna. Ja ar šādu automašīnu tiks izraisīts negadījums, tad cietušajam atlīdzinās automašīnas - vilcēja apdrošinātājs. Savukārt, ja tā ir bijusi atvienota vai pavirši piekabināta, sākusi slīdēt un nodarījusi bojājumus citas personas mantai (transportlīdzeklim, ēkai u.c.), šādā gadījumā cietušajam atlīdzina piekabes apdrošinātājs. Tādēļ arī piekabēm obligāti ir jābūt OCTA.

Jāpiekrīt, ka piekabes salīdzinoši maz izraisa negadījumus, tādēļ tām praktiski nav iespējams diferencēt riskus. Ja apdrošinot piekabes pielietotu līdzīgas metodes risku izvērtēšanā kā, piemēram, apdrošinot kravas auto, rezultātā nebūtu objektīvs Bonus-malus klašu aprēķins, jo viens piekabes izraisīts negadījums varētu ievērojami sadārdzināt polises cenu sliktās Bonus-malus klases dēļ, līdz ar to apdrošinātāji apdrošināšanas prēmijas piekabēm rēķina ņemot vērā citus faktorus.

 

 
9 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
277689. viesis 29.jūnijs 2010 15:00
1 0 Atbildēt

principaa apdroshinaataa nauda par piekabeem vienkaarshi nonaak apdirsinaataaju kabataas

277700. viesis 29.jūnijs 2010 22:45
1 0 Atbildēt

Nevajag jau teikt ka piekabes adrošināšana nemaksā neko .Cits apdrošinātājs pras 15ls cits 5.40ls , tad starpība gan ir .

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Apdzinējs apgāžas uz jumta - kurš vainīgs? (+ VIDEO) 1

Video autors nofilmē neveiksmīgu apdzīšanas manevru, kura rezultātā apdzinējs nobrauc no ceļa un apgāžas uz jumta (visi notikumi līdz 0:30). Lasīt vairāk

 

Saeimas komisija atbalsta ieceri OCTA likumā precizēt apdrošinātāja regresa prasības iesniegšanas kārtību

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šodien atbalstīja izskatīšanai galīgajā lasījumā grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz apdrošinātāja regresa prasības iesniegšanas kārtību. Lasīt vairāk

 

Gandrīz 18 miljoni - pārdots retro "Ferrari" (+ foto) 3

"RM Sotheby’s izsolē" pārdots 1959.gada "Ferrari 250 GT California Spider Competizione", atnesot savam pēdējam īpašniekam gandrīz 18 miljonus dolāru. Lasīt vairāk

 

Uztriecas taksometram, kas brauc atpakaļgaitā (+ video) 5

Kravas auto nespēj nobremzēt un uztriecas taksometram, kura šoferis to vada atpakaļgaitā pa autoceļu ar intensīvu satiksmi. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti