Lielbritānijā tiek piedāvāts ievest autovadītāju apliecību gradācijas sistēmu, kas ļautu ierobežot autovadītāja tiesības atkarībā no braukšanas stāža un teorētiskām zināšanām.
Šādu ierosinājumu ir izteikuši Lielbritānijas Kardifas Universitātes pētnieki. Galvenokārt, šāda sistēma aizliegtu nepieredzējušiem autovadītājiem atrasties pie auto stūres diennakts tumšajā laikā vai pārvadāt automobilī bērnus, ziņo Reuters.
Neskatoties uz to, ka Lielbritānijā samazinās CSN skaits, valstī tiek novērots to avāriju skaita pieaugums, kurās par vainīgiem tiek atzīti nepieredzējušie autovadītāji, teikts pētījumā. Jaunā autovadītāju apliecību gradācijas sistēma katru gadu ļaus glābt 200 cilvēku dzīvības un novērst 14 tūkstošus ievainojumu, kā arī ieekonomēs līdz 890 tūkst.britu mārciņu no valsts budžeta.
Pret šādu sistēmu jau ir izteikušās britu automobiļu organizācijas. Viņuprāt, šo sistēmu būs grūti ieviest dzīvē, jo regulāri būs jāmaina autovadītāju apliecības, kā arī jāseko līdzi aizliegumu ievērošanai. Šāda sistēma ierobežo arī to britu tiesības, kas strādā naktīs.
Taču neskatoties uz iebildumiem, Kardifas universitāte plāno prezentēt savu pētījumu Pasaules drošības konferencē, kas norisināsies Londonā. Projekta autori cer, ka Lielbritānijas valdība pievērsīs tam uzmanību.
Patreiz autovadītāju apliecību gradācijas sistēma darbojas Austrāijā, Kanādā, Jaunzēlandē un dažos ASV štatos. Tā paredz autovadītājam trīs autovadītāja apliecību saņemšanu ar dažādiem ierobežojumiem līdz brīdim, kamēr tiek saņemta pastāvīgā autovadītāja apliecība. Pie katras apliecības izsniegšanas tiek ņemts vērā autovadītāja stāžs, vecums un teorētiskās zināšanas. Saskaņā ar Kalifornijā (ASV) veiktajiem pētījumiem, šādas sistēmas ieviešana par 28 procentiem samazināja letālu gadījumu un ievainojumu skaitu pusaudžu vidū.
Kanādā ierobežojumi braukt naktī nav tikai jaunajiem vadītājiem. Arī cilvēkiem ar redzes problēmām ir liegums braukt naktī.