Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ierosinājis kriminālprocesu par tehniskās apskates uzņēmuma amatpersonas prettiesiskajām darbībām saistībā ar transportlīdzekļu tehniskajām apskatēm, nepamatoti izsniedzot tehniskās apskates uzlīmes.
Operatīvo un izmeklēšanas pasākumu kompleksa rezultātā, sadarbojoties ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Pārvaldi, iegūtie pierādījumi liecina, ka CSDD pārraudzībā esošā tehniskās apskates akreditētā uzņēmuma „Venttests” darbinieks, būdams valsts amatpersona, izmantojot starpnieku, pieņēma kukuļus, lai tehniskās apskates uzlīmi izsniegtu automašīnām, kurām būtu izsniedzama tikai pagaidu atļauja 30 dienas piedalīties ceļu satiksmē.
Pirmstiesas izmeklēšanas laikā noskaidrots, ka tehniskās apskates inspektors 2010.gadā par pretlikumīgu darbību veikšanu ar starpnieka palīdzību no autovadītājiem pieņēmis kukuļus - 20 LVL par tehniskās apskates uzlīmi.
Uzskatot, ka iegūto pierādījumu kopums ir pietiekams, 2010.gada 15.oktobrī KNAB izmeklētājs tehniskās apskates inspektoru atzina par aizdomās turēto kukuļņemšanā pēc Krimināllikuma 320.panta trešajā daļā paredzētā nozieguma pazīmēm, savukārt starpnieku atzina par aizdomās turēto kukuļošanas starpniecībā.
Aizdomās turētajiem piemēroti ar brīvības atņemšanu nesaistīti drošības līdzekļi.
___________________________
320.pants. Kukuļņemšana
(1) Par kukuļa, tas ir, materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu, pieņemšanu, ko izdarījusi valsts amatpersona pati vai ar starpnieku par kādu jau izdarītu likumīgu vai nelikumīgu darbību vai pieļautu bezdarbību kukuļdevēja, kukuļa piedāvātāja vai citas personas interesēs, izmantojot savu dienesta stāvokli, neatkarīgi no tā, vai pieņemtais vai piedāvātais kukulis domāts šai valsts amatpersonai vai jebkurai citai personai, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības uz noteiktu nodarbošanos vai tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku līdz diviem gadiem vai bez tā.
(2) Par kukuļa vai tā piedāvājuma pieņemšanu, ko izdarījusi valsts amatpersona pati vai ar starpnieku pirms kādas likumīgas vai nelikumīgas darbības izdarīšanas vai neizdarīšanas kukuļdevēja, kukuļa piedāvātāja vai citas personas interesēs, izmantojot savu dienesta stāvokli, neatkarīgi no tā, vai pieņemtais vai piedāvātais kukulis domāts šai valsts amatpersonai vai jebkurai citai personai, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, atņemot tiesības uz noteiktu nodarbošanos vai tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku līdz trim gadiem vai bez tā.
(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai lielā apmērā vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai ja kukulis pieprasīts, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu, atņemot tiesības uz noteiktu nodarbošanos vai tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku līdz pieciem gadiem vai bez tā.
322.pants. Starpniecība kukuļošanā
(1) Par starpniecību kukuļošanā, tas ir, darbībām, kas izpaužas kā kukuļa vai tā piedāvājuma nodošana no kukuļdevēja kukuļņēmējam, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām.
CSDD komentārs
Operatīvi tehnisko pasākumu kompleksa rezultātā un sadarbojoties ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) KNAB aizturējis tehniskās apskates akreditētā uzņēmuma „Venttests” darbinieku, kas būdama valsts amatpersona veicis pretlikumīgas darbības transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē, kontrolējot transportlīdzekļa tehnisko stāvokli.
SIA „Venttests” transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates ietvaros nodarbojas ar transportlīdzekļu tehnisko kontroli, kuru pārrauga CSDD. Konkrētajam SIA „Venttests” darbiniekam jau gada sākumā bija izteikts rājiens par pārkāpumu saistībā ar darba kvalitāti, kā arī tika izskatīts jautājums par tiesībām veikt tehniskās kontroles inspektora pienākumus, jo nebija nokārtota tehniskās kontroles inspektoriem nepieciešamo periodisko zināšanu pārbaude. Tomēr, lai netraucētu veikt operatīvās darbības, minētais darbinieks turpināja veikta darba pienākumus SIA Venttests. Pēc aizturēšanas tehniskās apskates inspektors ir atbrīvots no darba pienākumu pildīšanas.
Transportlīdzekļu tehnisko apskašu stacijas no korupcijas viedokļa raugoties ir vienas no iespējamām riska zonām, par ko noteiktai sabiedrības daļai vienmēr ir bijusi pastiprināta interese. Lai šos riskus maksimāli ierobežotu, CSDD ir ieviesusi pretkorupcijas programmu, kurā konkrētās riska zonas ir identificētas un noteikti pasākumi to preventīvai izskaušanai.
Minētās programmas ietvaros valsts tehniskajās apskatēs ir noteikti dažādi pasākumi kā, piemēram, periodiskas atkārtotas kontrolapskates, darbinieku iekšējā rotācija un apmācība, ikmēneša tehniskās apskates protokolu pārbaude, transportlīdzekļu un to vadītāju reģistra tehniskās apskates datu bāzes regulāra analīze. Papildus tam visas tehniskās apskates stacijas ir aprīkotas ar video novērošanas sistēmām.
Tehniskās kontroles inspektoru darba kārtības pārkāpumu gadījumos tiek ierosinātas disciplinārlietas un piemēroti disciplinārsodi, tomēr atsevišķos gadījumos, kad tiek izdarīti likumpārkāpumi, ir nepieciešama tiesībsargājošo iestāžu palīdzība. CSDD vienmēr ir aktīvi līdzdarbojusies šādu koruptīvu nodarījumu atklāšanā un savas kompetences ietvaros sniegusi visu iespējamo atbalstu KNAB un citām tiesību sargājošām iestādēm.
Kur es tagad iziešu tehnisko? :O Bļāc! Nu kuram te skauda, ka cilvēks "palīdz" trūcīgajiem?