«Renault» Elizejas laukos Parīzē

 
25.oktobris 2010 0:00

Renault bija pirmais autoražotājs, kas atklājis savas telpas Elizejas lauku alejā Parīzē 1910.gadā. Šogad Renault atzīmē gadsimtu kopš ierašanās vienā no pasaules slavenākajām ielām – Elizejas laukos.

Renault un L’Atelier Renault atklāšanai Francijas vadošā autoražotāja vēsture ir bijusi cieši saistīta ar Elizejas laukiem. Izstāde, kas veltīta Renault gadsimta sapņiem un piedzīvojumiem tika atklāta 11.septembrī, un tā būs apskatāma līdz 14.novembrim L’Atelier Renault. Pēc 10 gadu darbības un vairāk kā 25 miljonu apmeklētāju uzņemšanas L’Atelier Renault 2011.gada janvārī tiks slēgts uz sešiem mēnešiem renovācijas nolūkos.

Vīzija

20. gadsimta sākumā, Luiss Reno nolēma iekārtot ražošanas telpas Elizejas laukos, kur atrodas vieni no skaistākajiem auto ceļiem Parīzē. Kā sapņotājs viņš zināja, ka šai vietai piemīt prestižs un simboliska nozīme.

Tā bija stratēģiski pareiza vieta. Tvēlurēza esplanādē 1898. gadā tika atvērta pirmā starptautiskā auto izstāde, kas drīz tika pārdēvēta par Parīzes auto šovu, un 1901. gadā tas notika jau prestižajā Grand Palais. Renault vēlējās šeit izveidot „pasaules skaistāko vietu”, jo tā atradās netālu no Elizejas lauku satiksmes apļa, blakus Grand Palais.

1910. gada maijā, Luiss Reno, Renault automobiļu asociācijas priekšsēdētājs, parakstīja nomas līgumu Elizejas lauku 53. avēnijā, kur sāka savu darbību.

Vēlāk Renault ieguva ēku blakus – Elizejas lauku 51. avēnijas numurā – un strādāja, lai apvienotu šīs abas ēkas. Parīzes auto šova laikā 1933. Gadā tika atklāts Magasin Renault jeb Renault veikals. Taču Luiss Reno neapstājās – viņam bija lielākas idejas, kuras viņš arī īstenoja. Viņa īpašumā nonāca 49. avēnijas numurs, kā arī 37. un 39. numuri Marbeuf ielā. Šīs visas telpas tika pilnībā pārstrukturētas, tika izmainīts interjers, piemērojot to automašīnu vajadzībām. Ēku fasādes abās alejas pusēs tika veidotas no stikla, lai garāmbraucēji varētu novērtēt Renault Elizejas laukus.

Pārdodot sapni

Šo ēku izskats atspoguļoja Elizejas lauku grandiozitāti. Rekonstruētās telpas bija ļoti plašas ar plašiem pirmajiem stāviem un balkoniem visas ēkas garumā. Biroju telpas tika izveidotas ēkas sānos. Elizejas lauku pusē dienasgaisma, apspīdot arkas, piepildīja izstāžu zāli, kuras fasāde un jumts tika veidoti no stikla. Lai padarītu telpas gaišākas naktī, to logos tika izvietoti milzīgi kristāla kroņlukturi. Telpās dominēja baltā un pelēkā krāsa, kas tika papildināta ar nelielu dzeltenās krāsas daudzumu. Telpas dekori ar mērķi tika izveidoti minimālisma stilā, lai tie lieki nenovērstu acis no galvenā – Renault automašīnām. Vienīgais interjera elements, kas lika pievērst uzmanību, bija grīda. Kad Renault iegādājās īpašumu 53. avēnijā, tā interjers bija kā luksusa Parīzes viesnīcā – grīdu sedza paklāji, kas, pēc Renault ienākšanas, tika sadalīti vairākās daļās, tādā veidā sadalot telpu.

Ar pašu pirmo brīdi viesi zināja, ka atrodas Renault telpās, jo visas telpas tika veidotas vienā stilā - mozaīkas tipa grīdas visās telpās, arī tajās, kur tika izstādītas Renault automašīnas. Renault īpaši rūpējās, lai jaunie automašīnu modeļi atspīdētu uz grīdas un stikla sienām. Daži automobiļi tika izstādīti uz paceļamām platformām un novietoti paralēli stikla sienām, lai tie būtu garām ejošo cilvēku augstumā, un, spēlējoties ar gaismām un ēnām, tika panākts efekts, ka automašīna atrodas nevis skatlogā, bet ārā uz ielas.

Autosalona darbinieki tika rūpīgi izvēlēti. Viņiem vajadzēja būt pieredzējušiem profesionāļiem, jo viņi prezentēja Renault zīmolu. Ģērbušies smalkos uzvalkos, viņi apkalpoja prominentus klientus – biznesmeņus, baņķierus, rūpnīcu īpašniekus un slavenības no šovbiznesa vides. Šeit viesojās arī cilvēki no citām valstīm, kuri bija īpaši ieradušies Parīzē, lai apmeklētu Renault un pasūtītu automašīnu, kas vēlāk tika nogādāta viņu mītnes zemē. Pārdevējiem Elizejas laukos bija pieejami cenu saraksti, lai klientiem no dažādām valstīm uzreiz varētu dot informāciju par izmaksām. Ja pasūtījums bija lielāks, Renault pārstāvji sazinājās ar kādu vietējo piegādātāju, kam maksāja daļu no pasūtījuma summas. Renault pārdeva sapņus – sākot no patīkamām telpām un pretimnākošiem darbiniekiem, kas pārdeva sešu cilindru motorus, svaigi ievaskotas, aerodinamiskas līnijas, harmoniskus samta sēdekļu polsterējumus vai ar ādas pārklājumiem dekorētus kabrioletu salonus. Šis viss bija autobūves paraugstunda. Izsmalcinātas aktrises devās prom no Renault veikala krāšņos kabrioletos – Reinasports, Nervastellas un VivaSports – ražotiem Renault pēc labāko dizaineru – Bindera, Fernadesa & Darrina, Kelnera un Miliona-Geta – idejām. Renault Elizejas lauki atspoguļo luksusa automašīnu ražošanas tradīcijas caur to augstās klases modeļiem, kurus Renault turpina ražot paralēli masveida automašīnu produkcijai.

Lielā depresija ieviesa zināmas izmaiņas. Lai arī tā neskāra Franciju tik ļoti kā Ameriku vai Vāciju, krietni saruka turīgo pircēju skaits, kuri devās uz Elizejas laukiem, lai pasūtītu automašīnas, tāpēc vajadzēja paplašināt biznesu ārpus Francijas robežām.

Uzveicot depresiju

Sapņi par agrākajiem Elizejas lauku Renault veikaliem palika kā iedvesmas avots pilnveidoties tālāk, kaut arī Renault pārdošanas rādītāji bija bēdīgi. Lielā depresija sauca pēc pārmaiņām. Renault koncentrējās uz mazu, lētu automobiļu ražošanu tiem klientiem, kuri nevarēja atļauties sešu cilindru automašīnas. Lielā depresija bija slikts vārds, kuru nevarēja pārdot. Tāpēc papildu jaunajiem četru cilindru modeļiem, kas bija lētāki, Renault turpināja piedāvāt sešu un astoņu cilindru automobiļus, kas joprojām iemantoja Elizejas lauku veikalu greznību, piemēram, 1932. gada luksusa versijas Stella un Sport. Renault turpināja nostiprināt savas pozīcijas, pircējiem piedāvājot 32 zirgspēku Reinastella, kuru dēvēja par „Parīzes skaistuma karalieni”. Renault izvirzīja sev mērķi – saglabāt savu pozīciju un tēlu klientu acīs, kā arī rūpēties par to, ka Renault Elizejas laukos nebūtu ne miņas no Lielās depresijas. Mērķis bija skatīties uz gaišo nākotni un nekavēties atpakaļ tumšajā pagātnē. Tieši tāpēc Renault veikali bija vēl saistošāki – izstāžu zālēs četru cilindru automašīnas mijās ar sešu un astoņu cilindru spēkratiem, katalogos varēja apskatīt desmit dažādus modeļus – sākot ar labākajiem limuzīniem, kupejām un kabrioletiem. Renault veikalos varēja apskatīt arī autobusus, kuri tika novietoti blakus tā laika lielākajam tehnoloģijas brīnumam Caudron lidmašīnas motoram. Pārvietošanās un neizmērojamā progresa Mekā – Renault Elizejas veikalos nebija ne miņas par depresiju.

Sākums modernajai ērai Renault salonos

Dažas nedēļas pēc gadskārtējā Parīzes auto šova 1929. gada 28. novembrī Luiss Reno uzaicināja pie sevis 100 žurnālistus, lai tiem būtu iespēja doties ceļojumā uz auto industrijas nākotni. Žurnālisti bija pārsteigti, ka ir ielūgti uz uzņemumu, kurš savas durvis atver tikai bagātiem un ietekmīgiem cilvēkiem, taču tā bija taisnība – ielūgumā bija rakstīts – Magasin Renault, 51. – 53, Elizejas lauku avēnija. Cilvēks, kurš kādreiz bija izvairījies no preses tagad bija pieejams vietā, kur jutās kā mājās. Pats Luiss Reno sagaidīja žurnālistus. Ar katru atsevišķi sasveicinājās, samainījās arī ar dažām asprātībām un kopumā izskatījās mierīgs. Tālāk, par pārsteigumu visiem, viņš no paaugstinājuma, kas bija izveidots telpas vidū, teica runu. Renault automašīnas bija pārvietotas uz citu telpu, lai pietiktu vietas viesiem. Viņš runāja par autobūves svarīgumu Francijas ekonomikas attīstībā un runāja par grūtībām, ar kādām sastopas autobūves industrija. Žurnālisti bija sajūsmā gan par runu, gan par Luisu Reno, gan arī par darbu, ko viņš dara. Pēc vienas stundas preses pārstāvji ar autobusu tika nogādāti uz Billenkortu, lielo Le Trapēzas rūpnīcu, kur bija sagatavotas īpašas žurnālistu apskatei paredzētas darbnīcas.

Renault Elizejas lauki šajā brīdī atrada savu jauno aicinājumu. Šajā vietā cilvēki ieradās ne tikai, lai iegādātos auto. Šī vieta bija ideāla komunikācijai ar sabiedrību. Piemēram, Elizejas laukos tika svinēti Renault automašīnu sasniegumi rallijos, piemēram, Parīze – Saint Rafaēla (1831), Lijēža – Roma – Lijēža (1934 un 1935) un pāri visam – Montekarlo rallijs (1935), kurā Nervasport palika nepārspēta. Ne tikai Renault automašīnu sasniegumi tika atzīmēti Elizejas laukos. Šeit arī atzīmēja Renault sasniegumu aviācijā, piemēram, Caurdon, Renault meitas uzņēmumu šeit popularizēja tā laika lielākā Francijas sabiedrības mīlule lidotāja Mārsija Betsija.  

Vēsture

Luisa Reno arests 1944. gada 23. septembrī un nāve tā paša gada 24 oktobrī radikāli mainīja uzņēmuma likteni. Renault nonāca Francijas valdības īpašumā, un to pārvaldīja Pjērs Lefantjē – galvenais inženieris, kurš arī bija Franču okupācijas pretestības kustības pārstāvis. 1945. gada 16. janvārī Renault kļuva par „Nacionālo Renault rūpnīcu”. Visas uzņēmuma daļas – rūpnīcas, noliktavas, un citi līdzekļi kļuva par valsts īpašumu, to skaitā arī veikali Elizejas laukos.

Renault veikali piedzīvoja tukšo periodu. Valsts uzņēmums izgatavoja praktiskus auto modeļus, piemēram, vienu tonnu smago Juvaquarte un citus praktiskām vajadzībām piemērotus modeļus. Lai novērstu baumas, ka Renault rūpnīcas atrodas dīkstāvē, sabiedrībai tika dots ieskats nākotnē, atklājot jaunu tehnoloģiju, kas izstrādāta inženiera Pjēra Bezjēra vadībā – automātisko konveijeru, kas tika nosaukts par nākotnes ražošanas dārgakmeni.

Renault iemeta sevi „nacionalizācijas kaujās”, izgatavojot arvien jaunus modeļus un izvietojot tos Elizejas lauku skatlogos. Milzīgi plakāti vēstīja par jauna modeļa 4CV ražošanas uzsākšanu, kura izgatavošanai paredzēta jauna ražošanas līnija, kas ir piemērota mazu automašīnu masveida ražošanai. Šī projekta mērķis bija panākt, lai Francijas iedzīvotāji sāktu lietot mazus auto. 1947. gada martā avīzēs parādījās virsraksts: „Ražošanas līnija ir uzstādīta un darbojas!”, un attēlos bija redzams, kā masveidā ražoja mazos 4CV  auto, kas atgriezās Elizejas lauku skatlogos.

Arī kādreizējās greznās Elizejas lauku izstāžu zāles ieguva citu izskatu, jo Pjērs Lefantjē kopā ar jauno Renault padomi pārveidoja tās nacionālistiskā stilā. Un rezultāts bija pārsteidzošs. Ar Renault padomes atļauju galvenajā zālē tika izstādīti darbinieku mākslas darbi – guašas un akvareļa zīmējumi, kā arī dažādi foto mirkļi no darbinieku bērnu vasaras nometnēm. Šī vairs nebija luksusa vieta, kur pulcējās tikai bagātie un slavenie, tagad Renault Elizejas laukos pievilināja arī vienkāršos strādniekus, kuri vēlējās aplūkot jauno 4CV un iedomāties, kāda dzīve viņiem būs gaidāma nākotnē.

Kad beidzās pēckara posms un ar tām saistītās finansiālās grūtības, Renault Elizejas laukos aktīvi atsāka savu darbību. Protams, 4CV bija pārspējis visas iepriekšējās pārdošanas prognozes un kļuvis par sava veida uzņēmuma talismanu. Lielais lēciens bija 1951. gadā, kad Renault laida klajā Fregate, kas bija jaunais zīmola flagmanis, kā arī ar šo automašīnu Renault atgriezās luksusa automašīnu tirdzniecības segmentā. Taču neskatoties uz to, Renault joprojām turpināja ražot veiksmīgo 4CV. Renault arī atjaunoja savu tēlu, ražojot amerikāņu stila 11CV, kas ar savām spīdīgajām līnijām, samta apdari un pasteļu toņiem, kurus papildināja baltas gumijas riepas, atgrieza dzīvē Parīzes šiku. Eleganti ģērbtas dāmas apstājās pie Renault veikaliem Elizejas laukos, lai uzņemtu fotogrāfijas. Tas bija kā kontrasts – Chanel šarms un Renault vīrišķība. Slavenā mozaīkas tipa grīda bija lielisks fons fotogrāfijām. Pārtikušie pēckara gadi ilga trīs dekādes, un to ikona bija automašīna. Tie bija laiki, kad auto kļuva par masveida produktu patērētājiem no visām ekonomiskajām šķirām – 4CV strādniekiem, Fregate bagātajiem un Dauphine, ko sāka ražot 1956. gadā, vidusšķirai. Dauphine bija mazāka Fregate versija. Renault lieliski mācēja sabalansēt ekonomisku un laba izskata auto, tāpēc tieši Dauphine kļuva par mīļāko automašīnu aktrisei Martinai Kerolai, kura bija ļoti bieža Renault Elizejas veikalu apmeklētāja.

1950.-tie gadi bija sacensību laikmets. Renault uzbūvēja „Étoile Filante”, kas tulkojumā nozīmē „krītošā zvaigzne”. Tieši ar šo automašīnu Renault 1956. gada 4. septembrī, Bonevilas sāls klajumos, kas atrodas ASV, pārspēja pasaules ātruma rekordu un uzstādīja jaunu – 309,7 km/h.  Šis sasniegums deva Renault atpazīstamību Amerikā – pavisam drīz uz Ameriku ceļoja 300 Dauphine automašīnas dienā. Pēc atgriešanās no Amerikas „Étoile Filante” tika izstādīts Parīzes auto izstādē, lai pēc tam iegūtu sev vietu aiz Elizejas lauku skatlogiem. Tā laika labākie autobraucēji devās uz Renault Elizejas laukiem, lai apbrīnotu un piesētos pie šī neatkārtojamā auto stūres. Līdz ar pasaules rekorda uzstādīšanu amerikāņu presē parādījās jauns vārds – Renault. Tieši tāpēc amerikāņu žurnālisti šķērsoja Atlantijas okeānu, lai apmeklētu Elizejas laukus un rakstītu cildinošus rakstus par Renault tehnoloģijām un sasniegumiem.

Sava veida Amerikas atklāšana veica apvērsumu Elizejas laukos. Guvuši iedvesmu no amerikāņu dzīves veida, Renault inženieri saprata, ka viņiem ir iespēja mainīties un kļūt pavisam par kaut ko citu.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti