«Renault Colorale» svin pastāvēšanas 60.jubileju 2

 
3.novembris 2010 8:50

Oktobrī tika atzīmēta modeļa Renault Colorale pastāvēšanas 60.gadadiena. Auto, kas plašākai publikai tika parādīts 1950.gadā, ātri vien kļuva populārs gan pilsētā, gan provincē.

Pēc Otrā pasaules kara Renault — līdzīgi kā lielākā daļa Eiropas auto ražotāju — turpināja ražot modeļus, kuru dizains izstrādāts pirms 1939.gada, vai iepazīstināja ar modeļiem, kas balstīti uz pirms kara komponentiem. Lielais pieprasījums 1940.gada beigās pēc vieglā komerctransporta veicināja darbu pie jaunu modeļu izstrādes Bilankortas rūpnīcā. Ļoti nozīmīga klientu grupa bija fermeri, kas dzīvoja Alžīrijā, Franču Indoķīnā un citās kolonijās. Tomēr arī metropoles fermeri, zvejnieki un amatnieki sapņoja par auto, kas apvienotu furgonu ar pasažieru automašīnas priekšrocībām. Šai automašīnai bija jābūt ērti lietojamai, izturīgai un piemērotai visiem laika un ceļa apstākļiem. Lai gan Renault visiem bija pazīstams ar savu eleganto automašīnu virsbūves dizainu, kas bija īpaši svarīgs Parīzē un Santropēzā, šajā gadījumā kļuva maznozīmīgs. Tieši tāpēc nav pārsteidzoši, ka Renault Colorale, kas tika prezentēts 1950.gada oktobrī, neizcēlās ar īpašu vizuālo šarmu. Smagnējais, masīvais automašīnas izskats ievērojami atgādināja Detroitas stilu, kas bija populārs 1940.-tajos gados.

Modeļa vārds bija divu vārdu apvienojums: COLOniale/RurALE (Franču valodā: koloniāls/lauku), un tas lieliski atainoja šī modeļa būtību. Tajā pat laikā tirgū nonāca vēl kāds modelis – Renault 4CV —, tomēr tas neatspoguļoja komercauto cerības: dzinēja jauda bija nepietiekama, lai pārvadātu svaru, kas ir vismaz 500 kg (1102,5 mārciņas), turklāt dzinēja atrašanās automašīnas aizmugurē apgrūtināja modelī apvienot pasažieru un piegādes automašīnas vērtības. Bilankortas inženieri izmantoja četru cilindru OHV dzinēju (603 W tips) ar kapacitāti 2383 cm3, kas paņemts no Primaquatre ACL1 limuzīna modeļa (sākot no 1936. gada). Zemās kompresijas rādītājs šim modelim bija 6:1, un, patiecoties tam, varēja izmantot arī sliktākas kvalitātes degvielu ar zemu oktāna skaitli, kas bija ļoti izplatīta kolonijās un aizjūru teritorijās. Dzinēja jauda 48 zs bija pietiekama automašīnai, kuras svars bija 1620 kg (3571,5 mārciņas), lai sasniegtu ātrumu 95 km/h (59 jūdzes/h). Renault Colorale tika aprīkots ar 269.tipa pārnesumkārbu, kurā tikai trešais un ceturtais ātrums tika sinhronizēti.

Renault Colorale sērijveida ražošana tika uzsākta 1950.gada rudenī. Automašīnas virsbūve un rāmis tika ražoti Šasonas (Chausson) rūpnīcā, kas atradās Gennevilliers. Jānorāda, ka tajā pašā laikā šajā rūpnīcā tika ražoti arī autobusi Chausson APH 521/522— vairākus gadus tieši šie autobusi tika izmantoti pasažieru pārvadāšanai Varšavā, Polijā. Dzinēji un citi mehānismi tika ražoti Renault galvenajā rūpnīcā Bilankortā (Billancourt), no kurienes tad arī automašīnas tika piegādātas izplatītāju (dīleru) ķēdei.

1953.gada martā Renault Colorale saimes automašīnas tika aprīkotas ar jaunu dzinēju, kura kapacitāte bija 1,996 cm3, bet jauda – 58 zs. Dzinējs (668.tips), kas sākotnēji tika ražots pasažieru automašīnai Renault Fregate, vēlāk tika izmantots arī kravas automašīnu modeļiem Gallion un Goelette, savukārt Saviem zīmola modeļu SG2/3/4 vajadzībām tas tika ražots līdz pat 1970.-tajiem gadiem.

Balstoties uz virkni Renault Colorale komponentu tika radīta virkne dažādu virsbūves versiju un īpašo modeļu, ko ražoja ārējie uzņēmumi. Standarta versija, kas arī bija vispazīstamākā, bija Colorale Prairie – četru durvju universālis. Aizmugurējās sēdvietas bija iespējams pilnībā atlocīt, un tā ietilpīgais salons ļāva ērti iekārtoties pat 7 personām. Šis modelis bija priekštecis ietilpīgajam Renault Espace (1984.gads). Bagāžas nodalījuma tilpums sasniedza 2,8 m3, un tam varēja piekļūt, atverot divas aizmugurējās durvis. Divu durvju universāla versija tika dēvēta par Colorale Savane (savanna), un tā tika ražota laika posmā no 1950. – 1956.gadam. Pateicoties paaugstinātajam klīrensam, ar šo modeli ērti varēja pārvietoties arī pa sliktas kvalitātes ceļiem. Pēc klienta pieprasījuma aizmugurējo durvju stiklu vietā bija iespējams uzstādīt arī auduma aizkarus, kas nodrošināja papildu ventilāciju karstā laikā. Renault Colorale tika ražots arī īpašā „Taxi” versijā. Augstā un plašā virsbūve ļāva ērti pārvietoties septiņiem pasažieriem ar vairākiem čemodāniem. Neskatoties uzfiksētajām aizmugurējām sēdvietām, 7-vietīgā pasažieru versija tika aprīkota ar papildu nolokāmām sēdvietām. Šīs automašīnas ļoti labprāt izmantoja takšu kompānijas Parīzē, Lionā un citās lielākajās Francijas pilsētās. Lielu daļu šo modeļu iegādājās arī transporta uzņēmumi Dānijā un Spānijā.

Lauksaimniekiem un amatniekiem īpaši pievilcīgas bija Fourgon piegādes versijas (virsbūve bez sānu logiem), kā arī pikapa versijas. Pēdējā pieminētā Colorale versija tika ražota laika posmā no 1950. – 1953.gadam un bija pazīstama kā Pick-up Coloniale versija, dēvēta arī par Pick-up 85, un šīs versijas kravas kapacitāte tika palielināta līdz 800 kg (1764 mārciņas). Laika posmā no 1953. – 1956.gadam tika piedāvāta During Colorale Platteau-Ridelles versija (ar 2.0 litru dzinēju), kura kravas kapacitāte arī bija 800 kg (1764 mārciņas). Kravas nodalījumu bija iespējams nosegt ar brezenta pārklāju, kas bija piestiprināts pie metāla rāmja.

Atsevišķām versijām, kuras atšķīrās ar virsbūves dizainu, tika piesaistīti ārējie virsbūves ražotāji, piemēram, Gruau. Īpašas virsbūves izgatavoja arī uzņēmums Chausson no Ženeviljēras (Genevilliers). Renault Colorale automašīnas bija iecienīts ne tikai privāto klientu vidū, bet tās izmantoja arī Nacionālā žandarmērija, ugunsdzēsēju departaments un citas valsts institūcijas Francijā, tās kolonijās un aizjūras teritorijās.

Renault Koleos, kas pārdošanā nonāca 2008.gadā, nebija pirmais apvidus auto, kas būvēts Bilankortas rūpnīcā. Arī Goelette un Gallion furgoni un mazie kravas auto, ko lielākoties pasūtīja armija, tika aprīkoti ar četru riteņu piedziņu – tieši šis risinājums vēlāk tika izmantots arī Colorale modeļos.


Modeļa prototips debitēja Parīzes auto izstādē 1951.gada oktobrī. Laika posmā no 1952. – 1956.gadam tika piedāvāta arī Pick-up Tout Terrain (4x4) versija, kas bija pieejama ar 2,4 vai jaunāko 2,0 litru dzinēju. Modeļa versiju Colorale Tout Terrain dizainu raksturoja palielinātais klīrenss un riepas ar izteikto protektoru 7.50 x 16”. Pēc klienta pieprasījuma tika piedāvātas arī īpašas riepas, kuras dēvēja par Pneu-Sable un kas bija piemērotas braukšanai pa smiltīm. Izmantojot sviru, kas atradās tieši blakus mērinstrumentu panelim, bija iespējams papildu pieslēgt arī priekšējos riteņus. Automašīna tika aprīkota arī ar ātrumu samazināšanas kārbu. Maksimālais automašīnas ātrums uz cietas virsmas bija 88 km/h (54,7 jūdzes/h); bezceļos ar zemāku ātrumu — 56 km/h (34,8 jūdzes/h). Automašīnas varēja viegli uzbraukt nogāzēs, kuru slīpums bija līdz 50 grādiem, ar kopējo kravu 500 kg (1102,5 mārciņas). Tomēr, lai gan Colorale Tout Terrain saimes automašīnas tika pārbaudītas Francijas armijas militārajās teritorijās, tās netika plaši izmantotas militāriem mērķiem.

Daudzus gadus pirms Therijs Sabins (Thierry Sabin) sāka organizēt Parīzes-Dakāras ralliju, Renault automašīnas piedalījās garās, starptautiskās ekspedīcijās, kuras bija ne tikai lielisks veids, kā popularizēt Renault zīmolu un kādu konkrētu modeli, bet arī uzticams automašīnu testa veids, pierādot augsto kvalitāti. 1950.gada decembrī Renault komanda piedalījās maratonā Parīze-Alžīrija-Keiptauna, kura kopējais garums bija 16 000 kilometru (gandrīz 10 000 jūdzes). Kopējais maršruts tika sadalīts 32 posmos, un tas veda caur Marseļu, Alžīriju, Fort Leimiju, Steinleivillu, Johannesburgu, gar Sahāras tuksnesi, savannu un tropu mežiem. Šajā pasākumā piedalījās divi sērijveida 4CV modeļi, Renault Savane, 85.tipa Colorale Pick-Up, piegādes furgons Tropic un piectonnīga kravas automašīna.

Divus mēnešus vēlāk Francijas kinoteātros tika rādīta 45 minūšu ilga filmiņa par Bilankortas komandas ekspedīciju, kas noslēdzās ar panākumiem. Līdz šim tas ir ilgākais reklāmas klips visā auto vēsturē, kura ietvaros tika attēlots reāls notikums.

Renault Colorale automašīnas pierādīja savu kvalitāti vairākos notikumos, ieskaitot sacīkstes no Tieras del Fuego līdz Aļaskai un Eiropas-Āzijas-Āfrikas ralliju. 1957.gadā Colorale modeļi piedalījās rallijā no Abidjanas (Abidjan - Côte d’Ivoire) uz Parīzi.

Renault Colorale ražošana tika slēgta 1957.gada maijā. Kopumā tika saražotas 43 000 šī modeļa vienības. Divus gadus vēlāk Renault iepazīstināja ar jauno darba zirgu – Estafette modeli.

 
Visi komentāri
 
279884. viesis 3.novembris 2010 9:59
0 0 Atbildēt

kuram (izņemot pirmo) interesē kaut kāds aizvēsturisks renis?

279890. viesis 3.novembris 2010 13:49
0 0 Atbildēt

Tev varbuut neinteresee, bet reizeem par auto veesturi neskaadee sho to zinaat :-) Auto, kuram ir nenoliedzams ieguldiijums ne tikai Eiropas, bet arii Aafrikas un Aazijas motorizaacijaa. Starp citu, paretam shitos Colorale paretam veel aizvien var satikt Francijas laukos - mees taadu redzeejaam (pikapu) Bordo

apkaimee. Kaa saka, kameer kust, tikmeer jaabrauc... :-)

Kljuudu gan rakstaa ir nemeeraa daudz :-( Redaktor, nu cieniet kaut pashi sevi...:-(

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti