Sadursme kā lēciens no trešā stāva 13

 
5.novembris 2010 0:00

Pētījumu rezultāti liecina, ka satiksmes negadījumā, kas notiek, braucot ar 50 km/h lielu ātrumu, cilvēka ķermenis akumulē kinētisko enerģiju, kas ir līdzvērtīga enerģijai, atsitoties pret zemi kritienā no trešā stāva.

Savukārt, ja sadursme notiek pie ātruma 100 km/h, tad akumulētā kinētiskā enerģija ir pielīdzināma... lēcienam no Brīvības statujas.* Iespējamās traģēdijas risku var samazināt, piesprādzējot drošības jostas un kārtīgi nostiprinot pārvadājamos objektus un dzīvniekus.

Pat pie neliela braukšanas ātruma autovadītāja un pasažieru ķermeņi ir pakļauti lielam triecienu spēkam. Tā, piemēram, pat pie braukšanas ātruma 13 km/h aizmugurējās sadursmes rezultātā autovadītāja galva mazāk kā ceturtdaļsekundē veic attālumu, kas līdzvērtīgs pusmetram, un tās svars septiņas reizes pārsniedz normālo.* Ja braukšanas ātrums ir lielāks, tas lielākoties šādos gadījumos visvairāk cieš tie, kas nav izmantojuši drošības jostas, ietriecoties citos pasažieros vai pat nereti tiekot izmesti no automašīnas. „Autovadītāji lielākoties ir nevērīgi pret iespējamiem draudiem viņu veselībai un dzīvībai, kas var rasties pat šķietami sīkās sadursmēs pie neliela braukšanas ātruma. Drošības jostu neizmantošana vai to vienkārša pārlikšana pāri plecam ir viens no redzamākajiem vadītāju un pasažieru uzvedības modeļiem, kas liecina par nevērīgu attieksmi pret savu drošību,” norāda Renault Braukšanas skolas direktors.

Pēkšņas bremzēšanas vai sadursmes gadījumā liels drauds ir arī automašīnā esošie nenostiprinātie priekšmeti. Pētījumu rezultāti liecina, ka sadursmes gadījumā pie 100 km/h liela braukšanas ātruma grāmata, kuras svars ir aptuveni 250 grami un kas novietota uz aizmugurējā loga plaukta, iegūs kinētisko enerģiju, kas līdzvērtīga izšautai lodei* – tas lieliski parāda, ar kādu spēku šī grāmata var trāpīt priekšējam vējstiklam, autovadītājam vai pasažierim. „Visi automašīnā esošie objekti, pat vismazākie, ir kārtīgi jānostiprina, neskatoties uz plānoto distances garumu. Aizmugurējā loga plauktam būtu jābūt brīvam ne tikai tāpēc, ka uz tā novietotie priekšmeti sadursmes vai pēkšņas bremzēšanas gadījumā ar radīt nopietnus draudus autovadītājam un pasažieriem, bet tie arī samazina redzamību,” brīdina Renault Braukšanas skolas instruktori.

Sadursmes gadījumā var tikt nopietni apdraudēti dzīvnieki – turklāt šādās situācijās dzīvnieki var radīt būtiskus draudus arī autovadītājam un pasažieriem, jo arī dzīvnieki var trieciena rezultātā radīt nopietnus ievainojumus.

Tieši tas ir iemesls, kāpēc dzīvnieki, piemēram, suņi ir jāpārvadā bagāžas nodalījumā aiz aizmugurējiem sēdekļiem – tomēr tas ir iespējams tikai universālos. Pārējos gadījumos dzīvnieki jāpārvadā uz aizmugurējā sēdekļa, izmantojot drošības ekipējumu, kas iegādājams zoo veikalos. Papildu var tikt izmantota īpaša aizsargbarjera, kas liedz dzīvniekam nokļūt automašīnas priekšpusē. Mazāka izmēra dzīvnieki jāpārvadā īpašos šim mērķim paredzētos būros.

Vadot automašīnu, jāatceras:

- piesprādzēt drošības jostas neatkarīgi no sēdvietas automašīnā;
- nenovietot savas kājas uz blakus sēdvietas vai priekšējā paneļa;
- negulēt uz sēdvietām;
- nenovietot drošības jostas augšējo daļu zem vienas rokas, kā arī neturēt tās rokās, izliekoties, ka esat piesprādzējušies;
- novietot drošā vietā vai atbilstoši nostiprināt visus potenciāli mobilos objektus automašīnā: telefoni, pudeles, grāmatas utt.;
- pārvadāt dzīvniekus atbilstoši drošības standartiem;
- turēt aizmugurējā loga plauktiņu tukšu;
- nepārvadāt vairāk pasažieru, kā to atļauj transporta tehniskie dati;

* Avots: LAB (Negadījumu izpētes laboratorija, Biomehānikas un cilvēku uzvedības izpēte); pētījumu rezultāti publicēti „Turpinot braukt droši. Renault un drošība”.
* kinētiskā enerģija pielīdzināta lēcienam no Brīvības statujas, atrodoties 46 metrus virs zemes (mērot no pamatnes līdz lāpai).

 
Visi komentāri
 
279906. viesis 4.novembris 2010 11:23
0 0 Atbildēt

Apsveicami ka sākuši runāt par dažādu krāmu nostiprināšanu !!!

Es bezmaz vai uzstātu uz to ka Teh. apskatēs tiek izsvilpti tie audio licēji kas nav nostiprinājuši grabažniekā subus - īpaši ja auto ir hečbeks vai universālis !!! Citāk brīžam var tikai pabrīnīties kā jaunēkļiem avārijas gadījumā nav smagākas traumas no visiem tiem sū kas pa auto mētājas.

279907. viesis 4.novembris 2010 12:43
0 0 Atbildēt

Braukšanas ātrumam atbilstošu kritiena augstumam apmēram var aprēķināt, salīdzinot potenciālo ar kinētisko automobiļa vai jebkura cita ķermeņa enerģiju, kur Ep=Ek, tad mgh=1/2*mV*V, izsakot h=V*V/2g

Piemērs.

Braucot ar 50km/h un atduroties pret nekustīgu šķērsli, tas būs kā kritiens no 10 m augstuma, h=14*14/2*9,81=10m, vai braucot ar 100 km/h h=100*100/26*9,81=46 m (kritiens no 46 metru augstuma).

279908. viesis 4.novembris 2010 12:50
0 0 Atbildēt

Vai cits piemērs,

1 kg smaga, nenostiprināta plastmasas pudele vai somiņa uz aizmugurējā palodzes, automobilim atsitoties pret nekustīgu šķērsli ar 100 km/h, attīstīs kinētisko enerģiju, kas būs līdzīga ķermenim, kas turpinās pārvietoties salonā, līdz atsitīsies pret vadītāja vai pasažiera galvu, kas svertu 385 kg!

279912. viesis 4.novembris 2010 14:26
0 0 Atbildēt

wala, parasti eksistē arī aizmugurējais sēdeklis :) Tad jau tevi arī vajadzētu tehniskajā izdrāzt par grabažnieku, kas piekrauts pilns ar iepirkumiem - jo, tu, lūk, neesi savus sūdus katru atsevišķi ar saiti piesējis :) :D

Sūds par subi, neesi redzējis agrāk šad un tad redzamu variantu ar divām trīsdesmitniecēm uz palodzes? Tādas lidojumā jau nu toč kādu galvu varētu noraut :D

279916. viesis 4.novembris 2010 15:26
0 0 Atbildēt

Protams, ka par minētajām problēmām katram ir ieteicams piedomāt, bet nevajag to visu pārspīlēt un dramatizēt.

279919. viesis 4.novembris 2010 15:40
0 0 Atbildēt

Kur Pirmais ar savām formulām?

279925. viesis 4.novembris 2010 19:19
0 0 Atbildēt

Ērik, diemžel tā ir tikai demagoģija. Dzīvē NAV iespējams, ka auto pakaļējais plauktiņš apstāsies līdzvērtīgi kā atsitoties pret nekustīgu šķērsli, līdz ar to visas precīzās formulas ir kaķim zem astes. Tāpat rakstā - nu kādā auto var drošibas jostu "vienkārši pārlikt pār plecu"??? Ak jā - tas tak no Renault - biju pārsteigts ieraugot ka viņu pabērnu Dacia vēl mūsdienās komplektē ar parastajām, nevis inerciālajām drošības jostām. Bet kopumā - tas ko vēlos pateikt ir nekas vairāk, kā tas, ka sakarīga ideja (krava ir jānostiprina!) tiek pasniegta tik absurdā veidā, ka kļūst par pasaciņu bērniem.

279926. viesis 4.novembris 2010 21:06
0 0 Atbildēt

Nu man Volvo universālā ir oriģinālā josta + sieti kravas nostiprināšanai, kas tiek arī izmantoti, jo ir eksperimenta kārtā sašķaidīts panelis ar aptieciņu, kas bija novietota uz plaukta aizmugurē, pat bez atsišanās pret šķērsli, bet iztiekot ar bremzēšanu no LV neatļauta ātruma līdz aptuveni 50 km/h, radās daudz pārdomas par aizmugurē novietotajiem priekšmetiem.

Ir ielikts sānā ar ~30 stundā, nu naff tik traki, tikai visi sīkumi no beņķiem pa grīdu, labi, ka spilvens nesatraumēja seju, lai gan sēžot kā daži citi, noteikti nospiedumu atstātu.

279934. viesis 5.novembris 2010 9:42
0 0 Atbildēt

Seene 76 [?] pirms 14 stundām

Ērik, diemžel tā ir tikai demagoģija. Dzīvē NAV iespējams, ka auto pakaļējais plauktiņš apstāsies līdzvērtīgi kā atsitoties pret nekustīgu šķērsli, līdz ar to visas precīzās formulas ir kaķim zem astes.

--------------------------

Nu, bet piekritiisi tachu, ka buutiibaa ir vienalga, vai pudele / dajebkas cits

iekraamee tev pa pakausi ar 300 , 200 vai kaut 50 kg speeku :-)

Ak jā - tas tak no Renault - biju pārsteigts ieraugot ka viņu pabērnu Dacia vēl mūsdienās komplektē ar parastajām, nevis inerciālajām drošības jostām.

----------------------------

Shitaadu politiku piekopj ne tikai Dacia, turklaat Dacia parasto jostu opcija ir pieejama tikai pasham leetaakajam modelim ar 1.4 dzineeju. Kaiminju

taksista Loganam ir normaalas inerces jostas ar reguleejamu augstumu...

Starp citu, igaunju NORMA razhojums :-)

279937. viesis 5.novembris 2010 10:59
0 0 Atbildēt

Crankshaft - laikam jau nesaprati, ko es gribēju pateikt... Pa tiešo atbildot - NAV vienalga - ja man pa pakausi iekrāmēs 200kg tēvainis, nekrāmēšu pretī, kā to darītu 50-kilogramīgam :)

Bet ja nopietni - šie "zinātniski precīzie" skaitļi patiesībā novērš lasītāja domas no rakta pamata ziņas. Saprotu, ka Ēriks ir eksperts savā jomā, un var sniegt vēl izsmeļošakas ziņas par tehniskām un fizikālām parādībām. Tikai ir aizmirsies, ka saskarsmē (un sava viedokļa izteikšanā) daudz svarīgāka ir psiholoģija. Un diskusijā vienmēr uzvarēs tas, kas savu viedokli (kaut pilnīgi aplamu) mācēs pasniegt sarunu biedram pieņemamā formā.

Kā piemēru tam, cik pat šejienes lasītāji ir izglītoti fizikā, varu minēt kādu laiku atpakaļ šeit notikušo diskusiju par to vai frontālas sadursmes gadījumā avarējušo auto ātrumi aprēķinos ir jāsummē vai nē. Un tā ir pamatskolas (!) fizika. Bet te jau jāsāk saprast atšķirība starp potenciālo un kinētisko enerģiju :) Un to jau (pilnīgi nezinātniski, bet) var atvasināt kaut vai tā, ka elektrība ir bīstama - tātad ne tikai čurāt transformatorā ir bīstami, bet arī peldēties HES ūdneskrātuvē - jo šī ūdens uzkrātā enerģija var potenciāli pārvērsties elektrībā. Izklausās muļķīgi? Tieši tā!

279968. viesis 8.novembris 2010 5:19
0 0 Atbildēt

msh - auto mēdz apgāzties arī uz jumta, kūlenot utml. KO tas tavs aizmugures benķis līdz Universāļim kuram nebūs kravas nodalījuma sieta un visādi sū pa bagažnieku mētāsies, da kaut vai tas pats subwooferis

279976. viesis 8.novembris 2010 12:53
0 0 Atbildēt

Frontālo auto sadursmes ātrumi nesummējas!

Lai noteiktu faktisko auto sadursmes ātrumu ar pretimbraucošo auto, ir jāvelk kvadrātsakne no šo ātrumu kvadrātu summas :)

Piem., pretimbraucošu auto sadursmes summārais ātrums, ja katrs no tiem brauca ar 50km/h būs 70,71 km/h!

280009. viesis 9.novembris 2010 11:22
0 0 Atbildēt

Ērik, būtu gaidījis mazliet saturīgāku komentāru. Labi vismaz, ka neesi starp tiek, kas apgalvo ka ātrumi summējas :D Bet nu neņemt vērā auto masu... Un pat ja masas ir vienādas - NAV nekāda palielinājuma - sadursme ir līdzvērtīga triecienam pret betona sienu vai citu neustīgu objekti - t.i. abas mašīnas paliek uz vietas. Citādi gadījumā, ja sadursies, piemēram Hummer un Smart. Tad gan pēdējam nāksies izturēt tuvu abu ātrumu summai :)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti