Pētījumu rezultāti liecina, ka satiksmes negadījumā, kas notiek, braucot ar 50 km/h lielu ātrumu, cilvēka ķermenis akumulē kinētisko enerģiju, kas ir līdzvērtīga enerģijai, atsitoties pret zemi kritienā no trešā stāva.
Savukārt, ja sadursme notiek pie ātruma 100 km/h, tad akumulētā kinētiskā enerģija ir pielīdzināma... lēcienam no Brīvības statujas.* Iespējamās traģēdijas risku var samazināt, piesprādzējot drošības jostas un kārtīgi nostiprinot pārvadājamos objektus un dzīvniekus.
Pat pie neliela braukšanas ātruma autovadītāja un pasažieru ķermeņi ir pakļauti lielam triecienu spēkam. Tā, piemēram, pat pie braukšanas ātruma 13 km/h aizmugurējās sadursmes rezultātā autovadītāja galva mazāk kā ceturtdaļsekundē veic attālumu, kas līdzvērtīgs pusmetram, un tās svars septiņas reizes pārsniedz normālo.* Ja braukšanas ātrums ir lielāks, tas lielākoties šādos gadījumos visvairāk cieš tie, kas nav izmantojuši drošības jostas, ietriecoties citos pasažieros vai pat nereti tiekot izmesti no automašīnas. „Autovadītāji lielākoties ir nevērīgi pret iespējamiem draudiem viņu veselībai un dzīvībai, kas var rasties pat šķietami sīkās sadursmēs pie neliela braukšanas ātruma. Drošības jostu neizmantošana vai to vienkārša pārlikšana pāri plecam ir viens no redzamākajiem vadītāju un pasažieru uzvedības modeļiem, kas liecina par nevērīgu attieksmi pret savu drošību,” norāda Renault Braukšanas skolas direktors.
Pēkšņas bremzēšanas vai sadursmes gadījumā liels drauds ir arī automašīnā esošie nenostiprinātie priekšmeti. Pētījumu rezultāti liecina, ka sadursmes gadījumā pie 100 km/h liela braukšanas ātruma grāmata, kuras svars ir aptuveni 250 grami un kas novietota uz aizmugurējā loga plaukta, iegūs kinētisko enerģiju, kas līdzvērtīga izšautai lodei* – tas lieliski parāda, ar kādu spēku šī grāmata var trāpīt priekšējam vējstiklam, autovadītājam vai pasažierim. „Visi automašīnā esošie objekti, pat vismazākie, ir kārtīgi jānostiprina, neskatoties uz plānoto distances garumu. Aizmugurējā loga plauktam būtu jābūt brīvam ne tikai tāpēc, ka uz tā novietotie priekšmeti sadursmes vai pēkšņas bremzēšanas gadījumā ar radīt nopietnus draudus autovadītājam un pasažieriem, bet tie arī samazina redzamību,” brīdina Renault Braukšanas skolas instruktori.
Sadursmes gadījumā var tikt nopietni apdraudēti dzīvnieki – turklāt šādās situācijās dzīvnieki var radīt būtiskus draudus arī autovadītājam un pasažieriem, jo arī dzīvnieki var trieciena rezultātā radīt nopietnus ievainojumus.
Tieši tas ir iemesls, kāpēc dzīvnieki, piemēram, suņi ir jāpārvadā bagāžas nodalījumā aiz aizmugurējiem sēdekļiem – tomēr tas ir iespējams tikai universālos. Pārējos gadījumos dzīvnieki jāpārvadā uz aizmugurējā sēdekļa, izmantojot drošības ekipējumu, kas iegādājams zoo veikalos. Papildu var tikt izmantota īpaša aizsargbarjera, kas liedz dzīvniekam nokļūt automašīnas priekšpusē. Mazāka izmēra dzīvnieki jāpārvadā īpašos šim mērķim paredzētos būros.
Vadot automašīnu, jāatceras:
- piesprādzēt drošības jostas neatkarīgi no sēdvietas automašīnā;
- nenovietot savas kājas uz blakus sēdvietas vai priekšējā paneļa;
- negulēt uz sēdvietām;
- nenovietot drošības jostas augšējo daļu zem vienas rokas, kā arī neturēt tās rokās, izliekoties, ka esat piesprādzējušies;
- novietot drošā vietā vai atbilstoši nostiprināt visus potenciāli mobilos objektus automašīnā: telefoni, pudeles, grāmatas utt.;
- pārvadāt dzīvniekus atbilstoši drošības standartiem;
- turēt aizmugurējā loga plauktiņu tukšu;
- nepārvadāt vairāk pasažieru, kā to atļauj transporta tehniskie dati;
* Avots: LAB (Negadījumu izpētes laboratorija, Biomehānikas un cilvēku uzvedības izpēte); pētījumu rezultāti publicēti „Turpinot braukt droši. Renault un drošība”.
* kinētiskā enerģija pielīdzināta lēcienam no Brīvības statujas, atrodoties 46 metrus virs zemes (mērot no pamatnes līdz lāpai).
Apsveicami ka sākuši runāt par dažādu krāmu nostiprināšanu !!!
Es bezmaz vai uzstātu uz to ka Teh. apskatēs tiek izsvilpti tie audio licēji kas nav nostiprinājuši grabažniekā subus - īpaši ja auto ir hečbeks vai universālis !!! Citāk brīžam var tikai pabrīnīties kā jaunēkļiem avārijas gadījumā nav smagākas traumas no visiem tiem sū kas pa auto mētājas.