Katrs trešais Latvijas autovadītājs nespēj pietiekami reaģēt ekstremālās situācijās 8

 
12.novembris 2010 10:12

Pārbaudot autovadītāju reakcijas līmeni, RPIVA Psiholoģijas pētniecības institūta (PPI) eksperti secinājuši, ka katrs trešais Latvijas nespētu pietiekami ātri reaģēt ekstremālās situācijās.

Drošas Braukšanas Skolas (DBS) un “Latvija Statoil” rīkotās akcijas ietvaros visos Latvijas novados PPI pārbaudīja autovadītāju sagatavotību ziemai. Ar īpaša Vīnes testa palīdzību tika mērīts gan autovadītāju reakcijas ātrums uz kustību un gaismu, gan stresa tolerance un gatavība ekstremālām situācijām.

Pārbaudot „Statoil” DUS apmeklētājus visā Latvijā, tika secināts, ka sievietēm – autovadītājām ir augstāka stresa noturība, spēja mobilizēties un koncentrēties nekā vīriešiem. Rīdzinieku organismi ir vairāk pieraduši pie stresa situācijām un ļoti intensīvas satiksmes, līdz ar to spēj vienlaicīgi uztvert daudz vairāk sīku detaļu nekā citu pilsētu iedzīvotāji. Taču vecāka gada gājuma autovadītājiem ir jābūt īpaši piesardzīgiem, jo viņu reakcijas ātrums ir palēnināts (tests tika veikts autovadītājiem vecumā no 18 līdz 70 gadiem).

„Pēc testa rezultātiem jāsecina, ka Latvijas iedzīvotājiem, salīdzinājumā ar citu Eiropas valstu pilsoņiem, ir samērā laba spēja vadīt automobili. Taču mums jāspēj vairāk koncentrēties uz detaļām, kas palīdz izvairīties no lieka stresa. Vadot mašīnu, galvenokārt tiek izmantotas divas maņas – redze un dzirde. Analizējot šoferīšu koncentrēšanās spēju, iesaku autovadītājiem apzināti izvairīties no konkurējošiem skaņas signāliem – runāšanas pa telefonu, mūzikas klausīšanās, sarunāšanās ar pasažieriem un citi,” uzsver asociētā profesore Daina Voita, RPIVA Psiholoģijas pētniecības institūta direktore.

Lai sagatavotu autovadītājus ziemas sezonai, DBS un „Latvija Statoil” rīkoja īpašu akciju visā Latvijā, kuras laikā ikviens interesents bez maksas varēja saņemt drošas braukšanas profesionāļu konsultācijas un ar Vīnes testa palīdzību uzzināt, cik morāli gatavs ir jaunajai ziemas sezonai.

„Teorētiski Latvijas autovadītāji ir ļoti pārliecināti par savām spējām, taču, praktiski nonākot ekstremālās situācijās, iemaņu trūkuma dēļ notiek ceļu satiksmes negadījumi. Paši šoferi atzīst, ka vismaz reizi sezonā “līdz ar nagiem” izvairījušies no bīstamām avārijām, tādēļ aicinu visus būt piesardzīgiem un nepārvērtēt savas spējas, jo potenciālā avārija var būt tepat aiz stūra,” brīdina Artūrs Priednieks, DBS eksperts.

DBS eksperti aicina autovadītājus psiholoģiski noskaņoties ziemas sezonai un apgrūtinātai dalībai ceļu satiksmē, kā arī pilnībā koncentrēties notikumiem uz ceļa.

Jau ziņots, ka iepriekšējās ziemas sezonas četros mēnešos notikuši vairāk nekā 14 tūkstoši ceļu satiksmes negadījumu, kā liecina sastādīto saskaņoto paziņojumu skaits un Ceļu policijas apkopotā statistika. Biežākie avāriju iemesli, kā katru gadu, bijuši nesamērīga ātruma izvēle un pietiekamas distances neievērošana, secinājuši DBS eksperti.
 

 
Visi komentāri
 
280075. viesis 13.novembris 2010 11:23
0 0 Atbildēt

Dažreiz un dažiem cilvēkiem labāk nemaz nevajag mēģināt reaģēt !!!

280081. viesis 14.novembris 2010 1:41
0 0 Atbildēt

Jau desmit gadu atpakaļ teicu un neatkāpjos no tā-pa lielam pusei no LV braucošajiem vnk nedrīkst dot tiesības braukt,atlikušos jādala trijās daļās-kam atstāt vākus,kam papildus kursi ziemā un vēl vieni,kuriem tikai ar max ātruma ierobežotāju,bez atļaujas braukt ziemā.

280098. viesis 15.novembris 2010 11:47
0 0 Atbildēt

uudensputns ir pirmais kam AIZLIEGT !

280100. viesis 15.novembris 2010 12:11
0 0 Atbildēt

Te prasītos pēc "ekstremālas situācijas" definīcijas. Ko ar to īsti saprast?

Ja ABS sāk strādāt, tā ir ekstremāla situācija vai nē? Kautkā tamlīdzīgi.

280109. viesis 15.novembris 2010 16:18
0 0 Atbildēt

Domāju, ka optimāls risinājums šai problemai pagaidām anv atrodams. Pat bagātākajās ES valstīs, izmantojot visu elektronisko datu bāzu komunikacijas, nav iespējams detalizēti kontrolēt katru autovadītāju individuali un izdarīt kādus slēdzienus attiecīgi ierobežojot vadītāja rīcībspēju. Teoretiski, apkopojot par katru vadītāju kopējos datus, kas izriet no apdrošinātāju, CSDD iestāžu, policijas, medicīnas iestāžu datu bāzēm - it kā varētu atrast zināmus kopsaucējus, no kuriem attiecīgi izdarīt secinājumus.....utt. BET, tml.informacijas apkopošana un analize prasa milzu līdzekļus un lielu darbaspēka resursu, kādēļ nav izplatīta ne pasaulē , ne ES valstīs. Bet ikdienā reali ir situacijas, kad visu veidu auto (pat busus) vada cilvēki, kuri nesenā pagātnē slimojuši ar smagām sirds asinsvadu slimībām(pat operācijām), regulari sirgst ar "krītamo" kaiti , bet faktiski šis sitācijas nekur neaktivizējas un neparādās: formali joprojām darbojās parastā 10 gadu termiņa izziņa, ka ar veselību viss ir OK... Un šis piemērs ir tikai viena nianse.

280139. viesis 16.novembris 2010 23:50
0 0 Atbildēt

Piekrītu Ikdienas Viesim-bij iespēja pavērot,kam tiek D un E kategorijas-ka tik statistika ceļas,bet reāli cilvji ar autosiem braukuši nav,tas vērojums iekš autoskolas,kurai pofig par visu,galvenais sekmīgi eksi nolikt un atziņa,ka tā darot visi......Dodamies uz elli,jeb uznākot sniegam,kliegsim par ķēmiem ceļiniekiem un netīrītiem ceļie,kaut probza reāli ir pašu galvās...ar nespēju reāli izvērtēt situācijas un nespēju atzīt,ka labāk patupēt mājās.

280174. viesis 17.novembris 2010 21:15
0 0 Atbildēt

uudensputn, tu pavēro cik tie D un E kategoriju vadītāji ir cietuši dēļ A, B, C kategoriju lošarām

Cik pārgalvīgo un agresīvo braucēju ir izdzīvojuši dēļ smago nevēlēšanās iesaistīties sadursmē, bet iebraukt gāvī, ciešot tikai pašam?

280195. viesis 20.novembris 2010 11:39
0 0 Atbildēt

VAI IDEĀLA REAKCIJA = IDEĀLA ATO VADĪŠANA???

ES DOMĀJU , KA VAJAG BAUDĪT REĀLU BRAUKŠANU NEVIS KAUT KĀDAS REAKCIJAS

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti