Par bremzēšanu uz slidena ceļa 22

 
30.novembris 2010 8:35

Vairāk kā puse no autovadītājiem, kuriem automašīnā ir uzstādīta ABS, ekstrēmās situācijās nemāk pareizi bremzēt. Šie autovadītāji bremžu pedāli nespiež pietiekami spēcīgi vai to nenospiež līdz galam.*

Viss ir bremzēšanā

Pareiza bremzēšana braukšanas laikā ir viena no darbībām, kas vistiešāk ietekmē vadītāja un citu satiksmes dalībnieku drošību. Jo īpaši tas attiecas uz pēkšņām un bīstamām situācijām uz ceļa. "Daudzi autovadītāji nezina, vai nav pārliecināti, kā jālieto bremzes neparedzētās situācijās uz ceļa. Šī ir darbība, kas būtu pienācīgi jāiemācās, jo ikdienā, esot uz ceļa, nav vietas kļūdām" saka Renault braukšanas skolas direktors.”

Automašīnas ar ABS

Bremzēšanas tehnika atšķiras no tā, vai automašīna ir aprīkota ar ABS vai nav. ABS sistēma ļauj ievērojami saīsināt bremzēšanas ceļu, vienlaikus saglabājot automašīnas vadāmību. Visiem autovadītājiem, kuru transportlīdzekļi ir aprīkoti ar ABS, jāatceras, ka pēkšņas bremzēšanas gadījumā, bremžu pedālis jāspiež strauji, stingri un nepārtraukti. Kad aktivizējas ABS, bremžu pedālis sāk pārvietoties pretējā, uz tā izdarītā spiediena, virzienā. "Vibrācija un prettriecieni, ko sajūt vadītājs ABS darbības laikā, var sabiedēt nepieredzējušus automašīnu vadītājus. Taču tā nedrīkst notikt - ABS darbības laikā nedrīkst samazināt spiedienu uz pedāli, jo pretējā gadījumā tas var pavājināt sistēmas darbību un ievērojami palielināt bremzēšanas ceļu", uzsver Renault braukšanas skolas instruktori. "Bremžu pedāļa vibrācijas norāda uz to, ka ABS strādā pareizi."

Automašīnas bez ABS

Tiem vadītājiem, kuru automašīnas nav aprīkotas ar ABS, avārijas situācijās būtu ritmiski jānospiež un jāatlaiž bremžu pedālis. "Spiedienus uz bremžu pedāli vajadzētu izdarīt intensīvi, stingri un ritmiski, jo tikai šāda metode ļauj saglabāt kontroli pār automašīnu un nezaudēt vadāmību", iesaka Renault braukšanas skolas instruktori.

Svarīgs ir treniņš

Bīstamās situācijās, kad nav laika domāt vai analizēt to, kas notiek, ir svarīgi, ka visas darbības tiek veiktas mehāniski. Būtu nozīmīgi, ja pareizas bremzēšanas un manevrēšanas tehnikas jau būtu savlaicīgi atstrādātas, lai ārkārtas situācijās jums būtu iespēja reaģēt ātrāk un precīzāk. Viena no iespējām ir apmācība pieredzējuša instruktora vadībā, ar kuru kopā iespējams simulēt dažādas ārkārtas situācijas, lai saskaroties ar reāliem draudiem, autovadītājam būtu iespēja precīzi reaģēt.

Avoti:
* LAB (Negadījumu izpētes laboratorija, Biomehānikas un cilvēka uzvedības pētījumi), pētījumu rezultātu ir publicēti grāmatā "Driving Safety Forward, Renault and Safety".

 
Visi komentāri
 
280392. viesis 29.novembris 2010 16:15
0 0 Atbildēt

khmm - ne vienmēr ABS saīsina bremzēšanas ceļu. Bieži vien pat pagarina

Viennozīmīgi gan ir kas cits - ABS būtiski uzlabo auto vadāmību bremzējot.

Proti - ja ar izspiestām bremzēm (vienalga ar vai bez ABS) mēs nonestu pēkšņo šķērsli dēļ pārāk mazās distances līdz šķērslim, tad ABS dod iespēju nepārtraucot samazināt automasīnas ātrumu APBRAUKT šķērsli...

Kas reizēm ir vienīgais variants, kā izvairīties no šķēršļa...

280396. viesis 29.novembris 2010 19:41
0 0 Atbildēt

Palaidniexam kārtējo reizi savajadzējās izteikties - laikam, ikdienā cieš no uzmanības trūkuma. Nu baigais eksperts! Aplausi!

280397. viesis 29.novembris 2010 21:59
0 0 Atbildēt

pajolinji, aizbrauciet taksh uz DBS vai DBP 333, un jums tur mozgas aatri iepraviis. "rallisti-profi", atradushies.

280398. viesis 29.novembris 2010 22:13
0 0 Atbildēt

Abs atzīstu tikai pie lielākiem ātrumiem (ārpus pilsētas), kur nedaudz svarīgāk, lai riteņi nebloķētos. Citādi teikt, ka nospiežot bremzes (ar abs) un turot tās auto ir baigi vadāmais - muļķības. Protams, tas ir vadāmāks par tādu kas šļūc, bet tā sauktā vadāmība ir stipri ierobežota. Bieži vien labāk ir nebremzēt, bet saglabāt maksimālu vadāmību un censties izvairīties no šķēršļa/sadursmes.

280399. viesis 29.novembris 2010 22:15
0 0 Atbildēt

visgrūtākais nav nospiest bremzes līdz galam, bet spēt tās atlaist vajadzīgā brīdī.

280400. viesis 29.novembris 2010 23:03
0 0 Atbildēt

>Abs atzīstu tikai pie lielākiem ātrumiem (ārpus pilsētas)

Tieši otrādi, pilsētā noderīgi, jo ir lielāka iespēja izvairīties. Ārpus pilsētas pie lieliem ātrumiem tāpat virzienu sevišķi neizmainīsi. Braucu vienreiz vakarā no Siguldas pēc slēpošanas un uz šosejas tieši uz joslas pa kuru braucu bija sapūsta sniega čupa(pa gabalu neizskatījās tik bīstama), palikt nebija kur jo blakus brauca smagais. Ātrums ap 80km/h bremzēju līdz pēdējam cerot uz ABS, ne kā, saskaroties ar sniegu pakaļu vienalga sameta, labi, ka noreaģēju atbilstoši, bremzes atlaidu un nokontrēju ar stūri. Dīvainā kārtā līdzbraucēji pat neko nepamanīja. Protams neizmantoju rakstā minēto ABS priekšrocību, bet tas arī parāda, ka nevienmēr var paļauties uz ABS un vienalga bremzēšanas refleksus vajag uztrentēt.

>Ja māk braukt, ja spēj pārvaldīt situāciju, ABS traucē.

Ne vienmēr izdosies atbilstoši noreaģēt ikdienas satiksmē, jo ir situācijas kuras nevar paredzēt. 3 reizes nobremzēsi 4 var nesanākt. Galvenā ABS priekšrocība, ka tas sāk darboties momentā tiklīdz uzsāk bremzēt un dod laiku veikt manevru, kamēr bez ABS paiet kāda 1sek pie pārsteiguma momenta pirms var atbilstoši rīkoties. Vienā situācijā tas mani paglāba, kamēr līdzīgā situācijā bez ABS tā 1sek pietrūka un bija neliels būkš, pie kura gan nebiju vainojams, bet tomēr. Tā kā, ja vien ikdienā nebrauc nepārtraukti sasprindzināti, kas nav reāli, tad ABS palīdz, neesmu vairs tik kategorisks. Vienīgi traucējoši, ka ir šī dažādība, tad labāk vai nu visi auto ar ABS vai bez, jo pārsēžoties ir jāpierod.

280401. viesis 29.novembris 2010 23:36
0 0 Atbildēt

Te kādu laiciņu atpakaļ bija nofilmējuši Subaru, kurš arī "pārvaldīja" situāciju bez ABS.

www.iauto.lv/art/17414/4/?...et-Subaru!-:)-

280402. viesis 29.novembris 2010 23:40
0 0 Atbildēt

Zinu avarijas pilseta kur tiesi abs iegaz, prieksabraucosais noliek strauji uz bremziem, tu ar, abs bloketies riteniem nelauj un buks, pakala ieksa gan. Sausa laika uz maziem atrumiem riteniem ir jalauj bloketies, tapec jau ir masinas kur abs var atslegt, tad parasti soferi abs iesledz tikai uz ziemu.

280404. viesis 30.novembris 2010 8:36
0 0 Atbildēt

Eu 402. viesi, ja būtu skolā labi mācījies fiziku, tad tādas muļķības nerakstītu, pārlasi sadaļas par berzi...

Protams, ka kā jau īsts pirāts to nedarīsi, jo latvieši lietošanas instruciju lasa tikai tad, kad jau kaut ko ir sačakarējuši un jāmēģina atrast iegansti garantijas remontam... :D

tāpēc ir tāds sīkums kā berze, kas notur priekšmetu uz vietas un berze, kas ir jau slīdošam priekšmetam. Un pirmā ir būtiski lielāka. Tākā piemērā par šļūkšanu uz asfalta esi sastāstījis pilnīgas muļķības. Te jau viens ielika linku par nesen publicētajie subaru diviem bumsiem... :D

uz ne pārāk noblīvētas grants vai sniega tas iespējams tā būtu - šļūcot fiksāk varētu nolikt mierā, jo tur citi papildus apstākļi maina bremzēšanas apstākļus...

280405. viesis 30.novembris 2010 8:38
0 0 Atbildēt

P.s. Informācijai - zem ~5 km/h vai ciktur (kā kuram auto) ABS tāpat nestrādā...

280406. viesis 30.novembris 2010 9:58
0 0 Atbildēt

ABS tiesham pagarina bremzeeshanas celju, BET- tas ne vienmer ir patiesi un atkariigs no celja seguma. Kaa arii no ABS darbiibas algoritma tas atkariigs.

Man ABS nekad nav bijis, esmu ticis galaa, sievai gan auto bez ABS un pretsliides sistemam nedotu. :)

280407. viesis 30.novembris 2010 10:33
0 0 Atbildēt

ABS ir "izteikti slikts" tikai tad ja tu esi uzbraucis ar viens puses ratiem uz kārtīgi slidenas virsmas un otrā pusē ir bezmaz sauss asfalts - tad bremzēsies tas "pasākums" ka vidējais aritmētiskais no šiem segumiem vai vēl sūdīgāk. Uz šādas virsmas lai arī pastāv iespēja ka kāds nejēga sadarīs muļķības, bet tehniski vieglāk būtu bez ABS ( pieļaujot ka vadītājam nav tādas izvēles kā atgriezties pilnībā uz "sausa asfalta).

280409. viesis 30.novembris 2010 10:56
0 0 Atbildēt

Nu ar parastām bremzēm ekstremālā situācijā vidēji statistiskais stūrētājs uzraus ripā momentāli, ja vienā pusē ledus, bet otrā asfalts...

280436. viesis 1.decembris 2010 9:17
0 0 Atbildēt

Bremzejiet uz cela nevis pie stures )

P.S.

2010A03

280442. viesis 1.decembris 2010 9:59
0 0 Atbildēt

Vispār jau man personīgi liekas, ka ļooooti liela daļa "iebraukšanu

pakaļā" notiek tāpēc, ka nu ir bik specifiska bremzēšana ar ABS, bet

ļoooti liela daļa vadītāju ir zem tīri psiholoģiska "kupola" - man, lūk,

ir ABS (vēl maiss ar fīčām), auto apstāsies dajebkad. Un liela daļa

no viņiem / -ām nav nekad braukuši ar auto bez visādiem pribambasiem

un nav nonākuši situācijās, kad "nostrādā" ABS, lai kaut zinātu, kā

tas ir... Pats kādreiz ar ABS kādreiz nokļuvu muļķīgā situācijā - ripoju

kolonā gar VEF uz centru, pirmajā rindā bij trolejbusi - autobusi, bij

situācija, kad pēkšņi bija jābremzē, kreisie riteņi izrādījās uz slapjas

tramvaja sliedes :-) Es tikai parādīju kāju bremžpedālim , a ABS jau

darbā un priekšējā auto pakaļa mērķtiecīgi nāca virsū :-) Nezinu, kaut

kādi refleksi nostrādāja, hormonu līmenī vai, bet pilnīgi automātiski

rokas pašas "paņēma" drusku pa kreisi. Viss beidzās laabi, bet nu ar

ABS es, var teikt, uzpasējos vairāk, nekā bez tā :-)

280449. viesis 1.decembris 2010 10:40
0 0 Atbildēt

klau, Crankshaft, a kā būtu beidzies ja nebūtu tas ABS?

Tāpat tak būtu jāgriež stūre un jāizvairās no sadursmes...

Labi - agrākās ABS sistēmas rausta bremžu spēku visiem riteņiem, jaunākās tikai slīdošajam ritenim...

A bez ABS strauji bremzējot reizēm nākās vēl reaģēt uz pēkšņu auto sanesumu...

Un, lai kaut kur aizstūrētu bez ABS, tāpat tas bremžu pedālis ir jāatlaiž...

280468. viesis 1.decembris 2010 20:46
0 0 Atbildēt

Palaidniex 871 [?] pirms 10 stundām

klau, Crankshaft, a kā būtu beidzies ja nebūtu tas ABS?

Tāpat tak būtu jāgriež stūre un jāizvairās no sadursmes...

---------------------------------------

IMHO tad es būtu "gatavāks" situācijai :-) vairāk varbūt uzpasējies,

lai nebrauktu pa sliedi ... Dies' viņu zina :-)

Labi - agrākās ABS sistēmas rausta bremžu spēku visiem riteņiem, jaunākās tikai slīdošajam ritenim...

A bez ABS strauji bremzējot reizēm nākās vēl reaģēt uz pēkšņu auto sanesumu...

Un, lai kaut kur aizstūrētu bez ABS, tāpat tas bremžu pedālis ir jāatlaiž...

...........................................

Nu uz auto pēkšņu samešanu kaut kā izdodas reaģēt, tostarp ar

dažādiem auto. Savulaik pat speciāli mācījāmies bremzēt ar motoru

ar FWD auto - izrādījās, ka nav ne vainas arī ziemā, bik jāpastrādā

tik. Bet ar pakaljpievadu jau arī jāstrādā :-)

280479. viesis 2.decembris 2010 15:36
0 0 Atbildēt

Šodien slidenā laukumā izmēģināju tā saucamo ABS vadāmību. Mīts... Nospiežu bremžu pedālī "grīdā"(kā pēc instrukcijas) - strādā ABS- sit to atpakaļ. Mēģinu stūrēt - nekā - auto iet gandrīz taisni... Tikai palaižot vaļā bremžu pedāli izdodas panākt lai auto brauc pa man vēlamu trajektoriju.....

Es secināju ka ABS nebūt nav panaceja. Ir ceļa apstākli kad tas tikai palielina bremzēšanas ceļu! Jo šļūcot pa granti, pa sniega pļuru ritenis stumj pa priekšu valnīti - tas samazina bremzēšanas ceļu. ABS nekam tamlīdzīgam neļauj notikt. Tāpēc uz asfalta ABS strādā, bet sliktos ceļa apstākļos viņš diemžēl ir maz noderīgs vai pat traucējošs....

280480. viesis 2.decembris 2010 20:51
0 0 Atbildēt

Bet protams, ka ABS nav panaceja.

Starp citu, a uz tā paša laukuma mēģināji to pašu izpildīt ar atslēgtu ABS?

280501. viesis 3.decembris 2010 22:01
0 0 Atbildēt

Šeit lielaka daļa vispar baudc armuti nevis armašinu.

Pimkārt riepas , ar sūdīgām riepām abs pienesums vadamībā ir apaļa 0.

uz noledojoša ceļa ari nebremzējot vadāmiba ir nekāda.

Kā arī ABS`am ir paaudzes , sen bija man tāds auto ford mondeo 92 gada, viņa ABS ņodrošināja iespēju šļukt taisni ;-)

P.S. nevajag pirkt sūdīgas riepas.

280502. viesis 3.decembris 2010 22:22
0 0 Atbildēt

Piemēram, man vienkārši bija slinkums rakstīt daudziem tik aplami šķietošo patiesību - izvēlies braukšanas apstākļiem piemērotu ātrumu un nebūs jāzīlē ir ABS vai nav.. Bet daudzi to vēl ilgi nesapratīs uzdodot jautājumu uz cik vari iiebraukt tajā vai cita līkumā, neprasot vai un ar kādu ātrumu plāno no līkuma izgriezt...

Reizēm ceļa apstākļi ir tādi, ka pat šipotas riepas nenodrošina nekādu saķeri. Uz gludspogulī pulēta ledus ceļa, gaisam esot plusos krītoši un kūstoši pūkaina sniega lielapjomi mēdz izveidot uz ledus pa to slīdošu sniega kārtu, kas ir par biezu par radžu spējām ieķerties ledū...

Tad ir vienalga spied gāzi vai bremzi, griez stūri vai negriez.

Tad reizēm vienīgais pedālis, kas palīdz atgūt nosacītu kontroli pār auto (ar nosacījumu ka pārējie atlaisti) ir sajūgs.

Nešipotām riepām šādi ūberslideni pilnīgi nekādu saķeri nodrošinoši ceļa apstākļi pieejami biežāk...

280574. viesis 9.decembris 2010 10:15
0 0 Atbildēt

ziemā ABS nekur neder.. ir braukts ar daudzām mašīnām ar ABS, vienai tas ir jūtīgāks, citai mazāk jūtīgs, bet visas ziemā besī ārā.. problēmas īpaši pilsētā, kad pie salīdzinoši nelieliem ātrumiem (40-60kmh)jābremzē.. ieslēdzas ABS un mašīna tik slīd uz priekšu nemaz tā īsti nebremzējoties.. un stulbums ir tas, ka lielākajai daļai mašīnu to ABS nemaz nevar atslēgt..

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti