Nepieļausim bojāgājušo skaita pieaugumu! 13

 
2.decembris 2011 8:18

Fakts, ka oktobrī ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā par 57% vairāk cilvēku nekā gadu iepriekš šajā pašā mēnesī, izraisa gan satraukumu, gan jautājumus.

Vai tiešām līdzšinējā Latvijas pozitīvā tendence, kas liecināja par vienu no straujākajiem Eiropas Savienībā bojāgājušo skaita samazinājumiem, ir apstājusies, vai sevi ir izsmēlušas informatīvi skaidrojošās akcijas, un cilvēki tām vairs nepievērš uzmanību?

Gan šī statistika, gan informācija par vairākām traģiskām avārijām novembrī aicina veikt analīzi un izdarīt secinājumus. Labi zināms, ka viens no pamata iemesliem, kādēļ palielinās satiksmes negadījumu skaits ir problēmas ar redzamību tumšajā diennakts laikā. Lai to ietekmi mazinātu, Autoklubs LAMB jau divpadsmito gadu organizēja akciju „Autogaismas Kārtībā!”, aicinot autovadītājus pārbaudīt savu spēkratu gaismas. Informatīvus pasākumus organizē arī Ceļu satiksmes drošības direkcija, bet Ceļu policija drīzumā uzsāks atstarotāju izplatīšanas akciju.

Pagarinoties tumšajam diennakts periodam, katru gadu gan autovadītājiem, gan kājāmgājējiem ir jāpierod pie sliktākas redzamības, līdzīgi kā katru gadu jāpierod pie braukšanas sniegotos ceļos. Diemžēl līdzšinējā prakse liecina, ka ar tradicionālajiem līdzekļiem nepietiek, neskatoties uz informatīvajiem aicinājumiem un skaidrojumiem, gājēji nepietiekami izmanto atstarotājus. Vieni uzskata, ka tie bojā kopējo apģērba stilu, citi atsarotāju piestiprina formāli, neiedomājoties, ka autovadītājam tas ir jāredz, bet trešajiem to vispār nav.

Lai veicinātu atstarotāju izmantošanu un izpratni par to nozīmi, jāpanāk lai informācija un arī pats atstarotājs sasniegtu katru satiksmes dalībnieku gan pilsētās, gan lauku rajonos. Laikā, kad iedzīvotāju pirktspēja ir samazinājusies, daudziem atstarotājs nav prioritāte, tomēr katram būtu jāpadomā par iespējamajām traumām un ar tām saistītajiem izdevumiem, nokļūstot ceļu satiksmes negadījumā. Šī būtu laba iespēja, kā pašvaldības praktiski varētu demonstrēt rūpes par saviem iedzīvotājiem, sadarbībā ar „Latvenergo” un citām atbildigām institūcijām nodrošinot kvalitatīvu apgaismojumu uz savā pārziņā esošajiem ceļiem, kā arī iesaistoties bezmaksas atstarotāju izplatīšanā. Tieši pašvaldībai iedzīvotāji ir deleģējuši rūpes par savu teritoriju, un pašvaldībai iedzīvotāju uzticība ir jāataisno.

Komunikācijā ar iedzīvotājiem būtu jāiesaista arī bāriņtiesa un sociālie dienesti, kas ikdienā tiekas un runā ar cilvēkiem, kā arī, protams, skolas. Skolēniem jau klases audzinātāja varētu prasīt, lai pie somas būtu piestiprināts labi saskatāms atstarotājs, līdzīgi, kā uz skolu katru dienu jāņem dienasgrāmata. Skolās būtu jāuzrunā ne tikai skolēni, bet arī viņu vecāki, kuru izpratne par satiksmes riskiem dažkārt ir mazāka nekā bērniem. Ne visi kājāmgājēji saprot vai grib saprast, ka būdami nesaredzami, viņi apdraud ne tikai sevi, bet arī citus līdzpilsoņus, tādēļ par atsatotāju atkārtotu un ļaunprātīgu nelietošanas varētu uzlikt arī kādu sodu. Savukārt autovadītāji, it īpaši lauku novados, redzot kājāmgājēju bez atstarotāja, varētu viņu uzrunāt, brīdināt un, ja mašīnā ir, iedot arī atstarotāju. Ne visu iepriekš ir iespējams paredzēt normatīvajos aktos, jo bieži loģiska rīcība atbilstoši konkrētā brīža izaicinājumam ir problēmas risinājuma priekšonoteikums.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 

 
Visi komentāri
 
284478. viesis 2.decembris 2011 8:47
0 0 Atbildēt

njaaa

laikam Zvirbulis nav pamaniijis, ka pagaajushajaa gadaa ap sho laiku sen bija sniegs un uz baltaa fona bojaagaajeejus arii naktii ir vieglaak samaniit bez atstarotaaja, nekaa ja sniega nav

284485. viesis 2.decembris 2011 13:20
0 0 Atbildēt

Man pēc šī raksta izlasīšanas uzreiz rodas vairāki jautājumi.

Kur būtu uzzināma šī analīze, jo ar satiksmes negadījumu IZSMEĻOŠU UN PROFESIONĀLU analīzi mums te ir patiešām lielas problēmas! Bet vislabāk jau būtu tomēr mācīties no svešām kļūdām, nevis gaidīt savējās. Esmu gan šad tad masu mēdijos redzējis analīzes mēģinājumus, kas gan parasti ir pilnīgi murgi.

Šajā rakstā rakstā atkal viss, principā, nonāk pie atstarotāju problēmas. Kāds sakars te Bauskas un Slokas traģēdijā ar atstarotājiem????

Kāds no masu mēdiju pārstāvjiem man visgudri aizrādīja, ka vajagot katram sākt pašam ar sevi, un tad arī būšot kārtība uz ceļiem-lielāku utopiju neesmu dzirdējis-vajag tad to katram nekauņam pateikt un viss uz ceļiem būs kārtība!!!! Tik vienkārši!!! Man jau nu gan liekas, ka reālāk ir mēģināt kļūt par zinošu auto braucēju, lai varētu sekmīgāk tikt galā ar citu radītajām problēmām, reizēm arī ar sevis radītajām, jo nav jau cilvēku, kas nekad nekļūdās.

Andris.

284488. viesis 2.decembris 2011 16:34
0 0 Atbildēt

Kurš idiots analizē statistikas datus šādā griezumā. Kas attiecas uz satiksmes drošību tad jāsalīdzina ir sezonas, nevis vienu gadu pret otru vai mēnešus. Gluži tādi paši jokainie ir meteo dienesti, kas stāda konkrētu "dienu" rekordus.

284491. viesis 3.decembris 2011 1:07
0 0 Atbildēt

284485.-Andris no Mellužiem?

284495. viesis 3.decembris 2011 16:04
0 0 Atbildēt

PEDĀĻIEM ar 70 pa salinieku un krasteni jābrauc pa pirmo joslu kopā ar šos apdzenošiem trolejbusiem, igauņiem un slimiem gliemežiem..nelien uz otro un trešo, kur CILVĒKI brauc

284515. viesis 5.decembris 2011 16:14
0 0 Atbildēt

Ja tā godīgi, es arī pa krasteni un salenieku teju vienmēr rullēju fiksāk, nekā tas būtu atļauts oficiali. Bet tad parasti pie tā piedomāju ar prātu un izvērtēju situaciju apkārt - kāda satiksme, laika apstākļi, ceļa stāvoklis u.c. lietas attiecībā uz satiksmes drošibu. Bet , jāsaka, ka pēdējā laikā pat braucot tur pa vidējo joslu uz "sotoku", visi brauc man garām kā stāvošam un pat taurē ar signaliem vai gaismām.... Tas nu tomēr vairs nav īsti normāli. Pieļauju, ja drīz vien CP nesarosīsies, pēc pirmā sniega un ledus parādīšanās tur varētu notikt superīgākie crachi. Kā tas ir bijis jau iepriekš. Kamēr CP agrāk biežāk salinieku vaktēja, tur bija vismaz kaut kādā kārtība. Bet, pašlaik vairums tur brauc kā nu katram ienāk galviņā. Un tas nav tas labākais variants. Iespējams , ka nākotnē situaciju tur varētu uzlabot arī jaunie fotoradari - ja tos "būrīšus" tur saliks tā pavairāk...Nesen medijos lasīju, ka Īrijā no fotoradariem KATRU mēnesi peļna esot 1 miljons eiro. Mūsu premjers arī liek liekas cerības.

284520. viesis 6.decembris 2011 15:22
0 0 Atbildēt

Nezinu, kā tur ar krasteni, kādu brītiņu tur neesmu bijis, bet šodien pa salu tiltu visi ''vālēja'' apmēram uz 75, pēc kāda laika tā visa fotoradaru epopeja bankrotēs, tāpat kā daudz kas mūsu valstī, kāds ierēdnis apsēdās pie kalkulātora-peļņa būs tik un tik-nu ne velna nebūs, cilvēkiem lētāk iznāks braukt lēnāk, jau tagad foto radaru vietās brauc uz 45. Dzīvē bieži viss iznāk citādi ne kā uz kalkulātora.

Andris.

284531. viesis 7.decembris 2011 17:30
0 0 Atbildēt

Un autovadītāji tur savu vainu nemaz neredz ? Visu tik noveļ uz gājējiem ! Varbūt lēnāk jābrauc pāreju un krustojumu tuvumā, ja jau tumsā cilvēkus nevar saredzet.

284532. viesis 7.decembris 2011 19:16
0 0 Atbildēt

>Varbūt lēnāk jābrauc pāreju un krustojumu tuvumā, ja jau tumsā cilvēkus nevar saredzet.

Kā gan lēnāka braukšana ļaus saskatīt gājēju, ja gaismas auto spīd uz priekšu nevis sānos. Redz tikai kad jau izbrien priekšā.

284544. viesis 8.decembris 2011 14:09
0 0 Atbildēt

Pārsteidz, bet jau daudzu gadu garumā, pat neņemot vērā daudzās akcijas un reklamas par gājēju drošibu - GĀJĒJI īpaši gudrāki nav palikuši. Joprojām pa lauku ceļiem staigā bez atstarotājiem, nievēro iešanas pusi, ignorē atstarotājus. CP arī īpaši nevar lepoties ar pozitivu statistiku gājēju sodīšanā - slinkums ar viņiem ķēpāties, ja tāpat nekādu piķi nokāst nesanāks...

284557. viesis 9.decembris 2011 8:36
0 0 Atbildēt

Ja ieprieks ierednisi priecajas par samazinajumu un pasniedza to ka vinu darba rezultatu, tad varbut tagad ari tas pieaugums vinju darba del? Sanak, ka fotoradari ir veicinajusi bojagajuso skaitu!

284559. viesis 9.decembris 2011 8:41
0 0 Atbildēt

IkdienasViesis, nez ko mainis atstarotaji, ja uz REGULEJAMAS gajeju parejas brauceji laiz pari pie sarkana?

284573. viesis 11.decembris 2011 9:54
0 0 Atbildēt

tipa gājēji iet tikai ar atstarotājiem, pa pareizo ielas pusi, vienmēr un visi ir skaidrā, ielu šķērso tikai droši un tur kur atļauts, un nekad pie sarkanā...? :D

un uz sarkanā gājēju pārbrauktuvi ar auto šķērso tāds pats nihilists kā gājējs. Ja uz gājēju pārejas redzams atstarotājs (melnā tērptu gājēju nevar vienmēr ieraudzīt) tad neviens speciāli virsū nebrauks...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

No 45 750 eiro - Toyota sākusi jaunā GR Yaris iepriekšpārdošanu

Ir sākusies jaunā Toyota GR Yaris iepriekšpārdošana, un tā cenas ir no 45 750 eiro. TOYOTA GAZOO Racing rallija programmā dzimušais un sacīkstēs rūdītais hečbeks debitēja pirms trim gadiem, bet pēc modernizācijas tas ir ieguvis dažādus dizainiskos, tehniskos un konstruktīvos uzlabojumus, kas braukšanu pacels jaunā līmenī. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 9

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti