Aizvadītajā nedēļas nogalē uzsnigušais pirmais īstais sniegs iezīmēja „ziemas braukšanas” laika sākumu autovadītājiem. Šis laiks saistās ar paaugstinātu risku un savu specifiku.
Lai arī pirmais sniegs nav izraisījis plašu negadījumu sēriju uz Latvijas ceļiem, tomēr tā ietekme ir jūtama, un apdrošināšanas sabiedrība „Balta” ir fiksējusi atlīdzību pieteikumu skaita pieaugumu par 6%, savukārt klientu zvanu skaits ar lūgumiem pēc palīdzības ir pieaudzis pat par 20%, salīdzinot ar pagājušās nedēļas sākumu.
Pārsvarā tiek fiksēti pirmie negadījumi, kas ir saistīti ar braucamās daļas nesadalīšanu un automašīnu saslīdēšanu – automašīnām saskaras spoguļi, notiek izslīdēšana no braukšanas joslas vai pat nobraukšana no ceļa, kā arī, protams, vēl neesam pieraduši aprēķināt bremzēšanas ceļu, un seko ieslīdēšana priekšā braucošajā automašīnā.
„Šogad pirmais sniegs ir sagaidīts salīdzinoši mierīgi, jo pretēji aizvadītajam gadam intensīvākā snigšana notika brīvdienās un darba nedēļas sākumā, kad gan paši autobraucēji jau bija apraduši ar situāciju, gan arī ceļi bija iztīrīti. Tomēr aicinu ikvienu būt piesardzīgam un pirms jebkura manevra samazināt ātrumu, kā arī ievērot, lai tiek saglabāta pietiekami liela distance līdz priekšā braucošajam auto,” stāsta Ingus Savickis, apdrošinātāja „Balta” Atlīdzību direktors.
Slideni ceļi, neredzami gājēji un tumsa ir galvenie faktori, kas apgrūtina un apdraud auto vadīšanu, tāpēc svarīgi ievērot vairākus drošas braukšanas pamatprincipus. „Balta” sadarbībā ar savu partneri „Drošas Braukšanas Skolu” iesaka:
Notīri stiklus, pareizi noregulē un izvēlies gaismas
• Auto stikliem jābūt tīriem gan no iekšpuses, gan no ārpuses. Nekas nedrīkst aizsegt autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļskata spoguļa piekarinātās smaržu eglītes un plīša mantiņas.
• Jāņem vērā, ka tuvās gaismas staru kūlis izgaismo ceļu aptuveni 40 metru attālumā. Braucot ar ātrumu 80-90 km/h, autovadītājs šo distanci nobrauc mazāk nekā divās sekundēs. Tālo gaismu staru kūlis izgaismo ceļu apmēram 150 metru attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika (apmēram 6 sekundes) nepieciešamajai reaģēšanai.
Izvēlies pareizo braukšanas ātrumu un pievērs uzmanību ceļu segumam
• Vairumā gadījumu, kad automašīna ir sākusi slīdēt, to izraisa nepareiza ātruma izvēlē, kā arī pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Lai iespējami samazinātu izslīdēšanas draudus, ir jāizvēlas segumam atbilstošs ātrums un visām darbībām ar automašīnu ir jābūt pēc iespējas plūdenākām.
Pārzini automašīnas drošības sistēmas
• Autovadītājam jāpārzina, kāds ir drošības sistēmu uzdevums un ko no tām gaidīt. ABS ne vienmēr samazinās mūsu bremzēšanas ceļu, bet ļaus apbraukt priekšā radušos šķērsli, jo drošības sistēmas uzdevums ir neļaut riteņiem bloķēties un saglabāt iespēju stūrēt. Savukārt ESP sistēmas uzdevums ir neļaut automašīnai sākt slīdēt un sagriezties, veicot pārāk straujas darbības ar stūri.
Savs pozitivs nopelns ir arī fotoradariem. Īpaši jau uz jūrmalenes. Pagājušogad, atceros, pēc pirmā sniega, šosejmalas bija pilnas ar mašinām. Šogad tādas situacijas mana daudz retāk, jo autovadītāji brauc prātīgāk, lēnāk un uzmanīgāk.