Organizē kampaņu pret miegainiem autovadītājiem 12

 
13.februāris 2012 10:04

CSDD sistemātiski apkopotā informācija liecina, ka apmēram puse avāriju, kurās iet bojā autovadītāji un pasažieri, ir tādas, kurās iesaistīts viens transportlīdzeklis.

Šo negadījumu iemesls varētu būt ātrums, neuzmanība vai autovadītāja miegainība, kas ir grūti pierādāmais apstāklis.

Ģirts Rorbaks, CSDD direktora vietnieks: „Izanalizējot šos faktus, kā arī ņemot vērā citu valstu pieredzi un praksi, CSDD iniciēja un profesionāļi-fiziologi uzsāka pētījumu, kura uzdevums bija noteikt Latvijas autovadītāju miegainības pakāpi. Apkopojot pētījuma datus atklājās, ka katrs trešais šoferis riskē iemigt pie auto stūres. Turklāt aptaujā noskaidrojās, ka paši šoferi šo problēmu nemaz neapzinās un nenovērtē paaugstinātās miegainības radītos riskus un sekas.” 

• Neizgulējies un noguris autovadītājs reaģē lēnāk, nespēj laikus pieņemt lēmumu vai pat uz sekundi iesnaužas.
• Miegains šoferis tiek pielīdzināts iereibušam autovadītājam.
• Sekundes miega iespaidā autovadītāji neapzinoties nobrauc no ceļa, apmet kūleņus, ieskrien stabā vai izraisa frontālas sadursmes ar ievainotajiem vai bojā gājušajiem.
• Latvijas pētījums pierāda, ka trešdaļa autovadītāju riskē iemigt pie auto stūres.
• Vairāk nekā 90 % no riska grupas šoferiem šo problēmu neapzinās.

Leons Blumfelds, Rīgas Stradiņa universitātes Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras docents un pētījuma vadītājs: „Latvijā mērījumos piedalījās vairāk nekā 300 autovadītāju. Neraugoties uz to, ka pētījums tika veikts tikai diennakts gaišajās stundās, gandrīz trešdaļai autovadītāju tika konstatēts paaugstināts iemigšanas risks, t. sk. 11% – augsts risks. Gandrīz 6 % no visiem bija tik miegaini, ka mērījuma laikā uz brīdi iemiga, daži pat vairāk kārt. Ja tas notiktu reāli pie stūres, sekas varētu būtu traģiskas. Diemžēl, Latvijā šajā ziņā situācija ir vismaz tikpat dramatiska, kā Viduseiropas valstīs – Vācijā un Austrijā.”

Juris Svaža, Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Miega laboratorijas vadītājs: „Noteikti, ka kāds no nogurušajiem šoferiem bija miegains, jo, pašam nezinot, slimo ar miega apnoju. Tā ir slimība, kuras laikā tiek novēroti elpošanas traucējumi miegā un tā ietekmē cilvēks regulāri neizguļas. Mūsu pacienti ir dažādi, piemēram viens regulāri pārvadā sašķidrināto gāzi. Par laimi viņš ir apzinājies savu slimību, ārstējas un vairs neapdraud citus satiksmes dalībnieku un savu drošību. Savukārt mums ir zināms cits autobusa vadītājs, kuram ir slims, neārstējas, bet katru dienu pārvadā pasažierus. Šai situācijai sekas var būt dramatiskas, līdzīgi kā Maskavā pirms pāris gadiem ar apnoju slims autobusa vadītājs ietriecās mājas sienā, kā rezultātā gāja bojā deviņi, bet cieta vairāki desmitu pasažieru. Tieši tādēļ desmit Eiropas Savienības valstīs autovadītāja apliecība netiek piešķirta tiem cilvēkiem, kuri miega apnojas gadījumā neārstējas. Par šo problēmu diskusijas Eiropā turpināsies arī šogad.”

Valsts policijas ir apkopojusi tās avārijas, kuru iemesls ir miegainība vai arī neuzmanība. „2011.gada diennakts tumšajās stundās ir reģistrēti 645 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bojā gājuši 20 cilvēki, bet ievainoti – 276. Šo negadījumu iemesls varētu būt pārlieku liels nogurums vai arī neuzmanība. Nesen presē sniedzām informāciju par 1.februāra avāriju Talsu novadā. Astoņos no rīta pie stūres aizmigušais autovadītājs iebrauca pretējā braukšanas joslā un sadūrās ar mikroautobusu. Avārijas izraisītājam mediķi konstatēja abu kāju traumas,” Valsts Policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Lai gan reāli piemēri un stāsti ir vairāki, sabiedrība vēl aizvien neapzinās sekas, kuras var izraisīt miegainība un sekundes miegs pie auto stūres. Tādēļ CSDD uzsver, ka nepieciešama skaidrojoša kampaņa, kurā tiktu sniegta informācija par sekām, kādas var izraisīt pārguris autovadītājs. Līdzīgas kampaņas par nogurumu un miegainību norit vairākās Eiropas valstīs un to galvenais vēstījums ir „15 minūšu miegs”. Speciālisti ir pierādījuši, ka nepieciešams ceturksnis stundas, bet ne vairāk ilgs miegs, pēc kura nogurušie autovadītāji var turpināt ceļu.

Latvijā noguruma pētījums tiek veikts sadarbībā ar „Statoil Latvia” un „Latvijas Samariešu apvienību”.
 

 
Visi komentāri
 
285290. viesis 13.februāris 2012 10:36
0 0 Atbildēt

Kad CSDD organizēs kampaņu, lai nav jāveic idiotiskas darbības ar kaut kādām mistiskām sertifikācijām ,kuras nez kāpēc nepieciešamas tikai Latvijā? Kāpēc man jēsertificē ES ražota piekabe, ja tas nav jādara citā ES valstī, bet Latvijā ir visgudrākie reģistra speciālisti un man tā mašīna ir ''jāsertificē'' ?????????

285293. viesis 13.februāris 2012 13:06
0 0 Atbildēt

Miegainos tiešām vajag sākt kontrolēt. Pagājušajā ceturtdienā pie Tūjas pagrieziena viens miegainais aizsūtīja viņsaulē 3 nevainīgus cilvēkus.

285295. viesis 13.februāris 2012 14:13
0 0 Atbildēt

Būtībā, galvenā riska grupa "miegaino" problēmās ir tieši profesionalie autovadītāji, kuri pie stūres pavada ilgu laiku. Arī sabtransa vadītāji, īpaši jau mikrobusu un takšu vadītāji, kuru darba slodze privātajā biznesā ir grūti kontrolējama. Reiz vakarpusē braucu ar mikrobusu uz zoļļuku, tā vadītājs miga ciet pie katra krustojuma - beigās pie Melnsila ielas krustojuma iemiga tik cieši, ka pie "zaļā" pat nepamodās...pasažieriem nācās šo pamodināt. Tā gadās. Domāju, ka problemas dažkārt var rasties arī ar dažādu medikamentu lietošanu, īpaši jau gripas periodos. Visi tie ibumetini, askofeni, citramoni, coldreksi ,relakseni arī rada miegainumu, palēlinātu reakciju vadot auto. Bet reali to procesu kontrolēt ir grūti - tāpat, cilvēks ar temperaturu, aukstā laikā ar kājām uz med.iestādi neies, bet brauks ar auto.

285297. viesis 13.februāris 2012 14:21
0 0 Atbildēt

Vajadzētu izveidot vienotu slimības vēstures reģistru par ne tikai autovadītājiem, bet par visiem cilvēkiem. Kautko līdzīgu csdd datu bāzei, bet tikai par cilvēkiem. Padarīt šo reģistru pieejamu CP, csdd vadītāju apliecību izsniedzējiem, apdrošinātājiem u.c., tai skaitā darba devējiem. Un tad cilvēkiem, kuri bieži slimo ar slimībām, kas var traucēt auto vadīšanai noteikt pasdziļinātas, biežākas veselības pārbaudes u.c. sankcijas (piemēram, Kanādā cilvēkiem ar sliktu redzi ir liegums braukt krēslā un naktīs), līdz pat liegumam iegūt tiesības. Lai arī potenciālie darba devēji var redzēt vai tas cilvēks nav "pārāk slims" tai vai citai profesijai.

285299. viesis 13.februāris 2012 17:41
0 0 Atbildēt

Vajadzēt vajadzētu. Bet tādu reģistru sauc par personīgās informācijas izpaušanu [ja atnāks sēne, pateiks kā tas gudrais termins saucas]. Kamēr tā tava kanāda izklausās pēc tāda punkta kā mums vadītāja apliecībā "brilles", tikai mazliet savādāk izveikta.

285303. viesis 13.februāris 2012 21:23
0 0 Atbildēt

Sabtransā jāsaliek modrības pogas kā vilcienos un ja laikus nenospied - spēlē vuvuzela :)

285305. viesis 13.februāris 2012 23:28
0 0 Atbildēt

ja muus nestarotu ar visaadaam antenaam pret masu sacelshanos un citiem konspiratiiviem liidzekliem, miegainiiba nebuutu tik augstaa % liimenii

285306. viesis 14.februāris 2012 0:52
0 0 Atbildēt

Labākais līdzeklis miega veicināšanai - fotoradars :D Ir, protams, daļa autovadītāju, kas kā jau minēja IV ir pamatā profesionālie autovadītāji, kur miegainību rada reāls pārgurums. Bet ir otra riska grupa - "atpūtnieki" - piemēram, pēc grūtas darba nedēļas cilvēks ir aizbraucis piektdienas vakarā paslēpot. Atpakaļceļā mašīnā ir patīkami silts, darba stress uz kādu laiku aizmirsies, bet ātruma ierobežojums tukšā šosejā neļauj braukt ar tādu ātrumu, kas spētu uzturēt kaut minimumu uzmanības - rezultātā cilvēks iemieg ne pārguruma, bet tieši otrādi - ar autovadīšanu nesavienojamas pārliekas atslābināšanās rezultātā, kas citādi būtu nosaucama par visnotaļ veselīgu miegu.

285308. viesis 14.februāris 2012 8:44
0 0 Atbildēt

DekstersFF -106 [?] pirms 22 stundām

Kad CSDD organizēs kampaņu, lai nav jāveic idiotiskas darbības ar kaut kādām mistiskām sertifikācijām, kuras nez kāpēc nepieciešamas tikai Latvijā? Kāpēc man jēsertificē ES ražota piekabe, ja tas nav jādara citā ES valstī, bet Latvijā ir visgudrākie reģistra speciālisti un man tā mašīna ir ''jāsertificē'' ?????????

============================

Kurā ES valstī, lūdzu, nav jāsertificē viss, kas kustas pa vispārējas lietošanas

ceļiem un ielām?

285316. viesis 15.februāris 2012 9:00
0 0 Atbildēt

Ja ražotājs jau vienreiz ir nosertificējis to piekabi savā valstī, tad tiešām, nakuj to jāsertificē vēlreiz citā ES valstī? tas ir vispār pisec!

Korišs gribēja pirkt no ASV jaunu džipu. Pēc pišas ar csdd secināja, ka Vācijā ar to braukt drīkst (ir atbilstības novērtējums vai kā viņu tur), bet Latvijā nē. Priekš Latvijas ir jāiziet speciālā sertifikācija un jāpiķo $$$.

285321. viesis 15.februāris 2012 14:37
0 0 Atbildēt

nu muuseejie csdd viennoziimiigi ir birokraatisma paraugs un mazgajobkas formaliteeashu karalis

buutu no leishiem maaciijushies, nezin kaapeec viniem viss poher un auto tirgoshana - imports/eksports ir apkakaaties kaadaa liimenii

285350. viesis 17.februāris 2012 13:53
0 0 Atbildēt

Par CSDD, bet ne par miegainiem vadītājiem: vadītajus jau var drāst, gan ar seritifkācijām, gan ar visādām nodevām. Bet savas mājas priekšu CSDD nevar sakārtot, kur tie bandīti staigā pa ielas vidu un parkojas ielas vidū, vispār nav iespējams cauri izbraukt. Pilna ielas mala ar kaut kādien nelegālo papīru tirgotājiem, kā Latgalītes tirgū, un nekādas kampaņas netiek veiktas. Pašā CSDD durvju priekšā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: VW T-Cross ar lielisku gaismas tehniku (+VIDEO) 7

Mazās klases krosovers Volkswagen T-Cross kopš nonākšanas tirgū 2019. gadā Baltijas valstīs pārdots vairāk nekā 5,5 tūkst. eksemplāros. Lasīt vairāk

 

Līdz 2026.gadam Rīgā plāno pārbūvēt satiksmes pārvadu pār Kārļa Ulmaņa gatvi Bauskas ielā

Līdz 2026.gadam Rīgā plānots pārbūvēt satiksmes pārvadu pār Kārļa Ulmaņa gatvi Bauskas ielā, aģentūra LETA uzzināja Rīgas domē. Lasīt vairāk

 

Mercedes EQS modernizēts; cenas nemainās, sniedzamība vairāk par 800 km (+ FOTO) 5

Mercedes-Benz modernizējis elektriskās piedziņas sedanu EQS, piestrādājis pie izskata un uzlabojis sniedzamību, taču cenu atstājis to pašu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti