Riteņbraucēja veselības un drošības «cena» – pat 35 000 latu 8

3.jūlijs 2012 9:41

Pēc Ceļu satiksmes un drošības direkcijas datiem, šī gada pirmajos piecos mēnešos ir ievainoti 79 riteņbraucēji, bet bojā gājuši jau 10, kaut pērn – tikai viens.

Savukārt Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības „Balta” (RSA Grupa) dati liecina, ka, salīdzinot ar pērno gadu, kopējais negadījumu skaits ir pieaudzis par 22 procentiem. Kopumā šogad „Balta” nelaimes gadījumu apdrošināšanā reģistrējusi jau 44 pieteikumus par velosipēdistu traumām, un vienā gadījumā riteņbraucējs gājis bojā. Savukārt pērn mugurkaula traumas gadījumā velobraucējam izmaksāta pat 35 000 latu atlīdzība.

Kā pozitīvu aspektu var minēt faktu, ka šogad kopumā sadursmes ar transporta līdzekļiem, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, ir samazinājušās par 33 procentiem - velosipēdisti traumas visbiežāk gūst, braucot pa ietvēm, meža ceļiem vai veloceliņiem. Pozitīvo tendenci visticamāk ietekmējusi arvien pieaugošā jauno veloceliņu labiekārtošana, kas riteņbraucējiem atvieglo pārvietošanos pilsētā ar dzīvu satiksmi.

„Uz ielām velosipēdistus varam novērot arvien biežāk – gan tos, kuri izvēlas taupīt līdzekļus un retāk izmantot personīgo auto vai sabiedrisko transportu, gan tos, kuri pauž atbalstu veselīgākam un videi draudzīgākam dzīvesveidam. Taču galvenā problēma, kas noved pie nelaimes gadījuma, kurā iesaistīts riteņbraucējs, ir braukšanas kultūras neievērošana, - gan transporta līdzekļu vadītāji, gan velosipēdisti neievēro galvenā ceļa principus. No riteņbraucēju puses tā ir joslu mainīšana vai brauktuves šķērsošana, nenovērtējot transporta līdzekļa, kurš tuvojas, ātrumu. Savukārt transporta līdzekļu vadītāji „grēko”, izbraucot no pagalmiem vai teritorijām un nepārliecinoties par drošību uz ceļa, kā arī negaidīti atverot transporta līdzekļa durvis. Apmēram 20 procentu no negadījumiem notiek, kad velosipēdisti tiek notriekti uz gājēju pārejām, kad riteņbraucējs, ātri braucot, cenšas šķērsot pāreju. Šādās situācijās autovadītājs nepagūst ieraudzīt velosipēdistu un attiecīgi nobremzēt,” stāsta apdrošināšanas sabiedrības „Balta” atlīdzību direktors Ingus Savickis.

Pērn „Balta” reģistrējusi 32 negadījumus, kuros iesaistīti velosipēdisti. Diemžēl vissmagākā no tām bijusi sadursme ar auto, kad riteņbraucējs guvis smagu mugurkaula traumu, un šajā gadījumā izmaksāta 35 000 latu atlīdzība. Jāpiebilst, ka šo izmaksu apjoms ir atkarīgs no polises apdrošinājuma summas, un atlīdzība var būt pāris tūkstoši latu vai pat vairāki desmiti tūkstoši latu. Kopumā arī vidējā atlīdzība par velosipēdistu traumām pagājušajā gadā ir salīdzinoši liela - 1198 lati. Pērn „Balta” reģistrējusi septiņus KASKO gadījumus, kuros iesaistīts velosipēdists, par sadursmi ar velosipēdistu vidējos zaudējumus auto īpašniekam aprēķinot 332 latu apmērā.

Savukārt šogad attiecīgajā laika periodā saņemti pieci KASKO apdrošināšanas pieteikumi, un vidējie zaudējumi, kas nodarīti auto, ir vairāk nekā divas reizes lielāki nekā pērn – 682 lati. Traumas, kuras visbiežāk nelaimes gadījumā gūst velobraucēji, ir apakšējo un augšējo ekstremitāšu sasitumi un nobrāzumi, lūzumi un smadzeņu satricinājumi.

Palielinoties velosipēdistu skaitam uz Latvijas ceļiem, „Drošas braukšanas skolas” eksperts Andris Pļavenieks atgādina dažas svarīgākās lietas, kas velobraucējiem būtu jāņem vērā paša un citu drošībai:
• Braucot pa veloceliņu, kur tas šķērso brauktuvi, pat ja tas iezīmēts ar sarkanu krāsu, Jums nav priekšrokas šķērsot brauktuvi.
• Braucot pa ceļa braucamo daļu, jābrauc pēc iespējas tuvāk labajai malai, nomalei. Jebkāda manevra gadījumā ar rokas žestu laikus pabrīdiniet pārējos satiksmes dalībniekus par savu ieceri.
• Lai būtu pārliecība, ka esat pamanīts un pareizi saprasts, sagaidiet (atrodiet) tiešu acu kontaktu ar otra transporta līdzekļa vadītāju. Ja tādu nefiksējat – iespējams, ka neesat pamanīts.
• Noteikti aprīkojiet savu velosipēdu ar degošām vai mirgojošām signālugunīm gan priekšā (baltām), gan aizmugurē (sarkanām) uzreiz pēc velosipēda nopirkšanas, nevis pēc pirmās kritiskās situācijas.
• Atļaujieties gaismas ieslēgt ne tikai sliktas redzamības apstākļos, bet arī intensīvas satiksmes gadījumā. Dublējiet lampiņas ar atstarotājiem visās iespējamās plaknēs gan uz velosipēda, gan uz sava apģērba.
• Ātrums būtu jāizvēlas tāds, lai jebkura nepieciešamā manevra izpildīšana neradītu bīstamu situāciju pašam vai citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
• Ja vien ir iespējams, ļoti laikus pabrīdiniet gājēju par savu tuvošanos, samaziniet ātrumu un mēģiniet pabrīdināt gājēju par paredzamo manevru.
• Uz ietvēm sevišķa uzmanība jāpievērš maziem bērniem un dzīvniekiem – tie var izpildīt absolūti nestandarta darbības un nereaģēt uz Jūsu brīdinājumiem.
• Atcerieties un ņemiet vērā, ka jebkurš automobilis spēj manevrēt mazāk (lēnāk) nekā Jūs!
 

 
Visi komentāri
 
286434. viesis 3.jūlijs 2012 11:02
0 0 Atbildēt

Cienījamais "eksperts" laikam sen nav pārlasījis Ceļu satiksmes noteikumus. Ieskatam daži punkti:

78. Izbraucot uz ceļa no blakusteritorijām (pagalmiem, stāvvietām, degvielas uzpildes stacijām, uzņēmumiem u.tml.), transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš gājējiem un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, kas virzās pa ceļu.

79. Nobraucot no ceļa uz blakusteritoriju, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš gājējiem un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, kuru ceļu viņš šķērso.

223. Braucot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos, velosipēdam abos sānos (riteņos) jābūt aprīkotam ar diviem oranžiem (dzelteniem) gaismas atstarotājiem, kā arī priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim. Ja lukturu nav vai tie nedarbojas, velosipēdam priekšpusē jābūt aprīkotam ar baltu atstarotāju, bet aizmugurē ar sarkanu atstarotāju.

Un vēl - šis "eksperts" ir no tās kategorijas, kas uzskata, ka visas problēmas rodas no riteņbraucējiem, autobraucēji ir balti un pūkaini. Man ar šādiem uzskatiem un zināšanu bagāžu būtu kauns saukties par ekspertu...

286435. viesis 3.jūlijs 2012 14:48
0 0 Atbildēt

Izbraucot no pagalma skjeersojot trotuaaru man nav jaauzmin ka pa to lidos kaads apdullis lisapeedists. Ja gaajeejs redz ka no vaarturuumes biidaas aaraa auto purns, tad vinjsh ir speejissgs apstaaties un arii es vinju varu pamaniit. Toties lidojosham lisapeedistam taadu iespeeju praktiski nav.Man vinju pamaniit vispaar nav reaali.

286436. viesis 4.jūlijs 2012 8:01
0 0 Atbildēt

Tāpēc normālās valstīs vārtrūmes ir aprīkotas ar spoguļiem, lai redzētu, kas notiek uz ielas. Kārtējā namīpašnieku neizdarība...

286440. viesis 4.jūlijs 2012 15:23
0 0 Atbildēt

robchix, vainigs tu tapat buusi. Tapec lien araa leniiteem, tad buus ok. Bet daudzi jau mauc araa kartiga tempaa...

286442. viesis 4.jūlijs 2012 17:18
0 0 Atbildēt

Lien kā gribi, kaut uz vēdera, pa galveno braucošajam/ejošajam vienmēr ir priekšroka. Es nerespektēju šitādus līdējus!

286445. viesis 4.jūlijs 2012 20:07
0 0 Atbildēt

Ja nevarat izbraukt no vārtrūmes neapdraudot citus, tad nelieniet iekšā tajās. Cik reizes nav bijis, ka ejot normāli pa ietvi atradīsies kāds izredzētais kas pilnā hodā vienkārši tešas virsū.

286454. viesis 5.jūlijs 2012 19:45
0 0 Atbildēt

286436. viesi - cik ilgi, tavuprāt, dižajā pilsētā šādi spoguļi stāvētu, pirms tos kādi urloni nenoplēstu vai nesasistu?

286455. viesis 5.jūlijs 2012 21:46
0 0 Atbildēt

Vajag nezeeliigi jaat autovadiitaajus, kuri apsteidzot velosipeedistus taisa milenes. intervaalam buutu jaabuut _vismaz_ metrs, a labaak visi pusotra.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto lietotāja tests: kompaktais SUV "Škoda Karoq" 5

Portāla iAuto.lv lietotājs un foruma biedrs Rupucs dalās savos iespaidos pēc testa brauciena ar jauno "Škoda Karoq" kompakto apvidus automobili. Lasīt vairāk

 

Tikai 65 par 310 323 eiro - "Mercedes-AMG G 65" atvadās ar "Final Edition" (+ foto) 1

"Mercedes-Benz" atvadās no "Mercedes-AMG G 65" pašreizējās paaudzes ar ekskluzīvo "Final Edition", kas tiks izlaista vien 65 eksemplāru lielā skaitā. Lasīt vairāk

 

"Daihatsu" piedāvājums “aktīviem pensionāriem” (+ foto) 10

Japānas autoražotājs Daihatsu Tokijas motoršovā parādīs modeli "Compagno", ko projekta autori nodēvējuši par “četrdurvju kupeju aktīviem pensionāriem”. Lasīt vairāk

 

Apdzen neskatoties spoguļos un pats arī cieš (+ video) 28

Žigulīša vadītājs uzsāk apdzīšanu nepaskatoties spoguļos, kā rezultātā pats visvairāk arī cieš (no 0:23). Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti