NEAPDZEN KRUSTOJUMĀ! 25

Foto: iAuto.lv

9.novembris 2012 20:40

Stāstiņš par „Graudiņa likumu” ir iAuto pēdējo dienu lasītākais. Tas priecē – pareizas rīcības algoritmus vislabāk veido sarunas par citu kļūdām. Tādēļ, šķiet, īstajā laikā nāk vēl viens lielceļu pieredzes stāsts.

Atceras Gunārs Brauns:

Man laimējās. Es ne tikai savām acīm un tiešā tuvumā redzēju šo avāriju, kas gadās ļoti reti. Es ne tikai redzēju, es piedalījos tās nobriešanas procesā, kas savukārt ir ļoti pamācoši un vēl ilgi pēc tam liek domāt par katra kustības dalībnieka atbildības daļu. Arī tā dalībnieka, kurš necieta un likuma priekšā arī ir gluži vai kristāldzidrs.

1. stadija
(attēla kreisā daļa)

Virziens – Ventspils. Jūrmalas apvedceļš. Egļuciems, Sīpolciems, Spuņciems. Piektdienas pēcpusdiena. Īstā vieta un laiks līdzīgu konfliktsituāciju uzrūgšanai. Visi ir beidzot izrāvušies no ikdienas darba un lielpilsētas žņaugiem, visi grib ripot pretim pavasarim un brīvībai. Visi grib priecāties un dziesmas dziedāt. Bet te viens čammājas ar 85... Nu ko tu velcies?! Nu kas tā brauc?! Ko guli!...
Es biju tai mazajā zilajā. Un lielais sarkanais man jau kopš Jūrmalas šosejas nepatika. Tas bija no večiem, kuri centušies kopā ar lielu (ļoti) un dārgu (ne sevišķi) auto nopirkt arī braukšanas prasmi, pašpārliecinātību, dvēseles līdzsvaru. Un tas, protams, nav izdevies. Viņš demonstrēja spēku tur, kur tam nebija nekādas jēgas. Viņš apdzina nevis ar prātu un vēsu aprēķinu, bet, īsto brīdi nokavējis, demonstrēja motora jaudu un baidīja pretimbraucošos. Viņš nevis zīmēja šāda rolsroisa klases braucamā cienīgu solīdu trajektoriju, bet raustījās kā draņķa iesācējs. Viņš man nepatika. Es viņam – pilnīgi droši – arī ne. Jo šādiem večiem baigi nepatīk, ja trīsreiz mazāka un piecreiz lētāka “kurpju kaste” ne tikai izbrauc tiem līdzi, bet brīžiem pat “stumj buferī”.
Šādās situācijās vienam ir jābrauc prom. Viņš to nespēja. Gluži otrādi – bezcerīgi ielīda tik dziļi lēnajam, lielajam, zaļajam pakaļā, ka no turienes ārā tikt tuvāko piecu minūšu laikā viņam nebija ne mazāko izredžu.

2. stadija
(attēla vidusdaļa)

Es aizbraucu. Pie ātruma 80 km/h jau nevajag daudz jaudas. Pat ar 80 ZS pietiek “iemest” trešajā robā, un tu kā lode aizlido garām gan sarkanajam, gan zaļajam. Izrāvies svaigā gaisā, es sarkano acumirklī aizmirsu, jo visu manu uzmanību instinktīvi saistīja no priekšā no ceļa malas tā dīvaini startējošais dzeltenais. Gan stāvēja viņš nevietā, gan manevru un ieskrējienu veica tā tizli. Šie ir bīstami. Visticamākāk - neiederīgi maģistrāles ritmā un tēmē tepat uz kaimiņmāju lāpīšanos turpināt. Dzelzs likums skan – neapdzen lēni braucošu vietā, kur iespējams nogriezties pa kreisi. Sānceļš bija. Bet 100 metru tālāk. Skaļi notaurējis un lempim ar pirkstu padraudējis, palidoju garām arī šim. Priekšā beidzot tukšs ceļš un Kurzemīte. Bet spogulī...

3. stadija
(attēla labējā daļa)

Spogulī ir dzeltenais un sarkanais. Dzeltenais kā jau nojautu griež pa kreisi. Sarkanais ir atvēris savus 200 un vēl mazliet ZS ne pa jokam un meties pakaļ “tai zilajai blusai”. Trajektorijas krustojas, un blīkšķis ir varens. Dzeltenais aizlido pavisam negribētajā Ventspils virzienā. Sarkanais, savukārt, iebrauc mežā pie kaimiņa. Labi, ka tā. Metru tuvāk bija dziļš grāvis un betona caurtekas gals. Trīs metrus tālāk – stabs. Neviens no tiem nav skarts, neviens no cilvēkiem nav cietis. Daži paliek gaidot policiju, daži dodas tālāk. Makšķerēt. Un - kamēr necopē - padomāt par līdzatbildības principu.

Kurš vainīgs? Juridiski – vai nu sarkanais (ja ekspertīze apliecinās, ka dzeltenais ar ieslēgtu pagrieziena signālu ir jau agrāk par apdzīšanas brīdi sācis kreiso pagriezienu), vai dzeltenais (ja sarkanā advokāti - visai ticams, ka tie būs dārgi un labi – pierādīs, ka viņu ceļš ir šķērsots bez jebkāda brīdinājuma).
Cēloņsakarību secībā pirmajā vietā būtu jāliek mūsu šaurie ceļi, kuri vienā joslā sadzen gan lielos, zaļos, smagos (tie nebrauc ne 80 km/h, kā no viņiem prasa noteikumi, ne 95 km/h, kā derētu vieglajiem), gan biezos un sarkanos, kuriem braukt 110 km/h nav nekādu problēmu, jo minimāla iespēja zaudēt piecus latus bez soda punktiem nav vērā ņemams šķērslis.
Mazais zilais? Ja godīgi – viņš gan kādu laiku jūtās mazliet vainīgs. Jo tāda mērena provokācija, kas izraisīja nelīdzsvarota cilvēka histērisku rīcību, jau nu iznāca. Nebūt nokaitinājis...
Tad atnāca draugs, kurš pirmo šīvakara breksi jau bija noķēris un trešo alus pudeli attaisījis. – Izbeidz, - viņš teica, manu stāstu noklausījies. – Tu nevari izglābt visus stulbeņus. Nebūtu tas sarkanais atsities Spuņciemā, atsistos Pūrē.
Protams. Šiem džungļiem nepiemērotie atsitīsies. Visus neizglābšu. Bet varbūt dažus tomēr varu?

Bildīte no „Auto akadēmijas” mācību prezenācijām.
 

 
25 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
287832. viesis 10.novembris 2012 14:19
1 0 Atbildēt

pedeja laikaa lasaami tikai kautkadi wannabe gudrelju dzejnieku garadarbi ar "dzilju moraali". auto apraksti nav, jaunumi vairs nav. skaabi.

287850. viesis 12.novembris 2012 9:59
1 0 Atbildēt

šīrīta pērle:

visi brauc uz Rīgu, cik nu kurš ātri lēni...

Ierastā situācija - vieni lēni braucēji pa maliņu, citi pa vidu un, "lainevienspadla" netiktu garām...

Tad viens itkā grib braukt ātrāk par lēnajiem ar savu volgo...

Neto apdzen, neto raustās...

Kartam iet garām arātruma starpību +3-4 km/h (uz aci)...

tad pienāk Baltezera zīme, čalis šādi paņurcās garām gar ceļa labo malu braucošam bobikam un tad pirms fotoradara sačurājas tā, ka bobiks tam pa labo pusi, lai nebremzētu spiests at6gūt līderpozīciju, tiklīdz radars garām ,tā vismaz ar 70+ atkal tāpat aizbrauc līdz nākamajiem un tad atkal ar kaut kādiem + daži km/h mēģina bailīgi ņurcīties garām...

Nu skumji...

287867. viesis 13.novembris 2012 15:19
1 0 Atbildēt

Speciāli pretīgajam rupeklim ar smago galviņu un sūdaino atmiņu:

Izlasi šeit: www.iauto.lv/show.php?sid=...=60&id=49&str=

"DekstersFF 4245 [?] pirms 2 mēnešiem

Deksters nekad nav apgalvojis, ka viņš nepārkāpj noteikumus. Tikko samaksāju 2 gab FR sodus, viens par +17 Lubānas ielā, otrs par +13 Deglava ielā, abās vietās 2 joslas katrā virzienā.

Pārkāpu, samaksāju, apzinos, ka jā, tajās vietās tas nav nekāds milzīgais pārkāpums"

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jaunākie EuroNCAP testi – divi bez augstākās atzīmes (+ VIDEO)

Jaunākajos EuroNCAP drošības testos pārbaudīti četri jauni auto modeļi, divi no tiem palikuši bez augstākās atzīmes. Lasīt vairāk

 

Pasaulē dīvainākais stūres rats (+ VIDEO) 2

Āfrikāņu autobraucējs (?) piedzīvo smagu avāriju, iespējams, stūres rata defekta dēļ. Lasīt vairāk

 

Nosaukti pretendenti Pasaules Gada auto konkursam 7

Konkursa World Car of the Year (WCOTY) organizatori publicējuši sarakstu ar 2019.gada Pasaules Gada auto titula pretendentiem. Lasīt vairāk

 

Būs kā jauna - kaktu meistars atjauno riepu (+ VIDEO) 4

Video no Indijas. Vietējais meistars atjauno riepas protektoru. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti