Elektromobiļa Nissan „Leaf” komforta un dinamikas īpašības ir izcilas. Tā pēc testa braucieniem atzina vairāki „Gada auto” žūrijas biedri. Tiešie izdevumi par degvielu reizes 3 – 5 mazāki nekā tradicionālajiem iekšdedzes auto. Izklausās fantastiski...
Tomēr – par savu šodienas (pat rītdienas) pārvietošanās līdzekli to neuzskata neviens. Pārāk dārgs. Bez globālas vai valsts mēroga atbalsta programmas nesasniedzams.
Šajā sakarā interesanta ir ziņa no „Avtorevju”.
- Ķīnā sākta vietējā ražojuma elektromobiļa „Roewe E50” pārdošana. Automobilītis (garums 366 cm) būvēts sadarbībā ar „General Motors”, un tā līdzība ar Chevrolet „Spark” ir nepārprotama. Dzinēja jauda 52 kW („Spark” – 56). 18 kW*h ietilpības baterejas uzlādes laiks 6 stundas. Nobraukuma resurss – līdz 180 km. Maksimālais ātrums 130 km/h.
Cena – 37500 USD. Taču – katrs pircējs saņems valsts subsīdiju (gandrīz 10000 USD) un Šanhajā arī pašvaldības atbalstu (vēl 6400 USD). Rezultātā nepieciešamie paša ieguldījumi sarūk gandrīz līdz „parasta” mazauto līmenim. Un ekspluatācija lētāka.
Valsts valdības prognoze – pēc astoņiem gadiem Ķīnā ik gadu tiks pārdoti vairāk nekā miljons elektromobiļu.
Vai līdzīgs valsts atbalsts iespējams Latvijā? Nebūsim naivi. Mums citu problēmu pietiek. Un prognozēt 2020. gadā kaut 100 „Leaf” vai „Spark” tipa ZEV („nulles izmešu auto”) parādīšanos būtu nepamatots optimisms.
Varbūt pirms īdēt,ka valsts neatbalstīs, painteresēties, kāpēc neviens negrib ko tādu uzražot, samaksāt valstij vairāk nodokļos, lai būtu no kaut kā subsidēt.
Baigā gudrība, palūkoties, ko dara Ķīnā un tagad pārmest LV valdībai, ka tā neko tādu nedara...