“Russo – Balt” ir vecākais Latvijā ražotais automobilis, kurš saglabājies līdz mūsdienām un apskatāms Rīgas Motormuzejā. Ugunsdzēsēju auto montēts uz 1 tonnīgas D-tipa kravas automobiļa šasijas, tam ir koka virsbūve ar aprīkojumu ugunsdzēsības vajadzībām (sēdvietas ugunsdzēsējiem, kāpnes, trauksmes zvans un citi rīki).
Automobili, kas ražots Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca Rīgā, 1912.g., lūžņu stāvoklī atrada Latvijas Antīko automobiļu kluba biedri 1976. gadā Raunā. Restaurācija veikta 1978. gadā, sadarbojoties ar Valsts Ugunsdzēsības pārvaldi.
Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca dibināta 1869.g., atradusies Rīgā starp tagadējām Valmieras, Matīsa, Narvas, Pērnavas ielām un dzelzceļu. Tā bija lielākā mašīnbūves rūpnīca Latvijā 19. un 20.gs. mijā un viena no lielākajām Cariskajā Krievijā, kuras sastāvā līdz 1. Pasaules karam atradās arī Latvija. Rūpnīca nodarbināja ap 3000 strādnieku.
No 1875. līdz 1915. gadam te izgatavoja 80 500 dzelzceļa vagonus un ap 1000 tramvajus, bet 1909. – 1915.g. arī apmēram 100 lidmašīnas un 625 automobiļus.
Lai arī jau 19. gadsimta beigās Rīgā izgatavoja pirmos automobiļus, tomēr ražot lielā daudzumā tos pirmo reizi uzsāka tikai Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca. Pat salīdzinot ar tā laika Eiropas firmām te bija ievērojams ražošanas apjoms, jo, piemēram, slavenās itāļu firmas FIAT kopprodukcijas apjoms sešos pirmajos gados nedaudz pārsniedza 600 automobiļu. Jāatzīmē arī, ka Russo - Balt bija vieni no pirmajiem automobiļiem pasaulē, kuru motoros bija alumīnija virzuļi.
No Krievu – Baltijas vagonu rūpnīcā ražotajiem automobiļiem saglabājušies tikai divi: vieglais automobilis Maskavas Politehniskajā muzejā un ugunsdzēsēju auto Rīgas Motormuzejā. Tas izgatavots 1912. gadā pēc Rīgas Pētera ugunsdzēsēju biedrības pasūtījuma.
Līdz tam ugunsdzēsības sūkņu un citu ierīču pārvešanai uz ugunsgrēka vietu lietoja zirgu vilkmes ratus, bet 1910. gadā Rīgas ugunsdzēsēji iegādājās pirmo ugunsdzēsības automobili “Merry Wheather”. Rīgā pēdējos zirgu vilkmes ugunsdzēsēju ratus lietoja vēl 20. gs. 20. gadu nogalē, bet turpmāk Rīgas ugunsdzēsējiem bija tikai ugunsdzēsēju automobiļi.
Tehniskie dati:
40 HP, 4 cil., 4500 cm3, SV, 40 km/h, 26 l/100 km
Edvīns Liepiņš,
inženieris – vēsturnieks
P.S. Varbūt kāda vectētiņa – brandmajora albūmā ir saglabājies šī auto vēsturiskais foto?
Jā, smuks autiņs uzgunsdzēsējiem!
Mūsdienās gan ar 40km/h laikam braukt nepieklātos :) bet tajos laikos tas jau bija labs ātrums!