Vārds Hummer, pateicoties kārtīgai reklāmas kampaņai un pirmajam Irākas karam, tagad nav svešs nevienam bezceļu braukšanas fanam un vienkārši džipu mīļotājam, kādu arī Latvijā nav mazums.
Taču Japānas autobūvētājiem samuraju pašlepnums acīmredzot nav tik vienkārši ļāvis noskatīties uz Hummer uzvaras gājienu.
Nolēmuši atcerēties laikus, kad japāņi ar amerikāņiem Klusajā okeānā kāvās tā, ka spalvas vien putēja, Toyota speciālisti sagatavoja paši savu cienīgu atbildi un nosauca to par Toyota MegaCruiser.
MegaCruiser pilnā mērā var uzskatīt par Hummer analogu gan konstrukcijas, gan vispārējo funkciju, gan arī attīstības vēstures ziņā. Pēdējā sākās ar to, ka Japānas armija un krasta apsardze pasūtīja saviem autobūvētājiem daudzfunkcionālu džipu ātrai personālsastāva pārvietošanai un teritoriju patrulēšanai. Japāna, kā zināms, ir visai kalnaina, tāpēc tika noteikti arī attiecīgi tehniskie parametri. Beigās iznāca mašīna, kuru nosauca vienkārši par HMV -High Mobility Vehicle. Pēc Hummer panākumiem civilajā tirgū japāņi, kuriem ASV autotirgus ir iemīļots spēļu laukums, nolēma uz HMV bāzes radīt paši savu versiju. 1993. gadā mašīnu pirmoreiz demonstrēja Tokijas autosalonā, kur tā izsauca lielu interesi.
Pēc konstrukcijas un paskata MegaCruiser visai līdzinās Hummer. Taču tikai visai līdzinās. 3,8 tonnas smagais agregāts ar vienlaidmetāla universāla tipa virsbūvi ir nedaudz garāks un augstāks par savu amerikāņu kolēģi - MegaCruiser gabarītizmēri ir 5,09x2,17x2,08 m. Riteņu bāze arī ir nedaudz garāka - 3,4 m.
MegaCruiser pamatā ir masīvs lonžeronu rāmis, kura centrā sagrupēti galvenie agregāti. Mašīna apgādāta ar četru (!) cilindru 16 vārstu kravas automašīnas turbodīzeli, kas spēj attīstīt 155 ZS jaudu pie 3400 apgr./min. un griezes momentu 390 Nm pie 1800 apgr./min. Četrpakāpju automātiskā ātrumkārba un divpakāpju sadales kārba ar demultiplikatoru paņemta no Land Cruiser. Mašīnai ir pastāvīgā četru riteņu piedziņa ar bloķējamiem tiltu un starpasu diferenciāļiem, kurus var ieslēgt arī braucot. Viss kā pie baltajiem cilvēkiem. Taču atšķirībā no Hummer, visi četri MegaCruiser riteņi ir grozāmi, kas samazina pagrieziena rādiusu līdz 5,6 m - vienkāršāk izsakoties, pa mežu ar tādu izmanevrēsi vienā mierā, ja vien gabarīti atļaus.
Piekare Megacruiser arī ir atbilstoša - tā ir pilnīgi neatkarīga un katrs ritenis piestiprināts ar divām šķērseniskām svirām. Interesanti tas, ka šīs sviras gan priekšā, gan aizmugurē ir pilnīgi identiskas. Kā atsperīgie elementi izmantoti gareniski novietoti torsioni. Riteņos iebūvētie reduktori ļāvuši palielināt mašīnas klīrensu līdz 42 cm - par 2 cm vairāk nekā Hummer. Un interesanti ir arī tas, ka tāds monstrs apgādāts ar disku bremzēm, kas izvietotas pie pusasu izejām no diferenciāļiem. Piekare novērtēta kā ļoti mīksta un patīkama - braucot pāri ciņiem, jūtot tikai vieglu šūpošanos. Uz šosejas mašīnu var sakurināt līdz 130 km/h, pie tam MegaCruiser vienā mierā spējīgs pārvarēt 45 grādu slīpuma nogāzi un metru dziļu braslu. Protama lieta, ka dzīvi bezceļa apstākļos atvieglo arī spiediena regulēšanas sistēma riepās.
Dizaina un komforta ziņā MegaCruiser diezgan pamatīgi pārspēj Hummer. Stūre gan ir nepareizajā pusē un milzīgais centrālais tunelis stipri sašaurina vadītāja vietu, tomēr aizmugurē valda liels plašums, kamēr Hummer pasažieriem ir jāsaspiežas pa salona stūriem. Interjera veidošanā plaši izmantotas detaļas no citām Toyota automašīnām - piemēram, stūre ir no Carina, bet griestu apgaismojums no Corolla. Standartaprīkojumā ietilpst centrālā atslēga, elektriskie logu pacēlāji, kondicionieris un 195 vatu audiosistēma.
Toyota MegaCruiser ir pats dārgākais džips Japānas tirgū un maksā 10 miljonus jenu, kas līdzinās apmēram 85 000 dolāru jeb 48 000 latu. Pie tam piecu gadu laikā uzbūvētas tikai 120 mašīnas. Bet Latvijā mēs šo nezvēru diez vai redzēsim. Un pavisam vienkārša iemesla dēļ: Japānas valdība pasludinājusi Toyota MegaCruiser par stratēģiskas nozīmes preci, kas savukārt nozīmē, ka ārpus Japānas robežām to nebūs eksportēt mūžīgi mūžos. Punkts un āmen. Tā ka līdz šā lēmuma maiņai atliek vienīgi pārcelties uz Japānu vai vismaz uz Krievijas Tālajiem Austrumiem.
Ilgvars Zihmanis
Materiāli: www.autokatalog.net
www.amh.ru
Jāsagaida, kamēr kāds viņu nozags tai Japānā, tad varēs Krievijā iečolēt :)