Divi amerikāņu zinātnieki - Alekss Farels no Kalifornojas universitātes un Deivids Kits no Kārnegi-Melona universitātes - nopietni kritizē ideju par ūdeņraža automašīnu, apgalvojot, ka pasaulē valda pārmērīgs optimisms attiecībā uz šādā veidā darbināmiem spēkratiem.
Zinātnieki savā publikācijā žurnālā "Science" arī norāda, ka bez ievērības nepelnīti palikušas citas tehnoloģijas, kas varētu ļaut izveidot ekonomiski efektīvākus transporta līdzekļus, kas vienlaikus būtu arī droši apkārtējai videi.
Tiek uzskatīts, ka ūdeņraža dzinēji nepiesārņos gaisu un novērsīs siltumnīcas efektu. Tomēr, pēc Farela vārdiem, ūdeņraža degviela par "ekoloģiski tīru" varētu kļūt tikai attālā nākotnē. Maz ir tādu, kas aizdomājas, ka pašlaik ūdeņradis tiek iegūts no naftas un oglēm. Turklāt ražošanas procesā izdalās oglekļa dioksīds. Turklāt problemātiska ir arī ūdeņraža glabāšana un izplatīšana, pauž zinātnieki.
Pēc Kita aplēsēm, elektriskā automašīnas dzinēja ar ūdeņraža elementiem pašizmaksa pārsniegs 5000 ASV dolāru (2880 latu). Pie degvielas elementu pilnveidošanas vēl ir daudz jāstrādā, un šiem mērķiem ir vajadzīgas daudz lielākas summas nekā ASV varas iestāžu piešķirtā nauda. Pēc zinātnieku uzskata, labāk būtu pilnveidot jau esošās automašīnas, jo tas izmaksās simts reižu lētāk.
Nesen ASV prezidents Džordžs Bušs nāca klajā ar jaunām ūdeņraža automašīnu izstrādes iniciatīvām. Jaunajai valsts programmai, kas paredz izstrādāt nākotnes transporta līdzekļus, plānots piešķirt 1,7 miljardus ASV dolāru (vienu miljardu latu). Vislielākās cerības tiek saistītas ar tāda automašīnas dzinēja izveidi, kuru baros ūdeņraža degvielas elementi.
VAŠINGTONA, JUL 21, BNS/COMPULENTA
Drīz bākā jauksim E95 un H2O 50/50 ;)