Latvijā, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, pikapi netiek pienācīgi novērtēti. Atšķirībā no Eiropas, Latvijā netiek novērtēti arī auto ar universāla virsbūvi, kaut gan to popularitāte pasaulē ir augoša.
Iespējams, ka Latvijā pikaps joprojām asociējas ar vecām pārbūvētām volgām un savu laiku nokalpojušiem žiguļiem, kuri pārveidoti par pikapiem. Tomēr, arī Eiropā tiek tirgoti pikapi. Runājot par pikapiem, nedrīkst nepieminēt ASV, kurā pikapu tirdzniecības apjomi raksturojami kā mežonīgi lieli.
Eiropas tirgum paredzētie pikapi atšķiras no saviem Amerikas sugas brāļiem, kur pamatā pieprasīti lieli spēkrati ar klasisko piedziņu. Tas, protam, neizslēdz versijas ar visu riteņu piedziņu. Izņēmums ir kādreiz uz vieglo auto bāzes būvētie pikapi – skaisti un slaidi, tik eleganti, ka uzmetot skatu, grūti noteikt, ka jūsu priekšā ir pikaps.
Vai pikaps Latvijā ir nepieciešams? Jā, to pilnasinīgi apliecina fakts, ka pikapi uz Latvijas ielām ir sastopami. Pamatā tos pērk zemnieki un mednieki, kuriem nepieciešams automobilis ar džipam raksturīgām pārgājamības spējām un vieta, kur ievietot kravu, nesmērējot salonu. Pikaps sekmīgi apvieno visas šīs īpašības. Pie tam, variantā ar četrām durvīm, tam ir piecas normālas sēdvietas. Taču, atšķirībā no divu durvju versijas - īsāks kravas nodalījums. Jums atliek noteikt prioritātes – sēdvietas, vai kravas kastes ietilpība. Ko vēl var vēlēties no automobiļa? Jā, atliek vēl piebilst, ka pikapi ir lētāki par saviem glaunākajiem tuviniekiem – džipiem.
Kā mēs braucām Ziemeļmeitas lūkoties
Brīdī, kad „Autoinfo” darbiniekiem firma „M – Motors” piedāvāja nelielam iepazīšanās braucienam Mazda B Series pikapu (izpildījumā Freestyle Cab), mums vajadzēja braukt uz Cēsīm pakaļ salīdzinoši smagai motorlaivai, kuras svars pēc pieticīgiem aprēķiniem pārsniedz tonnu. Šādam uzdevumam Mazda pikaps ir absolūti piemērots braucamrīks, tāpēc saņēmuši automobili, nekavējoties devāmies ceļā.
Misijas galamērķis – Jūrmala, kur smagais ūdens braucamais bija „jānolaiž” ūdenī, lai pilnvērtīgi baudītu vasaras atpūtas iespējas uz ūdeņiem. Kravas kastē degvielas kannas, ūdensslēpes, glābšanas vestes, glābšanas riņķis, instrumenti – viss nepieciešamais atpūtai uz ūdens. Runājot par mums atvēlēto pikapu, jāatzīmē, ka tikām pie pusgarās versijas – tam ir divviru durvis.
Atverot lielās durvis, var atvērt arī otras un nokļūt uz otro rindu aiz šofera muguras. Savukārt, lai pasažieris nokļūtu uz papildvietu, priekšā sēdošajam ir obligāti jāatsprādzē drošības josta, jo tā neļauj atvērt otrās durvis. Tā kā papildus vietas neizceļas ar īpašu komfortu, tad ērti tajā jutīsies tikai bērni. Gara auguma pasažieris šajā sēdeklī jutīsies iespiests. Tomēr, nelielu attālumu veikšanai to sekmīgi var izmantot arī pieaugušie. Neraugoties uz to, ka papildvietas ir aprīkotas ar drošības jostām, pierastie galvas balsti šim modelim nav un, pēc straujas bremzēšanas, papildvietas pasažieris var apdauzīt savu pakausi.
Taču, mēs devāmies ceļā divatā, tāpēc otrās sēdekļu rindas ietilpība mūsu prātus nenodarbināja. Auto bija aprīkots ar ņipru četru cilindru turbodīzeli, kura darba tilpums ir 2,5 litri, maksimālā jauda - 109 ZS, bet griezes moments 266 Nm jau pie 2000 apgriezieniem. Dzinējs no līdzīgiem sugasbrāļiem atšķiras ar to, ka tam ir trīs vārsti uz katru cilindru. Jāsaka, ka, neraugoties uz salīdzinoši zemo dzinēja jaudu, ar to pilnībā pietiek, lai pilsētā „nekristu” ārā no transporta plūsmas un arī „paskrietos” pa šoseju.
Karstajā laikā īsti vietā bija elektro pakete. Protams, kā moderns civilizētājā pasaulē ražots auto, pat šādas klases, nevar būt bez drošības spilveniem – tāds bija gan vadītājam, gan pasažierim.
Ūdenī
Smagākais pārbaudījums automobilim mūsu braucienā bija laivas „nolaišana” uz ūdens un „izcelšana” no tā. Tā kā skaidrības, vai laiva beidzot ir gatava, nebija, nācās doties uz ezeru turpat Cēsu tuvumā un izmēģināt laivu darbībā. Parasti šīs procedūras veikšanai bija nepieciešami lieli ciklvēkresursi – vismaz seši septiņi vīri, jo ielaišana ūdenī parasti notiek manuāli, bet ārā celšana apvienojot cilvēku spēkus ar kāda auto zirdziņiem.
Šoreiz mierīgu prātu uz ezeru devāmies trijatā. Pēc mūsu saprašanas Mazda B series pikapam bija jānolaiž un jāizceļ laiva saviem spēkiem. Un jāsaka, ka pikaps ar šo pienākumu it labi tika galā, jo automašīnai ir šādām operācijām nepieciešamais pazeminātais pārnesums, kā arī pašbloķējošs diferenciālis aizmugurējā asī. Tas, protams, nav džipu klasiķu paraugam analoģisks bezceļu tehniskais nodrošinājums, taču pilnībā pietiekams, ja neesat paredzējis šturmēt Dakāras smilšu klajumus.
Tā, ar Mazda pikapa starpniecību, laiva sekmīgi „nolaista” ūdenī. Vasaras ūdens prieki var sākties.
Kopsavilkums
Japāņu auto raksturīgais stūres rata vadības vieglums un hidrauliskais sajūgs nenogurdina autovadītāju pat visu dienu braucot pa Rīgas ielām. Jāņem vērā, ka pilnpiedziņas pikaps ir darba auto ar kravas kasti un galvenais šī auto uzdevums ir vidēja lieluma kravas pārvadāšana gan pa labiem, gan sliktiem ceļiem, dodot iespēju izbraukt arī bezceļu apstākļos. Auto ir veidots pēc šādiem spēkratiem klasiskās shēmas – ekonomisks dīzelis, spēcīgs rāmis, stingrs atsperojums. Lai pārvadātu kravu līdz 1115 kg, šā darba kumeļa piekarē izmantotas lāgas nevis atsperes un tas ir tikai loģiski. Ar tukšu kravas kasti auto piekare ir pacieta.
Ātrumkārba slēdzas viegli un precīzi. Viss pa rokai. Vietas ir gan diviem pudeles turētājiem, gan brillēm un dokumentiem. Skaļruņu izvietojums salonā arī pārdomāts un mūzikas skaņas novērš uzmanību no dīzeļa klātbūtnes. Lielie pussfēriskie spoguļi palīdz novērtēt situāciju uz ceļa un lieki noderēja velkot plato piekabi ar laivu.
Vai Tu esi traks?
Tu esi traks? Kāpēc nopirki jaunu Mazda? Es saprotu, ka Tev ir motorlaiva, un tomēr? Cik maksā? Šie jautājumi trīs dienu laikā izskanēja visbiežāk. Moderns pikaps ir prātīgs kompromiss, ja vēlaties auto ar pilnvērtīgu 4X4 piedziņu, kurā ir pazeminātais pārnesums, bet neesat ar mieru maksāt to cenu, kas tiek prasīta par džipiem – moderno modes lietu, kuriem ir maz kopēja ar to utilitārajiem priekšgājējiem.
P.S. Cik tad maksā Mazda B Series pikaps? Sākot no Ls 10500. Šķiroties no šādas summas var iegādāties pikapu ar klasisko piedziņu.
AutoInfo
Un ko gan karstā laikā dod elektropakete?