Jāuzlabo drošība uz Latvijas autoceļu gājēju pārejām 23

2.decembris 2003 0:20

Tā savā pētījumā par gājēju pāreju stāvokli uz valsts nozīmes autoceļiem, vērtē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Ziņas par gājēju notriekšanu uz viņiem paredzētām pārejām, parādās ik dienas. Vai vainojama gājēju un braucēju neuzmanība, vai tomēr arī virkne ārēju apstākļu veicina šos satiksmes negadījumus?

Speciālisti apgalvo, ka viens no būtiskākajiem iemesliem, kādēļ uz gājēju pārejām notiekošo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits ir tik liels, ir to vēsturiski izveidojusies nepilnīga atbilstība mūsdienu prasībām un satiksmes intensitātei.

1999. gadā apstiprināts valsts standarts (LVS 190-3:1999) kas, piemēram, nosaka, ka neregulējamas (bez luksofora) var būt tikai tādas gājēju pārejas, kur gājējam nav jāšķērso vairāk par vienu joslu katrā virzienā. Reāli - vairums neregulējamu gājēju pāreju uz lielajiem autoceļiem, kur jāšķērso pat trīs joslas katrā braukšanas virzienā, pašas par sevi ir bīstamas un pastiprina negadījuma izraisīšanas iespēju. Tāpat, piemēram, spēkā esošie normatīvie dokumenti iesaka, ka braukšanas ātrums transportlīdzekļiem neregulējamu gājēju pāreju tuvumā nedrīkst būt lielāks par 50 km/h. Šis ieteikums arī dažkārt netiek ievērots, jo neregulējamas gājēju pārejas nereti ir izvietotas uz šosejām un automaģistrālēm, kur nav norādes par ātruma ierobežojumiem.

CSDD pētījums
CSDD izpētījusi gājēju pārejas uz valsts nozīmes autoceļiem un izstrādājusi priekšlikumus, kā padarīt tās maksimāli drošas. Kartēs šie ceļi iezīmēti dzeltenā krāsā, un tie ir Latvijas Autoceļu direkcijas (LAD) pārziņā. LAD arī veica pasūtījumu CSDD, lai šāds pētījums tiktu veikts.

Kopumā CSDD Audita daļas speciālisti apsekoja 26 gājēju pārejas un savā ziņojumā atzīst, ka uz valsts nozīmes autoceļiem neviena gājēju pāreja nav optimālā kārtībā un neatbilst satiksmes drošības prasībām. Auditētāji atbilstoši to stāvoklim un nepieciešamajiem uzlabojumiem sadalījuši gājēju pārejas trīs dažādās kategorijās.

Drošībai nepieciešami gājēju tilti un tuneļi
15 gājēju pāreju uzlabošanai nepieciešami samērā naudietilpīgi pasākumi. CSDD uzskata, ka, lai uzlabotu šo gājēju pāreju drošības līmeni, nepieciešams veikt vairāku līmeņu gājēju pāreju izbūvi – tuneļi un gājēju pārejas virs braucamās daļas. Pār vienu no auditētajām gājēju pārejām pie Berģiem jau patreiz tiek būvēts tilts.

Divām gājēju pārejām – regulējami luksofori
Divas gājēju pārejas, kas atrodas uz lielajiem autoceļiem apdzīvotās vietās, ieteikts aprīkot ar regulējamiem luksoforiem (gājējs nospiež pogu). Varētu šķist, ka šis ir vienkāršākais risinājums, kā padarīt gājēju pārejas drošas uz visiem lielajiem autoceļiem, tomēr CSDD speciālisti norāda, ka tas, padarot satiksmes plūsmu saraustītu, situāciju neatrisinās. Ar regulējamu luksoforu aprīkotu gājēju pāreju ieteikts ieviest, piemēram, Saulkrastu sākumā. Ņemot vērā, ka apdzīvotās vietās ir noteikts mazāks braukšanas ātrums, nekā ārpus tām, luksofora esamība satiksmes plūsmu īpaši nemaina un neapgrūtina.

Lai gājēju pārejas būtu drošas
Deviņām gājēju pārejām nepieciešami salīdzinoši nelieli uzlabojumi. CSDD speciālisti uzskata, ka, lai padarītu drošas tādas pārejas kā, piemēram, Grobiņā, nepieciešami šādi risinājumi:
 
● Eiropā populāri un veiksmīgi virs gājēju pārejām tiek izvietotas konsoles ar mirgojošu dzeltenas gaismas luksoforu un gājēju pārejas zīmi. Mirgojošā gaisma pievērš autovadītāju uzmanību un atgādina autobraucējam par gājēju pāreju. Šāds risinājums būtu vajadzīgs, lai uzlabotu gājēju pāreju drošību arī Latvijā;

● Ja gājēju pāreja šķērso vairākas braukšanas joslas abos virzienos, tad ieteicams pa vidu izvietot “saliņu”, jo no vienas puses tā ir droša vieta, kur var patverties gājējs, kurš šķērsojis vienu brauktuves daļu, bet no otras, “saliņa” vizuāli sašaurina brauktuvi, kas veicina autovadītājus ievērot uz ceļa noteikto maksimāli atļauto braukšanas ātrumu;

● Gājēju pārejām, kas šķērso autoceļus, vajadzētu būt aprīkotām ne vien ar šādu “saliņu”, bet arī “slazdu” (apejamām barjerām, kas neļauj neapstājoties turpināt šķērsot ielu). Bez tam būtu nepieciešams arī uzstādīt gājēju barjeras vietās, kur gājēji pēkšņi var izskriet uz brauktuves (piemēram, pie skolām) vai vietās, kur gājējiem iela jāšķērso tikai pa vienu noteiktu trajektoriju, bet nevis visā ielas garumā;

● Gājēju pārejam noteikti vajadzētu būt labi apgaismotām, lai arī ar krēslas iestāšanos un nakts laikā būtu autovadītājiem savlaicīgi pamanāmas;

● Ceļa zīmēm, kas brīdina par gājēju pārejām, jābūt labi saskatāmām. Tās nedrīkst būt ieaugušas kokos un krūmos.

CSDD projekts – pamats preventīvu pasākumu veikšanai
CSDD speciālisti atzīst, ka vietās, kur pastāvīgi notiek ceļu satiksmes negadījumi, auditu veikt jau ir par vēlu. Audits tiek veikts un ieteikumi, kā uzlabot satiksmes drošību, tiek izstrādāti kā preventīvs pasākums. Tas ir līdzeklis, kā palīdzēt novērst negadījumus, pirms tie notiek. CSDD projektā minēto ieteikumu reāla pielietošana un secība, kuras gājēju pārejas tiks uzlabotas pirmās, atkarīga no valsts finansējuma, satiksmes intensitātes konkrētajās vietās un LAD ieinteresētības īstenot piedāvātos risinājumus.


Džoanna Eglīte
CSDD Sabiedrisko attiecību daļa

 
Visi komentāri
 
106852. viesis 2.decembris 2003 1:54
0 0 Atbildēt

Ja jau tur, taas gaajeeju paarejas ir izveidotas nepareizi, tad ar steigu vinjas jaalikvidee. Vot lohi, saka, ka izveidojushi nepareizi un neko nelabo. Kas notiek, ja es notriecu gaajeeju uz nepareizi izveidotas gaajeeju paarejas? Tad jau sanaak, ka es veel dazjiem suudus varu sataisiit, lai es viewns tikai nebuutu tas ljaunais.

106853. viesis 2.decembris 2003 6:31
0 0 Atbildēt

Jociigi sanaak... Vieni neieveerojot noteiktos likumus izbuuvee paarejas ar ko arii pelna naudu, otri neieveerojot likumu neapstaajas uz paarejaam (triisjoslu celjiem, 90km/h) notiek negadiijums un vinji dabuu seedeet :/ Tad sanaak ka pirmvaininieki ir paareju izbuuveetaaji!

106856. viesis 2.decembris 2003 9:02
0 0 Atbildēt

Droši vien jāsāk ar mazumiņu.

Ko nozīmē "labi apgaismota pāreja"?

Vai kāds prot paskaidrot, ko nozīmē "apgaismot gājēju pāreju"?

Stājoties spēkā Administratīvā procesa likumam, kura persona tiks sodīta un kura valsts pārvaldes institūcija atbildēs par uz gājēju pārejām cietušajiem gājējiem, ja transportlīdzekļa vadītājam nebūs bijusi tehniska iespēja pamanīt gājēju uz pārejas.

106857. viesis 2.decembris 2003 9:04
0 0 Atbildēt

Kas viņiem liedza to visu darīt 5 gadi atpakaļ, nekas. Sajuta ka atkal naudu varēs nogrābt vot i sāka rosīties.

106860. viesis 2.decembris 2003 9:29
0 0 Atbildēt

Esmu secinājis, ka uz ziemeļiem brauc vidēji krietni atsaldētāka publika nekā uz dienvidiem!

Piemērs! Gājēju pārejas Vangažos un Olainē. Abās vietās ir 70 zīmes (vai tik vangažos nav tik vienā virzienā?). Braucot uz Jelgavu praktiski vienmēr visi braucēji ievēro šo zīmi, piebremzē un ripina lēnāk. Braucot cauri Vangažiem visi tešas kā atsaldēti un sāk intensīvi midžināt ar gaismām un citādi izrādīt savu neapmierinātību, ja kāds izdomā ievērot ātruma ierobežojumu.

106861. viesis 2.decembris 2003 9:33
0 0 Atbildēt

Pārejas uz šosejām vispār ir muļķība. Labi ka viena tāda Berģos tiek likvidēta. Jo ko nozīmē pāreja pār trim joslām kur atļautais, uzsveru atļautais ātrums ir 90 km/h ?!. Tās tikai iemidzina gājēja uzmanību, sak man ir tiesības, es ir gājējs un nepadomā vai reāli viņa tiesības ir realizējamas. Vel tadas muļķības ir Garkalnē un Vangažos, kur gan ir nedaudz apgaismots un zīmei uzlikta dzeltenā apmale.

Uģis

106862. viesis 2.decembris 2003 9:36
0 0 Atbildēt

To anonimikis 02.12.2003 09:29

Nezinu kā ar saldēšanu dažādos virzienos no Rīgas , bet Olainē laikam kāds vai kādi ir piestrādājuši pie šī ''?''.

106867. viesis 2.decembris 2003 9:52
0 0 Atbildēt

anonimikis, es katru dienu šķērsoju šīs pārejas, un neesmu pamanījis NEVIENU gadījumu, kad kāds midžinātu vai citādi izrādītu savu neapmierinātību par debīlajiem gliemežiem, kas brauc pa kreiso joslu uz 70. Viena lieta gan ir, ka vismaz es katru reizi pirms pārejas virzienā no Rīgas (kur zīme 70) ieslēdzu tālās gaismas uz pāris sekundēm. inu, ka bina pretībraucošos, bet ar tuvajām melnos gājējus nevar pamanīt un es labāk pažilbinu pretībraucošos (viņu pāreja ir apgaismota), nevis paņemu uz haubes tantuku. Ir gadījies izvairīties no negadījuma tikai intuīcijas dēļ.

106871. viesis 2.decembris 2003 9:59
0 0 Atbildēt

anonimiki

bet tad kad brauc no Olaines uz Rigu, tad sitie brauc uz Z - atsaldeetie sanaak

106874. viesis 2.decembris 2003 10:05
0 0 Atbildēt

vajag veel seetas sabuuveet, lai kaads pa to jaunuzbuuveeto tiltu liistu paari, citaadaak, kaa pie Alfas - tiltu izmanto ljoti maz :(

visur celjiem vajag seetas, lai gaajeeji nelien kur nevajaga un pilseetaa tad varees 90 ;)

106875. viesis 2.decembris 2003 10:06
0 0 Atbildēt

To Cartman_626:

Padalies pieredzē un pastāsti, lūdzu, par savu intuīciju, kas palīdz tev izvairīties uzbraukt gājējam, kad tas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju.

Par tālajam gaismām bija "čikeniekā" - pozitīvā kontrastainība gājēju pāreju apgaismojuma ierīkotajiem ir svešs jēdziens.

106876. viesis 2.decembris 2003 10:06
0 0 Atbildēt

Nu būtu jau labi, ja tā arī tas notiktu!

106908. viesis 2.decembris 2003 12:44
0 0 Atbildēt

106909. viesis 2.decembris 2003 12:47
0 0 Atbildēt

Vo vo! Par to apgaismojumu pilnīgi piekrītu! Un vispār - ne jau pāreja būtu tik noteikti jāapgaismo - ļoti svarīgs ir arī apgaismojums APKĀRT! Za to nav jēgas no tā apgaismojuma, ja es tantuku ieraugu tikai tad, kad viņa jau ir man priekšā. Priekš tam jau mašīnai lukturi paredzēti - es gribu redzēt arī tantuku, kas GRIB iet pāri, tad arī es viņu varētu palaist. Bieži sanāk, ka brauc un tik pēc tam skaties, ka gandrīz kurpju purnus gājējam pārbrauci...

106910. viesis 2.decembris 2003 12:52
0 0 Atbildēt

Es domaju ka neregulejamas parejas vispar vajadzetu aizliegt. Visas neregulejamas uztaisit uz podzinjam, bet ta lai gajeji sev zaljo varetu uzspiest tikai ar 1-1.5 minushu intervālu, lai ari mashinas varetu pabraukt. Diezgan sarezjgjiti uzrakstijas, bet ceru ka doma skaidra. Un tad ja pashi skrien pari, tad pashi vainigi. Ta domaju es!

106912. viesis 2.decembris 2003 13:09
0 0 Atbildēt

No raksta izriet, ka valsts ražo produktu, kas neatbilst paša noteiktajiem standartiem un par to, ka šo standartu neievērošanas dēļ cieš lietotāji tos, piedevām, vēl arī soda.

Interesanti, ja desās liktu klāt naglas un daži, kam nepaveiktos tās pamanīt un norīt, no tām nomirtu, arī vainīgi būtu lietotāji, vai tomēr ražotājs.

106918. viesis 2.decembris 2003 13:26
0 0 Atbildēt

Kopumā problēma ir aktuāla, bet risinājumi pašlaik diemžēl haotiski. Satrauc pēdējā laikā izplatītā pāreju skaita palielināšanās, gājēju disciplīnas pazemināšanās bet bezkaunības palielināšanās process( pat pāreju TUVUMĀ [+ - 10 metri] gājēji itin uzstājīgi prasa, lai palaiž viņus pirmos). Jau ilgstoši par vāju darbu sabiedrība pamatoti kritizē CP darbību, bet gājēju kustības regulēšanā CSDD un Domes speciālisti arī diemžēl izpelnās ARVIEN VAIRĀK KRITIKAS. PIEMĒRAM, pārejas izveidi pie Kalnciema tilta nobrauktuves centra pusē izdomāt varēja tikai idiņš, kuram nav svarīgas savas līdzcilvēku dzīvības. Pēc loģikas, konrētajai pārējai vajadzēja atrasties 50 m tālāk.

Tml. neloģisku pāreju Rīgā ir tuvu 50...!!! Liela taisnība lasītājiem, kuri uzsver pāreju izgaismošanu. Ko nu tur daudz var izgaismot, bet dzelteno migalku jau nu pie katra tā gājēju pārejas staba pielikt var. Lietainā, miglainā laikā TAM būtu milzīga nozīme. ZIEMĀ apzīmējumus uz brauktuves vispār nevar redzēt, visa satiksmes drošība atkarīga no zīmju redzamības. BET, ja pirms zīmes tobrīd nostājies buss, trileris vai cits "titāniks", pārejas zīmi var arī nepamanīt. Kā redzam statistikā, tā nav īpaši iepriecinoša - "saplacināti" daudz par daudz bez sniega un ledus esamības. Bez valstiskas risinājuma projekta situācija neuzlabosies, un ne vienmēr "saplacināsānā" ir objektīvi vainot vadītājus. Īpaši jau autobusu un trolejbusu vadītājus, kuriem pārpildīts buss jāaptur dēļ VIENA MUĻĶA , kurš pirms brauktuves nevar apturēt "savas bikses".....

106954. viesis 2.decembris 2003 16:07
0 0 Atbildēt

Biju Itālijā, stāvu pie pārejas, autiņi viens aiz otra un netaisās stāties, apnika stāvēt, pacēlu roku un šie mani palaida.

Nebūtu slikti arī pie mums ieviest tādu sitēmu, citādi daži gājēji tiešām tēlo "svētās govis" un bērniem atliek tik pateikt, ka viņiem ir priekšroka, lec metra attālumā zem autiņa.

Tīem gājāju reklāmu veidotājiem vajadzētu konsultēties pie psihologa lai saprastu cilvēka domu gājienu, nevis vedināt gājējus uz pašnāvībām.

Pārejas Latvijā tiešām ir riskants pasākums.

106968. viesis 2.decembris 2003 17:23
0 0 Atbildēt

Man liekas ka neregulejamas gajeju parejas vajadzetu aizliegt vispar. To vieta ierikot regulejamas ar pogam kuras spiezj pashi gajeji. Bet ar tadu nosacijumu ka intervals starp gajeju zaljo gaismu ir ne mazaks ka 1.5 - 2 min, lai ari auto var pabraukt. Es domaju ka tas nekadus IPASHOS sastregumus neraditu. Nak ziema un cietusho bus vel vairak. Brauksim uzmanigi.

107025. viesis 3.decembris 2003 9:39
0 0 Atbildēt

gribu papildināt zirgz 02.12.2003 10:05 teikto

pie Alfas vajag vēl tuneli izbūvēt lai ir 3 alternatīvas tilts tunelis un luksofors.

Un varu saderēt uz vienu ļoti līku banānu ka tik un tā atradīsies gājēji kas līdīs pāri kur nevajag!

107049. viesis 3.decembris 2003 11:16
0 0 Atbildēt

Kā parasti spaiņiem lej ūdeni.Mazgājat savu sirdsapziņu.Ja gadu atpakaļ neuzdrošinājās uz pārejām apdzīt, tad tagad tā jau ir norma un

diemžēl ies bojā vēl simtiem nevainīgu cilvēku,kamēr kas tiks darīts.

Ar ūdeni asinis nenoskalosiet .

107054. viesis 3.decembris 2003 11:36
0 0 Atbildēt

ko tad sipolss 03.12.2003 11:16 mums te liet?

Būtu jau labi ka kāda atbildīga institūcija ( CSDD, IeM, ...) arī šeit ko bilstu. un pateiktu konrētas lietas.

Būtu labi ja šis ūdens nonākt arī dzirdīgās ausīs.

Vajdzētu to visu kā CC nosūtīt minētām institūcijām

107112. viesis 3.decembris 2003 14:37
0 0 Atbildēt

Likt mirgojošo gaismu virs pārejas ir vienkārši STULBI!!! Tas tikai pastiprināti novērš uzmanību no fakta, ka tur ir gājēju pāreja, liek vadītājam sasprindzināt visu uzmanību uz dzelteno gaismu un aizmirst par pārējo ceļu.

Šī stulbuma vietā vajadzētu ierīkot kārtīgu apgaismošanu, ne tikai pašai pāreijai, bet arī blakus uz ietves.

Gājējus, kas piedalās ceļu satiksmē bez atstarotājiem, ko nevar redzēt no 40m attāluma apdzīvotās vietās un 75m attāluma ārpus apdzīvotām vietām vajadzētu sodīt ar Ls10! Kāpēc visa atbildība parasti tiek uzvelta autovadītajam? Gājējam taču ir daudz vieglāk apstāties!!!

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Apdzinējs apgāžas uz jumta - kurš vainīgs? (+ VIDEO) 2

Video autors nofilmē neveiksmīgu apdzīšanas manevru, kura rezultātā apdzinējs nobrauc no ceļa un apgāžas uz jumta (visi notikumi līdz 0:30). Lasīt vairāk

 

Saeimas komisija atbalsta ieceri OCTA likumā precizēt apdrošinātāja regresa prasības iesniegšanas kārtību

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šodien atbalstīja izskatīšanai galīgajā lasījumā grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz apdrošinātāja regresa prasības iesniegšanas kārtību. Lasīt vairāk

 

Gandrīz 18 miljoni - pārdots retro "Ferrari" (+ foto) 3

"RM Sotheby’s izsolē" pārdots 1959.gada "Ferrari 250 GT California Spider Competizione", atnesot savam pēdējam īpašniekam gandrīz 18 miljonus dolāru. Lasīt vairāk

 

Uztriecas taksometram, kas brauc atpakaļgaitā (+ video) 5

Kravas auto nespēj nobremzēt un uztriecas taksometram, kura šoferis to vada atpakaļgaitā pa autoceļu ar intensīvu satiksmi. Lasīt vairāk

 
 

Jaunākais forumā

Lasītākie raksti

Jaunie raksti