Valdība lems par biodegvielas ražošanas programmu 19

 
16.decembris 2003 9:39

Valdība otrdien lems par biodegvielas programmu, kas paredz Latvijā attīstīt no augiem gatavotas degvielas ražošanu, tādējādi sekmējot gan lauksaimniecības, gan ekonomikas attīstību.

Biodegvielu paredzēts iegūt no graudiem, eļļas augu sēklām, rapšu sēklām u.c. Programmā arī izvērtēta iespēja iegūt gāzveida degvielu no lauksaimniecības un pilsētu atkritumiem. Ja valdība apstiprinās biodegvielas programmu, kas jau apstiprināta valdības komitejā, Zemkopības ministrijai sadarbībā ar Vides, Satiksmes, Finanšu un Ekonomikas ministrijām līdz nākamā gada 1.februārim būs jāiesniedz rīcības plāns un priekšlikumi grozījumiem likumos un noteikumos, lai īstenotu biodegvielas ražošanu. Tostarp Zemkopības ministrijai jāizstrādā koncepcija par valsts atbalsta shēmām biodegvielas programmas īstenošanai, kā arī nākamajā gadā jāparedz finansējums dažādiem pētījumiem, kas veicinātu Latvijā atjaunojamo resursu izmantošanu Latvijā. Savukārt Ekonomikas un Finanšu ministrijām trīs mēnešu laikā jāizstrādā konceptuāls ziņojums par biodegvielas kvalitātes kontroles sistēmas ieviešanu, kā arī jāizvērtē kā klasificējama dīzeļdegviela ar biodīzeļdegvielas piedevu. Biodegvielas ražošana jāattīsta, jo Eiropas Savienība (ES) prasa, ka 2005.gadā biodegvielai jāveido 2% no valstī patērētā degvielas daudzuma un līdz 2010.gadam biodegvielas īpatsvaram jāsasniedz vismaz 5,75%. Tas nozīmē, ka Latvijai 2005.gadā jau jāsaražo 20 tūkstoši tonnu un 2010.gadā 75 tūkstoši tonnu biodegvielas vai arī nepieciešamais biodegvielas apjoms jāimportē no ārvalstīm. Šādas prasības ES valstīm izvirzītas, lai mazinātu piesārņojumu, kas rodas no parastās degvielas izmantošanas. Programmas veidotāji no Zemkopības, Vides, Finanšu, Ekonomikas ministrijām un citām institūcijām kopumā noteikuši trīs iespējamos scenārijus ES direktīvas prasību izpildei - ražot biodegvielu Latvijā un nākotnē to arī eksportēt vai importēt un izmantot biodegvielu no citām valstīm, bet trešā iespēja paredz daļēji ražot un daļēji importēt nepieciešamo biodegvielas apjomu. Tās autori, pamatojoties uz veiktajiem ekonomiskajiem aprēķiniem, ir pārliecināti, ka Latvijai visizdevīgāk ir ražot biodegvielu no Latvijā audzētām izejvielām un izmantot saražoto degvielu Latvijas teritorijā, bet pēc nepieciešamo platību un jaudu apgūšanas Latvijā saražoto biodegvielu varētu arī eksportēt. Programmā norādīts, ka biodegvielu ražo no izejvielām, kas nav apliekamas ar akcīzes nodokli. Biodegviela arī nesatur naftas produktus, kuriem tiek piemērota akcīze. Tostarp biodegvielas ražošanas procesā iespējams iegūt arī vairākas augstvērtīgas eksportpreces - rapšu raušus, rapšu spraukumus, glicerīnu, minerālmēslus, kā arī sauso šķiedeni lopbarībai. Tāpat programmā minēts, ka līdz ar biodegvielas ražošanu Latvijā tiktu radītas 600 līdz 2250 jaunas darba vietas, par 1,4 līdz 8 miljoniem latu palielinātos nodokļu ieņēmumi, iekšzemes kopprodukts 2010.gadā pieaugtu par 40 līdz 45 miljoniem latu. Lai izaudzētu nepieciešamos graudaugus un eļļas augus, papildus tiktu apstrādāta 70 līdz 100 tūkstošu hektāru platība, kā arī uzlabotos valsts eksporta un importa bilance, attīstītos lauki u.c. Biodegvielu rūpnīcu celtniecības izmaksas varētu būt 10 - 12 miljoni latu. Programmā apzināti iespējamie izdevumi, kas saistīti ar biodegvielas ražošanu. Piemēram, kompensāciju izmaksai pārstrādes uzņēmumiem un zemniekiem par rapša pārstrādi būtu nepieciešami 0,9 - 5 miljoni latu, savukārt paredzamie zaudējumi no akcīzes nodokļa ieņēmumu samazinājuma varētu būt 3,3 - 14,42 miljoni latu. Lai būtu iespējams īstenot biodegvielas ražošanas programmu, no 2004.gada līdz 2006. gadam ir nepieciešams radīt un attīstīt tehnoloģijas biodegvielas ražošanai, kas galvenokārt ir balstīta uz iespēju Latvijas pārstrādes uzņēmumiem par konkurētspējīgām cenām iegādāties Latvijā audzētās izejvielas. Minēto mērķu sasniegšanai no valsts budžeta būtu nepieciešami 540 - 1920 tūkstoši latu, kurus varētu kompensēt jau no pašreizējām lauksaimniecības subsīdijām. Tiešo subsīdiju veidā rapšu un graudaugu audzētājiem, kas tos audzē biodegvielas ražošanai, varētu izmaksāt 340 - 520 tūkstošus latu un kompensācijās eļļas augu pārstrādātājiem biodegvielā 200 - 1400 tūkstošus latu. Programma nosaka, lai veicinātu biodegvielas ražošanu, nepieciešams modernizēt esošo lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumus, izmantojot valsts un ES atbalstu, kā arī nodrošināt ar ražošanai nepieciešamajām izejvielām. Savukārt, lai nodrošinātu vajadzīgās izejvielas biodegvielas ražošanai, jāpalielina graudaugu un rapšu sējplatības, jāizbūvē modernas kaltes, jāatbalsta zemnieku kreditēšana, kā arī jāmaksā subsīdijas graudaugu un rapšu audzētājiem. Lai veicinātu arī biodegvielas izmantošanu, programmas autori iesaka veicināt biodegvielas izmantošanu sabiedriskajā transportā, bruņotajos spēkos, policijā, ūdens un dzelzceļa transportā, tostarp veicināt bioeļļas u.c. izmantošanu meža izstrādes darbos un arī izveidot atbalsta mehānismus biodegvielas eksporta veicināšanai. Kopumā biodegvielas ražošana pozitīvi ietekmēs Latvijas lauksaimniecības attīstību un valsts ekonomikas attīstību kopumā, kā arī veicinās konkurētspēju ekoloģiski tīras degvielas izmantošanā un nodrošinās ES obligāto prasību savlaicīgu izpildi. Biodegviela ir šķidrā vai gāzveida degviela spēkratu dzinējiem, kas iegūta no biomasas. Biodegvielas ražošanas un pielietošanas programmas ietvaros biodegvielu paredzēts iegūt no graudiem, eļļas augu sēklām, rapšu sēklām u.c. Programmā arī izvērtēta iespēja iegūt gāzveida degvielu no lauksaimniecības un pilsētu atkritumiem. RĪGA, DEC 16, BNS
 
Visi komentāri
 
108673. viesis 16.decembris 2003 10:01
0 0 Atbildēt

Projekts ir apsveicams, tikai šaubos, vai latvijā to nesapļurgās.

Tīru rapšu eļļu par degvielu nevar izmantot, kad āra temperatūra tuvojas nulles grādu atzīmei, jo tajā kristalizējas parafīni. Lai uzlabotu eļļas degvielas īpašības, nepieciešamas spirta piedevas.

Tad runājam par RME - rapsmetilesteru degvielu. Tai nepieciešama spirta ražošana valstī. Vai projektā ir paredzēts spirtu ražot latvijā vai imprtēt?

108674. viesis 16.decembris 2003 10:01
0 0 Atbildēt

nu ko, apsveicams pasākums. ats kādu laiku braucu ar biodegvielu, viss OK. Tagad gan jāsāk uzmanīties: sali nāk, zem -15 varot sasalt.

108675. viesis 16.decembris 2003 10:03
0 0 Atbildēt

vienu džeku jau novilka gar zemi Valmieras pusē par spirta projektiņu

108677. viesis 16.decembris 2003 10:16
0 0 Atbildēt

Cik zinu, izmantojot dīzeļdzinējos biodegvielu palielinās izmešu dauzdums un degvielas patēriņš par aptuveni 10%. Tā kā nosaukt to par videi draudzīgāku diez vai ir iespējams. Vienīgā priekšrocība ir tā, ka tiek izmantoti neizsmeļamie resursi - rapsis utt. Domāju, ka īstenojot šos projektus ES vēlas mazināt OPEC valstu ietekmi savā ekonomiskajā blokā.

108678. viesis 16.decembris 2003 10:26
0 0 Atbildēt

Kāds var konkrēti pastātstīt par Biodīzeļa lietošanu iekš VW markas auto

108680. viesis 16.decembris 2003 10:37
0 0 Atbildēt

Viesi 10:16 - no kurienes tad Tev taadas zinjas? Firmu M.A.N. un Daimler-Benz jau desmitos gadu reekjinaamaa pieredze shaadus datus neuzraada :-) Un videi draudziigaaka biodegviela ir noteikti - atshkjiriibaa no naftas produktiem taa nesatur seeru. Un ir taa sauktais atjaunojamais resurss, atshkjiriibaa no fosilajaam degvielaam. Jebkuraa gadiijumaa, Francijaa diizelisti piljii kaa traki ar " zaljo diizeli" un kaut kaa nav manaams, ka iipashi satrauktos :-)

108681. viesis 16.decembris 2003 10:37
0 0 Atbildēt

Kurss var pateikt kurā tankaa to biodiizeli paardod

art

108683. viesis 16.decembris 2003 10:47
0 0 Atbildēt

Ezermalas un Ķīšezera krustojumā DUS"Grima". Maksā vienu santīmu lētāk. Ja visu laiku lietota normāla degviela, tad ielejot biodīzeli būs jāmaina filtri utt.

108684. viesis 16.decembris 2003 10:50
0 0 Atbildēt

Runaa ka ar biodiizeli aizbraucot uz tehnisko apskati duunainiiba neesot,vai tas taisniiba

art

108701. viesis 16.decembris 2003 11:53
0 0 Atbildēt

varbuut kaads Bio lietotaajs var padaliities ar pieredzi - kaadi blakusefekti, sajuutas, dinamika, iedarbinaasana, duumainiiba saliidzinot ar diesel. iepriekss paldies

108704. viesis 16.decembris 2003 12:01
0 0 Atbildēt

repšu sēklas :D

108733. viesis 16.decembris 2003 13:10
0 0 Atbildēt

iauto varētu kautko konkrētu uzrakstīt par to biodizeli kādas ir tā lietošanas īpatnības. Būtu ļoti interesanti palasīt un mēģināt sākt braukt ar to itkā videi draudzīgo degvielu

108743. viesis 16.decembris 2003 13:42
0 0 Atbildēt

Nu jā, no ekoloģijas un ekonomikas viedokļa it kā viss OK, bet neviens nerunā par to, kādu iespaidu šī biodegviela atstāj uz auto dzinēju un degvielas padeves sistēmu. Ja šīs degvielas lietošanai ir nepieciešams arī attiecīgi pielāgot autiņu, tad diez vai daudzi to gribēs lietot. Un vēl jautājums - vai biodegviela ir domāta dīzelis vai benzīns???

108751. viesis 16.decembris 2003 14:08
0 0 Atbildēt

Biodiizelis ir biodiizelis, jautaajumi izpaliek. Bio"benziins" ir spirts, kas ieguuts no "bioizejvielaam". Skat. braziilieshu degvielu, arii " home grown fuel" ieksh USA. Nu un veel shiis degvielas pielietojumu Vaacijaa, Zviedrijaa utt..

Pats braucu jau gadus 8, probleemu nav, lej un brauc!

Auto, protams, Mercedes ....ar nobraukumu virs miljona km :-)

169570. viesis 7.jūnijs 2005 12:12
0 0 Atbildēt

Pirms tehniskās apskates iziešanas pārbaudīju izplūdes gāzes "Ford Mondeo" dīzelim. Testētājs teica ka neiešot cauri, vajagot mazgāt izpūtēju. Tā ka izpūtēja mazgāšana bija apgrūtināta, vīram nebija laika priekš tādiem štruntiem, vienkārši ielēju biodīzeli. Pārdesmit kilometrus patriecu autiņu ātrāk un tehnisko apskati izgāju bez aizķeršanās. Vēlu veiksmi arī Jums. Pēteris

176352. viesis 25.augusts 2005 9:00
0 0 Atbildēt

Mīnusi:

1. Kad sāk lietot, var nākties nomainīt degvielas filtru. Biodīzelim ir nedaudz citas fiziskās īpašības, tapēc viena otra kaka, kas ir pielipusi pie bākas, uzpeld vai atlīmējas.

2. Auksts nedaudz sliktāk pielec. Var piegāzt klāt petroleju, 76 benzīnu vai vienkārši dd. Tad viss OK.

3. Neesot paredzēta izmantot zem -15. Domāju ka ar lielāku petrolejas vai A76 piedevu būs labi. A95 īsti neder, jo tam ir pretdetonācijas piedevas.

Plusi:

1. motors visā garumā (no bākas līdz izpūtējam) iztīrās.

2. Lētāks. 52/59. Pie tam DD cena ies tikai uz augšu, bet BioD var arī kristies, ja valdība atbalstīs.

3. Patīkamāks aromāts, nav melnu dūmu.

4. Izvēlies Latvijas preci.

5. Nav jāfinansē visādi arābu teorētisti.

176436. viesis 25.augusts 2005 11:00
0 0 Atbildēt

Lasot komentus neviljus rodas jautaajiens:vai biodiizeli var liet VISU marku autinjos,jo ir dzirdeets,ka dazhu marku diizeljdzineeju razhotaaji jau pielieto gumijas det. speciaali piemeerotas biodegvielai(vai manai Opel Vectrai 2.0TDH'98 tas ir paredzeets, vai nee!?)?

180653. viesis 2.oktobris 2005 23:10
0 0 Atbildēt

Biodizelis sķīdina gumijas un polietilēnu- tās daļas dzinējā ir jānomaina uz citu materiālu, piemēram, teflonu. Un tad aiziet ar 100% biodizeli. Ja sajauc 20% biodizeļa ar 80% fosīlā dizeļa tad var droši lietot kā parasto dīzeli nekas nenotiks. Informācija sme;ta no amerikāņu raksta.

185214. viesis 14.novembris 2005 23:52
0 0 Atbildēt

ieinteresēja taaa biodiizela padariishana-pats esmu kiimiķis un domāju tai lietai k''artīgi ķerties klāt! Par ražosānas procesiem utt, nav nekādu jautājumu bet jautājums ir savukārt tieši par to kādu iespaidu tā atstāj uz braucējiem:

1) kāds ir pašas tautas noskaņojums pret jauninājumu : o varētu pamēģināt , vai nu nē..es labāk piemeksāšu nekā to draņķi liešu!

2) Kā to saprast -iztīrās? Vai 'motora resurs nesamazināsies?

3) Runāju ar džekiem (mehāniķiem ) no citroena un viņi vispār neatzinā tādu lietu kād dīzeļdzinēju -saka : ko ieekonomēsi degvielā, to atdosi remontā!

Tātad: jūsu attieksme?

4) vai ir kautkāda info par biobenzīnu-tas tak spirts!

5) sasis'tis ar 4) būtībā- kā ir ar metilspirtu? vai viņu var izmantot kā degvielu-viņam tak vārīšanās temperatūra ir zemāka -mazliet gaistošāks! Vai ir kāda info?

Liels paldies!!!!!!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti