Valdība atkal skatīs OCTA strīdīgo likumu 13

 
6.februāris 2004 7:03

Finanšu ministrija izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē ir pieteikusi jauno sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma projektu, par kuru iepriekš bija lielas domstarpības, un tādēļ to nepieņēma Valdības komitejā.

Tomēr arī jaunajā likuma variantā ir saglabātas normas, kas izraisīja lielākos strīdus - negadījumā iesaistīto personu atbildību par nodarītajiem zaudējumiem nosaka apdrošinātāji, Garantiju fondu pārvalda apdrošinātāju veidots Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, nevis kāda valsts institūcija, kā arī apdrošinātāji brīvi var noteikt prēmiju apjomu.

Iepriekš Valsts kancelejas juristi izteica bažas par autovadītāju stāvokļa pasliktināšanos, ieviešot sistēmu, kad negadījumā cietušo un vainīgo atbildības pakāpi nosaka apdrošinātāji, nevis ceļu policija kā līdz šim. Valsts kancelejai un arī Valsts kontrolei bija iebildumi, ka privātai organizācijai - Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojam - bez atlīdzības tiek nodota valsts manta un naudas līdzekļi - tagadējais Satiksmes birojs un Garantiju fonds. Tomēr Garantiju fonda pārvaldes uzticēšanu apdrošinātājiem paredz Eiropas Savienības direktīvas.

Valsts kancelejas juristiem un prokuratūrai bija iebildumi arī pret to, ka likumprojekts neparedz pienākumu atlīdzināt materiālos zaudējumus, ja tos radījis nenoskaidrots transporta līdzeklis.

Nopietnas diskusijas izraisīja likuma norma, ka apdrošinātāji brīvi varēs noteikt apdrošināšanas prēmiju apjomus, jo tas varētu radīt maksas kāpumu.

Par to bažas radās, jo jaunajā likumā paredzēts būtiski palielināt atbildības limitus - no 1.maija apdrošinātāja atbildības limits par personai nodarītiem zaudējumiem būs līdz 250 tūkstošiem latu, bet par mantai nodarītiem zaudējumiem - līdz 70 tūkstošiem latu.

Pašlaik apdrošinātāji personai nodarītos zaudējumus atlīdzina desmitkārt mazākā apjomā - tikai līdz 10 tūkstošiem latu cietušā ārstēšanai. Vēl tiek kompensēts paliekošs darbspēju zudums 1000 latu apjomā gadā, 400 latu apbedīšanas izdevumiem, ja cietušais gājis bojā, kā arī 1000 latu gadā kā maksājumi bojā gājušā apgādājamajiem. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus atlīdzina līdz deviņiem tūkstošiem latu.

Tieši tādēļ transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijas jeb iemaksas vairs nebūs fiksētas, un apdrošinātāji tās varēs noteikt paši.

Satiksmes birojs tomēr iepriekš uzsvēra - ja apdrošinātāju atbildības limitu straujais pieaugums neizraisīs apdrošināšanas atlīdzību apjoma lielu palielināšanos un ekonomiskā situācija Latvijā strauji nemainīsies, sākuma periodā apdrošināšanas prēmijas nekļūs dārgākas, bet, iespējams, pat kļūs lētākas, jo apdrošinātāji, strādājot ar brīvi regulējamām prēmijām, būs ieinteresēti klientu piesaistīšanā.

Lai gan ES valstīs obligātās apdrošināšanas standartlīgumus var slēgt tikai uz pilnu gadu, Latvijas likuma projektā tomēr tos atļaus slēgt arī uz īsākiem termiņiem - uz gada ceturksni, pusgadu, deviņiem mēnešiem. Līdz ar to atšķirībā no ES, kur obligātās apdrošināšanas garants jau ir automašīnas numurzīme, Latvijā papildus būs arī uzlīme, kas apliecinās apdrošināšanu, kā tas ir arī šobrīd.

Likums arī paredz reorganizēt šobrīd Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo Satiksmes biroju par Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju un Zaļās kartes sistēmas biroju. Likums noteic, ka garantiju fondu administrēs jaunveidojamais Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Fonda mērķis ir nodrošināt apdrošināšanas atlīdzības izmaksas to zaudējumu segšanai, kurus nodarījis neapdrošināts vai nezināms transportlīdzeklis. Pašlaik Garantiju fondu administrē Satiksmes birojs, kas ir Finansu ministrijas pakļautībā. Fonda ieņēmumi pērn bija 2,684 miljoni latu, bet izdevumi - 1,392 miljoni latu, veidojot 1,29 miljonu latu atlikumu.

RĪGA, FEB 05, BNS

 
Visi komentāri
 
113827. viesis 6.februāris 2004 9:01
0 0 Atbildēt

Labs, ne? Uztaisa mums obligātu pasākumu, problēmu vienpusēju risināšanu uzticot privātajam biznesam. Kaut kas neštimm! Jau tā ne mazums problēmu ar tem apdrošinātājiem!

113829. viesis 6.februāris 2004 9:05
0 0 Atbildēt

policiju, robežsargus, muitu arī par SIA...

113834. viesis 6.februāris 2004 9:25
0 0 Atbildēt

Valdību par SIA

113840. viesis 6.februāris 2004 9:49
0 0 Atbildēt

es ta isti nesapratu, pec sa projekta sanak, ka policija vairs nebus vajadziga notikuma vieta, jo katra vainas pakapi izvertes apdrosinataji, tas gan manuprat nebus tas labakais risinajums!!!

113853. viesis 6.februāris 2004 10:52
0 0 Atbildēt

viesi 06.02.2004 09:49 - nevis vainas pakāpi, bet APDROŠINĀŠANAS PRĒMIJAS APJOMU.

Kā ir citās ES valstīs - kas tur nosaka (valsts vai apdrošinātāja kompānija) cik maksā OCTA polise, un cik lielus zaudējumus tā sedz (max) cietušajai pusei? ? Varbūt kads zin?

113854. viesis 6.februāris 2004 11:00
0 0 Atbildēt

SIA CP ;) vai arii a/s CP

P.S.

Es labpraat dazhas akcijas nopirktu

113889. viesis 6.februāris 2004 13:39
0 0 Atbildēt

Karoce jataisa mums pasiem savas apdrosinasanas kompanijas citadi bus vaks! Sataisis mums te visadus prikolus utt. A ko darit tados gadijumos ja es reali ziema braucu ar vienu masinu un vasara ar otru? Tapat ir ar mociem. Pagaidam varbut vel noturesies iepriekseja kartiba bet velak jau bus turba tocna!

113904. viesis 6.februāris 2004 14:24
0 0 Atbildēt

A kā tur ir ar LR pievienošanu "zaļās kartes zonai" ?? kāds nezin ?

113914. viesis 6.februāris 2004 15:25
0 0 Atbildēt

hmmm...man gan liekas, ka preemijas leetaakas vis nekljuus, vismaz igaunjiem peec OCTA likuma atveershanas un pielaboshanas, preemiju cenas apmeeram piecas reizes augstaakas kljuva (t.i. no 1.maija), shaubos, vai dziivojam Leiputrijaa, kur shaadu iespeeju neizmantos ...

113918. viesis 6.februāris 2004 16:30
0 0 Atbildēt

hellcat- un cik ta maksaa videeji esti OCTA?

113922. viesis 6.februāris 2004 16:55
0 0 Atbildēt

Diemzeel preciizi neatceros, tad jaauzjautaa cilvim, kas infu sniedz, bet, cik reekjinaajaam, laikam sanaaca kaut kur uz 150gadaa muusu naudinjaas, bez tam no 1.maija par iebraukshanu shamo zemee buus jaamaksaa veel kaadas 30 muusu naudinjas, ja nemaldos ... skumji, ko lai saka...

113930. viesis 6.februāris 2004 18:17
0 0 Atbildēt

hmm, bus ka eiropa, pasi jau mes par to nobalsojam referenduma, tad tagad vairs nav ko pikstet, visa eiropa apdrosinasana ir privatais sektors bet negadijuma izskatishana valsts darbs tobish policijas, man dzivo pazina liebritanija un tur viniem 97gada xedosam ar 2l bideli, un nekadu stazu brauksana un vecuma 24gadi (to visu minu jo tie ir tikai premijas pastiprinoshie faktori) jamaksa octa ap 1100 marcinas vai kasko ap 1000 marcinas gada (var izveleties vai obligato vai octa abas nav vajadzigas vienlaicigi) Luk Jums salidzinajums no dargakas zemes! citur eiropa tas premijas ir mazakas!

114132. viesis 10.februāris 2004 3:30
0 0 Atbildēt

Sis darbojas tikai,ja ir vainigais ko nemt pie dziesmas,kaa ir tad ja auto spaarnu sagande piemeram,tukuma celinieki dzenoties peec naudinas,kas paarsniedzot pielauto aatrumu skrien pa ventspils straasi?Pildot pienäkumus vini protams aizmirst pie gaismas pielikt ari skanas effektu.Kaa noteiks vainigo,ja tukumniekus neapstridet skanas jautajuma.Kaa to lielbritanija dara?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 10

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 

Porsche Panamera sasniedz trešo paaudzi (+ FOTO)

Sportiskais modelis ir apritē jau 15 gadus, laiks jaunās paaudzes uznācienam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti