Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) par satiksmes drošības trim vaļiem uzskata likumus, kontroli un sociālās kampaņas. To otrdien žurnālistiem atzina CSDD direktors Andris Lukstiņš.
CSDD arī turpmāk sadarbosies ar ceļu policiju (CP), lai satiksmi uz Latvijas ceļiem padarītu daudz drošāku. "Esmu pārliecinājies, ka CP darba stils pēdējā laikā radikāli mainījies un, inspektoriem arvien biežāk parādoties ielu krustojumos, ir radīts klātbūtnes efekts. Tas disciplinē un liek padomāt, kā uzvesties uz ceļa," sacīja Lukstiņš.
Viņš arī norādīja, ka pēc soda punktu sistēmas ieviešanas jūlijā autovadītāji arvien biežāk būs spiesti saskarties ar tādu faktoru kā soda neizbēgamība un tas nākotnē varētu dot lielu ieguldījumu satiksmes drošības uzlabošanā.
CP darbinieki grūtāk izbraucamos krustojumus, sevišķi Rīgas centrā, no rītiem un vakaros kontrolēs arī turpmāk, jo policijas vadība ir pārliecinājusies, ka tam ir efekts, žurnālistiem apliecināja Ceļu policijas pārvaldes (CPP) priekšnieks Visvaldis Puķīte.
"Turklāt šādi mēs efektīvi varam cīnīties arī ar nekaunīgajiem braucējiem, kuri krustojumus šķērso pie sarkanās gaismas, nepareizi apdzen vai neievēro gājēju pārejas," viņš turpināja, norādot, ka par šādiem pārkāpumiem tikai janvārī vien CP aizturējusi vairāk nekā 500 vadītāju.
Puķīte arī apliecināja, ka saistībā ar ielu krustojumu problēmām CP arvien lielāku uzmanību pievērsīs sabiedriskajam transportam - policijai jau lielas galvassāpes sagādājušajiem taksometru šoferiem, kā arī trolejbusu un autobusu vadītājiem. "Ja krustojumu, nepagūstot to šķērsot pie zaļās gaismas, nepaspēj izbraukt vieglais auto, tad tas vēl nav tik traģiski, taču, ja tam šķērsām apstājas divdaļīgais buss, sastrēgumi veidojas ne tikai šajā, bet vēl pāris vai trijos krustojumos," norādīja CPP priekšnieks.
Viņš norādīja, ka gadā Latvijā autoavārijās iet bojā apmēram 500 cilvēku un vēl pieci tūkstoši cieš satiksmes negadījumos. "Iedomājieties, kas notiktu, ja kāds paziņotu, ka, piemēram, nākamajā gadā Latvijā notiks terora akts, kurā bojā ies 500, bet traumas gūs vēl 5000 cilvēku? Tieši tāpēc mēs ne tikai cīnāmies ar likumpārkāpējiem, bet sadarbībā ar CSDD speciālistiem veicam arī izskaidrojošo darbu," Puķīte sacīja.
Puķīte pauda nožēlu, ka neviens no pērn par braukšanu alkohola reibumā atkārtoti gada laikā aizturētajiem vadītājiem nav saņēmis reālu cietumsodu. "Žēl, taču kādu no viņiem vajadzētu iesēdināt kaut vai kā brīdinājumu citiem, tas ir traģiski, jo šādu vadītāju skaits pērn, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieaudzis par 40%."
Viņš arī pastāstīja, ka šogad CP iecerēti plaši darbinieku izglītošanas pasākumi, ne tikai mācot viņiem likumus, bet pilnveidojot viņu saskarsmes spēju ar iedzīvotājiem, palīdzot viņiem ceļu satiksmē un tādējādi neradot avārijas situācijas. Taču policistiem nav plānotas tikai mācības, CP vadība turpinās sodīt tos ceļu policistus, kuri pārkāpuši likumu. "Es, piemēram, pats personīgi pērn atlaidu no darba divus inspektorus, kuri bija nepareizi sastādījuši soda talonu," apliecināja CPP priekšnieks.
Viņš atzina, ka alga iekšlietu sistēmā joprojām nav sasniegusi tādu līmeni, lai ceļu policista darbs būtu atzīstams par prestižu, taču kadru maiņas CP liecina, ka šo struktūru pamet ar sīko kukuļņemšanu saistīti cilvēki, kuru vietas arvien vairāk ieņem "jaunieši, kuri tiešām vēlas strādāt godīgi". Arī iekšlietu ministrs Māris Gulbis žurnālistiem atzina, ka cīņa pret korumpētajiem ceļu policistiem turpmāk kļūs vēl nesaudzīgāka, turklāt tāda pati tā būs arī pret kukuļu devējiem.
"Kad spēkā stāsies soda punktu sistēma, nešaubīgi arvien biežāk vadītāji vēlēsies "atpirkties" no ceļu policistiem, jo nebūs ieinteresēti iekrāt soda punktus, kas viņiem draudēs ar tiesību aizturēšanu. Taču vienlaikus pašreizējā ceļu policijas filozofijas maiņa no represīvas pret servisa organizāciju man ļauj domāt, ka šos jautājumus nākotnē izdosies risināt krietni civilizētāk," atzina ministrs.
"Es uzskatu, ka ceļu policija sava budžeta ietvaros kopumā labi tiek galā ar saviem pienākumiem," rezumēja Gulbis.
Jau vēstīts, ka Puķīte pērn novembrī, stājoties CPP priekšnieka amatā, norādīja, ka par prioritātēm jaunajā darbā uzskata ceļu policijas prestiža paaugstināšanu sabiedrībā un sadarbību ar CSDD. "Bez šīs sadarbības normāls policijas darbs nemaz nav iedomājams, viņi [CSDD] nevar dzīvot bez mums, tāpat kā mēs - bez viņiem. Mēs taču darām vienu un to pašu darbu, vienkārši mūsu uzdevumi un veidi, kā tos izpildīt, nedaudz atšķiras," toreiz sacīja Puķīte.
Puķīte arī atzina, ka kopā ar jauno amatu viņš "pūrā" saņēmis arī visas ceļu policijas problēmas. Par vienu no svarīgākajiem mērķiem viņš nosauca dialoga veidošanu ar sabiedrību, to cenšoties panākt, gan uzlabojot ceļu policijas darba kvalitāti un policistu attieksmi pret satiksmes dalībniekiem, gan pašam aktīvi sadarbojoties ar masu medijiem.
Viņš apliecināja, ka kopā ar CSDD speciālistiem jau tuvākajā laikā sāks darbu pie likumu uzlabošanas ceļu satiksmes jomā.
Pārmaiņas ceļu policijā galvenokārt orientētas uz prasību paaugstināšanu ierindas inspektoriem, mācību rīkošanu, kā arī kontaktu uzlabošanu starp policiju un iedzīvotājiem.
RĪGA, FEB 17 , BNS
Manuprāt soda punktu ieviešana korupciju nemazinās. Tāpat būs iemesls iedot salātiņam ķepā, lai tikai punkti nekur neparādītos...